بررسی انواع قرص تاخیری؛ زود انزالی را فراموش کنید!

بررسی انواع قرص تاخیری
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

زود انزالی یک مشکل شایع در میان مردان است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت رابطه جنسی و زندگی زناشویی آن‌ها تاثیر بگذارد. قرص‌های تاخیری یکی از راه‌های رایج برای درمان این مشکل هستند. همانطور که می‌دانید انواع قرص تاخیری شیمیایی و گیاهی در بازار موجود هستند که همگی بر رفع زود انزالی و طولانی نمودن رابطه ادعا دارند. انتخاب در بین تنوع زیاد قرص‌های تاخیری کار دشواری است که مطمئناً به مشورت با یک پزشک یا متخصص نیاز دارد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی جامع انواع قرص تاخیری، نحوه عملکرد آن‌ها، مزایا و معایب و همچنین نکاتی در مورد مصرف آن‌ها می‌پردازیم. اگر شما هم از مشکل انزال زودرس رنج می‌برید، با ما در این مقاله همراه باشید.

قرص تاخیری چیست؟

زود انزالی شامل یک تعامل پیچیده از عوامل روانی و بیولوژیکی می‌باشد. به این معنی که انزال زودرس می‌تواند به دو نوع از دلایل روانشناسی و بیولوژیکی اتفاق بیفتد. در نتیجه درمان نیز با توجه به نوع علت زود انزالی می‌تواند متفاوت باشد. دلایل روانشناسی زود انزالی شامل مواردی همچون افسردگی، استرس، نگرانی، مشکلات عاطفی و یا مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفتن است. اما مشکل انزال زودرس می‌تواند به دلایل بیولوژیکی مانند سطوح نامنظم هورمون‌ها، ویژگی‌های وراثتی، سطوح نامنظم مواد شیمیایی در مغز (دوپامین، سروتونین و…) و یا وجود ورم یا عفونت در پروستات نیز اتفاق بیفتد.

با توجه به این موضوع قرص‌های تاخیری که به منظور درمان زود انزالی در مردان کاربرد دارند، با دو مکانیسم متفاوت موجب تاخیر در انزال می‌شوند.

برخی از قرص‌های تاخیری با خاصیت ضد افسردگی، موجب افزایش سروتونین در مغز شده و در به تاخیر افتادن انزال موثر هستند. برخی دیگر از این قرص‌ها جریان خون را به آلت تناسلی افزایش داده که باعث می‌شود قدرت نعوظ در مردان بهبود پیدا کند. در این صورت فرد کنترل بهتری روی انزال خود خواهد داشت. در بخش بعد به طور مفصل با انواع قرص تاخیری و مکانیسم عمل آن‌ها آشنا می‌شویم.

انواع قرص تاخیری چیست؟

همانطور که گفتیم دو دسته‌بندی اصلی برای قرص‌های تاخیری وجود دارد:

مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI)

کاربرد اصلی داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین که با نام مخفف SSRI شناخته می‌شوند، درمان افسردگی و برخی اختلالات اضطرابی و شخصیتی است. اس اس آر آی ها که داروهای ضد افسردگی هستند و از انواع قرص تاخیری می‌باشند، با افزایش سطح سروتونین در مغز عمل می‌کنند. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که نقش مهمی در تنظیم خلق و خو و همچنین عملکرد جنسی دارد. در واقع سروتونین مهم‌ترین ماده‌ای است که انزال را کنترل می‌کند و کاهش سطح آن در بدن مردان، یکی از عوامل ایجاد زود انزالی محسوب می‌شود.

از جمله SSRIs رایج برای تأخیر در انزال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • سرترالین (certraline)
    • فلوکستین (fluoxetine)
    • پاروکستین (paroxetine)
    • سیتالوپرام (citalopram)

مهارکننده‌های فسفودی استراز نوع ۵ (PDE5)

یکی دیگر از انواع قرص تاخیری، داروهای مهار کننده فسفودی استراز نوع ۵ هستند که با نام مخفف PDE5 شناخته می‌شوند. این داروها یک آنزیم خاص فسفو دی استراز نوع ۵ را که در بافت‌ها مختلف بدن (عمدتاً در آلت تناسلی) یافت می‌شوند، مهار می‌کنند. در نتیجه از تخریب cGMP جلوگیری کرده که این افزایش cGMP باعث اتساع عروق و در نهایت افزایش جریان خون در آلت می‌شود.

در واقع داروهای مهارکننده فسفودی استراز نوع ۵، با افزایش جریان خون به آلت تناسلی به حفظ نعوظ و تاخیر در انزال کمک می‌کنند. همچنین حساسیت آلت تناسلی را کاهش داده که موجب به تاخیر افتادن انزال می‌شود.

برخی از PDE5s که می‌توانند برای تأخیر در انزال نیز استفاده شوند عبارتند از:

    • سیلدنافیل (ویاگرا) شناخته‌شده‌ترین قرص تاخیری
    • تادالافیل (سیالیس)
    • واردنافیل (لویترا)
انواع قرص تاخیری و عملکرد آن‌ها
قرص‌های تاخیری بر اساس نوع عملکرد خود به دو نوع SSRIها و PDE5ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

نحوه عملکرد انواع قرص تاخیری

در مورد نحوه عملکرد دقیق قرص‌های تاخیری صحبت کردیم. اما اگر به طور خلاصه بخواهیم مکانیسم انواع قرص تاخیری را بیان کنیم، بسته به نوع آنها متفاوت است:

  • SSRIs: با افزایش سطح سروتونین در مغز، می‌توانند به افزایش زمان لازم برای رسیدن به انزال کمک کنند.
  • PDE5s: با افزایش جریان خون به آلت تناسلی، می‌توانند به حفظ نعوظ و به تأخیر انداختن انزال کمک کنند.

***

تا این بخش از مقاله با انواع قرص تاخیری شیمیایی موجود در بازار آشنا شدیم. همانطور که گفتیم از آنجا که مشکل زود انزالی می‌تواند به دلایل روانشناسی (ذهنی) و بیولوژیکی (جسمی) ایجاد شود، روش‌های درمان آن از جمله نوع قرص‌های تاخیری نیز با مکانیسم عمل متفاوت در نظر گرفته شده‌اند. اما در میان انواع قرص تاخیری، می‌توان به قرص‌های تاخیری گیاهی نیز اشاره کرد.

انواع قرص تاخیری گیاهی

این داروها از تاثیرات و خواص ترکیبات گیاهی موثر در این زمینه بهره می‌برند. به طور مثال گیاهانی همچون مانند تمر هندی، جینسینگ، عصاره میخک، زعفران، خارخاسک و … دارای اثرات اثبات شده بر تقویت قوای جنسی و رفع اختلالات جنسی هستند. علاوه بر این برخی از انواع قرص تاخیری می‌توانند بر گیرنده‌های عصبی-حسی اندام تناسلی تاثیر گذاشته و موجب رفع مشکلات زود انزالی آقایان شوند.

داروهای تاخیری گیاهی را می‌توانید بدون نیاز به نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کنید. از جمله بهترین انواع قرص تاخیری گیاهی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کپسول دایان مکث طب اکسیر
  • کپسول دیلی کیم کیمیاگر
  • قرص آفرودیت گل دارو
  • قرص کانفیدو هیمالیا
  • قرص ایکس اید گلدن لایف

شما می‌توانید تمامی این داروهای گیاهی را بدون نیاز به نسخه پزشک از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. سفارشات شما به صورت محرمانه و در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده می‌شوند. برای خرید بهترین قرص افزایش میل مردان در داروخانه و محصولات معرفی‌شده به لینک زیر مراجعه کنید:

بهترین قرص افزایش میل مردان در داروخانه

مزایا قرص‌های تاخیری چیست؟

داروها و قرص‌های تاخیری می‌توانند فواید زیر را برای آقایان داشته باشند:

  • افزایش زمان لازم برای رسیدن به انزال
  • بهبود کیفیت رابطه جنسی
  • افزایش اعتماد به نفس
  • عوارض جانبی نسبتاً کم (علی‌الخصوص قرص‌های تاخیری گیاهی)
فواید قرص‌های تاخیری
قرص‌های تاخیری علاوه بر بهبود کیفیت رابطه، می‌توانند به افزایش اعتماد به نفس نیز کمک کنند.

معایب قرص‌های تاخیری چیست؟

هر دارویی به موازات اثرات مطلوب خود، می‌تواند معایبی نیز به دنبال داشته باشد. در مورد داروهای تاخیری نیز این مسئله وجود دارد. از جمله معایب قرص‌های تاخیری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ممکن است در همه افراد موثر نباشد
    • می‌تواند عوارض جانبی مانند سردرد، تهوع و سرگیجه ایجاد کند
    • ممکن است با سایر داروها تداخل داشته باشد
    • نسبتاً گران است (قرص‌های تاخیری گیاهی قیمت مناسب‌تری دارند)

توصیه‌های لازم جهت مصرف انواع قرص تاخیری

جهت جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی داروهای تاخیری به موارد زیر دقت داشته باشید:

  • قبل از مصرف هرگونه قرص تاخیری، مهم است که با پزشک خود مشورت کنید. پزشک شما می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که آیا این داروها برای شما مناسب هستند یا خیر و همچنین می‌تواند در مورد هرگونه عوارض جانبی احتمالی صحبت کند.
  • قرص‌های تاخیری را باید دقیقاً طبق دستور پزشک مصرف کنید.
  • اگر عوارض جانبی را تجربه کردید، مصرف دارو را متوقف کرده و با پزشک خود صحبت کنید.
  • قرص‌های تاخیری را نباید با سایر داروها، به خصوص داروهای ضد افسردگی، بدون مشورت با پزشک مصرف کرد.

درمان‌های جایگزین قرص تاخیری

علاوه بر قرص‌ها و داروهای تاخیری شیمیایی و گیاهی برای درمان زود انزالی می‌توان از تکنیک‌های کمک‌کننده به رفع این مشکل نیز استتفاده کنید.

مصرف مکمل زینک برای زود انزالی: زینک یکی از درمان‌های طبیعی برای زود انزالی مردانی است که سطح تستوسترون پایینی دارند. برای این روش درمانی، اغلب مواقع مصرف ۲۲۰ میلی‌گرم زینک سولفات، دو بار در روز و به مدت ۱ تا ۴ ماه توصیه می‌شود.

استفاده از بی حسی موضعی: این روش شامل استفاده از کرم یا ژل بی‌حس کننده روی آلت تناسلی قبل از رابطه جنسی است. همچنین می‌توانید از انواع کاندوم‌های تاخیری نیز کمک بگیرید. برای خرید کاندوم از بهترین برندها و با ویژگی‌های متنوع به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید کاندوم با تخفیفات ویژه

تغییر در رژیم غذایی: ایجاد اصلاحات و تغییراتی در رژیم غذایی که در نتیجه آن بتوانید زینک و منیزیم بیشتری را به صورت روزانه دریافت کنید، می‌تواند راهکار ساده اما موثری در بهبود زود انزالی شما باشد. این غذاها شامل تخمه کدو، لوبیای سویا، ماست، اسفناج، بادام، لوبیا قرمز، کنجد، نخود، سیر، نخود فرنگی، شکلات و صدف دریایی می‌شود.

حرکات ورزشی برای زود انزالی: تقویت ماهیچه‌های دیافراگم لگنی یا کف لگن (Pelvic floor) می‌تواند در زمان رسیدن به ارگاسم و بهبود زود انزالی بسیار موثر باشد.

درمان‌های رفتاری: این درمان‌ها بر تکنیک‌هایی تمرکز دارند که می‌توانند به مردان کمک کنند تا انزال خود را کنترل کنند.

تکنیک مکث و فشار در زمان رابطه: برای به کار بردن این تکنیک، کافیست هنگامی که احساس می‌کنید آماده انزال هستید، مکث کنید و انتهای آلت تناسلی (محل اتصال کلاهک به بدنه آلت) را مقداری فشار دهید. به مدت چند ثانیه به همین شکل نگه دارید تا دیگر احساس رسیدن به ارگاسم را نداشته باشید. سپس به رابطه ادامه دهید و تا هنگامی که لازم است این تکنیک را انجام دهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع قرص تاخیری موجود در داروخانه‌ها پرداختیم. همانطور که در طول مقاله بیان شد، قرص‌های تاخیری می‌توانند یک راه موثر برای درمان زود انزالی باشند. با این حال، مهم است که قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت کنید و از سایر روش‌های درمانی احتمالی نیز آگاه باشید.

هر سوالی در مورد داروهای تاخیری و نکات مصرف آن‌ها داشتید، می‌توانید در پایین این مقاله یا سایت داروخانه آنلاین مفیدطب قسمت نظرات، پرسش‌های خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط