قرص آلتادین برای کودکان مناسب است؟

قرص آلتادین
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

قرص آلتادین دینه دارویی موثر و محبوب برای علائمی مثل بهبود سرفه، گلودرد و خشکی دهان است. این داروی گیاهی یک قرص مکیدنی است که علاوه بر خواصی که از طریق گوارش به بدن میرساند، اثر موضعی نیز دارد؛ به عبارتی با مکیدن این قرص اثرات ضد التهابی و تسکین دهنده گلو را میتوان تجربه کرد. در این مقاله میخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا قرص آلتادین برای کودکان هم مناسب است؟ با ما همراه باشید تا در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به جواب این سوال برسیم.

آلتادین چیست؟

قرص آلتادین یک قرص مکیدنی گیاهی موثر برای بهبود یا درمان سرفه، التهاب گلو و گلو درد و خشکی و خارش گلو است.

ترکیبات قرص آلتادین عبارت است از گیاه ختمی (Althaea officinalis)، عصاره تام شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) و اسانس نعنا (Mentha piperita). این گیاهان، خواص ضد باکتریایی، ‌ضد قارچی و ضد التهابی داشته و ضد سرفه و خلط آور  هستند.

این قرص گیاهی با خواص ویژه‌ای که دارد، حتی می‌تواند به عنوان داروی کمکی در درمان برخی از عفونت‌های دهان و گلو موثر باشد. (البته توجه کنید که در موارد عفونی، قرص آلتادین به عنوان داروی اصلی استفاده نمی‌شود و به عنوان درمان کمکی در کنار آنتی‌بیوتیک‌ها در نظر گرفته می‌شود.)

خرید قرص آلتادین از مفیدطب

خواص قرص آلتادین برای موارد زیر است:

  • گلودردهای غیر عفونی
  • ضد سرفه‌ و برونشیت
  • نرم کننده گلو و خلط آور
  • بهبود سرفه‌های تحریکی ناشی از افزایش ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی
  • مناسب التهاب‌ها، تحریکات و خشکی مخاط گلو و دهان به هر علت غیرعفونی از جمله حساسیت

خواص ترکیبات قرص آلتادین و تاثیر آن در کودکان

در این بخش درباره تاثیر قرص مکیدنی آلتادین برای کودکان به تفکیک ترکیبات توضیح داده و سن مجاز استفاده از هر ترکیب را می‌خوانید.

گیاه ختمی

قرص آلتادین حاوی ۲۲۰ میلی گرم گیاه ختمی (Althaea officinalis) است. این گیاه به صورت سنتی برای درمان گلودرد استفاده میشده است. گیاه ختمی برای درمان سرفه خشک و تحریک گلو کمک کننده می‌باشد. به علاوه، بهبود مشکلات تنفسی و گرفتگی بینی از تاثیرات دیگر این گیاه است.

مصرف گیاه ختمی در کودکان بالای ۳ سال مجاز اعلام شده است.

اسانس نعنا

در ترکیبات قرص آلتادین ۲ میلی گرم اسانس نعناع (Mentha piperita – نعناع فلفلی) وجود دارد. این گیاه دارای خواص ضد احتقان طبیعی و تب بر است. نعناع فلفلی برای سرماخوردگی کودکان بسیار موثر واقع می‌شود.

استفاده از این گیاه برای کودکان بالای ۶ سال مجاز اعلام شده است.

عصاره تام شیرین بیان

هر قرص آلتادین حاوی ۱۵ میلی گرم عصاره تـام شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra) است. این گیاه اثرات نرم کنندگی گلو، ضد سرفه، خلط آور و ضد التهاب ویژه‌ای داشته و یکی از دلایل تاثیر مثبت قرص آلتادین برای علائم گلو می‌باشد.

مصرف دوز بالایی از شیرین بیان و به طور خاص گلیسیریزین (ماده موثره اصلی شیرین بیان)، در هنگام بارداری ممکن تاثیرات منفی روی توسعه مغز بچه داشته باشد. بر اساس نتایج یک تحقیق، کودکانی که مادر آن‌ها در دوران بارداری مقدار زیادی شیرین بیان مصرف کرده بود، در معرض ریسک بیشتری برای ابتلا به اختلالات شناختی در سال‌های بعدِ زندگی خود بودند. با توجه به این موضوع، مصرف مکمل‌های شیرین بیان در دوران بارداری برای جلوگیری از آسیب احتمالی به کودک توصیه نمی‌شود. همچنین خوراکی‌های حاوی این گیاه نیز بهتر است توسط مادران باردار محدود شود.

به دلیل آن که مطالعه کافی روی تاثیر شیرین بیان برای کودکان نشده است، بهتر است کودکان و نیز مادران شیرده از مصرف محصولات حاوی این گیاه خودداری نمایند.

می‌توان گفت که احتمالا به دلیل وجود شیرین بیان و عدم وجود تحقیقات کافی درباره اثر آن روی کودکان است که قرص آلتادین برای کودکان توصیه نمی‌شود.

آیا مصرف قرص آلتادین برای کودکان مجاز است؟

پس از بررسی ترکیبات آلتادین و سن مجاز استفاده از گیاهان موجود در این قرص برای کودکان، نهایتا می‌توان نتیجه گرفت که قرص آلتادین را بهتر است برای کودکان مصرف نکنیم. به طور کلی قرص آلتادین دارویی برای بزرگسالان است و برای افراد زیر ۱۸ سال توصیه نمی‌شود. اگرچه دو گیاه استفاده شده در این دارو یعنی ختمی و اسانس نعنا احتمالا برای کودکان (بالای ۶ سال) ایمن است، اما با توجه به اینکه تاثیر شیرین بیان در کودکان بررسی نشده، بهتر است جانب احتیاط را نگاه داشت و از مصرف آن پرهیز کرد.

عوارض قرص آلتادین برای کودکان چیست؟

تاثیر قرص آلتادین روی کودکان آزمایش نشده است بنابراین عوارض آن برای کودکان نیز شناخته شده نیست. با این حال همانطور که گفته شد آلتادین محصولی برای بزرگسالان است و مصرف آن در کودکان توصیه نمی‌شود.

جمع بندی

در این مقاله با قرص آلتادین آشنا شدید. به علاوه به این سوال پاسخ دادیم که آیا قرص آلتادین برای کودکان مناسب است یا خیر؟ به صورت کلی توصیه می‌شود که قبل از مصرف هر دارویی برای کودکان، اول از همه به بروشور محصول مراجعه کنید و مطمئن شوید که داروی مورد نظر برای کودکان تولید شده یا برای آن‌ها مجاز اعلام شده است. همچنین درباره شرایط بیماری کودک با پزشک مشورت نمایید تا شما را در جهت مصرف داروی مناسب راهنمایی کند.

در صورتی که کودک شما مبتلا به گلودرد عفونی یا تب بود، حتما به پزشک مراجعه کنید چرا که ممکن است کودکتان نیاز به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد.

شما می‌توانید برای تهیه انواع شربت سرفه کودکان به داروخانه آنلاین مفیدطب در لینک زیر سر زده و لیست محصولات را مشاهده کنید.

خرید شربت سرفه کودکان

سوالات متداول

قرص آلتادین جویدنی است؟

خیر، آلتادین یک قرص مکیدنی است.

قرص آلتادین برای چه سنی مناسب است؟

قرص آلتادین محصولی برای بزرگسالان است و برای افراد بالای ۱۸ سال توصیه می‌شود.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره