ضدسرفه قوی خانگی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سرفه یک عارضه شایع است که می‌تواند به دلیل مجموعه‌ای از عوامل از جمله سرماخوردگی، التهاب گلو و عفونت‌های تنفسی ایجاد شود. در بسیاری از موارد، سرفه باعث عدم راحتی در لحظات روزمره و اختلال در خواب و استراحت می‌باشد. کمک گرفتن از گیاهان دارویی و روش های خانگی برای برطرف کردن سرفه، یکی از محبوبترین راه‌های مقابله با این عارضه است. در همین راستا، این مقاله از مجله سلامت مفیدطب را به معرفی بهترین انواع ضدسرفه قوی خانگی اختصاص داده‌ایم. با ما همراه باشید.

بهترین ضدسرفه قوی خانگی چیست؟

در این بخش از مقاله، به موضوع بهترین خوراکی ها و گیاهان دارویی ضدسرفه قوی خانگی می‌پردازیم. توجه داشته باشید که اقدامات دیگر در ترکیب با مصرف این ضدسرفه ها به بهبود شما کمک می‌کند. استراحت کردن اولین راهکاری است که باید به کار ببندید تا بهبودی سریعتر حاصل شود. به علاوه روش‌هایی مثل غرغره کردن آب نمک، مصرف مکمل زینک برای تقویت سیستم ایمنی، نوشیدن مایعات زیاد و بخور دادن، راهکارهایی مفید هستند.

شیرین بیان

ریشه شیرین بیان تسکین دهنده و خلط آور است و یک ضدسرفه قوی خانگی محسوب می‌شود. برخی از افراد از دمنوش شیرین بیان برای تسکین سرفه استفاده می‌کنند.

این گیاه دارویی، هم‌زمان مجاری تنفسی را تسکین می‌دهد، مخاط را رقیق می‌کند، احتقان (گرفتگی) را کاهش می‌دهد و التهابی را که ممکن است گلوی شما را تحریک نماید، کم می‌کند.

شما می‌توانید برای استفاده از این گیاه دارویی، ۲۴۰ میلی‌لیتر آبجوش را روی دو قاشق غذاخوری ریشه شیرین بیان خشک بریزید، اجازه دهید ۱۵ دقیقه دم بکشد و سپس آن را بنوشید.

به علاوه، استفاده از داروهای گیاهی حاوی شیرین بیان مانند قرص مکیدنی لیکوفار گل دارو یک روش بسیار سریع و موثر جهت بهره‌مند شدن از خواص این گیاه شگفت‌انگیز است. مزیت داروهای گیاهی که توسط شرکت‌های داروسازی معتبر مثل شرکت گل دارو این است که دوز موثر از گیاه دارویی را با روش‌های استاندارد تولید دارو در ترکیبات محصول قرار می‌دهند.

بروملین

احتمالا تا به حال به آناناس به عنوان یک ضدسرفه قوی خانگی فکر نکرده باشید! اگر اینطور است، شاید به این دلیل باشد که درباره خواص بینظیر بروملین، آنزیمی که تنها در ساقه و میوه آناناس یافت می‌شود، نشنیده‌اید. در واقع شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند بروملین ممکن است به کاهش سرفه کمک کند.

بعضی از تحقیقات از سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهند که بروملین می‌تواند در کاهش التهاب و مشکلات ناشی از آلرژی سینوس و سینوزیت که در بسیاری از مواقع منجر به سرفه و ترشحات می‌شود، مفید باشد.

بروملین همچنین برای درمان التهاب و ورم هم استفاده می‌شود.

کودکان یا بزرگسالانی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، نباید مکمل‌های بروملین مصرف کنند. همچنین، اگر آنتی بیوتیک مانند آموکسی سیلین مصرف می‌کنید، بهتر است از مصرف بروملین خودداری کنید زیرا می‌تواند جذب آنتی‌بیوتیک را افزایش دهد.

برای بیشتر بهره‌مند شدن از مزایای آناناس و بروملین، می‌توانید یک برش آناناس به عنوان یک خوراکی ضدسرفه قوی بخورید یا سه بار در روز، ۱۰۰ گرم آب آناناس تازه بنوشید.

به علاوه استفاده از داروهای گیاهی ضدسرفه حاوی بروملین، روشی آسان و موثر است. به عنوان یک نمونه مناسب، شربت رسپیژن دایونیکس فارما یک شربت ضد سرفه قوی برای بزرگسالان است که در ترکیبات خود علاوه بر عصاره پیچک و گون، از خواص آنزیم بروملین استفاده کرده است.

آناناس ضدسرفه قوی خانگی
بروملین آنزیمی است که فقط در آناناس یافت می‌شود و می‌تواند کاهش التهاب و تسکین سرفه را به همراه آورد.

عشقه

برگ گیاه عشقه دارای خواصی برای رفع سرفه خشک و مشکلات تنفسی است. به همین دلیل از این گیاه در ترکیبات برخی از انواع قویترین شربت گیاهی ضد سرفه استفاده می‌شود.

محققان دریافته‌اند برگ عشقه حاوی آنتی اکسیدان‌هایی از جمله ساپونین و آلکالوئید است. این دو ترکیب فعال باعث نازک شدن، کنده شدن و خروج موکوس از سینه شده و به خروج خلط کمک می‌کند.

مطالعات بالینی نشان داده‌اند که مصرف عصاره‌ی برگ عشقه به مدت ۷ تا ۱۰ روز، علائم عفونت مجاری تنفسی فوقانی از جمله سرفه و خلط را به خوبی بهبود می‌بخشد.

با توجه به وجود ترکیبات سمی در عصاره عشقه، توصیه نمی‌شود از عصاره‌ این گیاه به صورت خانگی استفاده شود. زیرا مقدار کنترل‌نشده آن می‌تواند عوارض گوارشی و آلرژیک مختلفی ایجاد کند. اما برای بهره مند شدن از خواص بینظیر این گیاه، می‌توانید از انواع قویترین داروی گیاهی ضد سرفه کودکان و بزرگسالان استفاده کنید. یکی از شربت های ضدسرفه قوی محبوب که در داروخانه موجود است، شربت آیورافید کودکان مفید بهساز می‌باشد که ترکیباتش شامل عصاره خشک برگ گیاه عشقه است.

عسل

یک ضدسرفه قوی خانگی دیگر که در بین بسیاری از افراد محبوبیت دارد، عسل است. طبق تحقیقات عسل می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند.

در سال ۲۰۲۱ در مروری بر مطالعات، محققان تاثیر استفاده از عسل را بر درمان سرفه در افرادی که که دچار عفونت‌های دستگاه تنفسی فوقانی شده بودند، بررسی کردند. این محققان دریافتند که عسل نسبت به مراقبت‌های معمول، هم در سرکوب سرفه و هم در جلوگیری از نیاز به آنتی بیوتیک، برتری دارد.

همچنین محققان در مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱، عسل را با دکسترومتورفان (یک ضد سرفه رایج) مقایسه کردند. این محققان دریافتند که هم عسل و هم دکسترومتورفان برای سرکوب سرفه موثر هستند. آن‌ها اشاره کردند که در یک آزمایش، عسل کمی بالاتر از دکسترومتورفان قرار گرفت و در آزمایشی دیگر با دکسترومتورفان برابر بود.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به عنوان گیاهی سرشار از خواص درمانی شناخته‌شده است. منتول موجود در نعناع فلفلی می‌تواند به تسکین گلو و احساس تنفس راحت‌تر کمک کند.

برای بهره‌مندی از فواید نعناع فلفلی به عنوان ضدسرفه، می‌توانید دمنوش آن را مصرف کنید و یا با استفاده از آن بخور دهید. برای استفاده از بخور نعناع فلفلی، ۷ قطره اسانس نعناع فلفلی را به حدود یک فنجان آب تازه جوشیده اضافه کنید، یک حوله روی سر خود بیندازید و بخار آب را با نفس عمیق استنشاق کنید.

آویشن

آویشن گیاهی است که هم کاربرد دارویی دارد و هم در آشپزی به عنوان ادویه مصرف می‌شود. از این گیاه دارویی برای کمک به بهبود مشکلاتی از جمله سرفه، گلو درد، برونشیت و مشکلات گوارشی استفاده می‌شود.

یک مطالعه کوچک شامل ۳۶۱ فرد مبتلا به برونشیت حاد، نشان داد که اسانس برگ آویشن مخلوط‌شده با عشقه، می‌تواند به رفع سرفه و همچنین برونشیت کوتاه مدت کمک کند.

همچنین در یک فراتحلیل در سال ۲۰۱۵، محققان اعلام کردند شواهدی قوی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از ترکیبات حاوی آویشن به کاهش سرفه کمک می‌کند. با این وجود، این محققان تاکید کرده‌اند که برای نشان دادن اثربخشی کلی این گیاه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

یک مطالعه جدیدتر در سال ۲۰۲۱، نشان داد علائم برونشیت، سرفه و کیفیت کلی زندگی در افرادی که از ترکیبی از قطره آویشن و عشقه استفاده می‌کنند، بهبود می‌یابد. این افراد با استفاده از این قطره‌ها عوارض جانبی کمی را تجربه کردند.

آویشن ضد سرفه قوی
آویشن می‌تواند در بهبود سرفه، گلو درد، برونشیت و مشکلات گوارشی بسیار کمک کند.

می‌توانید برای استفاده از آویشن به عنوان ضد سرفه قوی با استفاده از دمنوش آویشن، دو قاشق چای‌خوری برگ آویشن را به یک فنجان آب جوش اضافه نمایید و روی آن را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد و سپس آن را صاف کنید. از آویشن در ترکیبات برخی از بهترین داروهای گیاهی ضدسرفه قوی مثل شربت تیمکس پلاس ایران داروک نیز استفاده می‌شود که راه خانگی خوبی برای تسکین سرفه است.

زنجبیل

زنجبیل یک داروی گیاهی محبوب در طب سنتی است که اغلب برای درمان تهوع و ناراحتی معده استفاده می‌شود. خبر خوب این که می‌توانیم از زنجبیل به عنوان یک گیاه دارویی ضدسرفه قوی خانگی نیز استفاده کنیم.

یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می‌دهد که زنجبیل می‌تواند ماهیچه‌های مجرای تنفسی را شل کند. این مسئله می‌تواند برای علائم آسم از جمله سرفه مفید باشد. همچنین زنجبیل حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند التهاب و تورم گلو را کاهش دهد.

برای مقابله با سرفه در خانه، می‌توانید به راحتی از دمنوش زنجبیل استفاده کنید. این دمنوش گرم می‌تواند تحریک، خشکی و مخاط گلو را کاهش دهد. برای تهیه چای زنجبیل، می‌توانید یک تکه حدودا ۲.۵ سانتی‌متری از ریشه زنجبیل تازه را خرد کنید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در یک فنجان آب بجوشانید.

اقدامات مهم دیگر برای تسکین سرفه

  • مصرف مایعات فراوان: مصرف مایعات مانند آب، آبمیوه و سوپ گرم می‌تواند به رقیق کردن خلط گلو و تسکین سرفه کمک کند.
  • استراحت کافی: سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و بخوابید تا عامل سرفه (مثلا سرماخوردگی) سریعتر بهبود پیدا کند. احتمالا متوجه شده اید که سرفه در شب معمولا بدتر می‌شود چرا که در گلو خلط جمع شده و سرفه را تحریک میکند. استفاده از بالش بیشتر برای بالا بردن سر در هنگام خواب می‌تواند کمک کننده باشد.
  • بخور دادن و استفاده از بخار آب گرم: نشستن در اتاقی با بخار آب گرم می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. می‌توانید از حمام آب گرم یا حتی قرار دادن یک ظرف حاوی آب گرم در اتاق استفاده کنید. دستگاه بخور نیز گزینه مفیدی است.
  • غرغره کردن آب گرم با نمک: مخلوط کردن یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم و استفاده از این محلول برای غرغره کردن میتواند به عنون یک ضدسرفه قوی عمل کند.
  • مراجعه به پزشک: اگر به همراه سرفه نشانه های زیر را مشاهده می‌کنید، حتما به پزشک مراجعه کنید:
    • لرز
    • تب بالای ۳۸ درجه
    • بدن درد
    • ضعف
    • بی‌حالی یا احساس ناخوشی کلی
    • تنگی نفس
    • دهیدراته شدن (کم آبی)
    • مشاهده خون همراه با سرفه
    • سرفه مولد که با خلط بدبو، غلیظ، سبز و یا زرد همراه است

 جمع بندی

در این مقاله درباره قویترین خوراکی‌های مفید برای تسکین سرفه و گیاهان دارویی ضدسرفه قوی خانگی صحبت کردیم و در ضمن آن، چند داروی گیاهی را که از خواص این گیاهان مفید و موثر استفاده کرده‌اند، معرفی نمودیم. شما می‌توانید برای تهیه انواع داروی گیاهی ضد سرفه کودکان و بزرگسالان  به داروخانه آنلاین مشهد یعنی داروخانه اینترنتی مفیدطب (دکتر اصیلی) مراجعه کنید. مفیدطب کالاهای مورد نظر شما را به سراسر کشور با پست پیشتاز ارسال می‌کند.

خرید بهترین داروهای گیاهی ضدسرفه قوی کودکان

خرید قویترین ضدسرفه های بزرگسالان

سوالات متداول

برای درمان فوری سرفه شبانه چه کنیم؟

استفاده از دستگاه بخور جهت جلوگیری از سرفه در هنگام خواب می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین برای بهبود وضعیت سرفه شبانه، سعی کنید سر خود را با بالش بیشتر، در سطح بالاتری قرار دهید تا از رفلاکس، تجمع خلط و سرفه جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید با نوشیدن لیمو و عسل و مصرف داروهای گیاهی مانند شربت های حاوی عصاره عشقه (مانند شربت آیوی لیکس) به کاهش سرفه شبانه خود کمک نمایید.

یک ضدسرفه قوی خانگی برای کودکان چیست؟

استفاده از داروهای ضدسرفه قوی کودکان مانند شربت آیورا فید می‌تواند یک راه موثر و مفید برای سرفه کودک شما باشد. اینگونه داروها خواص گیاهان دارویی را به بدن کودک می‌رسانند، اکثرا کمترین عوارض را به همراه دارند و بدون نسخه پزشک به راحتی قابل تهیه هستند. اگرچه اگر علائم ذکر شده در بخش آخر این مقاله را در کودک خود مشاهده کردید، برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

چند میوه ضد سرفه قوی چیست؟

لیمو، آناناس، انار، موز، کیوی و سیب میوه های مناسبی برای مقابله با سرفه و بیماری هستند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط