عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان چیست؟

عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

دنیای پیشرفته امروز به همه ما ثابت کرده که بدن برای حفظ سلامتی خود و داشتن عملکرد طبیعی به عناصر حیاتی نیاز دارد. یکی از این عناصر، ال آرژنین است که برای تحریک رشد قدی کودکان و نوجوانان، بهبود شرایط جسمی و تقویت عضله‌ها ضرورت دارد. ال آرژنین را می‌توان از طریق منابع غذایی و یا مکمل‌های حاوی این ماده ارزشمند، تامین کرد. به طور مثال ورزشکاران از مکمل‌های ال آرژنین برای عضله سازی بهتر خود استفاده می‌کنند. برای کودکان و نوجوانان نیز ممکن است پزشک، مصرف یک شربت یا قرص ال آرژنین را جهت بهبود رشد قدی تجویز کند. اما در برخی موارد، والدین نگران عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان خود هستند، که در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به این موضوع می‌پردازیم.

ال آرژنین چیست و چه اهمیتی دارد؟

ال آرژنین یک اسید آمینه ضروری است که در بدن ما با هدف سنتز پروتئین‌های مختلف وجود دارد. این ماده نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و در بسیاری از عملکردهای اساسی موثر است. ال آرژنین علاوه بر ساخت پروتئین، باعث آزاد شدن اکسید نیتریک در بدن نیز می‌شود. این اکسید نیتریک موجب گشاد شدن رگ‌های خونی شده و به جریان بهتر خون کمک می‌کند.

امروزه محصولات متنوعی به صورت مکمل ال آرژنین در بازار وجود دارد که در جهت کمک به عضله‌سازی، بهبود قوای جنسی، تقویت سیستم ایمنی و موارد مصرف دیگر استفاده می‌شود. این اسید آمینه به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود ولی عوامل مختلفی ممکن است باعث شود که ال آرژنین مورد نیاز بدن از مقدار تولیدی بیشتر باشد.

در چنین شرایطی می‌توان مصرف منابع طبیعی این اسید آمینه را مورد توجه بیشتری قرار داد. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات و تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، نخود، آجیل و همچنین جلبک دریایی منابع غذایی سرشار از آرژنین به شمار می‌آیند. برای گیاه‌خواران که از گوشت استفاده نمی‌کنند، مصرف بیشتر سویا توصیه می‌شود. اما اگر به هر دلیلی، تامین ال آرژنین از طریق منابع طبیعی آن امکان‌پذیر نباشد، استفاده از مکمل‌های حاوی ال آرژنین می‌تواند کمک‌کننده باشد. قبل از اینکه در مورد عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان صحبت کنیم، بهتر است با مزایای این مکمل‌ها از جمله انواع قرص ال آرژنین بیشتر آشنا شویم.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر لیست کاملی از مکمل‌های ال آرژنین را مشاهده کرده و به صورت آنلاین و با تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید انواع قرص ال آرژنین

مکمل ال آرژنین برای چیست و چه انواعی دارد؟

مکمل‌های ال آرژنین در فرم‌های مختلفی شامل قرص، کپسول، شربت، سافت ژل، پودر و یا ویال خوراکی توسط برندهای گوناگون تولید می‌شوند.

از مهم‌ترین خواص ال آرژنین و اثراتی که می‌تواند روی بدن داشته باشد، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • تاثیر در سنتز و ساخت نیتریک اسید
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کاهش زمان ترمیم زخم و جراحات
  • کاهش ریسک بیماری‌های قلبی
  • افزایش توده و حجم عضلانی
  • کاهش بافت آدیپوز چربی و کمک به کاهش وزن
  • کمک به کاهش فشار خون
  • افزایش باروری مردان و زنان
  • بهبود اختلالات نعوظ و افزایش تولید اسپرم
  • افزایش اثرات و کارایی بدنسازی
  • تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش قد در کودکان
منابع غذایی ال آرژنین
از منابع غذایی ال آرژنین و مکمل‌های آن می‌توان جهت تامین این اسید آمینه مهم استفاده کرد.

مصرف قرص ال آرژنین برای کودکان و نوجوانان

در بخش قبل با خواص و مزایای مصرف مکمل‌های ال آرژنین آشنا شدیم. همانطور که مشاهده کردید، از شربت یا قرص ال آرژنین برای تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش قد کودکان و نوجوانان استفاده می‌شود. قبل از بررسی عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان، بهتر است خواص آن برای افزایش قد و بهبود رشد را مورد ارزیابی قرار بدهیم.

به طور کلی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از میزان قد هر شخص، به ژنتیک او بستگی داشته و مسئله‌ای ارثی محسوب می‌شود. علاوه بر این تغذیه نیز در رشد مناسب قد تاثیر دارد. اما اسید آمینه آرژنین نیز می‌تواند در بهبود رشد و افزایش قد موثر عمل کند. این ماده در تحریک تولید هورمون رشد نقش داشته و در خون‌رسانی به اندام‌ها موثر است. ال آرژنین با عمل بر غده هیپوفیز می‌تواند بر هورمون رشد اثر گذاشته که این امر باعث رشد قسمت نرم استخوان (غضروف) می‌شود و به مرور با جذب کلسیم و ویتامین D این بافت نرم تبدیل به استخوان شده که سبب افزایش قد می‌شود.

اما توجه داشته باشید که این اثر افزایش قد تنها زمانی امکان‌پذیر است که بلوغ فرد کامل نشده و صفحات استخوانی بسته نشده باشد. در واقع مصرف مکمل ال آرژنین معمولا تا قبل از سن ۱۸ سالگی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

علاوه بر مزایای ال آرژنین برای قد کودکان و نوجوانان، تاثیر این اسید آمینه در ساخت پروتئین نیز اهمیت زیادی دارد. از آنجا که عضلات بدن ما برای رشد و تقویت بیشتر به پروتئین نیاز دارند، مصرف مکمل‌های ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان می‌تواند به عضله‌سازی بهتر و بهبود روند رشد آن‌ها کمک بسزایی بکند.

بهترین مارک ال آرژنین برای افزایش قد

برای انتخاب بهترین مارک ال آرژنین، لازم است چند فاکتور را در نظر بگیرید. اول اینکه از مکمل ال آرژنین برای چه موردی می‌خواهید استفاده کنید. دوم اینکه مصرف کدام فرم مکمل‌ها شامل قرص، سافت ژل، شربت، پودر و یا ویال برای شما راحت‌تر است. مورد بعدی که باید در نظر داشته باشید، کیفیت مکمل و معتبر بودن برند انتخابی شما است. مطمئنا پزشک بهتر از هر شخص دیگری می‌تواند با توجه به شرایط جسمی و نیاز شما، بهترین مکمل ال آرژنین را معرفی و یا تجویز کند.

اما در مورد انتخاب بهترین مارک ال آرژنین برای افزایش قد کودکان و نوجوانان، می‌توانیم کپسول آرژی زینک پلاس را به شما معرفی کنیم. این مکمل محصولی از برند یوروویتال است که در ایران تحت لیسانس شرکت یورو او تی سی فارما کشور آلمان تولید می‌شود. کپسول آرژی زینک پلاس، علاوه بر دارا بودن ۲۵۰ میلی‌گرم اسید آمینه ال آرژنین، حاوی زینک، کلسیم و ویتامین d3 نیز می‌باشد. این ترکیب از مواد مغذی موجود در آرژی زینک پلاس یوروویتال، تاثیر آن را در بهبود رشد استخوان‌ها در کودکان و نوجوانان دوچندان می‌کند.

قرص آرژی زینک پلاس یکی از بهترین مکمل‌های افزایش قد برای کودکان و نوجوانان بوده که سال‌هاست مورد توجه بسیاری از والدین قرار گرفته است. شما می‌توانید این محصول را از طریق سایت یا فروشگاه اینترنتی مفیدطب خریداری کنید:

خرید قرص آرژی زینک پلاس

کپسول آرژی زینک پلاس برای قد کودکان و نوجوانان
کپسول آرژی زینک پلاس برای افزایش قد کودکان و نوجوانان

عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان

در بخش‌های قبل با مکمل‌های ال آرژنین و مزایای آن‌ها آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم در مورد عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید هر دارویی به موازات اثرات مطلوبی که دارد، ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی ناخواسته نیز بشود. در مورد مکمل‌های ال آرژنین می‌توان گفت این محصولات به طور کلی ایمن هستند و مصرف آن‌ها برای کودکان و نوجوانان نیز مجاز است.

اما با توجه به اینکه هنوز تحقیقات کافی در مورد مصرف ال آرژنین برای افراد زیر ۱۸ سال وجود ندارد، استفاده از این مکمل‌ها به ویژه برای اطفال باید تحت نظر پزشک انجام بگیرد. پزشک بهتر از هر شخص دیگری می‌تواند مقدار دقیق مصرف را برای کودک تعیین کند تا از عوارض ال آرژنین برای کودکان و نوجوانان جلوگیری شود.

به طور کلی می‌توان گفت قرص‌های ال آرژنین اگر در دوزهای توصیه‌شده توسط پزشک یا بروشور محصول، مصرف شوند، عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. فقط در مواردی خصوصا در اوایل مصرف ممکن است موجب عوارض گوارشی خفیف شوند. اگر این دارو را همراه با غذا میل کنید، از عوارض جانبی آن مانند مشکلات گوارشی کاسته می‌شود.

از دیگر عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان که احتمال بروز آن‌ها وجود دارد، می‌توان به مواردی همچون درد شکمی، تهوع، اسهال، التهاب مجاری تنفسی و وخیم شدن بیماری آسم اشاره کرد. همچنین ممکن است باعث کاهش فشار خون نیز بشود. باز هم تاکید می‌کنیم جهت جلوگیری از هرگونه عوارض ال آرژنین برای کودکان و نوجوانان با پزشک مشورت کنید تا بتوانید با خیال راحت از فواید این مکمل‌ها بهره‌مند شوید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب فواید و عوارض قرص ال آرژنین برای نوجوانان و کودکان را مورد بررسی قرار دادیم. همانطور که گفته شد، مکمل‌های این اسید آمینه در تقویت سیستم ایمنی، بهبود رشد، تحریک رشد قدی، افزایش حجم عضلات و تقویت قلب و عروق نقش مفیدی ایفا می‌کنند. اما اگر قصد تهیه یک قرص یا شربت ال آرژنین برای کودک خود را دارید، بهتر است جهت اجتناب از عوارض احتمالی این مکمل‌ها از یک پزشک یا متخصص تغذیه کمک بگیرید.

سوالات متداول

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف قرص ال آرژنین برای افزایش قد، برای خانم‌ها زیر ۱۲ سال و برای آقایان زیر ۱۴ سال خواهد بود. چرا که بعد از این سن، شانس افزایش قد کمتر شده و در سنین ۱۸ تا ۲۲ سالگی نیز به صفر می‌رسد.

عوارض قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای افزایش قد چیست؟

قرص ال آرژنین یک فرآورده ایمن و بی خطر است. قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ یا هر مکمل دیگر حاوی ال آرژنین ممکن است عوارضی همچون مشکلات گوارشی، درد شکمی، اسهال، تهوع، کاهش فشار خون و التهاب مجاری تنفسی ایجاد کند. در صورت مصرف قرص ال آرژنین ۱۰۰۰ برای افزایش قد متناسب با مقدار توصیه‌شده، می‌توان از عوارض احتمالی آن جلوگیری کرد.

آیا قرص ال آرژنین برای لاغری تاثیر دارد؟

مصرف قرص ال آرژنین این امکان را برای بدن فراهم می‌کند که از چربی‌های انباشته شده به عنوان منبع انرژی استفاده کند. بدین صورت چربی تجمع یافته در بدن به منظور فراهم کردن انرژی و رشد توده عضلانی سوزانده می‌شود و از این طریق در کاهش وزن موثر است.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط