خواص سکنجبین برای کبد چیست؟

خواص شربت سکنجبین برای کبد
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

فرض کنید در چله تابستان نشسته‌اید در تیغ آفتاب و گرما امانتان را بریده! اینجاست که نوشیدن یک لیوان شربت سکنجبین خنک جانتان را جلا می‌دهد و گرما را از اعماق بدنتان خارج می‌کند. سکنجبین یکی از نوشیدنی‌های سنتی و اصیل ما ایرانی‌ها است که خواص زیادی هم برای بدن دارد. یکی از برجسته‌ترین خواص این شربت که در متون طب سنتی نیز تاکید زیادی بر آن شده، کمک به عملکرد کبد است. خواص سکنجبین برای کبد به قدری تاثیرگذار است که در طب سنتی برای کمک به درمان کبد چرب نیز از آن استفاده می‌شود.

اگر هنوز با خواص شربت سکنجبین و اثرات آن برای کبد آشنا نیستید، در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با ویژگی‌های این شربت اصیل ایرانی آشنا کنیم.

شما می‌توانید مقاله خواص سکنجبین برای کبد را از اینجا بشنوید:

 

طرز تهیه سکنجبین برای کبد چرب

ترکیب اصلی و پایه‌ای سکنجبین از سرکه با عسل یا شکر تهیه می‌شود. مسلماً هنگامی که این ترکیب با عسل همراه باشد، خواص بیشتری دارد. این ترکیب خود به تنهایی طبع معتدلی داشته و برای دفع سودا و بلغم بسیار مؤثر است. اما زمانی که با سایر عصاره‌های گیاهی مانند کاسنی، رازیانه، گل محمدی یا پیاز عنصل ترکیب شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

از آنجا که ترکیب شربت سکنجبین با سایر عصاره‌های گیاهی، تأثیر خوبی در تقویت کبد و مشکلات گوارشی دارد، بسیاری از شرکت‌های داروسازی دست به تولید شربت سکنجبین با ترکیبات مختلف زده‌اند. معروف‌ترین آن‌ها نیز شربت سکنجبین عنصلی نیاک است که علاوه بر سرکه و عسل، پیاز عنصل را نیز در ترکیبات خود جای داده. شربت سکنجبین عنصلی نیاک نه تنها برای بهبود کبد چرب، بلکه برای سایر اختلالات کبدی نیز بسیار مؤثر است.

خرید شربت سکنجبین عنصلی

شربت سکنجبین عنصلی نیاک
شربت سکنجبین عنصلی نیاک

شربت سکنجبین برای چی خوبه؟

تا اینجای متن به چند مورد از مهم‌ترین خواص شربت سکنجبین اشاره کرده‌ایم. اما اکنون می‌خواهیم ببینیم که این شربت چگونه این تاثیرات را در بدن اعمال می‌کند و به جز موارد گفته شده، دیگر چه خواصی برای بدن ما دارد؟

خواص شربت سکنجبین برای کبد
خواص شربت سکنجبین برای کبد چرب

شربت سکنجبین برای کبد چرب

بهتر است ابتدا سراغ مشهورترین خاصیت این شربت برویم. خواص سکنجبین برای کبد شامل چند مورد است. مهم‌ترین آن دفع صفرای اضافی از بدن و کاهش چربی‌های تجمع یافته در کبد است. این دو مورد که بیشترین اختلال را در عملکرد کبد ایجاد می‌کنند، با مصرف شربت سکنجبین و رعایت اصول تغذیه‌ای رفع می‌شود.

سرکه یک ضد التهاب و آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند از تجمع چربی‌ها در کبد جلوگیری کند. قند سالم و طبیعی موجود در عسل (گلیکوژن) نیز انرژی سلول‌های کبدی برای فعالیت طبیعی را فراهم می‌کند. همچنین عسل خاصیت آنتی باکتریال داشته و به از بین بردن میکروب‌ها و مواد سمی کبد نیز کمک می‌کند.

وقتی سرکه و عسل با سایر عصاره‌های گیاهی مفید برای کبد ترکیب شوند، با تاثیر بیشتری به حفظ سلامت کبد کمک می‌کنند. گیاهان مشهوری مانند افتیمون و پیاز عنصل نقش مهمی در دفع بلغم و سودا دارد و به همراه سرکه و عسل می‌تواند انسدادهای کبدی را نیز باز کند.

در نتیجه نه تنها شربت سکنجبین برای کبد چرب مفید است، بلکه برای پاکسازی کبد و کاهش اختلالات کبدی نیز مؤثر است.

خرید شربت سکنجبین بزوری نیاک

بهبود مشکلات گوارشی با شربت سکنجبین

اختلالات کبدی، سردی مزاج، چاقی، غلبه بلغم یا سودا و… مشکلات گوارشی زیادی در بدن ایجاد می‌کنند. شایع‌ترین این مشکلات یبوست، ضعف و سستی معده، نفخ و رفلاکس معده است. کارشناسان طب سنتی معتقدند که همه این مشکلات به کمک شربت سکنجبین و رعایت سایر دستورهای پزشکی درمان می‌شود.

شربت سکنجبین بذوری
شربت سکنجبین بزوری نیاک برای بهبود مشکلات گوارشی

سکنجبین خود به تنهایی یک ترکیب ملین است که می‌تواند یبوست را برطرف کند. اگر این شربت با سایر عصاره‌های گیاهی مانند کاسنی، رازیانه و شیرین بیان ترکیب شود، با تنظیم ترشح صفرا از اسیدی شدن معده نیز جلوگیری می‌کند. در واقع ترکیب سکنجبین با این دو ماده به عنوان یک ترکیب مقوی معده شناخته می‌شود که می‌توانید آن را در شربت سکنجبین بزوری نیاک پیدا کنید.

در شربت سکنجبین بذوری نیاک، علاوه بر گیاهان نام برده شده، گل سرخ و افتیمون نیز وجود دارد که در تصفیه خون، کاهش اسپاسم‌های معده و روده و تنظیم گردش خون در بدن نقش موثری دارد.

خواص شربت سکنجبین برای جوش صورت
خواص شربت سکنجبین برای پوست

خواص سکنجبین برای پوست و جوش صورت

از نظر طب سنتی، اکثر جوش‌های صورت به دلیل گرمی بیش از حد طبع بدن یا اختلالات کبدی است. شربت سکنجبین با طبع معتدلی که دارد، گرمی زیاد بدن را از بین برده و طبع بدن را معتدل می‌کند. این کار تأثیر خوبی در محو شدن جوش‌های صورت ناشی از گرمی دارد.

کمک به دفع صفرا و بلغم نیز خود تأثیر زیادی در کاهش چربی تجمع یافته در کبد و در پی آن کم شدن جوش‌های کبدی روی صورت دارد. همچنین خاصیت آنتی باکتریال و ضد التهاب عسل نیز می‌تواند در کاهش آلودگی‌های پوست و بهبود حساسیت‌های پوستی مؤثر باشد. اگر عسل با گیاهانی همچون گل محمدی و عناب همراه شود نقش بسیار موثری در بازسازی پوست و کاهش جوش صورت خواهد داشت. این ترکیب را می‌توانید در شربت سکنجبین عنابی نیاک پیدا کنید.

پس اگر مزاج گرمی دارید یا دچار غلبه بلغم شده‌اید و جوش‌های روی صورتتان منشاء بلغمی یا کبدی دارد، استفاده از شربت سکنجبین عناب نیاک می‌تواند در بهبود جوش‌ها به شما کمک کند.

شربت سکنجبین عنابی نیاک
شربت سکنجبین عنابی نیاک

سکنجبین برای لاغری

در مورد تأثیر شربت سکنجبین برای لاغری ابهامات زیادی وجود دارد. در واقع در متون طب سنتی آمده که این شربت هم برای لاغری و هم چاقی می‌تواند مؤثر باشد! البته بستگی دارد چطور، چه اندازه و همراه با چه چیزهای دیگری مصرف شود.

تاثیرات شربت سکنجبین برای کبد، در روند لاغری هم مؤثر است. کاهش چربی تجمعی در کبد، بهبود کبد چرب و دفع صفرای اضافی در بدن می‌تواند به چربی سوزی بهتر کمک کند. اما باید حواستان به قند موجود در سکنجبین هم باشد. مصرف زیاد این شربت با توجه به قند بالایی که دارد، ممکن است تأثیر برعکس داشته باشد و بیشتر باعث اضافه وزن شود! پس اگر می‌خواهید از سکنجبین برای لاغری و کاهش چربی بدن خود استفاده کنید؛ در مصرف آن زیاده روی نکنید.

در کنار این تأثیر، اگر سکنجبین با کاهو مصرف شود، باعث افزایش اشتها و در طولانی مدت باعث افزایش وزن می‌شود! اگر لاغر هستید، می‌توانید از این ترکیب غذایی سالم و اصیل ایرانی یعنی کاهو سکنجبین برای افزایش وزن و اشتهای خود استفاده کنید. البته باز هم تاکید می‌کنیم که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید.

خرید شربت سکنجبین عنابی نیاک

بهترین زمان مصرف شربت سکنجبین برای کبد چرب

آنچه در متون طب سنتی آمده اشاره به این دارد که اگر شرب سکنجبین را برای کمک به درمان کبد چرب استفاده می‌کنید، بهتر است آن را دو ساعت پس از هر وعده غذایی میل کنید.

اگر از محصولات حاوی سکنجبین مانند سکنجبین بزوری یا سکنجبین عنابی استفاده می‌کنید، بهتر است برای مصرف آن از دستورهای موجود در کاتالوگ محصول پیروی کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

شربت سکنجبین برای کودکان هم قابل استفاده است؟

شربت سکنجبین طبیعی و خانگی را کودکان هم به مقدار کم می‌توانند استفاده کنند. اما محصولاتی که ترکیبات اضافه‌تر از سرکه و عسل دارند، معمولاً برای کودکان توصیه نمی‌شوند، مگر اینکه در بروشور محصول به ایمن بودن آن برای کودکان اشاره شده باشد.

مصرف شربت سکنجبین عنصلی برای زنان باردار مجاز است؟

خیر. شربت سکنجبین عنصلی علاوه بر سرکه و عسل، پیاز عنصل را نیز در ترکیبات خود دارد که برای دوران بارداری ایمن نیست. پس از زایمان و در دوران شیردهی نیز قبل از مصرف هرگونه شربت سکنجبین با پزشک مشورت کنید.

بهترین محصولات شربت سکنجبین را از ما بخواهید

در این مطلب شما را با خواص سکنجبین برای کبد و فواید شگفت انگیز انواع شربت سکنجبین برای کبد و سایر بخش‌های بدن آشنا کردیم و چند محصول پرطرفدار و تاثیرگذار از شرکت نیاک را نیز معرفی کردیم تا بتوانید از فواید آن‌ها برای سلامتی بدن خود بهره ببرید.

اگر برای بهبود مشکلات کبدی، گوارشی یا تعدیل طبع بدن خود به دنبال محصولات حاوی سکنجبین هستید، کافی است به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه اینترنتی مفیدطب سری بزنید. در مفیدطب می‌توانید از بین بهترین‌ها، محصول مورد نظر خود را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

اگر بازهم نظر یا سوالی درباره شربت سکنجبین و محصولات حاوی سکنجبین دارید، آن را با ما درمیان بگذارید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ خواهیم داد.

سوالات متداول

خواص سکنجبین برای کبد چیست؟

سکنجبین برای کبد چند فایده دارد. مهم‌ترین آن دفع صفرای اضافی از بدن و کاهش چربی‌های تجمع یافته در کبد است. سرکه موجود در سکنجبین یک ضد التهاب و آنتی‌اکسیدان قوی است که می‌تواند از تجمع چربی‌ها در کبد جلوگیری کند.

خواص سکنجبین برای سودا چیست؟

این ترکیب خود به تنهایی طبع معتدلی داشته و برای دفع سودا و بلغم بسیار مؤثر است، اما زمانی که با سایر عصاره‌های گیاهی مانند کاسنی، رازیانه، گل محمدی یا پیاز عنصل ترکیب شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

بهترین زمان مصرف سکنجبین برای کبد چیست؟

آنچه در متون طب سنتی آمده اشاره به این دارد که اگر شرب سکنجبین را برای کمک به درمان کبد چرب استفاده می‌کنید، بهتر است آن را دو ساعت پس از هر وعده غذایی میل کنید.

خواص سکنجبین برای پوست چیست؟

شربت سکنجبین با طبع معتدلی که دارد، گرمی زیاد بدن را از بین برده و طبع بدن را معتدل می‌کند. این کار تأثیر خوبی در از بین رفتن جوش‌های صورت ناشی از گرمی دارد.

سکنجبین برای لاغری هم مفید است؟

در مورد تأثیر شربت سکنجبین برای لاغری ابهامات زیادی وجود دارد. در واقع در متون طب سنتی آمده که این شربت هم برای لاغری و هم چاقی می‌تواند مؤثر باشد! البته بستگی دارد چطور، چه اندازه و همراه با چه چیزهای دیگری مصرف شود.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره