قرص فولیکوژن و چاقی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

قرص فولیکوژن (Folicogen) یکی از بهترین مکمل‌های غذایی برای بهبود رویش و سلامت مو و پیشگیری و درمان ریزش مو است. این قرص با فرمولاسیون پیوسته رهش، تاثیر مکمل را تدریجی کرده که این موضوع اثربخشی آن را افزایش می‌دهد. در این مقاله میخوایم با بررسی ترکیبات این محصول به این سوال پاسخ دهیم که ارتباط قرص فولیکوژن و چاقی چیست و آیا قرص فولیکوژن چاق کننده است یا خیر؟ از شما دعوت میکنیم که تا انتهای این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، با ما همراه باشید.

قرص فولیکوژن چیست؟

قبل از این که به ارتباط بین قرص فولیکوژن و چاقی بپردازیم، خوب است ابتدا کمی با این محصول و ویژگی‌های آن آشنا شویم.

قرص فولیکوژن یک محصول محبوب برای پیشگیری و درمان ریزش مو است. این قرص به طوری فرموله شده است که برای ریزش مویی که در اثر رژیم غذایی نامناسب ایجاد می‌شود، موثر باشد. (بنابراین فولیکوژن برای ریزش مو با ریشه های دیگر مانند علل هورمونی طراحی نشده است.) این قرص رویش و سلامت مو را بهبود بخشیده و از طریق تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، به تحریک و بهبود عملکرد سلولی فولیکول‌های مو می‌شود.

در زیر جدول ترکیبات این قرص را به همراه مقدار و درصدی از نیاز بدن که قرص فولیکوژن برطرف می‌کند را مشاهده میکنید:

ترکیبات مقدار درصد مقدار مورد نیاز روزانه
ال-متیونین ۲۵۰ mg *
ال-سیستئین ۵۰ mg *
روی (زینک سولفات) ۱۵ mg ۱۳۶ %
فولیک اسید ۱ mg ۴۱۷ %
مس (گلوکونات) ۱ mg ۱۱۱ %
سلنیوم ۰.۰۵ mg ۹۱ %
بیوتین ۰.۲۵ mg ۸۳۳ %
ویتامین D3 ۱۰۰۰ IU ۱۲۵ %
ویتامین B5 ۹ mg ۱۸۰ %
ویتامین B6 ۲ mg ۱۱۷ %
ویتامین E ۸.۳۳ IU ۵۰ %

فولیکوژن برای چیست؟

با توجه به ترکیبات قرص فولیکوژن، این محصول برای پیشگیری از ریزش موی ناشی از رژیم غذایی نامناسب و کمبود ریز مغذی ها، و نیز کمک به درمان آن موثر است. خواص قرص فولیکوژن به طور خلاصه عبارتند از:

  • بهبود رویش و سلامت مو
  • تقویت رشد و استحکام مو
  • پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا سوء تغذیه
  • پیشگیری و درمان سوء تغذیه ناشی از مصرف داروهای دیگر و یا رژیم غذایی نامناسب
  • تحریک و بهبود عملکرد سلولی فولیکول های مو از طریق تامین ویتامین ها و مواد معدنی

حال که کمی با این قرص تخصصی تقویت مو آشنا شدید، در بخش بعد به تفصیل بیشتری به این می‌پردازیم که آیا قرص فولیکوژن باعث چاقی میشود یا خیر.

آیا قرص فولیکوژن چاق کننده است؟

قرص فولیکوژن حاوی اسیدهای آمینه ال-متیونین و ال-سیستین، ویتامین ها (ویتامین D، ویتامین B7 یا بیوتین، فولیک اسید، ویتامین B5، ویتامین B6 و ویتامین E) و مواد معدنی مختلف (زینک، مس و سلنیوم) است. در این بخش با بررسی هر یک از ترکیبات قرص فولیکوژن و این که هر کدام چاق کننده است یا خیر، به این سوال پاسخ می‌دهیم که ارتباط قرص فولیکوژن و چاقی چیست و آیا قرص فولیکوژن باعث چاقی میشود یا خیر؟

متیونین چاق کننده است؟

متیونین یک آمینو اسید برای سلامت پوست، مو، ناخن و استخوان است. این ماده آمینو اسیدی دارای گوگرد است که نقش حیاتی در رشد و ترمیم بافت‌ها و رشد رگ‌های خونی جدید دارد. لازم به ذکر است که این آمینو اسید در کنار سیستئین، ویتامین‌های گروه B و چند ماده مغذی دیگر، در ساخت پروتئین جدید برای بدن نقش اساسی دارند. متیونین به خاطر داشتن گوگرد، از ریزش مو جلوگیری می‌کند. این آمینو اسید، درست مانند سیستئین، به استقامت مو و کاهش شکنندگی آن کمک می‌کند.

در رابطه با اثر متیونین موجود در قرص فولیکوژن و چاقی، میتوان گفت که این ماده اثر چاق کنندگی مشخصی ندارد.

تنها لازم به ذکر است که در یک تحقیق که روی افراد مبتلا به چاقی مفرط و سندرم متابولیک انجام شده است، با محدود کردن مقدار ال متیونین (به مصرف تنها ۲ میلیگرم متیونین) در رژیم غذایی آنها، کاهش وزن در این افراد مشاهده شد. بر اساس این تحقیق نمیتوان به طور دقیقی نتیجه گیری کرد که متیونین چاق کننده است؛ اما اگر شرایط افراد شرکت کننده در تحقیق ذکر شده را دارید، ممکن است بخواهید در مصرف قرص فولیکوژن که حاوی ۲۵۰ میلیگرم از این آمینو اسید است، بازنگری کرده و با پزشک خود مشورت نمایید.

سیستئین و ارتباط آن با چاقی

سیستئین یک آمینو اسید دیگر است که برای سلامت رشد مو و استحکام مو بسیار مفید بوده و موها را در برابر روش‌های استایلینگ روزانه شما مقاوم می‌کند. این ماده وظیفه جا‌به‌جایی زینک و آهن را که دو مورد از حیاتی‌ترین مواد معدنی برای رشد مجدد مو هستند، به عهده دارد. بنابراین مصرف سیستئین در کنار این دو ریزمغذی، تاثیر آن‌ها را بیشتر می‌کند.

در مورد این که با وجود سیستئین، قرص فولیکوژن چاق کننده است یا خیر، باید بگوییم که برخی از مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده اند سیستئین می‌تواند در کاهش اشتها تاثیر مثبتی داشته باشد. در واقع در این تحقیقات، مصرف این آمینو اسید از راه تاثیر روی کنترل ترشح هورمون گرلین (هورمون گرسنگی) به کمتر غذا خوردن کمک کرده است. بر این اساس میتوان گفت که سیستئین موجود در قرص فولیکوژن احتمالا نه تنها اثر چاق کنندگی ندارد، بلکه ممکن است به کاهش وزن نیز کمک نماید.

زینک سولفات موجود در قرص فولیکوژن و چاقی

زینک به ترمیم پوست بعد از زخم شدن کمک می‌کند. همچنین برای ایجاد ثبات در دیواره‌های سلولی محکم ضروری است. به این ترتیب این ماده مغذی برای مو نیز مفید است. زینک همچنین به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می‌کند. این ماده معدنی دارای خواص ضد التهابی است. این خواص می‌تواند به تسکین قرمزی و تحریک مربوط به آکنه متوسط تا شدید کمک کند. حتی ممکن است به کاهش ایجاد اسکار یا جای آکنه کمک نماید. 

حال آیا قرص فولیکوژن با داشتن ۱۵ میلی گرم زینک سولفات چاق کننده است؟ در حقیقت علاوه بر همه خواص بالا، عنصر زینک برای داشتن اشتهای سالم هم لازم است. با مصرف زینک بیشتر از طریق قرص فولیکوژن، احتمالا افزایش اشتها را تجربه خواهید کرد. گرچه این عنصر هم به خودیِ خود چاق کننده نیست (کالری ندارد). بنابراین، زینک ممکن است تنها اشتهای شما را افزایش دهد، اما خاصیت چاق کنندگی ندارد.

مس گلوکونات و چاقی

پـِپتیدهای مس (به زبان ساده: زنجیره هایی از اسید آمینه) از راه‌های مختلفی به سلامت عمومی موها کمک می‌کند. یکی از این راه‌ها، افزایش جریان خون در پوست است. تحقیقات نشان می‌دهند عنصر مس احتمالا با تحریک فولیکول‌های مو برای دریافت اکسیژن کافی منجر به تقویت رشد مو می‌شود.

درباره ارتباط مس گلوکونات و چاقی، باید گفت که مس نیز مانند بسیاری از دیگر ریزمغذی‌ها در سوخت و ساز چربی‌ها نقش داشته و کمبود آن می‌تواند این پروسه را کُند نماید. بنابراین با تامین مس از طریق قرص فولیکوژن، به سلامت متابولیسم و سوخت ساز بدن خود کمک خواهید کرد.

سلنیوم چاق کننده است؟

سلنیوم مانند سایر آنتی اکسیدان‌ها با کنترل تعداد رادیکال‌های آزاد به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. به عبارتی دیگر، عملکرد این عنصر خنثی کردن رادیکال‌های آزاد اضافی و محافظت از سلول‌ها در مقابل آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو است. از طرف دیگر، کمبود سلنیوم در بدن احتمال ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد.

این ماده برای عملکرد غده تیروئید و تولید DNA هم مفید است. طبق تحقیقات، کمبود این ماده می‌تواند به افزایش وزن منجر شود؛ به دلیل آن که سلنیوم هم مثل عنصر مس، در متابولیسم بدن نقش دارد.

ویتامین های گروه B و چاقی

قرص فولیکوژن حاوی ۴ عضو از خانواده ویتامین‌های B یعنی B5، B6، B7 و B9 است. برخی از این ویتامین‌ها در ضمن نقش داشتن در تولید انرژی از غذاها، به حفظ اشتهای سالم در بدن کمک می‌کنند. اگرچه این ویتامین ها به صورت مستقیم روی چاقی اثری ندارند، اما در صورتی که به کمبود این دسته از ویتامین‌ها دچار شده باشید، احتمال دارد که کاهش اشتها را تجربه کنید. با مصرف قرص فولیکوژن کمبودها جبران شده و اشتهای از دست رفته خود را بازخواهید یافت. پس بر اساس این گفته هم نمیتوان گفت که قرص فولیکوژن با داشتن این ویتامین ها چاق کننده است.

ویتامین D3 در چاق شدن موثر است؟

‌ویتامین D3، برای جذب بهتر کلسیم توسط استخوان‌ها و افزایش تراکم آن‌ها نقش مهمی دارد. همچنین مقدار کافی این ویتامین به کند شدن روند افزایش وزن و رفع اسپاسم‌های عضلانی کمک می‌کند. به عبارتی در صورتی که در مسیر کاهش وزن هستید، دریافت مقدار کافی از ویتامین D3 می‌تواند در روند کاهش وزن شما کمک کننده باشد.

ویتامین E نقشی در چاقی دارد؟

ویتامین E، یک آنتی اکسیدان بسیار قوی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ویتامین E (در مقابل مصرف دارونما) در افرادی که ریزش مو دارند، باعث تقویت رشد موی آن‌ها شده است. این نتیجه را به همان خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E نسبت می‌دهند. به این صورت که این ویتامین به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. ویتامین E باعث بهبود جریان خون در بدن شده که این موضوع تاثیر خود را در افزایش رشد مو میگذارد.

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین E تاثیر خاصی روی وزن و شاخص توده بدنی (BMI) ندارد.

خرید قرص فولیکوژن

نتیجه‌گیری درباره ارتباط قرص فولیکوژن و چاقی

حال پس از بررسی تک به تک ترکیبات می‌توان گفت که قرص فولیکوژن چاق کننده است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت که قرص فولیکوژن یک محصول برای افزایش اشتها یا چاق شدن نیست و تنها به سلامت مو و پوست شما کمک کرده و در درمان ریزش مو موثر است؛ پس قرص فولیکوژن و چاقی ارتباط مستقیمی ندارند. اگر کمبود ویتامین یا ماده معدنی داشته باشید که در اثر آن اشتهای شما کم شده باشد، این قرص می‌تواند به برگشت اشتهای شما به حالت نرمال کمک کند. اگر با افزایش اشتها، کالری اضافه دریافت کنید و آن را نسوزانید، این موضوع می‌تواند به چاقی و افزایش وزن منجر شود. (فقط با توجه به نتایج تحقیقاتی که در رابطه با متیونین موجود در ترکیبات این قرص ذکر کردیم، به افرادی که به چاقی مفرط و سندرم متابولیک دچار هستند و می‌خواهند از قرص فولیکوژن استفاده کنند، توصیه می‌‌شود که نظر پزشک خود را جویا شوند.)

از طرف دیگر، اگر به خاطر کمبود برخی از ریزمغذی‌ها، متابولیسم شما کاهش یافته و در اثر آن به چاقی دچار شده باشید، مصرف قرص فولیکوژن در کنار تقویت موی شما، حتی می‌تواند به فرآیند کاهش وزنتان کمک هم بکند؛ چرا که با برطرف شدن کمبودها، سوخت و ساز بدن شما به حالت سالم و عادی برمی‌گردد. به علاوه آن، آمینو اسید سیستئین موجود در فولیکوژن نیز ممکن است به کاهش اشتها کمک کند.

نکته آخر

به طور کلی، در نظر داشته باشید که چنانچه مواد مغذی ضروری برای بدن را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی‌کنید، برای داشتن پوست و موی سالم و البته سلامت کلی بدن، مصرف مکمل مناسب مانند قرص فولیکوژن، فارغ از خاصیت چاق کنندگی یا لاغر کنندگی، لازم است (خصوصاً بعد از انجام آزمایشات لازم و مشورت با پزشک). حال اگر در اثر مصرف این محصولات، افزایش یا کاهش اشتها یا وزن ناخواسته را در خود مشاهده کردید، می‌توانید در صورت نیاز با تکنیک‌های مختلف، با آن مقابله کنید. مثلا اگر با مصرف زینک یا ویتامین‌های گروه B از طریق مکمل، اشتهای شما زیاد شد و این افزایش اشتها برایتان مطلوب نبود، می‌توانید با خوردن غذاهای کم کالری و سبزیجات فراوان، احساس سیری خود را در طول روز بیشتر کنید تا این رفع کمبود، نهایتا به افزایش وزن و چاقی شما منجر نشود.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «قرص فولیکوژن و چاقی چه ارتباطی دارند؟»

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام اکثر مکمل های تقویت مو محتوی زینک و ویتامین های ب هستند. مصرف زینک و ویتامین های ب در بسیاری از افراد افزایش اشتها را به همراه دارد. حال اگر در پاسخ یه این افزایش اشتها، مواد غذایی پرکالری میل کنید، وزن شما افزایش خواهد یافت. در غیر اینصورت، تغییر قابل توجهی در وزن نخواهید داشت.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط