کدام پماد برای زخم تازه خوب است؟

کدام پماد برای زخم تازه خوب است؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

حتما برای شما هم پیش آمده که به دلیل یک اتفاق یا بروز یک مشکل، پوست قسمتی از بدنتان دچار زخم، خراشیدگی یا پاره‌شدگی شود. در چنین شرایطی معمولا همه ما به دنبال یک پماد با تاثیر سریع هستیم که سوزش و درد اولیه زخم را تسکین دهد. مسئله دیگری که برایمان اهمیت دارد، جلوگیری از اسکار و بر جای ماندن اثر زخم بر روی پوست است. برای این موضوع نیز یک پماد خوب می‌تواند کمک‌کننده باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب دو نمونه پماد برای زخم تازه را به شما معرفی می‌کنیم که هم دارای خاصیت ضد التهاب هستند و هم به عنوان ترمیم کننده زخم عمل می‌کنند.

انواع زخم‌های سطحی پوست

منظور از زخم‌های سطحی، هرگونه خراشیدگی، بریدگی، پاره شدگی، سوختگی خفیف و سوراخ‌شدگی روی پوست است که باعث نمایان شدن قسمت‌های زیر پوست  ایجاد خونریزی می‌شود. اما زخم‌های عمقی، شدت بیشتری داشته و به درمان تخصصی حتی جراحی نیاز دارند. در این مقاله فقط در مورد زخم‌های سطحی صحبت می‌کنیم که به کمک پماد قابلیت بهبود دارند.

زمانی که یک زخم تازه به وجود می‌آید، به برخی مراقبت‌ها نیاز دارد که استفاده از پماد یکی از آن‌هاست. قبل از اینکه به معرفی پماد برای زخم تازه بپردازیم، بهتر است با انواع زخم‌های سطحی آشنا شویم.

– خراشیدگی یا ساییدگی: یکی از رایج‌ترین نوع زخم‌ها خراش یا ساییدگی پوست است. اگر لایه فوقانی پوست دچار سایش شود، باعث ایجاد خراش می‌گردد. از آنجا که بیشتر اعصاب این لایه آسیب می‌بینند، زخم ناشی از خراشیدگی، دردناک ولی بدون خونریزی خواهد بود.

بریدگی یا زخم‌های شکاف دار: در این نوع زخم‌ها، لبه‌ها صاف و شبیه بریدگی جراحی یا بریدگی با لبه کاغذ است. این نوع زخم سوزش زیادی دارد و شدت خونریزی، به عمق بریدگی، محل و اندازه زخم بستگی دارد.

– پاره شدگی: این نوع زخم، عمیق‌تر بوده و لبه‌های ناصافی دارد که در اثر برش با اجسام تیزی مانند شیشه ایجاد می‌شود. در زخم‌های پاره شدگی، بافت زیرین پوست آسیب می‌بیند و احتمال خونریزی شدید وجود دارد.

– کنده شدگی و سوراخ شدگی: زخمی است که قسمتی از پوست یا عضله بدن جدا شده یا آویزان شود. این زخم‌ها ناشی از یک جسم نوک تیز مانند میخ یا سوزن ایجاد می‌شوند و یا بر اثر یک عامل تیز مانند چاقو قسمتی از پوست کنده می‌شود.

– زخم سوختگی: زخم سوختگی ناشی از قرار گرفتن در معرض گرما، بخار داغ، مواد شیمیایی، الکتریسیته یا تشعشعات ایجاد می‌شود. سوختگی‌ها در سه درجه تقسیم‌بندی می‌شوند که زخم ناشی از هر یک دارای شدت متفاوتی است. در درجات شدید سوختگی، درمان تخصصی و تحت نظر پزشک ضروری است.

– زخم فشاری: زخمی که در اثر فشار طولانی مدت بر روی پوست و بافت‌ها ایجاد گردد. به طور مثال زخم بستر شایع‌ترین نوع زخم‌های فشاری مزمن است که در اثر بی‌تحرکی، رطوبت، سایش و کشش، کهولت سن و … به وجود می‌آید. این نوع زخم‌ها به درمان تخصصی احتیاج دارند.

– زخم دیابتی: زخمی است که در افراد دیابتی به دلیل گردش خون ضعیف و آسیب عصبی ایجاد می‌شود. این زخم‌ها از مهم‌ترین انواع زخم‌ها هستند که به مراقبت تخصصی نیاز دارند.

– زخم‌های جراحی: زخمی که در نتیجه عمل جراحی ایجاد شود. این زخم‌ها می‌توانند خفیف باشند و با مراقبت سطحی بهبود پیدا کنند. اما در صورتی که طی ۲۱ روز ترمیم پیدا نکنند و بخیه‌ها باز یا عفونی شوند، جزء زخم‌های مزمن قرار می‌گیرند.

مراقبت‌های لازم برای زخم تازه

زخم باز نوعی جراحت در پوست است که می‌تواند سریع عفونی شود. زخم‌های تازه نوعی زخم باز به شمار می‌روند که برای جلوگیری از عفونت باید تمیز و پوشانده شوند. اقدامات لازم جهت بهبود زخم‌های تازه به شدت و نوع آن بستگی دارد. همانطور که در بخش قبل مشاهده کردید، زخم‌های سطحی انواع مختلفی دارند که راهکارهای مراقبت از آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

از آنجا که در زخم‌های باز، میکروب‌ها می‌توانند به سرعت به لایه‌های عمقی‌تر پوست نفوذ پیدا کرده و گسترش یابند، داشتن پوشش ثابت بر روی این زخم‌ها اهمیت دارد. پوشاندن درست زخم به کنترل خونریزی و جلوگیری از آلودگی کمک می‌کند. اما در برخی موارد به یک دارو یا پماد برای خوب شدن سریع زخم نیاز است. در ادامه با مراقبت‌های لازم برای زخم‌های تازه و سطحی پوست آشنا می‌شویم:

  • اگر یک جسم خارجی به طور سطحی باعث ایجاد خراش یا ساییدگی شده است، محل زخم را به آرامی با آب و صابون بشویید و زخم را ضد عفونی کرده، پماد زخم بزنید و پانسمان کنید.
  • برای جلوگیری از خونریزی زخم‌ها، لبه‌های زخم را به هم نزدیک نموده و با وارد کردن فشار کمی، خونریزی را کنترل کنید.
  • بعد از کنترل خونریزی، اطراف زخم را با پنبه آغشته شده به محلول ضد عفونی، از داخل به خارج تمیز کنید.
  • پس از ضد عفونی کامل زخم، می‌توانید از یک پماد یا کرم زخم استفاده کنید.
  • یک قطعه گاز استریل را روی زخم بگذارید، به طوری که روی زخم و اطراف آن کاملا پوشانده شود و با چسب روی پوست ثابت کنید. در صورت احتیاج از بانداژ روی گاز استریل کمک بگیرید.
  • گاهی اوقات زخم‌ها خفیف بوده و پس از چند روز به کمک پماد ترمیم پیدا می‌کنند. اما برخی زخم‌ها نیز شدت بیشتری داشته و ترمیم آن‌ها مدت زمان بیشتری طول می‌کشد.
  • اگر به محلول ضد عفونی‌کننده دسترسی نداشتید، می‌توانید زخم را با آب و صابون تمیز کنید.
  • در صورتی که زخم عمیق بوده یا خونریزی شدید باشد و دو لبه زخم به هم نمی‌رسند، برای بخیه زدن به بیمارستان مراجعه کنید.

استفاده از پماد برای زخم تازه

زخم کهنه، زخمی است که مدت زمان زیادی از ایجاد آن گذشته، اما به طور کامل ترمیم نشده است. برای زخم‌های کهنه که به شکل اسکار روی پوست باقی مانده‌اند، می‌توان از پمادهای ترمیم‌کننده زخم استفاده کرد و یا از مواردی همچون جراحی یا لیزر برای از بین بردن آثار آن کمک گرفت.

اما زمانی که زخم تازه ایجاد می‌شود، به شکل یک زخم باز بوده و قسمت‌های زیرین پوست نمایان می‌شود. برای روزهای ابتدایی زخم‌های سطحی می‌توانید از پمادهای ضد التهاب استفاده کنید. مصرف پماد برای زخم تازه می‌تواند درد، سوزش، خارش، قرمزی و التهاب ناشی از زخم را کاهش دهد و از ایجاد اسکار جلوگیری کند. در مورد زخم‌های سوختگی، زخم بستر و یا زخم دیابتی لازم است از پمادها و داروهای مخصوص آن‌ها استفاده کنید.

معرفی دو ‌پماد برای زخم تازه

همانطور که در بخش‌های قبل هم اشاره کردیم، درمان هر زخمی کاملا وابسته به نوع زخم و شدت آن است. برخی از زخم‌ها به مراقبت تخصصی نیاز دارند و بدون مجوز پزشک نمی‌توان به طور سرخود از روش‌های درمانی استفاده کرد. اما برای زخم‌هایی که عمق کمتری دارند، استفاده از کرم‌های ترمیم‌کننده یا پماد برای خوب شدن سریع زخم توصیه می‌شود. در ادامه دو نمونه از بهترین و مشهورترین پمادهای زخم و سوختگی را معرفی می‌کنیم که علاوه بر بهبود سریع زخم، دارای خاصیت ترمیم‌کنندگی نیز هستند.

پماد آلفا، بهترین پماد زخم

پماد آلفا محصولی از گروه رژودرم است که احتمالا همه شما نام آن را شنیده باشید. این پماد یکی از مشهورترین و بهترین محصولات برای خوب شدن سریع زخم است. پماد آلفا برای بهبود جای زخم و سوختگی، جلوگیری از اسکار و تسکین درد و التهاب زخم استفاده می‌شود. فرمولاسیون این پماد کاملا طبیعی است و از معدود داروهای گیاهی به شمار می‌رود که تحت پوشش بیمه‌های درمانی محسوب می‌گردد. از پماد آلفا در جهت ترمیم انواع سوختگی‌ها، ترمیم و تسکین زخم‌های غیر عمیق، بهبود التهاب پوست بعد از حجامت، ترمیم ترک پا، بهبود ادرار سوختگی نوزادان، کاهش حساسیت‌های پوستی، اگزما و پسوریازیس، تسکین التهاب ناشی از لیزر پوست، جلوگیری از اسکار، بهبود زخم بستر و کمک به رفع زخم افراد دیابتی می‌توان استفاده کرد.

پماد آلفا حاوی لاوسون و اسیدهای چرب غیر اشباع می‌باشد. لاوسون، مهم‌ترین ترکیب پماد آلفا است که از گیاه Lawsonia inermis بدست می‌آید. تحقیقات مختلفی که در مورد این گیاه و ماده مؤثره آن انجام شده است، خواص مختلفی را از جمله اثر ضد التهابی، آنتی باکتریال، افزایش سرعت ترمیم، بهبود کیفیت ترمیم زخم و کاهش وسعت زخم نشان می‌دهد. شما می‌توانید جهت خرید پماد آلفا از داروخانه آنلاین مفیدطب روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید پماد آلفا

 

پماد ریکاو توسن دارو

بعد از پماد آلفا، پماد ریکاو توسن دارو محبوب‌ترین پماد برای زخم تازه و حتی کهنه به شمار می‌رود. این فرآورده یک پماد ترمیم کننده سوختگی و جای زخم است که از مواد مؤثره گیاهی تهیه شده و اثرات ضد التهابی دارد. از پماد ریکاو برای بهبود ادرار سوختگی، زخم بستر و زخم‌های دیابتی نیز استفاده می‌شود.

پماد ریکاو محصولی است که به طور خاص برای ترمیم سوختگی‌های شدید تولید شده است. این پماد حاوی روغن کنجد بوده و می‌تواند آسیب‌های وارد شده به پوست را در مدت کمتر از ۱۰ روز درمان کند. پماد سوختگی ریکاو، برای ادرار سوختگی شدید نوزادان و زخم بستر نیز قابل استفاده است. زیرا تأثیر عمقی داشته و عوارض پمادهای حاوی کورتون را ندارد. ترکیبات این پماد شامل روغن کنجد، زینک اکساید و کافور می‌باشد. پماد ریکاو توسن دارو در درمان ادرار سوختگی شدید، ترمیم سوختگی درجه ۱ و ۲، رفع سریع درد و سوزش ناحیه دچار سوختگی، جلوگیری از ایجاد تاول جدید و التهاب پوست، ترمیم زخم‌های دیابتی و زخم بستر موثر عمل می‌کند. این پماد برای همه سنین قابل استفاده است. شما می‌توانید جهت خرید پماد ریکاو از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

خرید پماد ریکاو

خرید پماد ریکاو
جهت خرید پماد ریکاو با قیمت مناسب از داروخانه آنلاین مفیدطب روی عکس کلیک کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی انواع زخم‌های سطحی پوست که قابل بهبود به کمک پماد هستند پرداختیم. همچنین شما را با اقدامات لازم جهت تسکین و درمان سریع‌تر زخم‌ها آشنا کردیم. در ادامه دو نمونه از بهترین انواع پماد برای زخم تازه که چندین سال است، توسط پزشکان در این زمینه تجویز می‌‎شوند، معرفی شدند. شما می‌توانید برای خرید انواع داروهای گیاهی کمک‌کننده به مشکلات پوستی از جمله انواع پماد ترمیم کننده زخم از طریق لینک زیر اقدام نمایید و سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت کنید.

خرید پماد ترمیم کننده زخم

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و