کدام قرص برای عفونت واژن پنیری خوب است؟

قرص برای عفونت واژن پنیری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ترشحات سفید رنگ پنیری واژن نوعی عفونت قارچی هستند که حدود ۷۵ درصد از خانم‌ها در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. این عفونت‌ها در هر سنی و در هر دوره‌ای از زندگی بانوان ممکن است رخ دهد. ترشحات پنیری معمولا بر اثر یک عفونت قارچی به نام کاندیدا ایجاد می‌شوند. درمان عفونت‌های مخمری شامل درمان دارویی و برخی راهکارهای خانگی است که به سادگی انجام‌پذیر هستند. این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این عفونت‌ها، علل ایجاد آن‌ها و معرفی قرص برای عفونت واژن پنیری اختصاص دارد. با ما همراه باشید.

عفونت قارچی واژن چیست؟

این نوع عفونت که با نام واژینیت قارچی نیز شناخته می‌شود، از شایع‌ترین عفونت‌های زنان است. به طوری که هر خانم حداقل چند بار در طول عمر خود به علت ابتلا به قارچ واژن به متخصص زنان مراجعه می‌کند. عفونت قارچی واژن که معمولا خود را با خارش و سوزش واژن نشان می‌دهد ناشی از قارچی به نام کاندیدا می‌باشد. علائم عفونت قارچی واژن به طور معمول شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد و خارش در واژن
  • سوزش به هنگام ادرار
  • درد و ناراحتی به هنگاه رابطه جنسی
  • قرمزی و تورم واژن و لبه‌های ناحیه تناسلی
  • ترشحات سفید غلیط یا سبز که ظاهر پنیری دارند و معمولا بی‌بو هستند.

همانطور که مشاهده کردید، ترشحات پنیری یکی از علائم نشان‌دهنده وجود عفونت قارچی است. قبل از اینکه درمورد روش‌های درمان و قرص برای عفونت واژن پنیری صحبت کنیم، بهتر است با علل ایجاد این ترشحات بیشتر آشنا شویم.

منظور از ترشحات پنیری واژن چیست؟

ترشحات واژن در حالت طبیعی نشان‌دهنده سلامت بدن هستند. مقدار، شکل و غلظت این ترشحات در روزهای مختلف سیکل قاعدگی، به هنگام مصرف قرص‌های ضد بارداری و در مواقع ورزش سنگین یا فعالیت جنسی تغییر می‌کند. اما منظور از ترشحات پنیری، این ترشحات سفید معمولی نیست.

زمانی باید ترشحات واژن را جدی بگیرید که ظاهری شبیه به پنیر سفت و تکه‌ای داشته باشند. این ترشحات پنیری معمولا بو ندارند یا بویی شبیه ماهی یا خمیر نان می‌دهند. ترشحات پنیری واژن که معمولا ناشی از عفونت هستند با علائمی همچون احساس سوزش به هنگام ادرار و رابطه جنسی، خارش واژن و اطراف آن، تورم و قرمزی واژن و لبه‌های بیرونی همراه هستند.

علت عفونت پنیری واژن

همانطور که گفتیم پنیری شدن ترشحات واژن نشانه عفونت قارچی واژن است که آن را با نام‌های عفونت مخمری، برفک واژن یا کاندیدیازیس نیز می‌شناسند. این عفونت ناشی از قارچی مخمری به نام کاندیدا است که به صورت طبیعی در واژن وجود دارد. اما زمانی که به هر دلیلی تعادل این قارچ به هم بخورد، عفونت و ترشحات پنیری ایجاد می‌شود.

اما برخی بیماری‌های واژینال دیگر نیز می‌توانند موجب بروز علائمی مشابه با عفونت پنیری شوند. به طور مثال عفونت باکتریایی، واژینیت یا التهاب واژن، سوزاک، کلامیدیا، تریکومونیازیس، هموروئید، تبخال تناسلی، بیماری التهابی لگن و ویروس پاپیلومای انسانی از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌توانند باعث ایجاد ترشحات پنیری شوند. متاسفانه به علت تشابه علائم این بیماری‌ها با نشانه‌های عفونت قارچی واژن، ممکن است خانم‌ها خودسرانه درمان اشتباهی را به کار بگیرند و در نتیجه بیماری اصلی آن‌ها درمان‌نشده باقی بماند. از همین رو جهت تشخیص علت اصلی ترشحات پنیری لازم است قبل از هر اقدامی با متخصص زنان مشورت کنید.

چه کسانی به عفونت پنیری واژن دچار می‌شوند؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، اغلب خانم‌ها در طول زندگی خود این نوع عفونت را تجربه می‌کنند. اما برخی عوامل وجود دارند که شانس ابتلا به عفونت قارچی و ترشحات پنیری را افزایش می‌دهند. این عوامل شامل گزینه‌های زیر می‌شود:

  • مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، قرص‌های ضدبارداری و برخی داروهای استروئیدی
  • تغییرات هورمونی به دلیل بارداری، شیردهی و یائسگی
  • ابتلا به بیماری‌های تضعیف‌کننده سیستم ایمنی (مثل ایدز و HIV)
  • شیمی‌درمانی و پرتودرمانی
  • دیابت کنترل‌نشده
  • عدم رعایت بهداشت شخصی
  • رابطه جنسی (عفونت پنیری از طریق رابطه جنسی قابل انتقال است)

درمان عفونت پنیری واژن

خوشبختانه درمان عفونت پنیری واژن خیلی پیچیده و سخت نیست. در صورت داشتن علائمی همچون ترشحات پنیری، سوزش و خارش واژن، بهتر است اولین اقدام شما مراجعه به پزشک و شناسایی علت این علائم باشد. در صورتی که عفونت قارچی برای شما تشخیص داده شود، دو نوع درمان دارویی و خانگی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

روشهای درمان عفونت قارچی
در صورت داشتن علائمی همچون سوزش، خارش، ترشحات پنیری و تورم و قرمزی واژن به پزشک مراجعه کنید.

قویترین داروی ضد قارچ واژن

استفاده از داروهای ضد قارچ مطمئن‌ترین روش درمان عفونت پنیری واژن است. این داروها می‌توانند از رشد بی‌رویه قارچ‌ها جلوگیری کرده و ترشحات سفید رنگ پنیری واژن را رفع کنند. داروهای ضد قارج در انواع مختلفی وجود دارند که پزشک شما بسته به شدت عفونت و علائم برای شما تجویز می‌کند.

درمان دارویی عفونت قارچی واژن می‌تواند در قالب کرم، پماد، شیاف و یا قرص برای مصرف کوتاه‌مدت باشد. انواع پمادها و کرم‌ها به عنوان قویترین داروی ضد قارچ واژن در بازار وجود دارند که به صورت موضعی در قسمت خارجی واژن و یا به کمک اپلیکاتور در قسمت داخلی به کار می‌روند. این پمادها می‌توانند عفونت مخمری خفیف را به خوبی درمان کنند. به عنوان مثال پماد میکونازول، ترکونازول، پماد میکوزین

خرید پماد میکوزین

نوع دیگری از درمان دارویی عفونت قارچی واژن، استفاده از داروهای تک دوز مانند فلوکونازول است که مصرف آن‌ها به خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. در عفونت‌های شدیدتر ممکن است نیاز به مصرف دو دوز به فاصله سه روز از این قرص برای عفونت واژن پنیری باشد.

اما در صورتی که درمان‌های کوتاه‌مدت جوابگوی رفع ترشحات پنیری نباشد، پزشک مصرف قویترین داروی ضد قارچ واژن با فواصل زمانی مشخص را تجویز می‌کند. به طور مثال کپسول واژینال بوریک اسید از جمله راه‌های درمان عفونت پنیری واژن در مواقع عفونت مزمن می‌باشد که حداقل به مدت ۶ ماه باید مصرف شود.

قرص برای عفونت واژن پنیری

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم جهت انتخاب مناسب‌ترین قرص برای عفونت واژن پنیری لازم است پزشک شرایط و شدت بیماری شما را بررسی کند. از جمله بهترین انواع قرص برای عفونت واژن پنیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قرص واژینال نیستاتین
  • قرص بوتوکونازول
  • کپسول فلوکونازول ۱۵۰ میلی‌گرم
  • کپسول پروفم پویا (مکمل پروبیوتیک ضد قارچ)

درمان خانگی عفونت پنیری واژن

برخی راهکارها با عنوان درمان خانگی عفونت پنیری واژن مطرح می‌شوند که البته جهت اثبات نیاز به تحقیقات وجود دارد. به طور مثال یک تصور اشتباه از قدیم وجود داشته که سیر می‌تواند به درمان ترشحات پنیری کمک کند. اما طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، هیچ تاثیری از این گیاه بر بهبود ترشحات واژن مشاهده نشده است.

طبق تحقیقات روغن درخت چای به دلیل دارا بودن خاصیت ضد قارچی ممکن است در رفع مخمرها و قارچ‌ها موثر باشد. اما مصرف این روغن برای این ناحیه نیاز به احتیاط زیادی دارد، چرا که دیواره‌های واژن بسیار حساس هستند. یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی عفونت پنیری واژن مصرف مکمل‌های پروبیوتیکی است. این مکمل‌ها به صورت خوراکی یا به صورت واژینال استفاده می‌شوند و قادرند تعادل باکتری‌های مثبت و منفی را برقرار سازند.

راهکارهای پیشگیری از ترشحات پنیری واژن

از دیگر راهکارهای موثر که می‌تواند از ترشحات پنیری جلوگیری کند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پوشیدن لباس زیر نخی و عدم استفاده از لباس‌های تنگ
  • تعویض به موقع لباس زیر به خصوص بعد از شنا و ورزش
  • خشک کردن محل واژن بعد از حمام و دستشویی
  • استفاده از لوبریکانت‌های بر پایه آب حین رابطه جنسی
  • مصرف فرآورده‌های پروبیوتیک
  • دوش گرفتن بعد از رابطه جنسی
  • عدم مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها
  • اجتناب از مصرف اسپری‌های واژن، عطر و لوسیون‌ها

خرید قرص برای عفونت واژن پنیری

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب اطلاعات کاملی در مورد ترشحات پنیری ناشی از عفونت قارچی واژن به شما ارائه کردیم. دقت داشته باشید که هر نوع ترشح سفید و غلیظ نشان‌دهنده ترشح پنیری نیست. اما اگر متوجه تغییر در شکل و مقدار ترشحات واژن خود شده‌اید، ترشحات تکه تکه دارید و علائمی همچون خارش، سوزش و درد حین ادرار و رابطه جنسی را دارا هستید، لازم است به پزشک جهت درمان مراجعه کنید.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر لیستی از انواع قرص برای عفونت واژن پنیری و همچنین بهترین پماد واژینال برای عفونت را مشاهده کنید که همگی از برندهای معتبر هستند. در صورت خرید هر یک از محصولات مورد نظر، سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد:

خرید بهترین پماد واژینال برای عفونت

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

پماد برای عفونت پنیری واژن کدام است؟

پماد میکوزین گل دارو یک فرآورده گیاهی است که حاوی عصاره سیر و آویشن بوده و به درمان انواع عفونت واژن شامل قارچی، باکتریایی و مختلط کمک می‌کند.

قرص متروتیدازول برای عفونت پنیری واژن خوب است؟

این قرص برای درمان برخی از عفونت‌های واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته قرص متروتیدازول بیشتر برای درمان عفونت‌های باکتریایی کاربرد دارد و شاید نتواند در موارد شدید ترشحات پنیری کارساز باشد.

قرص برای عفونت پنیری واژن چیست؟

بسته به شدت و علت عفونت پنیری واژن، پزشک ممکن است داروی متفاوتی برای شما تجویز کند. اما متداول‌ترین موارد قرص برای عفونت پنیری واژن شامل متروتیدازول و فلوکونازول می‌باشد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط