درمان فوری سرفه شبانه با موثرترین و بهترین روش‌ها

درمان فوری سرفه شبانه
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

هنگامی که خواب هستیم، بدن با تولید پروتئین‌های سیگنال‌دهندۀ سیتوکین (Cytokine)، به سیستم ایمنی دستور می‌دهد که با عوامل بیماری‌زا مثل ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند. حال اگر دچار سرفه شبانه شویم، با ایجاد اختلال در خواب، میزان خواب و کیفیت استراحت نیز تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است توانایی بدن و سیستم ایمنی برای تنظیم سیتوکین‌ها جهت از بین بردن بیماری‌ها، کاهش پیدا کند. در این زمان‌ها بهتر است به فکر درمان فوری سرفه شبانه باشیم تا بتوانیم ادامه خواب را با کیفیت بهتری سپری کنیم و در شب‌های آینده نیز از این مشکل در امان باشیم. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب به معرفی راه های سریع درمان سرفه شبانه می‌پردازیم. سپس دو محصول بسیار محبوب برای کمک به درمان سرفه، یعنی شربت پلارژین (برای بزرگسالان) و شربت پلارژین کیدز (برای کودکان) را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

سرفه شبانه به چه علت رخ می‌دهد؟

سرفه شبانه علاوه بر این که با ایجاد اختلال در خواب، توانایی بدن برای مقابله با بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، می‌تواند عوارض دیگری نیز داشته باشد. مثلا با سرفه کردن ممکن است دهان و گلو خشک شود، خلط پشت حلق داشته باشید و یا به طور کلی درد و ناراحتی برای شما به وجود آید. در هر صورت با مختل شدن خواب، استراحتی با کیفیت پایین‌تر تجربه خواهید کرد و اگر دچار بیماری خاصی شده باشید، بدن سخت‌تر می‌تواند با آن مقابله کند. خبر خوب این که می‌توانید با راهکارهایی که در این مقاله می‌گوییم، به فکر جلوگیری و درمان سرفه شبانه باشید. حال چرا سرفه در شب بدتر می‌شود؟

سرفه شبانه ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. این عارضه ممکن است به خاطر وجود مشکلی در ریه و مسیر تنفسی مثل عفونت، خلط پشت حلق، آلرژی، برونشیت و آسم بروز پیدا کند. این مشکلات می‌توانند وضعیف سرفه را در شب، بدتر کنند.

در عفونت های ریوی، دراز کشیدن به مُژَک‌ها یا «موها»ی داخل ریه کمک می‌کند تا بهتر بتوانند خلط را از ریه به بیرون هدایت کنند. سرفه نیز نتیجه همین حرکات و در نتیجه تلاش بدن برای بیرون راندن و خارج کردن خلط اضافه است. هنگامی که دراز می‌کشیم، حالت بدنی ممکن است برای خارج شدن خلط اضافه از گلو چالش‌بر‌انگیز باشد! بنابراین عارضه‌ای به وجود می‌آید که به آن خلط پشت حلق می‌گوییم. در این شرایط، اگر طی روز فعالیت داشته باشید، بدن فرصت بهتری پیدا می‌کند تا خلط محبوس شده را از بدن خارج کند و در نتیجه خلط اضافه برای خارج شدن در شب و ایجاد سرفه، کاهش می‌یابد.

دلیل رایج دیگری که برای سرفه شبانه وجود دارد، رفلاکس اسید معده (برگشتن اسید معده به مری) است؛ این مشکل هنگام شب معمولا بدتر می‌شود.

همچنین شرایطی مثل مصرف برخی از داروها (مثلا یک دسته از داروهای فشار خون)، ممکن است سرفه شبانه ایجاد کند.

بهترین روش های خانگی درمان فوری سرفه شبانه

روش درمان فوری سرفه شبانه به شدت و دلیل آن بستگی دارد. اگر سرفه شما طولانی یا شدید شده است یا با علائم دیگر همراه است، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید. راهکارهایی که در ادامه می‌گوییم، می‌توانند در بهبود و درمان سرفه در شب (به‌خصوص سرفه‌های خفیف‌تر) به شما کمک کنند.

آب و مایعات کافی بنوشید

مصرف آب و مایعات در طی روز می‌تواند به رقیق شدن خلط و دفع آسان‌تر آن بینجامد. نوشیدن آب به صورت مرتب و خوردن میوه‌هایی مثل طالبی، پرتقال و توت فرنگی که پر آب هستند، می‌تواند به تامین مایعات بدن کمک کند.

دمنوش با عسل و لیمو بنوشید

اگر سرفه شما به دلیل عفونت‌های تنفسی فوقانی، آلرژی یا خلط پشت حلق به وجود آمده باشد، یک راهکار ساده و موثر برای درمان فوری سرفه شبانه، نوشیدن دمنوش گیاهی به همراه عسل و لیمو است. عسل به نرم شدن گلو و کاهش سرفه کمک می‌‌کند و لیمو دارای خواص آنتی اکسیدانی است و می‌تواند از این طریق به بهبود سرفه بینجامد.

همچنین دمنوش یا چای با دمای بالا ممکن است برای گلوی آزرده تسکین‌دهنده باشد.

دمنوش با عسل و لیمو
در بسیاری از شرایط، یک راهکار ساده و موثر برای درمان فوری سرفه شبانه، نوشیدن دمنوش گیاهی به همراه عسل و لیمو است.

عسل بخورید

عسل یک ضد سرفه طبیعی است که کمک می‌کند شدت و تکرار سرفه را کاهش دهید. برای درمان فوری سرفه شبانه نیز مصرف آب گرم و عسل قبل از خواب می‌تواند کمک‌کننده باشد.

شربت سرفه مصرف کنید

شربت ضد سرفه، راه حل فوری و موثری برای درمان سرفه شبانه ادامه‌دار است. این شربت‌ها به ترشح بزاق بیشتر در دهان کمک کرده و همین موضوع خارش گلو را بهبود می‌دهد.

شربت‌های سرفه گیاهی معمولا از عصاره گیاهانی مثل عشقه (پیچک)، آویشن و پلارگونیوم در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. بسیاری از این شربت‌ها حاوی عسل نیز هستند. همه این موارد برای بهبود سرفه و علائم دیگر سرماخوردگی مفید واقع می‌شوند.

در بخش‌های بعدی یک نمونه محبوب از این شربت‌ها را برای درمان فوری سرفه شبانه معرفی می‌کنیم.

دوش آب گرم بگیرید

بخار آب گرم حمام، هوا را مرطوب می‌کند و این رطوبت به باز شدن مسیر تنفسی و رقیق شدن ترشحات داخل بینی کمک می‌نماید. اگر قبل از رفتن به رختخواب یک دوش گرم بگیرید، می‌توانید از سرفه در خواب تا حد خوبی جلوگیری کنید و آرامش زیادی در بدنتان برای خوابیدن ایجاد کنید.

محلول آب نمک غرغره کنید

غرغره آب نمک میتواند کمک کند احتقان و گرفتگی مسیر تنفسی رفع شود و سرفه شبانه ناشی از آسم، آلرژی و عفونت، درمان شود. برای درست کردن محلول آب نمک، نصف قاشق چایخوری نمک را در یک لیوان آب گرم (ترجیحا آب جوشیده‌ای که به دمای پایین‌تر رسیده است) حل کنید.

از دستگاه بخور سرد استفاده کنید

اگر سرفه شبانه شما به خاطر هوای خشک است، از دستگاه بخور کمک بگیرید. سعی کنید رطوبت محیط را ۴۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید. رطوبت بالای این مقدار، ممکن است سرفه شبانه شما را بدتر کرده یا باعث ایجاد عفونت شود.

مراقب نوع و زمان غذای خود باشید

اگر سرفه شبانه شما ناشی از رفلاکس اسید معده است، از مصرف غذاهای سنگین، تند و چرب در آخر شب (نزدیک به زمان خواب) خودداری کنید. این غذاها به خصوص اگر هنگام خواب مصرف شوند، می‌توانند علائم GERD شما را بدتر کنند و به سرفه شبانه منجر شوند.

مصرف غذاهایی که حاوی فیبر، آب و موادی با خاصیت بازی هستند، ممکن است انتخاب‌های بهتری برای جلوگیری از سرفه شبانه ناشی از اسید معده باشند.

بنابراین، سعی کنید حداقل ۳ ساعت قبل از خواب، شام بخورید. همچنین غذاهایی مثل موز، برنج قهوه‌ای، سیب زمینی شیرین، بروکلی، هندوانه، هویج، خیار، آناناس و سوپ گزینه‌های خوبی هستند. اگر چه به طور کلی بهتر است غذاهای مختلف را امتحان کنید تا بهترین گزینه مناسب بدن خودتان را بیابید.

سرفه شبانه ناشی از رفلاکس
اگر سرفه شبانه شما ناشی از رفلاکس اسید معده است، از مصرف غذاهای سنگین، تند و چرب نزدیک به زمان خواب خودداری کنید.

مصرف داروهای ضد رفلاکس برای سرفه شبانه ناشی از اسید معده

درصورتی که سرفه شبانه شما در اثر اسید معده است، مصرف داروهای ضد اسید مثل فاموتیدین یا امپرازول یا داروهای گیاهی کاهش دهنده اسید معده مثل شربت آنتی رفلاکس بی باریج می‌توانند به کاهش تولید اسید در معده کمک کنند. در نتیجه مصرف این داروها، اسید معده کاهش یافنه و سرفه نیز اتفاق نمی‌افتد یا بهبود می‌یابد.

اگرچه این داروها بدون نسخه پزشک قابل تهیه هستند، اما بهتر است برای مصرف آن‌ها با پزشک مشورت نمایید.

مصرف داروهای آنتی هیستامین برای سرفه شبانه ناشی از خلط پشت حلق

آنتی هیستامین‌‌ها که به علائم آلرژی کمک می‌کنند، می‌توانند برای کاهش و بهبود سرفه شبانه ای که در اثر خلط پشت حلق است، کمک کنند.

داروهای آنتی هیستامین مثل دیفن هیدرامین یا لوراتادین می‌توانند با خشک کردن ترشحات بینی، خلط پشت حلق را کاهش دهند؛ به عبارتی مایعات کمتری در پشت گلو جمع می‌شود و با تحریک کمتر، سرفه شبانه نیز کاهش می‌یابد.

درمان فوری سرفه شبانه بزرگسالان با شربت پلارژین

شربت پلارژین پارس گیتا یک داروی موثر برای کمک به درمان علائم ناشی از بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی است. سرفه، گلودرد، گرفتگی و آبریزش بینی از جمله مواردی هستند که شربت پلارژین می‌تواند به کاهش و درمان آن‌ها کمک کند. بنابراین شربت پلارژین را می‌توان یکی از بهترین راه های درمان فوری سرفه شبانه برای بزرگسالان دانست.

این شربت که بسیاری از افراد آن را قویترین شربت گیاهی ضد سرفه می‌دانند، حاوی عصاره گیاه پلارگونیوم است که اثرات ضد ویروس، ضد باکتری، تقویت کننده سیستم ایمنی بدن و رقیق‌کننده موکوس داشته و تاثیر چشمگیری در بهبود علائمی که ذکر شد، دارد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر درباره شربت پلارژین، می‌توانید با کلیک روی عکس زیر، صفحه این محصول در داروخانه آنلاین مفیدطب را مشاهده کنید.

خرید شربت پلارژین بزرگسالان

درمان فوری سرفه شبانه کودکان با شربت پلارژین کیدز

پلارژین کیدز پارس گیتا یک شربت گیاهی برای سرماخوردگی کودکان است که به بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک می‌کند. این شربت حاوی عصاره گیاه پلارگونیوم و عسل است و می‌توان برای درمان فوری سرفه شبانه کودکان از آن بهره برد.

شربت پلارژین کیدز تأثیرگذاری سریع و فوق‌العاده‌ای در بهبود سرفه، آبریزش بینی، احتقان بینی، گلودرد کودکان دارد. شربت پلارژین کیدز برای کودکان یک سال به بالا مناسب است.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره گیاه پلارگونیوم در اطفال، می‌تواند تا حدود ۳۰% علائم سرماخوردگی و مخصوصاً علائم مربوط به بینی را بهبود دهد؛ حتی اطفالی که مبتلا به آسم هستند و دچار سرماخوردگی شده‌اند. همچنین مصرف این ماده در هنگام سرماخوردگی و برونشیت حاد، خصوصاً اگر شروع مصرف در ۲۴ ساعت اولِ شروع بیماری باشد، می‌تواند طی ۷ روز به بهبود علائم و کاهش طول دوره بیماری کمک کند و نیاز به مصرف استامینوفن را کاهش دهد.

از مزایای شربت پلارژین کیدز کودکان این است که این محصول فاقد الکل، رنگ و قند می‌باشد. همچنین، پلارژین بر خلاف بسیاری از داروهای ضدحساسیت شیمیایی که خواب‌آور هستند، خاصیت خواب‌آوری ندارد.

خرید شربت پلارژین کیدز

جمع بندی

در این مقاله روش‌های درمان فوری سرفه شبانه را گفتیم و دو داروی گیاهی محبوب برای درمان سرفه یعنی شربت پلارژین برای بزرگسالان و شربت پلارژین کیدز برای کودکان را معرفی کردیم. اگر سرفه شبانه شما یا کودکتان مزمن شده یا همراه با علائم دیگر مثل تب، بی حالی و ضعف مشاهده می‌شود، به پزشک مراجعه کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قویترین داروی گیاهی ضد سرفه به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. مفیدطب سفارشات شما را به سراسر ایران ارسال می‌کند.

مشاهده و خرید داروهای گیاهی ضد سرفه

سوالات متداول

علت سرفه های شبانه و خارش گلو چیست؟

خارش گلو و سرفه های شبانه میتواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله: التهاب مخاط بینی، آلرژی غذایی و دارویی، عفونت ویروسی یا باکتریایی، کم آبی بدن، رفلاکی اسید معده و عوارض جانبی داروها. برای بهبود این مشکل، می‌توانید مصرف عسل، غرغره آب نمک، مایعات گرم، داروهای آلرژی و داروهای سرماخوردگی را امتحان کنید.

درمان سرفه خشک شبانه چگونه است؟

برای جلوگیری از سرفه خشک شبانه و درمان آن می‌توانید از راهکارهای گفته شده در این مقاله از جمله کمک گرفتن از عسل، غرغره آب نمک، مرطوب نگه داشتن هوای اتاق خواب، دوری از عوامل حساسیت زا (از بین بردن گرد و خاک و آلودگی)، مصرف مایعات فراوان در طول روز، مصرف داروهای گیاهی ضد سرفه مانند پلارژین و داروهای اکسپکتورانت دیگر کمک بگیرید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و