برای ترمیم سوختگی چی بخوریم؟ تغذیه برای درمان سوختگی

برای ترمیم سوختگی چی بخوریم
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

آسیب سوختگی به خودی خود بسیار آزاردهنده و ناخوشایند است، اما در اغلب موارد روند ترمیم آن نیز سخت و طاقت فرسا می‌باشد. همه ما می‌دانیم در این روند استفاده از پمادها و کرم‌های ضد التهاب و ترمیم‌کننده سوختگی بسیار مفید خواهد بود. با این حال تغذیه مناسب نیز می‌تواند بر فرایند ترمیم سوختگی موثر باشد. در واقع یک رژیم غذایی سالم و مغذی به بهبود جای سوختگی و زخم‌ها سرعت می‌بخشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب بررسی می‌کنیم که برای ترمیم سوختگی چی بخوریم و چه گیاهان و غذاهایی می‌توانند کمک‌کننده باشند.

انواع سوختگی چیست؟

سوختگی پوستی یکی از دردناک‌ترین و سخت‌ترین مشکلاتی است که به دلیل بروز حوادث با آن مواجه می‌شویم. درجات سوختگی از نظر شدت آن به سه نوع سوختگی درجه اول (قرمزی پوست بدون ایجاد تاول)، سوختگی درجه دوم (ایجاد تاول و کمی ضخیم شدن پوست) و سوختگی درجه سوم (ضخیم شدن گسترده پوست با ظاهر سفید و چرمی) تقسیم می‌شود.

در روند درمان سوختگی، درجه سوختگی اهمیت بسیار زیادی دارد. همچنین علت ایجاد سوختگی نیز باید بررسی شود، چرا که نوع درمان می‌تواند متفاوت باشد. انواع علت‌های سوختگی را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. سوختگی حرارتی: این نوع سوختگی ناشی از منابع حرارتی خارجی مانند فلزات داغ، مایعات داغ، شعله آتش و بخار آب می‌باشد.
  2. سوختگی تابشی: ناشی از آفتاب سوختگی و پرتوهایی مانند اشعه ایکس ایجاد می‌شود.
  3. سوختگی شیمیایی: این نوع از سوختگی‌ها بر اثر تماس اسیدهای قوی، مواد قلیایی، مواد شوینده یا حلال‌ها رخ می‌دهند.
  4. سوختگی الکتریکی: در این نوع، سوختگی از جریان الکتریکی، جریان متناوب (AC) و جریان مستقیم (DC) نشات می‌گیرد.

درمان سوختگی در خانه

قبل از بررسی روش‌های درمان سوختگی در خانه، باید بر این نکته تاکید کنیم که در زمان سوختگی صورت، استنشاق دود یا بخار داغ، سوختگی‌های بزرگ و عمیق، سوختگی اندام تناسلی، سوختگی‌های همراه با تاول، سوختگی ناشی از مواد شیمیایی و الکتریکی و سوختگی اطفال و افراد مسن لازم است حتما به پزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی پزشک بهتر از هر شخصی می‌تواند مناسب‌ترین اقدامات را جهت درمان شما انجام دهد تا بهبودی سریع‌تری داشته باشید.

اما در سوختگی‌های جزئی شما می‌توانید با خنک کردن سریع محل سوختگی و تمیز نگه داشتن آن، طی چند روز به بهبودی کامل برسید. اولین اقدام به هنگام سوختگی‌های خفیف این است که موضع را به مدت چند دقیقه زیر آب سرد نگه دارید. قرار دادن کمپرس سرد در محل سوختگی نیز می‌تواند باعث کاهش درد و تورم شود. در مرحله بعد لازم است از پمادها یا کرم‌های سوختگی به صورت موضعی استفاده کنید تا به روند ترمیم زخم و کاهش التهاب شما کمک کند.

یکی دیگر از راهکارهای درمان سوختگی در خانه استفاده از آلوئه ورا یا عسل بر روی موضع دچار سوختگی است که دارای خاصیت ضد التهاب قوی هستند و باعث مهار رشد باکتری‌ها می‌شوند. همچنین می‌توانید از داروهای مسکن نیز برای تسکین درد خود استفاده نمایید.

برای ترمیم سوختگی چی بخوریم؟

علاوه بر راهکارهای درمان سوختگی در خانه که در بخش قبل به آن‌ها اشاره کردیم، به کمک برخی مواد غذایی نیز می‌توانید روند بهبود زخم‌های خود را سرعت دهید. در ادامه باهم بررسی می‌کنیم که برای ترمیم سوختگی چی بخوریم:

  • پروتئین‌ها: مصرف پروتئین می‌تواند به ترمیم پوست سوخته‌شده کمک کند و سرعت ترمیم را افزایش دهد. مواد غذایی مانند بوقلمون، ماهی، مرغ، تخم مرغ و دیگر منابع پروتئین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.
  • ویتامین C: این ویتامین یکی از عواملی است که کلاژن سازی را در پوست افزایش می‌دهد. مصرف ویتامین سی برای افرادی که در طول روند درمان سوختگی هستند، می‌تواند در بهبودی سریع‌تر کمک‌کننده باشد.
  • ویتامین E: تحقیقات نشان داده که ویتامین E بر روی شاخص‌های ترمیم زخم سوختگی موثر بوده و مصرف آن در زمان سوختگی می‌تواند روند ترمیم سوختگی را تا حد زیادی تسریع کند.
  • زینک: در پاسخ به این سوال که برای ترمیم سوختگی چی بخوریم، باید به ماده معدنی زینک نیز اشاره کرد. زینک برای تقویت پوست و مو بسیار اهمیت دارد. مصرف مواد غذایی منبع زینک یا مکمل‌های حاوی آن می‌تواند سرعت ترمیم پوست در زمان زخم و سوختگی را بهبود دهد.
  • ویتامین A: این ویتامین نیز در درمان آثار ناشی از سوختگی مفید عمل می‌کند. استفاده از ویتامین A به کمک منابع غذایی آن می‌تواند در ترمیم پوست کمک‌کننده باشد.

چه میوه ای برای سوختگی خوبه؟

در بخش قبل اشاره کردیم که ویتامین‌های A، C و E می‌توانند تاثیر زیادی بر افزایش سرعت روند بهبودی زخم و سوختگی داشته باشند. لذا در پاسخ به این سوال که چه میوه ای برای سوختگی خوبه باید بگوییم، شما می‌توانید از میوه‌های منابع این ویتامین‌ها برای درمان سوختگی خود استفاده کنید. بنابراین پرتقال، گریپ فروت، گوجه فرنگی، انوع توت‌ها، کلم بروکلی، آووکادو و هویج از بهترین منابع ویتامین A و C هستند که می‌توانید در طول روند درمان خود مصرف آن‌ها را افزایش دهید.

علاوه بر موارد گفته شده میوه آناناس یکی از بهترین میوه‌ها است که تاثیرات آن در بهبود زخم‌ها، خونمردگی‌ها و سوختگی‌ها به اثبات رسیده است. در بخش بعدی درمورد رابطه آناناس و سوختگی بیشتر صحبت می‌کنیم.

آناناس و سوختگی

آناناس میوه گرمسیری حاوی مواد مغذی، آنزیم شگفت انگیزی به نام بروملین، فلاوونویدها و اسیدهای فنولیک و ویتامین C است که اثر ضدالتهابی قوی دارد. تحقیقات زیادی درمورد ارتباط آناناس و سوختگی و ترمیم زخم‌ها انجام شده است. آنزیم بروملین موجود در این میوه در کنار ویتامین C می‌تواند به تسریع در بهبود و بازسازی سلول‌های صدمه دیده بدن کمک کند. این ماده بافت‌های بدن را ترمیم کرده و همچنین موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود.

ارتباط آناناس و سوختگی

محققان بر این باروند که یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد بروملین این است که می‌تواند جریان خون را در قسمت آسیب دیده افزایش دهد. لذا نقش بسزایی در سرعت بهبود محل سوختگی یا دارای زخم ایفا می‌کند. علاوه بر این آنزیم بروملین می‌تواند از جمع شدن خون در بخش‌هایی از بدن که دچار سیاهی و کبودی شده است، جلوگیری کند. طبق مطالعات انجام شده، مصرف مکمل‌های حاوی بروملین می‌تواند موجب کاهش پروستاگلاندین‌های التهابی در موضع شود و در نتیجه موجب کاهش درد می‌شود. از همین رو مصرف آناناس و مکمل‌های حاوی آن مانند “قرص آناهیل” برای دوران نقاهت پس از جراحی‌ها و زخم و سوختگی توسط پزشکان توصیه می‌گردد.

قرص آناهیل برای ترمیم زخم و سوختگی

اگر برایتان این سوال پیش آمده باشد که در میان داروهای خوراکی موجود در بازار، برای ترمیم سوختگی چی بخوریم، می‌توانیم قرص آناهیل را به شما پیشنهاد دهیم. این قرص ضد التهاب و ترمیم‌کننده توسط بسیاری از پزشکان جهت تسریع روند بهبودی انوع زخم، بخیه، سوختگی، خونمردگی و کبودی تجویز می‌شود.

قرص آناهیل یک داروی گیاهی است که از ماده موثره بروملین (برگرفته از آناناس) تهیه شده است. از موارد مصرف و ویژگی‌های مهم آناهیل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش درد و التهاب
  • تسریع روند بهبودی زخم‌های ناشی از جراحی و سوختگی
  • رفع خونمردگی و کبودی
  • پیشگیری از ایجاد اسکار (جای زخم)

طبق مطالعاتی که در سال ۲۰۰۶ در ۹ آزمایش بالینی روی اثرات بروملین انجام شد، این ماده می‌تواند به اندازه‌ی دیکلوفناک در کاهش التهاب و درد مؤثر باشد. ویژگی دیگر این قرص که بیشتر به بیماران پس از جراحی توصیه می‌شود، قدرت آن در ترمیم زخم‌ها و بخیه‌ها پس از عمل‌های جراحی یا آسیب دیدگی‌هاست. آنزیم‌های بروملین با از بین بردن سریع‌تر بافت مرده و جایگزین کردن آن با سلول‌های جدید، به ترمیم زخم، بهبود سریع‌تر سوختگی و کبودی‌ها کمک می‌کند.

خرید قرص آناهیل

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب توضیحاتی درمورد انواع سوختگی‌های شدید و خفیف ارائه کردیم. همچنین به یکی از سوالات متداول شما پاسخ دادیم که برای ترمیم سوختگی چی بخوریم و چه غذاهایی می‌تواند به بهبود سریع‌تر زخم و سوختگی کمک کند. در ادامه یکی از معروف‌ترین داروهای گیاهی ترمیم‌کننده زخم و سوختگی را به شما معرفی کردیم. قرص آناهیل از جمله داروهایی است که با بهره‌گیری از خواص میوه آناناس در بهبودی سریع سوختگی‌ها و کبودی‌ها موثر عمل می‌کند.

شما می‌توانید جهت خرید و اطلاع از قیمت قرص آناهیل و سایر محصولات ترمیم‌کننده شامل پماد سوختگی و زخم به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید پماد سوختگی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها، محصولات گیاهی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

نوشیدنی مفید برای سوختگی چیست؟

توجه داشته باشید که به هنگام سوختگی برای بهبودی هرچه سریع‌تر زخم‌ها لازم است مصرف مایعات به خصوص آب و آبمیوه را افزایش دهید. می‌توانید از نوشیدنی‌های حاوی ویتامین C و ویتامین E نیز کمک بگیرید.

مواد مضر برای سوختگی چیست؟

به هنگام سوختگی ممکن است توسط اطرافیانتان ترغیب شوید که از برخی مواد بر روی زخم و محل سوختگی خود استفاده کنید تا زودتر بهبود پیدا نمایید. اما برخی از این مواد می‌توانند برای سوختگی مضر باشند. به عنوان مثال کره، روغن، سفیده تخم مرغ، خمیردندان و یخ می‌توانند از مواد مضر برای سوختگی به شمار بروند.

کپسول آناهیل برای چیست؟

کپسول آناهیل یک مکمل برای ترمیم زخم و کاهش ورم و التهاب برای زخم و سوختگی است که معمولا پس از انواع جراحی‌ها برای بهبود سریع‌تر زخم و بخیه توسط پزشکان تجویز می‌شود. این کپسول از ماده بروملین در آناناس تهیه می‌شود که دارای خواص متعددی در زمینه کاهش التهاب و ورم می‌باشد..


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط