چه چیز هایی برای کرونا خوب است
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با شیوع همه‌گیری کرونا و اخیرا سویه امیکرون، اکثر ما طبیعتاً در معرض ابتلا به این ویروس و بیماری کووید ۱۹ هستیم، حتی اگر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. گرچه با انجام اقداماتی مثل استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، خطر و احتمال ابتلا پایین می‌آید. علاوه بر آن، تقویت سیستم ایمنی برای مقابله با بیماری با رعایت سبک زندگی و رژیم غذایی سالم، حتی بیشتر کمک می‌کند. با این وجود، اگر باز هم دچار این ویروس شدیم، باید چه کنیم؟ چه نکات غذایی‌ای را لازم است رعایت کنیم؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، پاسخ این سوالات را بررسی می‌کنیم: چه چیز هایی برای کرونا خوب است و برای کرونا امیکرون چه بخوریم؟ با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا جواب سوالات متداول در این مورد را پاسخ دهیم.

برای کرونا امیکرون چی بخوریم؟

تاکنون راهکارهای زیادی برای کم کردن خطر ابتلا به بیماری کرونا یا کاهش شدت علائم آن پیشنهاد شده است. در کنار واکسیناسیون و فاصله‌گذاری اجتماعی، پزوهشگران زیادی به اهمیت رژیم غذایی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی و التهابی مانند کرونا اشاره کرده‌اند.

بدیهی‌ است که نیازهای تغذیه‌ای در گروه‌های سنی مختلف به اشکال مختلفی تامین می‌شود. برای مثال نوزادان مقادیر زیادی از پادتن‌ها و هورمون‌های لازم برای سیستم ایمنی را از راه شیر مادر دریافت می‌کنند. اما در بزرگسالان و به‌خصوص سالمندان، عادت‌های ناسالم غذایی می‌تواند به کمبود برخی از ریزمغذی‌ها و در نتیجه آسیب‌پذیری بیشتر در برابر عفونت و التهاب منجر شود.

چه مواد مغذی‌ای برای بهبود کرونا خوب است؟ ویتامین‌های A، C، D و ویتامین‌های گروه B در کنار املاح معدنی مثل روی و سلنیوم از مهم‌ترین ریزمغذی‌هایی هستند که می‌توانند به تنظیم سطح التهاب در بدن و دفاع در برابر عوامل بیماری‌زا کمک کنند.

شاید علاقه‌مند باشید: بعد از کرونا چه بخوریم؟

آیا باید نیاز به همه این ریزمغذی‌ها را با مصرف مکمل‌های تغذیه‌ای برطرف کرد؟

خیر. یک رژیم غذایی متعادل که دارای مقادیر مناسبی از میوه و سبزیجات باشد تا حد زیادی نیاز بدن به اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی را برطرف می‌کند.

در یک مطالعه‌ی بزرگ، با بررسی رژیم غذایی ششصدهزار نفر در دوران قبل از همه‌گیری کرونا و بررسی وضعیت این افراد در ماه‌های بعد مشخص شد که افرادی که بیشتر رژیم‌ غذایی آن‌ها را گیاهان تشکیل می‌داد به‌شکل معنی‌داری ایمنی بالاتری در برابر ابتلا به کرونا داشتند و در صورت ابتلا نیز احتمال بروز اشکال شدید بیماری و بستری شدن در آن‌ها کمتر بود.

میوه و سبزیجات برای کرونا
یک رژیم غذایی متعادل که دارای مقادیر مناسبی از میوه و سبزیجات باشد تا حد زیادی نیاز بدن به اغلب ویتامین‌ها و مواد معدنی را برطرف می‌کند.

سبزیجات و میوه‌ها علاوه بر این که منبع سرشار ویتامین‌های محلول در آب و برخی ویتامین‌های محلول در چربی و املاح هستند، مقادیر قابل توجهی آب، فیبر و آنتی اکسیدان دارند که به کاهش رادیکال‌های آزاد و عملکرد صحیح سیستم ایمنی کمک می‌کنند. همچنین خطر ابتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی (که همه از عوامل خطرساز برای کرونا به‌حساب می‌آیند) در افرادی که رژیم غذایی آن‌ها بر پایه‌ی گیاهان است کمتر است.

ویتامین هایی که برای کرونا خوب است

در بین ویتامین‌ها و املاح، بر نقش ویتامین‌های A، C، D و زینک بیشتر تاکید شده است. یک رژیم غذایی روزانه که حاوی مقادیر مناسب و متعادلی از این مواد باشد تقریبا تمام نیاز افراد به این ریزمغذی‌ها را تامین می‌کند:

  • گوشت و ماهی
  • حبوبات (به‌خصوص عدس)
  • لبنیات
  • آجیل‌ها و دانه‌ها
  • تخم مرغ
  • مرکبات
  • کیوی
  • توت فرنگی

سبزیجاتی مانند:

  • بروکلی
  • گل کلم
  • کدو تنبل
  • اسفناج
  • هویج

ویتامین دی و کرونا

بر خلاف تصور بسیاری از افراد، نیاز به مصرف مکمل ویتامین دی در حالت عادی وجود ندارد و بدن با روزانه پانزده تا سی دقیقه قرار گرفتن در برابر نور آفتاب (در ساعات قبل از ۱۱ صبح یا بعد از ۲ بعدازظهر) ویتامین دی مورد نیاز خود را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: ارتباط ویتامین دی و کرونا

تاثیر شیر و لبنیات بر کرونا

سوال‌های زیادی در مورد مفید بودن یا نبودن گروه‌های غذایی یا برخی از غذاها در دوران کرونا پرسیده می‌شود. مثلا این که آیا شیر برای امیکرون خوب است؟ تاثیر شیر و لبنیات در ابتلا به کرونا چگونه است؟ در حقیقت لبنیات از گروه‌های مهم غذایی هستند که حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم و ویتامین دی و سایر ریزمغذی‌ها هستند و به همین علت نباید آن‌ها را از رژیم غذایی حذف کرد.

نکته مهم در مصرف لبنیات میزان چربی و در مرحله‌ی بعد نمک آن‌هاست. شیر و ماست پرچرب و پنیرهای پرنمک انواعی از لبنیات هستند که تا حد امکان باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد. با وجود این، همه‌‎ی چربی‌ها مضر نیستند و اتفاقا چربی‌های غیراشباع جانوری و گیاهی (مثل اسیدهای چرب امگا ۳) نقشی مهم در تنظیم سیستم ایمنی بدن و پاکساری آن از رادیکال‌های آزاد بازی می‌کنند.

تاثیر شیر و لبنیات بر کرونا
شیر و ماست پرچرب و پنیرهای پرنمک انواعی از لبنیات هستند که تا حد امکان باید از مصرف آن‌ها پرهیز کرد.

آیا فلفل سیاه برای کرونا خوب است؟

ادویه‌جات از ترکیباتی هستند که به خاطر خواص ضدالتهاب خود همیشه مورد توجه بوده‌اند. فلفل سیاه نیز از ادویه‌هایی است که خواص ضدالتهاب و ضدمیکروبی زیادی از آن گزارش شده است. استفاده از فلفل در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود ایمنی کمک کند اما مانند هر ترکیب غذایی دیگری رعایت تعادل در مصرف آن ضروری است. مصرف بیش از حد فلفل می‌تواند به‌خصوص به دستگاه گوارش آسیب زده و منجر به بروز یا بدتر شدن بیماری رفلاکس شود.

موز برای کرونا خوب است یا بد؟

موز یکی از میوه‌هایی است که به‌خاطر داشتن ترکیبات مهارکننده آنزیم ACE (موثر در ورود کرونا ویروس به سلول‌ها) در دوران همه‌گیری مورد توجه قرار گرفته است. گرچه اهمیت بالینی این اثر نامشخص است، اما جدا از این، موز با داشتن مقادیر مناسبی فیبر، اسیدهای چرب کوتاه‌‌زنجیر و ویتامین سی می‌تواند تاثیر مناسبی بر سلامت بدن داشته باشد.

با این حال موز از نظر پتاسیم هم غنی است و مصرف زیاد آن می‌‎تواند در بیماران قلبی و کسانی که داروهای ضدفشار خون، دیگوکسین و غیره استفاده می‌کنند مشکل‌ساز شود.

چغندر و لبو برای کرونا

چغندر پخته یا لبو با داشتن فیبر، ویتامین سی، منگنز، فولات و آهن می‌تواند بخش مهمی از نیاز بدن به این ریزمغذی‌ها را تامین کند و جزء مناسبی از رژیم غذایی بسیاری از افراد باشد. با این حال، وجود برخی ترکیبات با مقادیر زیاد در لبو مثل پتاسیم، قندهای تخمیرپذیر و اگزالات یه این معنی است که افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون بالا، سندرم روده تحریک‌پذیر و سنگ‌های کلیوی باید احتیاط بیشتری در مصرف آن داشته باشند.

دشمنان ایمنی بدن

در صورت ابتلا به این بیماری، علاوه بر این که باید بدانیم چه چیز هایی برای کرونا خوب است، لازم است دشمنان ایمنی بدن یعنی چربی، نمک و قند  را نیز بشناسیم. این سه مورد، مهم‌ترین دشمنان ایمنی بدن هستند که مصرف آن‌ها باید در حالت عادی و به‌خصوص در دوران کرونا محدود شود. چربی‌های اشباع خود به تنهایی و در نبود عوامل بیماری‌زا می‌توانند سطح التهاب را در بدن بالا ببرند.

جمع بندی

در این مقاله درباره این که چه چیز هایی برای کرونا خوب است صحبت کردیم. باید به این موضوع توجه کنیم که در هنگام بیماری، علاوه بر رعایت رژیم غذایی و مصرفِ غذاهای مفید برای بهبود کرونا، استراحت کافی را فراموش نکنیم. همچنین در صورت کمبود مواد مغذی لازم برای بدن، برای تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن، با ایجاد تنوع در رژیم غذایی و در صورت نیاز مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های متناسب با نیاز، کمبودها را جبران کنیم.

شما می‌توانید انواع مکمل گیاهی،قرص و شربت مولتی ویتامین بزرگسالان و کودکان را از داروخانه آنلاین مفیدطب، به سرعت و به صورت اینترنتی تهیه کنید. انواع مکمل، قرص و شربت تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز به راحتی از مفیدطب بخرید:

خرید مکمل تقویت سیستم ایمنی

خرید انواع مولتی ویتامین بزرگسالان

خرید انوع مولتی ویتامین کودک


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.  

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره