قرص لیورکر چه عوارضی دارد
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص لیورکر یکی از محبوب ترین محصولات از انواع قرص کبد چرب است. این داروی گیاهی با داشتن ترکیبات متنوع حاوی آنتی اکسیدان‌های طبیعی و مفید برای سلامت کبد، به درمان بیماری کبد چرب کمک می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب ضمن معرفی ترکیبات محصول، بررسی می‌کنیم که به صورت بالقوه قرص لیورکر چه عوارضی دارد. با ما همراه باشید.

معرفی قرص لیورکر

قرص لیورکر هلث اید، یک قرص گیاهی موثر برای سلامت کبد است و به درمان کبد چرب نیز کمک می‌کند. این قرص حاوی ترکیبات مفیدی از جمله عصاره گیاه خار مریم، زرشک، قاصدک و کنگر فرنگی است که سرشار از آنتی اکسیدان هستند.

قرص لیورکر حاوی آمینو اسیدهایی است که به سلول‌های جدید داخل کبد کمک می‌کنند. سیلیمارین و سینارین در گیاه خار مریم، هر دو به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به همراه پلی‌ساکاریدِ موجود در گل قاصدک، در سم‌زدایی از کبد نقش دارند.

لیورکر برای افراد مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و سلیاک نیز مفید است؛ البته بهتر است لیورکر به خصوص در این شرایط با مشورت پزشک مصرف شود تا از عوارضی که احتمالا برای افراد مبتلا به این بیماری‌ها ممکن است داشته باشد، جلوگیری شود.

ویژگی ها و خواص قرص گیاهی لیور کر

  • کمک به درمان کبد چرب
  • حفظ سلامت و تقویت کبد
  • جلوگیری از رسوب چربی زیاد در کبد
  • کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت
  • کمک به رفع آسیب‌های ناشی از مسمومیت کبد

خرید قرص لیورکر از مفیدطب

جدول ترکیبات قرص لیورکر

برای این که بتوانیم به این سوال که قرص لیورکر چه عوارضی دارد پاسخ دهیم، بهتر است ابتدا به ترکیبات تشکیل دهنده این قرص نگاهی بیندازیم. سپس به عوارض ترکیبات قرص livercare می‌پردازیم.

ترکیبات (در هر ۲ قرص):

مقدار عنوان
پودر دانه گیاه خار مریم ۵۰۰میلی گرم
پودر ریشه گل قاصدک ۲۰۰ میلی گرم
پودر ریشه زرشک ۲۰۰ میلی گرم
پودر زردچوبه (کورکومین) ۲۰۰ میلی گرم
پودر کنگر فرنگی ۲۰۰ میلی گرم
کولین سیترات ۲۰۰ میلی گرم
اینوزیتول ۲۰۰ میلی گرم
تورین (تائورین) ۲۰۰ میلی گرم
متیونین ۲۰۰ میلی گرم

عوارض قرص لیورکر

با مصرف قرص لیورکر طبق دستور پزشک، عوارضی گزارش نشده است. 

لازم است بدانید که مصرف هر ماده‌ای در دوز بالا، ممکن است عوارضی داشته باشد. در قرص لیورکر دوزی از گیاهان و ترکیبات استفاده شده است که اغلب ایمن است و مشکل یا عارضه‌ای برای بدن شما ایجاد نمی‌کند.

با این حال در ادامه به عوارض احتمالی هر کدام از ترکیبات این قرص به طور دقیق اشاره می‌کنیم تا بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که به صورت بالقوه قرص لیورکر چه عوارضی دارد.

توجه کنید که غیر از عوارض بالقوه هر یک از گیاهان، آلرژی یا حساسیت به هر کدام از ترکیبات نیز ممکن است وجود داشته باشد.

گیاه خار مریم

خار مریم در صورتی که با دوز مجاز مصرف شود، عموما ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال این گیاه ممکن است مشکلات گوارشی مانند اسهال، یبوست، تهوع، استفراغ و نفخ شکم ایجاد کند. همچنین خارش پوست و سردرد نیز از عوارض احتمالی خار مریم است.

اگر دیابت دارید، خار مریم را باید با احتیاط مصرف کنید، چرا که ممکن است اثرات کاهش قند خون داشته باشد. همچنین این گیاه احتمالا روی سطح استروژن تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، آندومتریوز یا فیبروم رحم دارید، قبل از مصرف لیورکر با پزشک مشورت کنید.

آلرژی به خار مریم، در افرادی که به اعضای خانواده گیاهان کاسنیان (مثل مینای چمنی یا گل داوودی) حساسیت دارند، رایج‌تر است.

گل قاصدک

گل قاصدک در صورت استفاده معمول در غذاها، احتمالا برای بیشتر افراد ایمن است. همچنین ممکن است استفاده در مقادیر بیشتر هم ایمن باشد. عوارض احتمالی مصرف گل قاصدک شامل افزایش ترشح اسید معده، رفلاکس معده، ناراحتی معده، اسهال و التهاب یا خارش پوست است. 

لازم است افرادی که مشکلات کلیوی، مشکلات کیسه صفرا یا سنگ کیسه صفرا دارند، قبل از مصرف این گیاه و طبعا قرص لیورکر با پزشک مشورت کنند تا از بروز عوارض قرص لیورکر در هنگام ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری شود.

زرشک

کسانی که زرشک را در حد مجاز استفاده کرده‌اند، عموما عوارضی گزارش نکرده‌اند. در مواردی که دوز به شدت زیادی مصرف شده، خون دماغ و استفراغ گزارش شده است. همچنین بروز اسهال، تشنج و کاهش فشار خون و تپش قلب در دوزهای بالا ممکن است.

افرادی که داروهای ضد انعقاد خون، فشار خون، ادرار آور، آنتی بیوتیک و آنتی هیستامین مصرف می‌کنند، قبل از مصرف لیورکر با پزشک مشورت نمایند.

در کودکان با سن پایین، اختلال در عملکرد کبد و افزایش شدت زردی با مصرف زرشک دیده شده است. البته قرص لیورکر برای کودکان منع مصرف داشته و برای افراد ۱۶ سال به بالا مناسب است.

زردچوبه

زردچوبه خصوصا در دوزهای بالا و مدت مصرف طولانی می‌تواند باعث بروز عوارضی تهوع و اسهال، زخم مری، معده یا روده شود.

افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، توصیه می‌شود قبل از مصرف مکمل‌های این گیاه از جمله قرص لیورکر که حاوی ۲۰۰ میلی گرم پودر زردچوبه است، با پزشک مشورت کنند.

کنگر فرنگی

برای کنگر فرنگی عوارضی مانند نفخ، دل درد و اسهال گزارش شده است. مصرف این گیاه احتمالا تا ۱۲ هفته ایمن است.

مانند بقیه گیاهان، کنگر فرنگی نیز ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک شود.

کولین

کولین که با نام ویتامین ب ۴ نیز شناخته می‌شود، یک ریزمغذی ضروری برای بدن است. مطالعات مختلفی کمبود کولین را با تجمع چربی در کبد و بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط دانسته‌اند. دوز مورد نیاز مردان از این ویتامین حدود ۵۵۰ میلی‌گرم و برای زنان به ۴۲۵ میلی‌گرم است. در قرص لیورکر به میزان ۲۰۰ میلی گرم کولین سیترات وجود دارد که حدود نصف این مقدار، کولین خالص است. بنابراین این مقدار کولین، تنها قسمتی از نیاز روزانه است و مصرف قرص لیورکر به تنهایی مصرف بیش از حد مجاز از این ویتامین محسوب نمی‌شود.

با این حال در صورت مصرف بیش از حد کولین، عوارضی مثل بوی بد بدن، استفراغ، عرق زیاد، ترشح زیاد بزاق دهام، فشار خون پایین و آسیب کبدی ممکن است ایجاد شود.

اینوزیتول

اینوزیتول، نوعی قند است که در داخل بدن ساخته می‌شود. اینوزیتول کارکردهای مختلفی در بدن دارد. به عنوان نمونه به عملکرد بهتر انسولین کمک می‌کند. همچنین این ماده به همراه کولین به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند.

این ماده ممکن است عوارضی مانند اسهال، گاز معده و تهوع ایجاد کند.

اگر داروی دیابت مصرف می‌کنید، قبل از مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید.

تائورین

تائورین یا تورین نوعی ترکیب شیمیایی است که سولفامیک اسید نامیده می‌شود. این ماده برای عملکرد قلب و مغز بسیار مهم است. این ماده خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به عنوان دارو، برای کمک به رفع التهاب کبد استفاده می‌شود.

تائورین به صورت عادی از طریق غذاها استفاده می‌شود. مصرف تائورین به عنوان دارو تا ۳ ماه اغلب ایمن در نظر گرفته می‌شود. با این حال عوارض احتمالی که برای آن گزارش شده است، شامل استفراغ، تهوع، درد کبد، سردرد و دل درد است.

درباره استفاده از تائورین در بارداری و شیردهی اطلاعات زیادی وجود ندارد، بنابراین مصرف آن در این دوران توصیه نمی‌شود.

به دلیل وجود تائورین در قرص لیورکر، در صورتی که داروهای لیتیوم و فشار خون بالا را مصرف می‌کنید در مصرف این دارو احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمایید.

متیونین

متیونین یک آمینو اسید ضروری است که در غذاهای پروتئینی مثل گوشت و لبنیات وجود دارد. بدن نمی‌تواند این ماده را تولید کند، بنابراین از طریق غذا یا مکمل باید مصرف شود. یکی از کاربردهای مکمل متیونین، کمک به بهبود آسیب کبدی است. این ماده دارای خواص آنتی اکسیدانی است.

به طور کلی متیونین ماده ایمنی محسوب می‌شود. با این حال، اگر به صورت اشتباه مصرف شود، ممکن است عوارضی ایجاد کند. این عوارض می‌تواند شامل تغییرات در فشار خون، سرگردانی و تاکی‌کاردی یا افزایش تپش قلب باشد.

در موارد به شدت نادر، اوردوز با متیونین امکان دارد.

آلرژی به گیاهان دارویی
تاکنون عوارض جانبی برای این محصول گزارش نشده است. با این حال احتمال وجود آلرژی به هر کدام از ترکیبات آن وجود دارد.

در صورتی که بعد از مصرف قرص لیورکر هر گونه عارضه ای برای شما به وجود آمد (چه به دلیل عوارض احتمالی گفته شده و چه آلرژی)، فورا مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید. بر اساس شدت بروز عوارض قرص لیورکر و شرایط دیگر، پزشک ممکن است داروی جایگزین برای شما تجویز کند.

جمع بندی

در این مقاله بررسی کردیم که قرص لیورکر چه عوارضی دارد و هر کدام از ترکیبات استفاده شده در آن به صورت احتمالی منجر به بروز چه علائمی شود. توجه کنید که به هرکدام از ترکیبات داروها ممکن است آلرژی یا حساسیت وجود داشته باشد. در صورت بروز هر گونه عوارضی، مصرف دارو را متوقف کنید و به پزشک مراجعه نمایید.

اگر به دنبال مرجع معتبری برای خرید قرص لیورکر هستید، داروخانه آنلاین مفیدطب انتخاب مناسبی برای شماست.

خرید قرص لیورکر

سوالات متداول

ترکیبات قرص لیورکر چیست؟

قرص لیورکر حاوی گیاه خار مریم، گل قاصدک، زرشک، زردچوبه، کنگر فرنگی، کولین، اینوزیتول و تائورین است. در این مقاله عوارض احتمالی این ترکیبات را بررسی کرده‌ایم.

آیا قرص لیورکر گیاهی است؟

بله، قرص لیورکر یکی از محبوب‌ترین قرص‌های گیاهی برای کبد است.

تداخلات قرص لیورکر شامل چه مواردی است؟

این قرص کبد با برخی از داروها از جمله داروهای ضد انعقاد خون، داروهای دیابت، داروهای ضد قارچ، لیتیم، کورتون ها، دیگوکسین و داروهای با اثر کاهنده فشار خون (روغن ماهی، ال آرژنین، Q10 و…) تداخل دارد. بنابراین قبل از مصرف همزمان لیورکر با این داروها حتماً با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

مصرف قرص لیورکر در بارداری و شیردهی مجاز است؟

خیر. در صورتی که باردار یا شیرده هستید، از مصرف قرص لیورکر پرهیز کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «قرص لیورکر چه عوارضی دارد؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام دوست گرامی، تداخلی در استفاده هم زمان از لیورکر و آل آرژنین نمی باشد.ضمن اینکه این دو محصول می تواند اثرات یکدیگر را تقویت کنند و نتیجه بهتری حاصل گردد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      خیر، قاعدتا نباید استفاده شود. در صورتی که مجبور به استفاده هستید با پزشک خود حتما مشورتی داشته باشد.
      با احترام دکتر داروساز

  1. استفاده قرص لیور کر بعد از مصرف مشروبات الکلی چه عوارضی دارد و کمکی به پاکسازی کبد و لطمات آلکل میکند!؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام استفاده از لیورکر قبل یا بعد از مصرف الکل منعی ندارد. لیورکر با توجه به عصاره های گیاهی محافظت کننده از کبد که دارد، می تواند به حفظ سلامت کبد و کاهش تاثیر سوء الکل روی کبد کمک کند. البته باید توجه داشت این محصول ممکن است نتواند همه این مضرات را از بین ببرد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام گیاه قاصدک و همچنین زردچوبه که در لیورکر وجود دارند می توانند سبب پررنگ شدن زردی ادرار شوند. این تاثیر طبیعی است و هیچ خطری ندارد. اگر ادرار شما قهوه ای رنگ شد به پزشک مراجعه کنید.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام خدا قوت ممنون بابت توضیحات
    من ۲۰ سالمه و دختر هستم صورتم جوش داره و هر نوع دارویی استفاده کردم بی تاثیر بوده این قرص رو سفارش دادم چون شنیدم گیاهی هستش و در صورت اینکه کبد هم چرب نباشه آسیبی نمیزنه آیا حقیقت داره؟ مصرف کنم قرص رو یا نه؟ و اینکه روزی چند عدد مصرف بشه؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز لیورکر دارویی برای پاکسازی کبد و رفع کبد چرب است. اگر جوش صورت شما ناشی از مشکلات کبدی باشد، مصرف لیورکر می تواند به رفع جوش کمک کند. در غیر این صورت، لیورکر تاثیری نخواهد داشت. برای درمان اصولی جوش صورت، باید به پزشک مراجعه کنید تا ابتدا علت بروز جوش در شما تشخیص داده شود.
      گیاهان دارویی به کار رفته در لیورکر هر کدام عوارض خاص خودشان را دارند که می توانید در همین صفحه مشاهده بفرمایید. البته بطور کلی تا به حال بروز عارضه جانبی با لیورکر گزارش نشده است.
      مقدار مصرف لیورکر، روزانه ۲ تا ۴ عدد می باشد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره