گیاه دارویی برای کبد
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کدام گیاه دارویی برای کبد مفید است؟ کبد یکی از اعضای بسیار مهم بدن است که توجه به سلامتی آن حائز اهمیت می‌باشد. بسیاری از افراد در سراسر جهان با مشکلات کبدی مختلف زندگی می‌کنند. این مشکلات شامل سیروز، بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، بیماری کبدی الکلی، سرطان کبد، نارسایی کبد و هپاتیت هستند. عوامل خطر برای بیماری‌های کبدی شامل مصرف زیاد الکل، قند خون بالا، چاقی، فشار خون بالا، افزایش سطح تری‌گلیسرید و کلسترول و غیره هستند.

روش‌های مختلفی برای درمان بیماری‌های کبدی وجود دارد، از جمله دارو درمانی، تغذیه درمانی، ایمنی درمانی، تغییر سبک زندگی، جراحی و حتی پیوند کبد. بسیاری از افراد برای بهبود بیماری کبدی خود، علاوه بر درمان‌های استاندارد، از درمان‌های جایگزین شامل مکمل‌های گیاهی نیز استفاده می‌کنند. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب ۵ گیاه دارویی برای کبد و حفظ سلامت آن را معرفی می‌کنیم. به خاطر داشته باشید که قبل از مصرف هر گونه گیاه دارویی یا مکمل گیاهی حتما با پزشک مشورت نمایید. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

برای خواندن نوشته کامل‌تر درباره این که «برای تقویت کبد چه بخوریم؟»، روی لینک مقاله بزنید.

خار مریم برای کبد

احتمالا تا حالا درباره خواص خار مریم شنیده‌اید. سیلی مارین که اغلب به آن خار مریم (Milk thistle) می‌گویند، شامل ترکیباتی است که از دانه‌های گیاه خار مریم استخراج می‌شوند، از جمله سیلیبین، سیلی کریستین و سیلی دیانین.

بیش از ۲۰۰۰ سال است که از خار مریم برای درمان مشکلات کبد و مجرای صفراوی استفاده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه می‌تواند دارای خواص حفاظت کنندگی کبد باشد.

نشان داده شده که سیلی مارین اثرات آنتی اکسیدانی قوی دارد و می‌تواند به بازسازی سلول‌های کبد و کاهش التهاب کمک کند و برای افراد مبتلا به بیماری کبدی مفید باشد. با این حال، نتایج مطالعات انسانی در این زمینه با هم متفاوت هستند.

برای مثال، برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل سیلی مارین ممکن است به محافظت در مقابل پیشرفت بیماری کبدی، افزایش طول عمر در افراد مبتلا به سیروز الکلی و افزایش کیفیت کلی زندگی در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی کمک کند.

با این حال، سایر مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل سیلی مارین، از پلاسیبو (دارونما) موثرتر نیست. بنابراین تاکید بر این است که تحقیقات بیشتری در این مورد صورت گیرد. صرف نظر از این مسئله، خار مریم یا سیلی مارین بی‌خطر در نظر گرفته شده و تا کنون حتی در دوزهای بالا با عوارض جانبی همراه نبوده است.

شما می‌توانید برای تهیه قرص لیورگل ۱۴۰ میلی‌گرمی گل دارو (کبد چرب، هپاتیت و صفرا آور) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص لیورگل ۱۴۰

در ترکیبات این محصول از عصاره خشک خار مریم نیز استفاده شده است،

خار مریم برای کبد
تحقیقات نشان می‌دهد که خار مریم می‌تواند دارای خواص محافظت کنندگی از کبد باشد.

جینسنگ برای کبد

جینسنگ (Ginseng) یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود. تعدادی از مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند جینسنگ اثرات آنتی اکسیدانی دارد و می‌تواند به محافظت در برابر آسیب‌های کبدی ناشی از ویروس‌ها، سموم و الکل کمک کند. علاوه بر این، ممکن است به بازسازی سلول‌های کبدی بعد از عمل جراحی نیز کمک نماید.

همچنین برخی از مطالعات انسانی نشان داده‌اند که درمان با جینسنگ می‌تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و خستگی و التهاب را در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و اختلال عملکرد کبد کاهش دهد.

برای مثال، یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ بر روی ۵۱ مرد با سطح آلانین آمینوترانسفر (ALT) بالا (یک مارکر آسیب کبدی)، نشان داد آن‌هایی که به مدت ۱۲ هفته، روزانه ۳ گرم عصاره جینسینگ مصرف کردند، کاهش قابل توجهی در آلانین آمینوترانسفر داشتند (نسبت به گروه پلاسیبو). سطح گاما گلوتامیل ترانس پپتیداز (یک مارکر دیگر آسیب کبدی) نیز در این افراد به طور قابل توجهی کاهش یافت.

اگرچه این نتایج امیدوارکننده هستند، اما به تحقیقات بیشتری درباره تاثیرات جینسینگ بر سلامت کبد نیاز است.

تصور می‌شود که مصرف جینسینگ به تنهایی، برای سلامت کبد بی‌خطر است. با این حال، جینسینگ پتانسیل واکنش با داروها را دارد که می‌تواند منجر به آسیب کبدی و عوارض جانبی بالقوه خطرناک دیگر شود.

جینسنگ برای کبد
جینسنگ (Ginseng) یک مکمل گیاهی محبوب است که به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود.

چای سبز برای کبد

آیا چای سبز می‌تواند یک گیاه دارویی برای کبد باشد؟ چای سبز و ترکیب پلی فنل اصلی آن یعنی اپی گالوکتشین گالات، اغلب در مطالعات مربوط به داروهای گیاهی برای بیماری‌های کبد، مورد بررسی قرار گرفته است. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عصاره چای سبز می‌تواند به درمان بیماری‌های کبدی کمک کند.

یک مطالعه بر روی ۸۰ فرد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز به مدت ۹۰ روز، به طور قابل توجهی مارکرهای آسیب کبدی ALT و آسپارتات ترانس آمیناز (AST) را کاهش می‌دهد. اگرچه در گروه پلاسیبو نیز کاهش سطح AST و ALT مشاهده شد، اما این کاهش قابل توجه نبود. 

یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای دیگر بر روی افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی، بهبود قابل توجهی را در AST، ALT و مارکرهای التهابی افرادی که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم عصاره چای سبز مصرف کرده بودند، نشان داد (در مقایسه با گروه پلاسیبو). همچنین این درمان تغییرات چربی کبد را کاهش داد. 

علاوه بر این، نشان داده شده مصرف چای سبز در مقابل مشکلات کبدی مختلف از جمله سرطان کبد، هپاتیت، سیروز، کبد چرب و بیماری‌های مزمن کبدی محافظت کننده است.

نوشیدن چای سبز برای بیشتر افراد بی‌خطر است، اما در موارد نادر، مکمل‌های عصاره چای سبز با آسیب کبدی حاد مرتبط بوده‌اند.

شما می‌توانید برای آشنایی با خواص چای سبز مقاله «فواید چای سبز و اثرات بی نظیر آن بر سلامتی» را مطالعه نمایید.

چای سبز برای کبد
برخی از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف عصاره چای سبز می‌تواند به درمان مبتلایان به بیماری‌های کبدی کمک کند.

شیرین بیان برای کبد

شیرین بیان (Licorice) گیاهی با خواص دارویی قوی است که می‌تواند یک گیاه دارویی برای کبد باشد. مطالعات علمی نشان داده ریشه شیرین بیان دارای خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و اثرات محافظت کنندگی کبد می‌باشد.

جزء فعال اصلی در ریشه شیرین بیان ترکیب ساپونین گلیسیریزین است. از ریشه شیرین بیان معمولا در طب سنتی چینی و ژاپنی برای درمان بیماری‌های بسیاری از جمله بیماری‌های کبد استفاده می‌شود.

یک مطالعه بر روی ۶۶ فرد مبتلا به بیماری کبد چرب نشان داد که مصرف روزانه ۲ گرم عصاره ریشه شیرین بیان به مدت دو ماه، به طور قابل توجهی ALT و AST را کاهش می‌دهد (در مقایسه با درمان پلاسیبو).

با وجود اینکه نتایج تحقیقات امیدوار کننده هستند، اما به تحقیقات بیشتری در این زمینه نیاز است. علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به شیرین بیان حساس‌تر هستند و همچنین استفاده طولانی مدت از محصولات شیرین بیان می‌تواند منجر به عوارض جانبی خطرناک از جمله افزایش فشار خون و کاهش پتاسیم خون شود.

می‌توانید برای آشنایی با رژیم پاکسازی کبد در طب سنتی مقاله «پاکسازی کبد در طب سنتی؛ چگونه بزرگترین عضو داخلی بدنمان را از سموم پاک کنیم؟» را مطالعه نمایید.

شیرین بیان برای کبد
شیرین بیان (Licorice) گیاهی با خواص دارویی قوی است.

زردچوبه برای کبد

زردچوبه را می‌توان به عنوان یک گیاه دارویی برای کبد معرفی نمود. زردچوبه و جزء فعال اصلی آن یعنی کورکومین فواید زیادی برای سلامتی دارند. شواهد نشان می‌دهد زردچوبه دارای خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی قوی است. این خواص، این گیاه را به انتخابی محبوب برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی تبدیل می‌کند.

یک مطالعه بر روی افراد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، نشان داد که مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم از یک محصول کورکومین به مدت ۸ هفته، میزان چربی کبد و سطح ALT و AST را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد (در مقایسه با گروه پلاسیبو).

یک مطالعه دیگر بر روی ۷۰ فرد مبتلا به کبد چرب غیر الکلی، نشان داد کسانی که روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم کورکومین به همراه ۵ میلی‌گرم پیپرین به مدت ۱۲ هفته مصرف نمودند، کاهش قابل توجهی در ALT، AST، LDL و مارکرهای التهابی داشتند (در مقایسه با گروه پلاسیبو). پیپرین یک ترکیب موجود در فلفل سیاه است و جذب کورکومین را افزایش می‌دهد.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد که درمان با کورکومین به طور قابل توجهی شدت بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود می‌بخشد (در مقایسه با گروه پلاسیبو).

مصرف مکمل زردچوبه و کورکومین به طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. با این حال، چند مورد آسیب کبدی حاد گزارش شده است. اما هنوز مشخص نیست که این موارد به علت آلایش محصولات کورکومین بوده است یا خود محصولات.

شما می‌توانید برای تهیه قرص کورکوما دینه (آنتی اکسیدان و محافظ کبد) از طریق سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص کورکوما

زردچوبه برای کبد
زردچوبه (Turmeric) و جزء فعال اصلی آن یعنی کورکومین فواید زیادی برای سلامتی دارند.

جمع‌بندی 

در این مقاله، ۵ گیاه دارویی برای کبد را معرفی کردیم. نکته مهمی که لازم است به خاطر داشته باشید این است که بسیاری از گیاهان دارویی از جمله موارد معرفی شده در این مقاله، ممکن است برای افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی و سایر مشکلات سلامتی، بی‌خطر نباشند. برخی از گیاهان با آسیب کبدی و سایر عوارض مرتبط هستند و همچنین ممکن است با برخی از داروها تداخل داشته باشند. به همین دلیل لازم است قبل از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های گیاهی حتما با پزشک خود مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه قرص لیورگل ۷۰ میلی‌گرمی گل دارو (پاکسازی کبد) از سایت داروخانه آنلاین مفید طب (دکتر اصیلی) روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید قرص لیورگل ۷۰

منبع: سایت healthline


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره