آیا کراتین مو باعث ریزش می‌شود
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

آیا کراتین مو باعث ریزش مو میشود؟ کراتینه کردن مو یکی از روش‌های زیبایی و ترمیمی برای موها است که در سال‌های اخیر متقاضیان زیادی را جلب می‌کند. شاید شما هم تصاویر قبل و بعد کراتین مو را دیده باشید و برای انجام این روش وسوسه شوید. مقاله‌ای از مجله سلامت مفید طب را به مزایا و معایب کراتین مو اختصاص داده‌ایم. می‌خواهیم بدانیم آیا واقعا کراتین مو باعث ریزش مو میشود یا نه. سوالات زیادی را در این زمینه پاسخ می‌دهیم. مطالب بی طرفانه‌ای را که درباره کراتینه مو جمع آوری کرده‌ایم، از دست ندهید.

کراتین مو چیست؟

همان طور که در بخش مقدمه گفتیم، کراتین مو روشی برای زیبایی و سلامت مو است. کراتین به صورتی طبیعی در ساختار سلول‌های مو وجود دارد. هر چقدر میزان کراتین مو بیشتر باشد، براق‌تر و زیباتر خواهد بود. همچنین موی سالمی که دارای کراتین کافی است، حالت وز ندارد و به راحتی شانه می‌شود. البته به این نکته توجه داشته باشید که برخی افراد به صورت ژنتیکی، موهای وز یا زبر دارند و این مورد نشانه کیفیت پایین مو نیست.

معمولا مواردی مانند رنگ و دکلره مو، تابش مستقیم آفتاب، سرما، پوشیدن مداوم روسری و کلاه، مصرف شوینده‌های نامناسب، استفاده از شانه و برس نامناسب، مصرف بعضی داروها، مشکلات هورمونی و… باعث کاهش کراتین مو می‌شوند. در نتیجه کاهش کراتین، موها حالت خشن و زبر پیدا می‌کنند به طوری که ظاهر طبیعی و پیشین خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی می‌توانید با آرایشگر، پزشک یا کارشناس دلسوز مشورت نمایید و با کمک کراتین تراپی، موها را درمان کنید.

کراتین مو آسیب دیده
در نتیجه کاهش کراتین، موها حالت خشن و زبر پیدا می‌کنند به طوری که ظاهر طبیعی و پیشین خود را از دست می‌دهند. در چنین شرایطی می‌توانید با آرایشگر، پزشک یا کارشناس دلسوز مشورت نمایید و با کمک کراتین تراپی، موها را درمان کنید.

کراتین مو چه تاثیری بر موها دارد؟

کراتین تراپی به تنهایی می‌تواند کمبود کراتین را در ساختار مو جبران کند. در نتیجه بعد از این روش ترمیمی، انتظار داریم موها حالت وز و زبری نداشته باشند و به راحتی شانه شوند. در بسیاری موارد، سالن‌های زیبایی علاوه بر مواد حاوی کراتین، از ترکیبات صاف کننده نیز استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که پس از کراتین مو، موها حالت بسیار صاف و اصطلاحا شلال پیدا می‌کنند.

توجه کنید که کراتین تراپی بر روی ساقه مو انجام شده و به طور مستقیم تاثیری بر ریزش مو ندارد. ریزش مو به عواملی وابسته است که بر فولیکول مو یا پوست سر تاثیر می‌گذارند. البته اجرای نادرست کراتین تراپی می‌تواند به ریشه مو صدمه بزند و ریزش مو را افزایش دهد.

کراتین مو چگونه انجام می‌شود؟

چند روش برای کراتین مو وجود دارد که محبوب ترین آن‌ها کراتین سرد و کراتین گرم هستند. در کراتین مو به روش سرد، موها با مواد پوشانده شده و ۱ الی ۲ ساعت باقی می‌مانند. در روش کراتین گرم مواد روی مو قرار می‌گیرند، با اتوی مخصوص گرم می‌شوند تا به شکل عمیق‌تری وارد بافت مو شوند.

توجه کنید که اگر آرایشگر می‌خواهد از کراتین همراه صاف کننده استفاده کند، مواد با ریشه مو و پوست سر تماس نداشته باشند.

آیا کراتین مو باعث ریزش مو میشود؟

کراتین تراپی به تنهایی باعث ریزش مو نمی‌شود. مواد به کار رفته در کراتین مو و روش‌های اجرای آن، از جمله فاکتورهایی هستند که می‌توانند بر ریزش مو تاثیر داشته باشند. در این زمینه نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • اگر موهای شما به صورت طبیعی حالت زبر یا وز دارند، بهتر است کراتین تراپی نکنید و محصولاتی مانند شامپو‌ها، ماسک مو و… برای بهبود آن‌ها استفاده نمایید. به هر حال کراتین تراپی، حاوی ترکیبات شیمیایی بوده و ممکن است انجام آن عوارض جانبی پیش بینی شده و پیش بینی نشده به همراه داشته باشد.
  • چنانچه می‌خواهید کراتین تراپی مو انجام دهید، به سالن‌های معتبر مراجعه نمایید و از کارشناس‌های دلسوز و با تجربه راهنمایی بخواهید.
  • در زمینه روش کراتین مو تحقیق کنید و درباره ترکیبات آن از آرایشگر خود سوال نمایید. چنانچه کراتین تراپی مو همراه با مواد صاف کننده است، باید حتی الامکان مواد با پوست سر تماس نداشته باشند.
  • اگر موهای خود را رنگ یا دکلره کرده‌اید، باید ۲ هفته از انجام آن گذشته باشد تا تداخلی با مواد کراتین مو پیدا نکند.
  • توصیه می‌کنیم مواد کراتین را خود از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. پیش از خرید تحقیق کنید و هرگز قیمت ارزان را بدون توجه به کیفیت مواد، در اولویت قرار ندهید.

چرا کراتین مو باعث ریزش مو می‌شود؟

گفتیم مواد به کار رفته در کراتین مو و روش‌های کراتین تراپی، از جمله مهم‌ترین عوامل برای ریزش مو هستند. در این بخش می‌خواهیم بدانیم در چه مواردی کراتین مو باعث ریزش مو می‌گردد.

  • اگر در کراتین تراپی، مواد صاف کننده به کار روند و این مواد با پوست سر تماس داشته باشند، ممکن است در آینده باعث حساسیت پوست شده و دلیلی برای ریزش مو باشند.
  • اگر آرایشگر از اتوی نامناسب استفاده کند، ساقه موها صدمه می‌بینند و در مرور زمان اصطلاحا خرد می‌شوند و از ساقه می‌ریزند.
  • چنانچه مواد به کار رفته در کراتین تراپی با کیفیت نباشند، تاریخ انقضای آن‌ها گذشته باشد و… امکان حساسیت پوست سر و در نتیجه احتمال ریزش مو افزایش می‌یابد.

نکته: متاسفانه در بعضی مواد افراد سودجو یا ناآگاه، روش‌های دیگری را به عنوان کراتین تراپی برای شما انجام می‌دهند که اساسا ماهیت متفاوتی دارد. برای مثال ریباندینگ، صافی ژاپنی و… روش‌هایی هستند که با کراتین تراپی کاملا متفاوت بوده و اعمال زیبایی محسوب می‌شوند. به عبارتی این اعمال هیچ ویژگی ترمیم کننده‌ای ندارد و به مرور زمان، صدمات بسیاری به موها وارد می‌کنند. بنابراین پیش از کراتین تراپی، در این زمینه تحقیق کنید.

کراتینه و صافی مو
اگر در کراتین تراپی، مواد صاف کننده به کار روند و این مواد با پوست سر تماس داشته باشند، ممکن است در آینده باعث حساسیت پوست شده و دلیلی برای ریزش مو باشند.

مراقبت‌های بعد از کراتین مو

در بخش‌های قبلی بررسی کردیم که آیا کراتین مو باعث ریزش مو میشود و دلایل آن چیست. حال می‌خواهیم مواردی از مراقبت‌های مو بعد از کراتین را به شما ارائه کنیم. به این ترتیب می‌توانید احتمال ریزش مو را کاهش دهید، سلامت موها را حفظ کنید و از مزایای کراتین تراپی و صافی مو به مدت بیشتری بهره‌مند شوید.

  • در بهترین حالت، کراتین تراپی تا ۶ ماه تاثیرگذار خواهد بود. به عبارتی این روش موقتی بوده و با شستشو یا مرور زمان، موها حالت قبلی خود را باز می‌یابند. مصرف شامپو بدون سولفات می‌تواند این مدت زمان را طولانی‌تر کند.

خرید شامپو بدون سولفات از مفیدطب

  • پس از حمام، برای خشک کردن موها فقط از باد گرم سشوار استفاده کنید. با یک برس یا شانه دانه بزرگ، موها را مرتب کنید. نیاز نیست سشوار را در فاصله نزدیک مو قرار دهید.
  • توجه داشته باشید که تماس آب کلردار استخر، می‌تواند کراتین را با سرعت بیشتری از روی مو حذف کند. بنابراین برای طولانی‌تر شدن دوره کراتین، در آب کلردار شنا نکنید.
  • حتما بعد از حمام، موها را با سشوار و باد ملایم خشک کنید. اگر موها به حال خود رها شده خشک شوند، حالت زیبایی نخواهند داشت.
  • اگر در حمام، ماسک مو استفاده می‌کنید بهتر است ماسک مو فاقد سولفات باشد.

کراتین مو برای چه افرادی مناسب است؟

انجام روش‌های زیبایی و ترمیم مو، ابتدا به خواست شما بستگی دارد. حال اگر به نکات سلامتی اهمیت می‌دهید و احتیاط را واجب می‌دانید، نکات زیر را در نظر بگیرید:

  • افرادی که دکلره مو انجام داده و به همین دلیل شاهد زبر شدن مو هستند.
  • افرادی که به واسطه قرار گرفتن در محیط‌های شیمیایی یا تابش مستقیم نور خورشید، موهای زبر و خشنی دارند.
  • به طور کلی اعمال زیبایی نیاز به تحقیق و تصمیم عاقلانه و شخصی دارند. بنابراین بهتر است به این نکته توجه کنید.

نکته۱: اگر دچار ریزش مو، پسوریازیس، حساسیت پوست سر، خشکی شدید پوست و… هستید، بهتر است از کراتین تراپی بپرهیزید و تا برطرف شدن کامل مشکلات، روش‌های ایمن‌تری را برای زیبایی مو برگزینید.

نکته۲: اگر برای ریزش مو تحت درمان هستید یا موهای شما به طور کلی نازک و سست هستند از کراتین تراپی و سایر اعمال زیبایی مو اجتناب نمایید.

کراتین مو فر یا وز طبیعی
اگر موهای شما به طور طبیعی فر یا وز هستند، بهتر است از روش های صاف کردن مو اجتناب نمایید زیرا همواره این روش‌ها مضراتی برای سلامتی دارند.

درمان ریزش مو بعد از کراتینه

اگر پس از انجام کراتینه مو مشاهده می‌کنید که ریزش مو پیدا کرده‌اید، برای اطمینان بیشتر و تشخیص دقیق‌تر به متخصص پوست و مو مراجعه نمایید. در پاره‌ای از موارد، ریزش مو به کراتینه ارتباطی ندارد و با غفلت ما، ریزش ادامه می‌یابد. بنابراین بهترین توصیه، مراجعه به متخصص پوست و مو است. چند پیشنهاد سودمند برای درمان ریزش مو بعد از کراتینه داریم که عبارتند از:

  • برای تقویت ریشه مو‌ها و بهبود ریزش مو از محصولاتی مانند قرص بیوتی هلث کمک بگیرید. این کپسول حاوی بیوتین و سایر ریزمغذی‌های مفید برای سلامت موها بوده و عوارض جانبی خاصی به همراه ندارد.

خرید کپسول بیوتی هلث

  • رژیم غذایی سالمی داشته باشید و تا جایی که ممکن است از مصرف فست فود، شیرینی و مواد فرآوری شده خودداری کنید.
  • استرس خود را مدیریت کنید. حتما می‌دانید استرس عامل مهمی در ریزش مو است و تقریبا هیچ دارویی نمی‌تواند عوارض آن را بهبود دهد.
  • موها را با آب ولرم بشویید. شستشوی مو با آب داغ، چربی طبیعی را از بین می‌برد و به شکل‌های مختلف باعث تشدید ریزش مو می‌گردد.
  • با مشورت داروساز یا پزشک، محصولات تقویت کننده ریشه مو مانند انواع اسپری، تونیک و لوسیون به کار ببرید.

آیا مصرف مولتی ویتامین برای درمان ریزش مو بعد از کراتین کاربرد دارد؟

بله. شاید صدمات وارد شده به پوست سر به واسطه اعمال زیبایی مانند صافی قابل توجه باشند. به این ترتیب نیاز به گذشت زمان دارید تا شرایط پوست سر به حالت عادی باز گردد. با این حال مصرف مولتی ویتامین‌هایی مانند قرص هیرویت باعث تسریع رشد مو شده و زمینه را برای رشد مو‌های تازه‌تر و سالم تر فراهم می‌نمایند.

خرید هیرویت

جایگزین کراتین مو چیست؟

اگر کراتین مو همراه با مواد صاف کننده باشد، تاثیرات شگفت انگیزی دارند. همان طور که گفتیم، اغلب تصاویر قبل و بعد از کراتین بسیار وسوسه کننده هستند، اما همان طور که بررسی کردیم عوامل بسیاری در کراتین تراپی وجود دارند که ممکن است به ضرر سلامت مو تمام شوند. اگر به دنبال روش‌ها و نکات جایگزین کراتین هستید، این موارد را رعایت نمایید:

  • محصولات مناسب نوع مویتان استفاده کنید. شامپو، ماسک مو با آبکشی، ماسک مو بدون آبکشی، روغن مو و… محصولات ایمنی هستند که می‌توانند حالت زبری مو را بهبود دهند.
  • دکلره مو، از جمله روش‌های بسیار مضر برای ساقه مو است و غالبا باعث وز شدن مو می‌شود. از دکلره کردن مداوم موها بپرهیزید و یا مواد بسیار باکیفیت به کار ببرید.
  • اتوی مو یا فر کردن مو می‌توانند باعث خشک و وز شدن موها شوند. در استفاده از این روش‌ها، زیاده روی نکنید.
  • اگر ساعات طولانی روسری می‌پوشید، از جا به جا کردن مداوم روسری روی سر خودداری کنید. این کار باعث اصطکاک شده و به مرور موجب وز شدن موها می‌شود.
  • استفاده از روبالشی ساتن، روش بسیار ساده و سودمندی برای کاهش زبر شدن موها است، پس این نکته را هم فراموش نکنید.
  • بهترین مکمل‌های پوست و مو را بشناسید و در کنار روش‌های زیبایی و ترمیمی به کار ببرید.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم که آیا کراتین باعث ریزش مو می‌شود یا نه. همان طور که ملاحظه کردید، عوامل متعددی در مضرات و فواید کراتین تراپی مو تاثیر دارند. نکته مهم دیگری در زمینه زیبایی وجود دارد که آن را خاطر نشان می‌کنیم. در دنیای سرمایه‌داری، هر روز الگوهای بیشتری به عنوان زیبایی معرفی می‌شوند. با افزایش اعتماد به نفس و دوست داشتن تمام جزییات ظاهری خود، از تله‌های مصرف گرایی دور بمانید. تفاوت ظاهری انسان‌ها، نقطه مثبتی در دنیا ما است. پیش از به کار بردن هر عمل زیبایی جزیی یا کلی، به مزایا و معایب آن به خوبی فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل پوست و مو به داروخانه آنلاین مفید طب مراجعه نمایید. همچنین دعوت می‌کنیم در بخش نظرات، تجربه‌های خود را با سایر مخاطبان به اشتراک بگذارید. داروسازان مفید طب نیز در اسرع وقت پاسخگوی سوالات شما در بخش نظرات هستند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره