بررسی عوارض قرص مگنیفورت و ترکیبات آن

قرص مگنیفورت
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص مگنیفورت به عنوان یکی از بهترین مکمل های منیزیم شناخته می‌شود. در ترکیبات این قرص، برای جذب و عملکرد بهتر منیزیم، ویتامینهایی مثل D3 و B6 نیز اضافه شده است. مگنیفورت با تامین حداقل درصدی از چند ماده ضروری برای بدن، تأثیر فوق‌العاد‌ه‌ای در رشد مغز و سلامت اعصاب، حفظ سلامت قلب و عروق، انقباض ماهیچه‌ها، استحکام استخوان‌ها، تنظیم قند و چربی خون و بهبود اختلالات خواب دارد. با وجود هم خواص، هر مکملی ممکن است دارای عوارض نیز باشد. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب عوارض قرص مگنیفورت را بررسی می‌کنیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا قرص مگنیفورت عوارض دارد؟ با ما همراه باشید.

مگنیفورت چیست؟

قرص مگنیفورت هولیستیکا یک مکمل غذایی محبوب است که ترکیبات آن شامل منیزیم و ویتامین‌های D3، ویتامین‌های B1 و B6 و ویتامین‌ K2 می‌باشد. منیزیم موجود در کپسول مگنیفورت، منشاء دریایی دارد و از آب دریا گرفته شده است و خواص کامل این عنصر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

وجود ویتامین‌های ذکر شده در ترکیبات مگنیفورت، به عملکرد منیزیم در هر یک از ارگان‌های بدن کمک کرده و بازده آن را افزایش می‌دهد. ویتامین B1 یا تیامین برای بهبود عملکرد سیستم عصبی، ویتامینB6 برای ساخت انتقال‌دهنده‌های عصبی و تنظیم هورمون‌های استروئیدی، ویتامین K2 برای فعال کردن پروتئین‌های مهم، تنظیم هموستازی خون و افزایش تراکم استخوان و ویتامین D3 برای تنظیم میزان کلسیم در خون مفید است.

خرید قرص مگنیفورت

در زیر جدول ترکیبات این قرص را مشاهده می‌کنید:

ماده فعال مقدار در هر کپسول*
 منیزیم دریایی (Magnesium (As Magnesium Marine)) ۱۵۰mg elemental
ویتامین ب۱ (Vitamin B1 (As Thiamine Hydrochloride)) ۹۹mg
ویتامین ب۶ (Vitamin B6 (Pyridoxine Hydrochloride)) ۲۰mg
ویتامین د۳ طبیعی (Natural Vitamin D3) ۴۰۰IU
ویتامین کا۲ (Vitamin K2-7) ۵۰mcg

* لازم است بدانید که فرم دارویی مگنیفورت به صورت کپسول است. اما ما در این مقاله به دلیل رواج اصطلاح «قرص» برای مگنیفورت، اغلب از کلمه قرص استفاده کرده‌ایم.

پس از شناخت کلی این قرص منیزیم پرطرفدار و خواص آن، با عوارض قرص مگنیفورت آشنا می‌شوید.

عوارض قرص مگنیفورت چیست؟

همانطور که در بخش قبل خواندید، کپسول مگنیفورت یک مکمل منیزیم است که حاوی ویتامین‌های مفید دیگر یعنی ویتامین‌های B1 ،B6 ،D3 و K2 نیز می‌باشد. مقداری که از هر یک از این ترکیبات در هر قرص مگنیفورت در نظر گرفته شده، یا به اندازه دوز توصیه شده روزانه است و یا کمتر از آن. بنابراین به صورت عادی، مصرف این قرص در دوز توصیه شده به احتمال زیاد عوارضی به همراه نخواهد داشت (در ادامه این مورد دقیق‌تر توضیح داده خواهد شد). با این حال هر ماده مغذی هر چند که برای بدن ضروری و مفید باشد، زیاده روی در مصرف آن ها برای بدن مضراتی به همراه دارد. در ادامه عوارض احتمالی که در برخی از افراد ممکن است پیش آید و نیز عوارض مصرف بیش از اندازه هر کدام از ترکیبات قرص مگنیفورت را بررسی می‌کنیم:

منیزیم

دوز روزانه توصیه شده منیزیم برای مردان و زنان بزرگسال، به صورت زیر است:

  • مردان: ۴۰۰-۴۲۰ میلی‌گرم
  • زنان: ۳۱۰-۳۲۰ میلی‌گرم

میزان عنصر منیزیم در قرص مگنیفورت، ۱۵۰ میلی‌گرم است. می‌توان نتیجه گرفت که این مقدار کمتر از نصف دوز توصیه شده روزانه است، بنابراین استفاده حتی دو عدد قرص به صورت روزانه (در صورت نیاز و توصیه پزشک)، احتمالا مصرف بیش از حد محسوب نمی‌شود. با این حال، برخی از افراد با مصرف مکمل های منیزیم دچار مشکلات گوارشی مانند موارد زیر می‌شوند:

    • دل درد
    • تهوع
    • استفراغ
    • اسهال (عموما فرم‌های مختلف منیزیم، خاصیت ملین دارند)

برای جلوگیری یا کاهش این عوارض قرص مگنیفورت را بعد از غذا یا همراه با غذا و با آب کافی میل کنید؛ مگر این که پزشک دستور دیگری داده باشد.

توصیه می‌کنیم که افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، بدون مشورت با پزشک از مکمل منیزیم مانند قرص مگنیفورت استفاده نکنند، زیرا ممکن است با این کار دچار عوارض جانبی و بدتر شدن بیماریشان شوند. بنابراین بهتر است این افراد مصرف قرص مگنیفورت را تحت نظر پزشک انجام دهند.

ویتامین D3

ویتامین D3 مورد نیاز بدن در شرایط سلامت و عدم کمبود، ۶۰۰IU (واحد بین المللی) در بزرگسالان است. در قرص مگنیفورت به میزان ۴۰۰IU ویتامین D3 وجود دارد. بنابراین این مقدار نیز، میزان بالایی نیست.

مصرف ویتامین D3 اغلب ایمن است، اما در برخی از افراد می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک مانند کهیر، تنگی نفس و ورم صورت، لبها، زبان یا گلو شود. در این صورت سریعا به پزشک مراجعه کنید. همچنین برخی از عوارض ویتامین D3 شامل درد در قفسه سینه و احساس تنگی نفس است.

مصرف بیش از حد ویتامین D3 (اوردوز) می‌تواند عوارضی مثل طعم فلز در دهان، کاهش وزن، درد عضله یا استخوان، یبوست، تهوع و استفراغ ایجاد کند. طبیعتا این مشکلات با مصرف میزان پایین و مجاز این ویتامین ایجاد نمی‌شوند؛ بنابراین در صورت مصرفِ به‌اندازه قرص مگنیفورت، نمی‌توانند جزو عوارض جانبی قرص مگنیفورت در نظر گرفته شوند.

ویتامین B1

میزان توصیه شده روزانه برای ویتامین B1 به صورت زیر است:

  • زنان: ۱.۱ میلی‌گرم
  • مردان: ۱.۲ میلی‌گرم

مصرف ویتامین B1 ممکن است باعث عوارض زیر شود:

  • کهیر
  • گرگرفتگی
  • خارش
  • ضعف
  • تعریق
  • تهوع
  • احساس ناآرامی

اگر هر کدام از این عوارض را بعد از مصرف قرص مگنیفورت تجربه کردید، در صورت شدت عوارض یا باقی ماندن آن پس از قطع قرص، به پزشک مراجعه کنید.

معمولا در مکمل‌های ویتامین B1، مقدار ۵۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم از این ریزمغذی را در نظر می‌گیرند که این میزان اغلب ایمن است. ویتامین B1 در قرص مگنیفورت به صورت تیامین هیدروکلراید  است و به میزان ۹۹ میلی‌گرم در هر عدد قرص وجود دارد. بنابراین مقدار در نظر گرفته شده از این ویتامین در قرص مگنیفورت نیز میزان بالایی نداشته و به عوارض مصرف بیش از حد نمی‌انجامد.

با همه این توصیفات در نظر داشته باشید که در صورتی که بدن به یک ریزمغذی مثل ویتامین B1 نیاز ندارد، هر چند مصرف آن ریزمغذی ایمن باشد، لزوما نمی‌تواند دلیلی برای مصرف آن باشد. اما اگر پزشک این قرص را برای شما تجویز کرده است، بهتر است به دستور او عمل کنید، مگر این که عوارض قرص مگنیفورت را در خود مشاهده نمودید.

ویتامین B6

دوز توصیه شده روزانه از ویتامین B6، به میزان حدود

  • زنان: ۱.۵ میلی‌گرم
  • مردان: ۱.۷ میلی‌گرم 

میزانی که معمولا در مکمل‌ها در نظر می‌گیرند، ۲ تا ۴ میلی‌گرم و در برخی دیگر از آن‌ها ۲۵ میلی‌گرم و حتی تا ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین B6 نیز می‌باشد. این میزان برای بدن اغلب ایمن است. مقدار ویتامین B6 موجود در قرص مگنیفورت ۲۰ میلی‌گرم به صورت پیریدوکسین هیدروکلراید (Pyridoxine Hydrochloride) است.

ویتامین B6 معمولا به خوبی توسط بدن تحمل می‌شود، اگرچه در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند مشکل زا باشد.

عوارض این ویتامین گاهاً شامل این موارد است:

  • سردرد
  • کرختی و بیحالی
  • خواب آلودگی

در صورت اوردوز، این عوارض ممکن است اتفاق بیفتد:

  • کرختی و بیحالی
  • لمس بودن، کم شدن حساسیت لامسه در واکنش به لمس، گرما و لرزش

ویتامین K2

میزان ویتامین K2 توصیه شده برای مصرف روزانه، بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ میکروگرم در بزرگسالان است. در قرص مگنیفورت به میزان ۵۰ میکروگرم از این ویتامین وجود دارد.

اغلب، مکمل‌های حاوی ویتامین K2 عوارضی ایجاد نمی‌کنند و ایمن هستند. عوارض غیر رایج اما جدی ویتامین K2 شامل این موارد است:

  • اسهال خونی
  • دل درد شدید یا استفراغ
  • تهوع یا سوزش سر دل

عوارض احتمالی دیگر شامل این موارد می‌باشد:

  • یبوست یا اسهال
  • کاهش اشتها یا بدمزه شدن دهان

جمع بندی

در این مقاله عوارض قرص مگنیفورت را به تفکیک ترکیبات تشکیل دهنده آن بررسی کردیم. همانطور که در این نوشته خواندید، ترکیبات استفاده شده در قرص مگنیفورت، ریزمغذی‌های ضروری برای بدن هستند که میزان مناسب و ایمنی از آن‌ها در این قرص وجود دارد و اغلب عارضه ای ایجاد نمی‌کنند. با این حال احتمال بروز برخی از واکنش‌های آلرژیک به بعضی از ویتامین‌ها وجود داشته و گاهاً مشکلاتی مانند عوارض گوارشی نیز محتمل است. به صورت کلی توصیه می‌شود که این قرص همراه با غذا و یا بعد از غذا با میزان کافی آب مصرف شود تا عوارض گوارشی احتمالی آن به حداقل برسد. در نهایت رعایت توصیه پزشک معالج شما در اولویت قرار دارد.

خرید قرص مگنیفورت

سوالات متداول

ایا کپسول مگنیفورت چاق کننده است؟

ویتامین‌های B1، B6 و منیزیم هر سه بر بی اشتهایی عصبی تاثیرگذارند. معمولاً افرادی که دچار کمبود این ویتامین‌ها هستند، بد غذایی و کاهش وزن را تجربه می‌کنند. به همین دلیل با مصرف قرص مگنیفورت، اشتها و میل به غذا خوردن در این افراد احتمالا به حالت طبیعی باز می‌گردد. بنابراین مصرف کپسول مگنیفورت باعث چاقی و اضافه وزن نمی‌شود، بلکه به این دسته از افراد بی اشتها کمک می‌کند تا دوباره اشتهای طبیعی خود را بدست آورند و در طول روز غذای کافی مصرف کنند.

بهترین زمان استفاده مگنیفورت چه موقع است؟

بهتر است مگنیفورت را بعد از غذا (یا به همراه آن) با مقدار آب کافی مصرف کنید که عوارض گوارشی احتمالی آن به حداقل برسد.

مگنیفورت برای کودکان مناسب است؟

قرص مگنیفورت محصولی برای بزرگسالان است و بهتر است توسط کودکان استفاده نشود.

مگنیفورت برای بارداری مناسب است؟

مکمل منیزیم مگنیفورت برای مادران باردار و شیرده که دچار کمبود منیزیم هستند، می‌تواند مفید باشد. اما به دلیل وجود ویتامین K و D که هر دو محلول در چربی هستند، توصیه می‌شود قبل از مصرف آن با پزشک متخصص مشورت کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره