عوارض قرص آرژی زینک پلاس
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

کپسول آرژی زینک پلاس یوروویتال یک مکمل تقویتی برای کودکان و نوجوانان (بالای ۱۲ سال) است که به بهبود رشد استخوان‌ها و قد آن‌ها کمک می‌کند. این محصول همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیرات ویژه‌ای را به همراه می‌آورد. در رابطه با هر مکمل و دارویی این سوال که عوارض آن چیست بسیار پرسیده می‌شود و در این رابطه نگرانی وجود دارد. آرژی زینک پلاس نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، درباره عوارض قرص آرژی زینک پلاس توضیح می‌دهیم و به طور کامل بررسی می‌کنیم که هر یک از ترکیبات این محصول آیا عارضه جانبی قابل توجهی دارند یا خیر. همچنین نکات مهمی در رابطه با احتیاطات مصرف این محصول و نحوه مصرف آن توضیح می‌دهیم. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

کپسول آرژی زینک پلاس چیست؟

قبل از این که به عوارض قرص آرژی زینک پلاس بپردازیم، خوب است این مکمل تقویتی کودکان و نوجوانان را کمی بیشتر معرفی کنیم. آرژی زینک پلاس (ArgiZink Plus) یک مکمل غذایی برای کمک به بهبود رشد استخوان ها در کودکان و نوجوانان و تقویت سیستم ایمنی آن‌ها است. قرص آرژنین زینک پلاس با داشتن ترکیبات مفید کلسیم، زینک، ویتامین D3 و ال آرژنین، به رشد قد در سنین رشد کمک می‌کند.

این مکمل تقویتی برای مصرف کودکان بالاتر از ۱۲ سال و نوجوانان و بزرگسالان فرموله شده است.

آرژی زینک پلاس در داروسازی دانا در ایران، تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd (کشور آلمان)، تولید می‌شود.

در هر بسته آرژی زینک پلاس یوروویتال، ۳۰ عدد کپسول ژلاتینی نرم (سافت ژل) وجود دارد.

خوب است اشاره کنیم که برای مکمل آرژی زینک پلاس، در کنار واژه «کپسول»، به طور محاوره از واژه «قرص» نیز استفاده می‌شود. ما در این مقاله از هر دوی این کلمات استفاده کرده‌ایم.

جدول ترکیبات قرص آرژی زینک پلاس را در زیر مشاهده می‌کنید:

ترکیبات مقدار متوسط در هر ۱ کپسول %NRV
کلسیم (Calcium) ۱۲۵mg ۱۶%
ویتامین د۳ (Vitamin D3) ۱۰µg ۲۰۰%
زینک (Zinc) ۵mg ۵۰%
ال آرژنین (L-Arginine) ۲۵۰mg **-

مواردی که مشاهده کردید، ترکیبات اصلی قرص افزایش قد آرژی زینک پلاس هستند. لیست کامل‌تر مواد تشکیل‌دهنده این مکمل عبارت است از:

ژلاتین گاوی، روغن دانه سویا، کلسیم کربنات، ال – آرژینین هیدروکلراید ،گلیسرول، سوربیتول، لسیتین سویا، مونو و دی گلیسیرید، اسیدهای چرب، موم زنبور عسل، تیتانیوم دی اکساید، زینک اکساید، روغن دانه سویا، سیلیکون دی اکساید، رنگ آلورا قرمز، اکسید و هیدروکسید آهن، بوتیلیتد هیدروکسی تولوئن، بوتیلیتد هید روکسی آنیزول و ویتامین D (کوله کلسیفرول).

در نظر داشته باشید که در رابطه با عوارض قرص آرژی زینک پلاس و احتیاطات مصرف آن، لازم است دقت کنید که به مواد تشکیل دهنده مکمل، حساسیت نداشته باشید.

قرص آرژی زینک پلاس برای چیست؟

قرص آرژی زینک پلاس حاوی آمینو اسید آرژنین است که به تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش قد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. به علاوه، آرژی زینک پلاس حاوی ریزمغذی‌های مهم برای سیستم ایمنی است و به این وسیله در تقویت سیستم ایمنی نیز تاثیرات ویژه‌ای دارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و موارد مصرف قرص آرژی زینک پلاس یوروویتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به رشد طبیعی و تکامل استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان
  • کمک به افزایش رشد قدی کودکان و نوجوانان
  • تقویت سیستم ایمنی

خرید قرص آرژی زینک پلاس از مفیدطب

کپسول آرژی زینک پلاس برای قد کودکان و نوجوانان
قرص آرژی زینک پلاس با داشتن ترکیبات مفید برای رشد قد و تقویت سیستم ایمنی، موثر است.

قرص آرژی زینک پلاس برای رشد قد چگونه عمل می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین فواید اسید آمینۀ ال آرژنین، کمک به رشد قدی و رشد خطی کودکان است. آرژنین می‌تواند هورمون رشد را تحریک کند و به افزایش ترشح آن کمک نماید. این موضوع سبب رشد قسمت نرم استخوان (غضروف) می‌شود و به مرور با جذب کلسیم و ویتامین D این بافت نرم تبدیل به استخوان می‌شود و در نهایت افزایش قد را نتیجه می‌دهد. به همین دلیل است که قرص آرژی زینک پلاس یکی از بهترین مکمل‌های افزایش قد برای کودکان و نوجوانان بوده که سال‌هاست مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است.

به این نکته توجه کنید که به طور کلی حدود ۸۰ درصد از قد هر فرد، توسط ژنتیک و متوسطی از قد پدر و مادر تعیین می‌شود. حال اگر بلوغ فرد کامل نشده باشد و صفحات استخوانی هنوز باز باشند، ال آرژنین می‌تواند برای افزایش قد کمک‌کننده باشد. از طرفی، دریافت ریزمغذی های ضروری برای رشد قد مثل کلسیم، ویتامین D، زینک، منیزیم، ویتامین K و… برای رساندن قد به حداکثر پتانسیل خود، حاثز اهمیت است. بنابراین مصرف قرص آرژی زینک پلاس (حاوی کلسیم، ویتامین D، زینک و ال آرژنین) در سنین کودکی و نوجوانی، می‌تواند تاثیر خوبی بر رشد قد داشته باشد.

نحوه مصرف آرژی زینک پلاس یورو ویتال

نحوه مصرف قرص آرژی زینک پلاس برای افراد ۱۲ سال به بالا، به صورت روزانه دو عدد کپسول ترجیحاً همراه غذا و با آب کافی است. برای این منظور می‌توانید صبح و شب، هر بار یک عدد کپسول آرژی زینک پلاس را با غذا میل کنید.

عوارض قرص آرژی زینک پلاس

در رابطه با عوارض قرص آرژی زینک پلاس باید بگوییم که ترکیبات و مقداری که از آن‌ها در این محصول وجود دارد، ایمن محسوب می‌شود. همچنین عوارض خاصی برای این مکمل گزارش نشده است.

با این حال افرادی که به ترکیبات این کپسول حساسیت دارند، لازم است از مصرف این مکمل پرهیز کنند.

به علاوه، در ادامه به تفکیک به عوارض جانبی احتمالی هر یک از ترکیبات قرص آرژی زینک پلاس می‌پردازیم تا دید کامل‌تری نسبت به عوارض جانبی احتمالی قرص آرژی زینک پلاس داشته باشید.

عوارض کلسیم

مقدار کلسیمی که در قرص آرژی زینک پلاس موجود است، یعنی ۱۲۵ میلی‌گرم، میزان زیادی محسوب نمی‌شود. در واقع این میزان از کلسیمی که در هر عدد کپسول آرژی زینک پلاس وجود دارد، به طور تقریبی ۱۶ درصد از نیاز بدن را به این ماده برطرف می‌کند. یعنی با مصرف دو عدد کپسول در روز، حدود ۳۲ درصد از نیاز به کلسیم رفع می‌شود.

خوب است اشاره کنیم حد بالای مجاز مصرف روزانه کلسیم برای کودکان و نوجوانان ۹ تا ۱۸ سال، ۳۰۰۰ میلی‌گرم و برای بزرگسالان ۲۵۰۰ میلی‌گرم است؛ مصرف بیشتر از ۴۰۰۰ میلی‌گرم ممکن است به یبوست، نفخ و عوارض جانبی زیاد دیگری منجر شود.

با مشاهده دوز کلسیم موجود در قرص آرژی زینک پلاس که بسیار کمتر از حد بالای مجاز است، جای نگرانی خاصی وجود ندارد.

اگرچه باید بدانید که برخی از افراد ممکن است با مصرف دوز پایین‌تر کلسیم نیز عوارضی مانند گاز شکم، نفخ، یبوست یا ترکیبی از این علائم را تجربه کنند. برای جلوگیری از این عوارض قرص آرژی زینک پلاس که شاید به خاطر کلسیم آن بروز یابد، بهترین زمان مصرف آرژی زینک پلاس همراه با غذا اعلام شده است.

کلسیم
برای جلوگیری از عوارض گوارشی احتمالی قرص آرژی زینک پلاس به خاطر وجود کلسیم در آن، این مکمل را همراه با غذا میل نمایید.

عوارض ویتامین D3

ویتامین D نیز در دوزهای توصیه‌شده، به احتمال زیاد ایمن است. بیشتر افراد هیچگونه عوارض جانبی بر اثر مصرف ویتامین D تجربه نمی‌کنند (مگر آن که بیش از حد مصرف کنند).

در نظر داشته باشید که مصرف طولانی مدت دوز بالای ۱۰۰ میکروگرم (۴۰۰۰ IU) به صورت روزانه احتمالا ایمن نیست و ممکن است به افزایش بیش از حد کلسیم در خون بینجامد. البته در رابطه با دوز ویتامین D موجود در آرژی زینک پلاس جای نگرانی نیست، چرا که در هر کپسول آن، ۱۰ میکروگرم ویتامین D3 وجود دارد.

با این وجود، نکته مهم این است که برای جلوگیری از عوارض قرص آرژی زینک پلاس که ممکن است در صورت مصرف طولانی مدت ایجاد شود، در رابطه با طول دوره مصرف این محصول با پزشک یا داروساز مشورت نمایید.

عوارض زینک

در رابطه با عوارض قرص آرژی زینک پلاس به واسطه وجود زینک در ترکیباتش، ممکن است به دنبال عوارض قرص زینک پلاس گشته باشید. مکمل‌های خوراکی زینک عموما به خوبی تحمل می‌شوند، اما علائمی مثل تهوع، استفراغ، اسهال و دل درد در بعضی از افراد بر اثر مصرف مکمل زینک مشاهده شده است. اگر جزو افرادی هستید که با مصرف مکمل زینک دچار عوارض گوارشی می‌شوید، توصیه می‌شود مکمل را همراه با غذا میل کنید. در روش مصرف قرص آرژی زینک پلاس نیز ذکر کردیم که بهترین زمان مصرف این مکمل، همراه با غذاست.

به طور کلی باید گفت که زینک اگر کمتر از ۴۰ میلی‌گرم مصرف شود، احتمالا ایمن است. مصرف بیش از حد زینک (بیش از ۴۰ میلی‌گرم) ممکن است با علائمی مثل تب، سرفه، سردرد و خستگی مفرط همراه باشد. میزان زینک موجود در هر کپسول آرژی زینک پلاس، ۵ میلی‌گرم است. یعنی با مصرف ۲ کپسول آرژی پلاس ۱۰ میلی‌گرم زینک دریافت می‌شود. این مقدار را با مقدار زینک مورد نیاز روزانه برای افراد در بازه‌های سنی مختلف (جدول زیر) مقایسه کنید:

بازه سنی مرد زن بارداری شیردهی
۹–۱۳ سال ۸ mg ۸ mg
۱۴–۱۸ سال ۱۱ mg ۹ mg ۱۲ mg ۱۳ mg
۱۹ سال به بالا ۱۱ mg ۸ mg ۱۱ mg ۱۲ mg

مقدار زینک موجود در قرص آرژی پلاس زینک یوروویتال از نیاز روزانه برخی از افراد مورد هدف این مکمل، کمی بیشتر و از نیاز برخی دیگر کمی کمتر است. در گروهی که بیشتر است (افراد ۱۲-۱۳ ساله و دختران ۱۴-۱۸ ساله)، این تفاوت چندان چشمگیر نیست و با مقدار «مصرف بیش از حد» بسیار فاصله دارد. بنابراین با مصرف دوز توصیه‌شده از آرژی زینک پلاس، ایجاد چنین عوارضی توسط زینک موجود در آن، احتمال کمی دارد. (مگر آن که از طریق غذا و مکمل مجموعاً زینک بیش از حد مصرف کنید.)

زینک
مقدار زینک موجود در هر کپسول آرژی زینک پلاس، ۵ میلی‌گرم است، یعنی با مصرف روزانه ۲ کپسول آرژی پلاس ۱۰ میلی‌گرم زینک دریافت می‌شود.

عوارض ال آرژنین

طبق تحقیقات در مجموع ال آرژنین ایمن محسوب شده و عموما در قالب مکمل توسط بیشتر افراد به خوبی تحمل می‌شود، حتی در صورت مصرف یک سال یا بیشتر. اگرچه ممکن است مکمل حاوی این ماده عوارضی مانند نفخ، دل درد، تهوع و اسهال را به همراه داشته باشد، به خصوص اگر در دوزهای ۹ گرم به بالا مصرف شود. در هر کپسول آرژی زینک پلاس، ۲۵۰ میلی‌گرم ال آرژنین وجود دارد، بنابراین در مقایسه، دوز بالایی به شمار نمی‌رود.

اگرچه مصرف ال آرژنین توسط مبتلایان به برخی از بیماری‌ها، می‌تواند عوارض جدی به وجود آورد که باید به آن‌ها توجه کافی داشته باشید. مثلا افراد مبتلا به آسم، سیروز کبدی، بیماری کلیوی و فشار خون پایین باید قبل از مصرف مکمل‌های حاوی ال آرژنین، از جمله کپسول آرژی زینک پلاس یوروویتال، حتما با پزشک مشورت نمایند. همچنین اگر به زگیل تناسلی یا آسم مبتلا هستید، در مصرف چنین مکمل‌هایی احتیاط نمایید.

احتیاطات مصرف آرژی زینک پلاس و هشدارها

  • از مصرف قرص افزایش قد آرژی زینک پلاس بیش از میزان توصیه‌شده خودداری گردد.
  • از مصرف همزمان آرژی زینک پلاس یوروویتال با آنتی بیوتیک ها از خانواده تتراسایکلین خودداری شود. ترجیحا مصرف آنتی بیوتیک ۲ ساعت قبل یا ۴ تا ۶ ساعت بعد از مصرف آرژی زینک پلاس صورت گیرد.
  • در صورت مصرف داروهای کاهنده فشار خون مصرف این مکمل با احتیاط و توصیه پزشک انجام گیرد.

جمع بندی

در این مقاله با قرص آرژی زینک پلاس یوروویتال آشنا شدید. در ادامۀ آشنایی با ویژگی‌های این محصول، درباره عوارض قرص آرژی زینک پلاس صحبت کردیم و هر یک از ترکیبات آن را در این رابطه بررسی نمودیم. با بررسی عوارض جانبی احتمالی ترکیبات قرص آرژی زینک پلاس می‌توان گفت که ممکن است در برخی افراد عوارض گوارشی مانند نفخ و دل درد در اثر مصرف آن بروز یابد که با میل کردن کپسول همراه با غذا، این موارد به حداقل می‌رسد. با این حال اگر با آرژی زینک پلاس یوروویتال عوارضی را تجربه کردید که برطرف نشد یا شدت یافت، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

همانطور که خواندید، قرص آرژی زینک پلاس یک مکمل برای مصرف نوجوانان بالای ۱۲ سال و بزرگسالان است. جهت مشاهده و خرید اینترنتی انواع بهترین شربت تقویتی کودکان سنین پایین تر، میتوانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.

مشاهده و خرید شربت های تقویتی کودکان

سوالات متداول

کپسول آرژی زینک پلاس برای چی خوبه؟

کپسول آرژی زینک پلاس یک مکمل تقویت رشد کودکان و نوجوانان است که با ترکیبات مفید به افزایش رشد قدی این گروه از افراد کمک می‌کند. از دیگر فواید قرص آرژی زینک پلاس تقویت سیستم ایمنی است. این مکمل به تامین ریزمغذی‌های کلسیم، زینک و ویتامین D کمک میکند و اسید آمینه ال آرژنین، کمک می‌کند.

بهترین زمان مصرف آرژی زینک پلاس چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف قرص آرژی زینک پلاس، همراه با غذا و با مقدار کافی آب است. در صورتی که طبق بروشور محصول، ۲ عدد کپسول در روز مصرف می‌کنید، می‌توانید صبح و شب با غذا آن را میل کنید.

آرژی زینک پلاس چند سانت قد را بلند میکند؟

فاکتورهای مختلفی در افزایش قد دخیل هستند از جمله ژنتیک، سن، تغذیه سالم و دریافت ریزمغذی‌های ضروری کافی برای رشد قدی مثل کلسیم، ویتامین D، زینک، منیزیم، ویتامین K و….در واقع ژنتیک اغلب اولین نقش را در تعیین میزان بلند شدن قد ایفا می‌کند. بنابراین نمی‌توان به طور دقیق گفت که قرص آرژی زینک پلاس در هر فرد چند سانت قد را بلند میکند. تنها می‌توان گفت وجود اسید امینۀ ال آرژنین، زینک، کلسیم و... در این محصول موجب تحریک هورمون رشد شده و رشد استخوان‌ها با مصرف آن بهبود می‌یابد. در واقع این مکمل به شما کمک می‌کند که تا حد ممکن به بیشترین پتانسیل قدی خود برسید.

برای خرید قرص آرژی زینک پلاس از کجا اقدام کنم؟

شما می‌توانید قرص آرژی زینک پلاس را از داروخانه‌های معتبر محل زندگی خود تهیه کنید. همچنین امکان خرید قرص آرژی زینک پلاس به صورت اینترنتی از داروخانه آنلاین مفیدطب وجود دارد. مفیدطب سفارش‌های شما را با پست پیشتاز به سراسر ایران ارسال می‌نماید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط