شربت برای ریزش مو کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

شاید باورش برای کسانی که اولین بار با این عبارت برخورد می‌کنند، کمی سخت باشد ولی ریزش مو در کودکان نیز اتفاق می‌افتد. معمولا ریزش مو در سنین کودکی با نوع ریزش مو در بزرگسالان متفاوت است. اما مسئله مهم در هنگام کم پشت شدن موی کودکان، تشخیص به موقع و اقدام به درمان در اسرع وقت است. در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم، انواع ریزش مو در کودکان را بیان خواهیم کرد و با نحوه درمان آن آشنا خواهیم شد. همچنین یک شربت برای ریزش مو کودکان معرفی می‌کنیم که می‌تواند در این زمینه بسیار موثر عمل کند. با ما همراه باشید.

همانطور که گفتیم ریزش مو فقط در بزرگسالان رخ نمی‌دهد و احتمال مواجه شدن با آن در دوران کودکی نیز وجود دارد و این مسئله حتما باید مورد توجه والدین قرار بگیرد.

دلایل ریزش مو در کودکان

قبل از هر چیز باید بگوییم ریزش مویی که در کودکان زیر یک سال اتفاق می‌افتد، کاملا طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. در بدو تولد عمده کودکان موهای نسبتا پرپشتی دارند، اما بعد از تولد، موهای نوزاد به فاز استراحت وارد می‌شود و دلیل آن قطع شدن منبع هورمون از بدن مادر است. تا زمانی که بدن کودک قادر به تولید هورمون‌ها به اندازه کافی نباشد، سطح هورمون‌ها پایین بوده و ریزش مو اتفاق می‌افتد.

بعد از یک سال موهای کودک از حالت استراحت بیرون آمده و موی جدید شروع به رشد می‌کند. اما اتفاقی که می‌تواند نگران کننده باشد، بحث ریزش مو بعد از این زمان است و در این مطلب درمورد ریزش موی بعد از یک سالگی صحبت خواهیم کرد.

از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در کودکان زیر ۵ سال عبارتند از:

  • ابتلا به بیماری‌های خود ایمنی
  • وجود مشکلات غده تیروئید
  • کمبود ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها
  • ابتلا به بیماری‌های قارچی
  • استرس و اضطراب
  • بیماری آلوپسی
  • شپش و انگل‌های پوستی

اما آیا ریزش موی کودکان در همه موارد خطرناک بوده و جای نگرانی دارد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم اولین قدم بعد از مشاهده ریزش مو و کم پشتی مو در فرزندان مراجعه به متخصص و شناسایی دلیل آن است. در صورتی که ریزش مو در کودک به دلیل نداشتن تغذیه مناسب، اختلافات جزئی در غدد درون ریز و یا به دلیل استرس و شرایط روحی بروز کرده باشد، خیلی جای نگرانی نیست چون حل مشکل آسان است. اما در صورتی که بیماری‌های خود ایمنی و یا عفونت‌ها و قارچ‌ها موجب ریزش مو شده باشند، لازم است هرچه زودتر درمان را آغاز کنید. این قبیل بیماری‌ها مشکلات جدی برای کودک ایجاد خواهند کرد.

در این مقاله بحث اصلی ما درمورد ریزش موی کودکان به دلیل سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها و روش‌های درمان آن خواهد بود.

کمبود چه ویتامین‌هایی در ریزش موی کودکان موثر است؟

همانطور که گفتیم نداشتن تغذیه مناسب و کمبود برخی از ویتامین‌ها و عناصر معدنی یکی از عوامل اصلی ایجاد ریزش مو در کودکان است. فولیکول‌های موی کودک به عناصر و ویتامین‌های زیادی نیاز دارند که در صورت تامین نشدن آن‌ها، ریزش موی شدید اتفاق خواهد افتاد.

به عنوان مثال یکی از ویتامین‌هایی که تاثیر بسیار زیادی بر روی سلامت مو دارد، ویتامین H یا بیوتین است. به طور کلی نوزادان و کودکان به مصرف قطره‌های ویتامین B نیاز دارند و دلیل آن، تاثیر این گروه ویتامین بر روی قدرت سیستم عصبی بدن، بهبود گوارش و همچنین تقویت فولیکول‌های مو است.

علاوه بر ویتامین‌های گروه B، تغذیه کودکان باید حاوی ویتامین C و E نیز باشد. این دو ویتامین آنتی اکسیدان‌های قوی‌ای هستند که از تاثیر رادیکال‌های آزاد بر روی فولیکول‌های مو جلوگیری می‌کنند.

ویتامین‌های موثر در تقویت مو
ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین E از جمله ویتامین‌های موثر در تقویت مو هستند.

روی یا زینک یک ماده معدنی ضروری برای بدن است که در بسیاری از جنبه‌های متابولیسم نقش دارد. زینک همچنین در رشد طبیعی و سالم موها در نوزادان، کودکان و نوجوانان تاثیر قابل توجهی دارد.

نکته دیگری که نیازمند توجه والدین است، خطر مصرف بیش از حد ویتامین A و تاثیر آن بر افزایش ریزش مو در کودکان است. یکی از ویتامین‌هایی که بدن کودک به آن نیاز دارد و لازم است از طریق مواد غذایی و یا مکمل‌ها تامین شود، ویتامین A است. اما مصرف بیش از حد این ویتامین می‌تواند روی قدرت بینایی و سلامت پوست و مو تاثیر منفی بگذارد، چون مازاد آن در کبد ذخیره خواهد شد.

اما علاوه بر موارد ذکر شده، یکی از مهم‌ترین دلایل ریزش مو در کودکان، ابتلا به کم خونی است. زمانی که کودک دچار افت شدید آهن خون شود، این کمبود از دو جنبه می‌تواند بر فولیکول‌های مو تاثیر بگذارد. اول اینکه کمبود آهن باعث می‌شود رشد فولیکول‌های مو کاهش پیدا کرده و ضعیف شوند. در کنار این موضوع، کمبود آهن موجب کاهش هموگلوبین می‌شود که نتیجه آن کاهش انتقال اکسیژن است. بنابراین فولیکول‌های مو نمی‌توانند سطح کافی اکسیژن را به دست آورده و به مرور زمان از بین می‌روند.

تامین این ویتامین‌ها و مواد معدنی در مرحله اول باید از طریق تغذیه مناسب کودک تامین شود. همچنین استفاده از مکمل‌های حاوی زینک و ویتامین‌های گروه B می‌تواند به عنوان عامل کمک‌کننده در جبران کمبودها موثر باشد. در ادامه به معرفی شربت زینک پلاس یوروویتال محصول شرکت یورو او تی سی آلمان می‌پردازیم. این شربت برای ریزش مو کودکان اثر خوبی گذاشته و از آن جلوگیری می‌کند.

شربت برای ریزش مو کودکان

شربت زینک پلاس یوروویتال حاوی زینک، بیوتین، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و اسید فولیک است. ویتامین‌های موجود در این شربت به خوبی در بهبود سلامت پوست، مو و ناخن بزرگسالان و کودکان تاثیر می‌گذارد.

خرید شربت برای ریزش مو کودکان

در ادامه با ترکیبات موجود در این شربت بیشتر آشنا خواهیم شد:

روی (زینک): جهت حفظ سلامت و تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مورد نیاز است.

ویتامین C یا آسکوربیک اسید: در ترمیم زخم، پیشگیری از آسیب سلولی، حفظ سلامت لثه و دندان، تقویت سیستم ایمنی و همچنین در افزایش میزان جذب آهن در بدن مؤثر است.

ویتامین B1: در تأمین انرژی مورد نیاز بدن از طریق تبدیل قند خون به انرژی، در حفظ سلامت غشای سلول‌ها و همچنین عملکرد طبیعی سیستم عصبی مورد نیاز است.

ویتامین B2: به همراه سایر ویتامین‌های گروه ب، جهت تامین کالری از کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی و همچنین در رشد و تولید گلبول‌های قرمز طبیعی مؤثر است. دریافت میزان کافی ریبوفلاوین (ویتامین B2)، به حفظ سلامت پوست و بینایی طبیعی، کمک می‌نماید.

ویتامین B3 یا نیاسین: در تقویت عملکرد مغز و تبدیل پروتئین به انرژی، نقش دارد.

ویتامین B12: به همراه اسیدفولیک در تولید گلبول‌های قرمز طبیعی و همچنین در حفظ سلامت سیستم عصبی نقش دارد.

ویتامین B5 یا پانتوتنیک اسید: جهت تبدیل کربوهیدرات، پروتئین و چربی به انرژی، تولید و حفظ سلول‌های جدید و در کودکان و بزرگسالان جهت تولید گلبول‌های قرمز طبیعی و پیشگیری از آنمی، مورد نیاز می‌باشد.

بیوتین: نقش مهمی را در متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات و چربی ایفا می‌نماید. عملکرد بیوتین در فرآیند متابولیسم به گونه‌ای است که در کاهش خستگی ناشی از اختلالات متابولیکی نقش بسزایی دارد. بیوتین، همچنین در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن مفید است.

نحوه مصرف شربت تقویتی موی کودک

برای استفاده از این شربت لازم است طبق توصیه پزشک خود عمل کنید. در صورتی که دستور خاصی تجویز نشده باشید، می‌توانید روزانه ۵ میلی‌لیتر معادل یک قاشق مرباخوری از این شربت میل کنید.

شربت زینک پلاس یوروویتال
خرید شربت زینک پلاس یوروویتال یک شربت برای ریزش مو کودکان و تقویت سیستم ایمنی بدن

توجه داشته باشید ممکن است میزان مورد نیاز از این شربت برای کودک شما با دستورالعمل فوق متفاوت باشد، لذا بهترین مرجع نسخه تجویزی پزشک شما است.

جمع بندی

در این مقاله با بررسی دلایل ریزش مو در کودکان به این نتیجه رسیدیم که سوءتغذیه و کمبود برخی از ویتامین‌ها ممکن است موجب ریزش مو در سنین کودکی شود. البته ریزش مو به این دلیل خیلی شایع نیست ولی توجه به تامین ویتامین‌های مورد نیاز کودک از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا جهت جلوگیری از کمبودهای احتمالی لازم است تغذیه کودکان از نظر غنی بودن از ریزمغذی‌ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین برخی از مکمل‌های حاوی زینک، آهن و سایر ویتامین‌ها می‌تواند به این روند کمک کند.

در این مطلب به معرفی یک شربت برای ریزش مو کودکان با نام شربت زینک پلاس یوروویتال پرداختیم. این شربت تقویتی موی کودک به خوبی می‌تواند نیاز فرزند شما به ویتامین‌ها و مواد معدنی را تامین کند.

جهت خرید این محصول و سایر انواع شربت تقویتی کودک می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید شربت تقویتی کودک

هر سوال دیگری در مورد شربت زینک پلاس یوروویتال و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

علت ریزش مو در کودکان دختر چیست؟

عوامل اصلی و مرسوم که در ریزش موی کودکان موثر است شامل این موارد می‌شود: بیماری آلوپسی آره آتا، عفونت قارچی، آلوپسی کششی، تریکوتیلومانیا، تلوژن افلوویوم، مشکلات غده تیروئید، کم خونی، شپش و انگل‌های پوستی، سوء تغذیه و …

ایا ریزش مو در کودکان خطرناک است؟

در صورتی که ریزش مو در کودک به دلیل نداشتن تغذیه مناسب، اختلافات جزئی در غدد درون ریز و یا به دلیل استرس و شرایط روحی بروز کرده باشد، خیلی جای نگرانی نیست چون حل مشکل آسان است. اما در صورتی که بیماری‌های خود ایمنی و یا عفونت‌ها و قارچ‌ها موجب ریزش مو شده باشند، لازم است هرچه زودتر درمان را آغاز کنید.

بهترین شربت برای رشد موی کودکان چیست؟

شربت زینک پلاس از جمله محصولاتی است که توسط بسیاری از پزشکان برای تقویت رشد موی کودکان و جلوگیری از ریزش مو توصیه می‌شود. این شربت حاوی زینک و ویتامین‌های مورد نیاز بدن کودک برای تقویت پوست و مو می‌باشد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره