روتارین نرم کننده سنتی گلو
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پودر روتارین یکی از محصولات قدیمی و پرطرفدار شرکت داروسازی قائم دارو است که بسیاری از افراد آن را جهت درمان سرفه و بهبود گرفتگی صدا مصرف می‌کنند. این فرآورده گیاهی دارای خواص ضد التهابی و التیام بخشی است که موجب درمان سرفه و عفونت گلو می‌شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم درمورد پودر معجزه‌آسای روتارین، این نرم کننده سنتی گلو صحبت کنیم.

روتارین چیست؟

روتارین پودری گیاهی است که به صورت ۱۰ ساشه ۵ گرمی توسط شرکت قائم دارو بسته‌بندی می‌شود. دانه به و سرشاخه‌های هوایی گیاه مرزنجوش دو ترکیب اصلی پودر روتارین خوراکی هستند. در باور عمومی گاهی این محصول را چهارتخمه روتارین نیز می‌گویند. با اینکه ترکیبات پودر روتارین با محتویات چهار تخمه متفاوت می‌باشد.

یکی از مزیت‌های اصلی پودر روتارین این است که یک فرآورده کاملا گیاهی بوده و در فرمولاسیون آن از نگهدارنده‌های شیمیایی و رنگ‌دانه‌های مصنوعی استفاده نشده است. لذا مصرف آن برای بسیاری از گروه‌ها بدون عوارض جانبی خواهد بود.

موسیلاژهای موجود در ترکیبات پودر روتارین موجب نرم شدن گلو شده و از تحریک عضلات صاف مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند، از همین رو این فرآورده را به عنوان یکی از بهترین انواع نرم کننده سنتی گلو می‌شناسند. در ادامه شما را با ترکیبات پودر روتارین و موارد کاربرد آن آشنا می‌کنیم.

خرید روتارین

ترکیبات پودر روتارین

همانطور که گفتیم گیاهان موجود در روتارین شامل “دانه به” با نام علمی Cydonia oblanga و سرشاخه‌های هوایی “گیاه مرزنجوش” با نام علمی Origanum vulgare می‌باشد.

مرزنجوش یکی از ترکیبات موجود در پودر روتارین است که از تیره نعناعیان می‌باشد و حاوی ماده موثره‌ای به نام کارواکرول است. این ماده یک آنتی باکتریال قوی بوده که دارای خاصیت اکسپکتورانت یا خلط آوری است، به بیان دیگر کارواکرول سبب رقیق شدن خلط و دفع راحت‌تر آن می‌شود.

استفاده از گیاه دارویی مرزنجوش در پودر روتارین به درمان سرفه،‌ التهاب سینوس‌ها و گرفتگی بینی کمک کرده و به دلیل خواص ضد ویروسی که دارد در مقابله با ویروس‌هایی چون آنفولانزا نیز موثر است. مرزنجوش حاوی مواد مغذی چون ویتامین A و ویتامین C بوده و برای تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است.

دانه به ترکیب دیگر موجود در پودر ساشه‌ای روتارین است که یک منبع سرشار از موسیلاژ می‌باشد. منظور از موسیلاژ لعاب پرخاصیتی است که از قرار گرفتن دانه به در آب داغ ایجاد می‌شود. این لعاب سرشار از ترکیبات آنتی‌اکسیدان و ضد التهاب مانند ویتامین ث،‌ اسیدهای آلی و تانن‌ها است که از آن برای کاهش التاهاب مجاری تنفسی و بهبود تحریکات گلو، گرفتگی صدا و گلودرد استفاده می‌گردد.

حتما شنیده‌اید که بزرگترها نیز از قدیم‌الایام لعاب “به دانه” را برای نرم شدن گلو و رفع گرفتگی صدا و سینه استفاده می‌کرده‌اند. روتارین، نرم کننده سنتی گلو به جز اثرات موسیلاژ به دانه، از فیبر و ویتامین C موجود در آن نیز بهره برده است که می‌تواند در قطع زنجیره‌ علائم آلرژی موثر باشد و گاهی به مبارزه با برخی از باکتری‌های شایع در عفونت‌های تنفسی کمک کند.

خرید پودر روتارین قائم دارو
جهت خرید پودر روتارین قائم دارو با قیمت مناسب و تخفیف روی عکس کلیک کنید.

پودر روتارین برای چی خوبه؟

استفاده از پودر روتارین در مواردی که فرد به دلیل ابتلا به بیماری سرماخوردگی دچار سرفه و التهاب گلو شده است، می‌تواند بسیار موثر باشد. به همین دلیل بسیاری از پزشکان مصرف این پودر گیاهی را در کنار سایر داروهای درمان کرونا و سرماخوردگی توصیه می‌کنند.

اما فواید مصرف روتارین فقط محدود به زمان بیماری نیست، از روتارین همچنین برای رهایی از گرفتگی صدا (به خصوص قبل از سخنرانی) استفاده می‌شود. پودر روتارین این قابلیت را دارد که نیم ساعت پس از مصرف به طور کامل صدا را به حالت اولیه بازگرداند. دلیل آن نیز حضور ترکیبات آرام‌بخش و ضد التهاب در مواد تشکیل‌دهنده این داروی گیاهی است. به طور کلی خواص و موارد مصرف پودر روتارین شامل موارد زیر است:

  • تسکین سرفه و نرم کردن گلو
  • درمان عفونت گلو و التهاب ریه
  • رفع گرفتگی صدا

روتارین نرم کننده سنتی گلو

بله بسیاری از افراد روتارین را به عنوان یکی از بهترین انواع نرم کننده سنتی گلو یاد می‌کنند. هر دو ترکیب موجود در پودر روتارین در نرم شدن گلو و رفع سرفه موثر هستند. مرزنجوش دارای خاصیت خلط آوری بوده و به رقیق شدن و دفع راحت‌تر آن کمک می‌کند. استفاده از این گیاه در درمان سرفه و علائم سرماخوردگی بسیار موثر است.

اما موسیلاژهای موجود در به دانه یکی از بهترین ترکیبات جهت رفع تحریکات گلو و نرم شدن آن است. لعاب به دست آمده از “دانه به” در بهبود خشونت حلق، سرفه‌های گرم و خشک و سوزش گلو بسیار موثر عمل می‌کند. این موسیلاژ یک ترکیب معجزه‌آسا برای تسکین تحریکات گلو است چرا که می‌تواند خشکی گلو را بهبود بخشیده و باعث نرم شدن گلو شود.

با مصرف پودر روتارین التهاب گلو کاهش پیدا می‌کند و عضلات صاف مجاری تنفسی، به میزان کمتری توسط عفونت تحریک می‌شوند. به علاوه، ترکیبات پودر روتارین دارای خواص ضد عفونی کننده هستند و با التهابات ایجادشده در داخل حلق مبارزه کرده و از تولید عوامل التهابی جلوگیری می‌کنند.

پودر روتارین برای سرماخوردگی

سرفه، گلو درد، سوزش گلو، گرفتگی صدا و عفونت گلو از جمله شایع‌ترین علائم بیماری سرماخوردگی هستند که می‌توانند موجب ناراحتی فرد بیمار شوند. پودر روتارین قائم دارو یک فرآورده گیاهی بدون عوارض است که در بهبود و تسکین علائم سرماخوردگی کمک‌کننده خواهد بود. مرزنجوش و دانه به موجود در این پودر دارای خاصیت ضد التهاب و آنتی اکسیدان هستند که این مسئله موجب تاثیر آن در بهبود عفونت گلو و التهاب ریه می‌شود.

روتارین به واسطه گیاه مرزنجوش دارای خاصیت اکسپکتورانت و خلط آوری است که می‌تواند به خروج عفونت کمک کند. ترکیبات این داروی موثر به گونه‌ای است که نه تنها به کاهش التهاب مجاری تنفسی کمک می‌کند، بلکه از تولید عوامل التهابی نیز جلوگیری می‌کند. از طرفی کارواکرول و ویتامین C موجود در مرزنجوش نیز با خاصیت آنتی میکروبیال خود، عفونت ایجاد شده در ناحیه حلق و سینوس‌ها را بهبود داده و به رفع سرفه و گلو درد ناشی از سرماخوردگی کمک می‌کند.

پودر روتارین برای سرفه

همانطور که گفتیم هر دو ترکیب موجود در پودر روتارین، در بهبود سرفه و نرم کردن گلو موثر هستند. موسیلاژ موجود در دانه به یکی از بهترین ترکیبات برای آرام کردن تحریکات گلو محسوب می‌شود؛ زیرا می‌تواند خشکی گلو را بهبود داده و از سرفه‌های پیاپی ناشی از آن پیشگیری کند.

از طرفی کارواکرول و ویتامین C موجود در مرزنجوش نیز با خاصیت آنتی میکروبیال خود، عفونت ایجاد شده در ناحیه حلق و سینوس‌ها را بهبود می‌دهند. اثربخشی این گیاه برای بهبود سرفه و عفونت برونشیال به قدری است که از آن به عنوان اکسپکتورانت استفاده می‌شود. این اثرات در کنار هم باعث شده پودر روتارین برای درمان سرفه و نرم کردن گلو، عملکرد خوبی از خود نشان دهد.

خرید پک 3 عددی روتارین
جهت خرید پک روتارین شامل ۳ بسته پودر روتارین با قیمت بسیار مناسب و تخفیف ۲۰ درصدی روی عکس کلیک کنید.

روتارین برای کودکان

با در نظر گرفتن ویژگی‌های پودر روتارین ممکن است تصمیم به استفاده از روتارین برای کودکان خود جهت رهایی از سرفه و گلودرد داشته باشید. به طور کلی لازم است این تصمیم با مشورت با پزشک انجام گیرد. مصرف روتارین برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود و افراد بالاتر از این سن در صورت تجویز پزشک می‌توانند از پودر روتارین استفاده کنند.

همانطور که در ترکیبات پودر روتارین مشاهده کردید، این محصول دارای محتویات مضری برای کودکان نمی‌باشد، با این حال از آنجایی که مصرف پودر روتارین برای کودکان مجاز اعلام نشده، بهتر است ابن محصول را بدون مشورت با پزشک به فرزندان خود ندهید.

طریقه مصرف پودر روتارین

تجویز پزشک بهترین مرجع برای استفاده از همه محصولات دارویی از جمله پودر روتارین است. اگر نسخه خاصی برای شما ارائه نشده است می‌توانید روزانه ۲ تا ۳ ساشه روتارین را به روش زیر مصرف کنید. توصیه می‌کنیم جهت حصول نتیجه بهتر از نرم کننده سنتی گلو روتارین، بعد از خوردن آن تا مدت زمان ۳۰ دقیقه چیز دیگری نخورید. این کار باعث می‌شود که کاملاً مواد دارویی روی گلوی شما اثر کند.

برای مصرف پودر روتارین، ابتدا باید یک استکان آب جوش آماده کنید. سپس محتویات یک ساشه را در آب جوش ریخته و یک ظرف روی استکان قرار دهید. این کار باعث می‌شود اجزای گیاهی روتارین خوب دم بکشد و موسیلاژ خوبی تشکیل شود. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، مخلوط حاصل را نوش جان کنید.

قیمت پودر روتارین

در این مقاله شما را با روتارین، نرم کننده سنتی گلو و سایر موارد مصرف آن آشنا کردیم. این پودر خوراکی از قدیم جهت بهبود سرفه و رفع علائم سرماخوردگی مانند گلودرد، سوزش گلو و گرفتگی صدا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شما می‌توانید برای اطلاع از جدیدترین قیمت پودر روتارین به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. این سایت یکی از معتبرترین فروشگاه‌های اینترنتی است که مورد تایید سازمان غذا و دارو می‌باشد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه خرید انواع قرص و شربت ضد سرفه و سایر محصولات گیاهی درمان سرماخوردگی می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید قویترین شربت گیاهی ضد سرفه

هر سوال دیگری در مورد پودر روتارین و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

چهارتخمه روتارین چیست؟

پودر روتارین یکی از بهترین انواع نرم کننده سنتی گلو است که یک فرآورده گیاهی جهت رفع سرفه و بهبود گلو درد و گرفتگی صدا می‌باشد. برخی افراد روتارین را با چهارتخمه اشتباه می‌گیرند، در صورتی که ترکیبات پودر روتارین گیاه مرزنجوش و به دانه است و با ترکیبات چهار تخمه متفاوت می‌باشد.

عوارض روتارین چیست؟

در صورتی که پودر روتارین را مطابق با دستور پزشک یا میزان توصیه‌شده مصرف کنید، عارضه جانبی خاصی ایجاد نخواهد کرد. اما توجه داشته باشید که افرادی که به هر یک از اجزاء روتارین حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند.

پودر روتارین در شیردهی و بارداری چگونه باید مصرف شود؟

مدارک کافی درباره بی خطر بودن گیاهان به کار رفته در پودر روتارین در دوران بارداری و شیردهی موجود نمی‌باشد، لذا بهتر است از مصرف روتارین در شیردهی و بارداری خودداری کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و