معرفی بهترین قطره باز کننده بینی

معرفی بهترین قطره باز کننده بینی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

گرفتگی بینی احساسی ناخوشایند و آزاردهنده است که موجب سخت شدن تنفس می‌شود. علت‌های متفاوتی ممکن است باعث گرفتگی بینی یا احتقان بینی شود. احتمالا شما هم این احساس را تجربه کرده‌اید و به دنبال سریع‌ترین راه درمان آن بوده‌اید. یکی از روش‌های درمان کیپ شدن بینی استفاده از اسپری یا قطره بینی است. در این مقاله به بررسی علت‌های گرفتگی بینی و راه‌های درمان آن می‌پردازیم و بهترین قطره باز کننده بینی را به شما معرفی خواهیم کرد.

گرفتگی بینی چیست؟

در حالتی که فرد نتواند به درستی نفس بکشد و یا اصطلاحا بینی شخص کیپ شده باشد، می‌توان گفت گرفتگی بینی اتفاق افتاده است. این احساس آزاردهنده به دلیل تورم رگ‌های خونی بینی و مسدود شدن نسبی راه تنفس است.

گرفتگی بینی یک وضعیت وخیم نیست و ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتدT اما درمورد نوزادان و کودکان، شرایط جدی‌تر است. اولین اقدام بعد از احتقان بینی تشخیص علت آن و انتخاب مناسب‌ترین درمان است.

اکثر افراد گرفتگی بینی را به دلیل سرماخوردگی تجربه می‌کنند که به طور معمول بعد از یک هفته بهبود پیدا می‌کند. اما در مواردی نیز ممکن است علت جدی‌تری مانند بیماری عفونی یا مشکل تیروئیدی موجب گرفتگی بینی و انسداد راه تنفس شده باشد. تشخیص علت این مشکل بسیار مهم است و در صورتی که گرفتگی بینی به هر دلیلی درمان نشود، امکان دارد باعث بیماری‌هایی مثل سینوزیت، پولیپ بینی یا عفونت گوش میانی شود. در چنین شرایطی، بهترین کار برای درمان مراجعه به پزشک گوش و حلق و بینی و تشخیص علت گرفتگی بینی است.

زمانی لازم است به خاطر احتقان بینی به پزشک مراجعه کنید، که علائم زیر را داشته باشید. این علائم نشان‌دهنده جدی شدن گرفتگی بینی هستند:

  • در صورتی که گرفتگی بینی بیش از ده روز طول بکشد.
  • احتقان بینی با تب بالایی که بیش از سه روز طول بکشد، همراه باشد.
  • ترشحات سبز رنگ بینی همراه با درد سینوس و تب
  • خونریزی از بینی
  • اختلال در حس بویایی
  • آسم یا آمفیزم

همانطور که قبلا گفتیم در مورد گرفتگی بینی نوزادان و کودکان لازم است احتیاط بیشتری صورت گیرد. در صورتی که نوزاد یا کودک شما علائمی از قبیل آبریزش بینی، مشکل تنفسی از طریق بینی، مشکل در شیرخوردن، سرفه مداوم و تب داشت، بهتر است جهت مشخص شدن علت آن به پزشک مراجعه کنید.

علت گرفتگی بینی

شناسایی علت احتقان بینی و درمان به موقع آن می‌تواند از بروز برخی بیماری‌های احتمالی جلوگیری کند. علت گرفتگی بینی می‌تواند موارد زیر باشد:

  • حساسیت‌های محیطی شامل: گرد و غبار، دود سیگار، عطر و ادکلن، غذاهای پرادویه و…
  • سرماخوردگی، آنفولانزا، سینوزیت
  • تنگی نفس و آسم
  • ضربه به بینی و شکستگی آن، انحراف تیغه میانی بینی
  • تورم لوزه‌ها (لوزه سوم)
  • وارد کردن جسم خارجی در بینی و گیر افتادن آن داخل بینی
  • مصرف بعضی داروها از قبیل داروهای فشار خون
  • اختلالات عملکرد تیروئید
  • استفاده بی رویه از اسپری بینی
  • پولیپ بینی (یک بافت اضافی غیر سرطانی در داخل بینی که خطرناک نیست و به‌راحتی قابل درمان است)
  • التهاب و حساسیت مخاط بینی (رینیت آلرژیک)
علت های گرفتگی بینی
گرفتگی بینی به علت‌های گوناگونی از جمله سرماخوردگی، حساسیت محیطی، سینوزیت، تنگی نفس و… ممکن است اتفاق بیفتد.

با تشخیص علت گرفتگی بینی می‌توانید بهترین راه برای درمان آن را انتخاب کنید. در ادامه با روش‌های درمان گرفتگی بینی و بهترین قطره باز کننده بینی آشنا خواهیم شد.

درمان گرفتگی بینی

درمان احتقان یا کیپ شدن بینی می‌تواند از روش‌های خانگی و دارویی انجام بگیرد. در صورتی که علت کیپ شدن بینی، یکی از بیماری‌های ذکر شده فوق باشد، لازم است جهت درمان آن بیماری، اقدامات لازم انجام بگیرد.

اما زمانی که علت گرفتگی بینی ما سرماخوردگی باشد، به طور معمول بعد از بهبود این بیماری از بین خواهد رفت. با این حال ممکن است بخواهیم این مشکل آزاردهنده را سریع‌تر از بین ببریم و تنفس راحت‌تری داشته باشیم.

درمان خانگی

روش‌های مختلفی برای درمان خانگی گرفتگی بینی وجود دارد که با توجه به میزان گرفتگی و همچنین بروز علائم دیگر، میزان تاثیرگذاری هر کدام از این روش‌ها متفاوت است.

  • استفاده از بخور و ایجاد رطوبت در محیط
  • استفاده از روغن اکالیپتوس
  • بالاتر بردن محل قرارگیری سر روی بالش
  • افزایش مصرف مایعات
  • کمپرس آب گرم
  • استفاده از زنجبیل
  • استفاده از ویتامین C
  • دوش آب گرم
  • شستشوی بینی

درمان دارویی

داروهایی که در هنگام احتقان بینی معمولا توسط پزشکان تجویز می‌شود شامل موارد زیر است:

سیتریزین، لوراتادین، اکسی متازولین، آزلاستین، نئو سینفرین، راینال، فنیل افرین، ممتازون، فلوتیکازون و اسپری بینی استروئیدی

این داروها ضد آلرژی هستند و برای رفع گرفتگی بینی و آبریزش بینی استفاده می‌شوند. به کمک این داروها و اسپری‌ها تورم مجرای بینی کاهش پیدا می‌کند.

درمان سنتی

روش دیگر درمان گرفتگی بینی استفاده از گیاهان دارویی طبق روش‌های طب سنتی است. گیاهان دارویی موثر بر احتقان بینی می‌توانند موجب از بین رفتن میکروب‌ها و کاهش تورم بشوند. نعناع، زنجبیل، اکالیپتوس، سرکه سیب و زردچوبه از موثرترین گیاهان در بهبود گرفتگی بینی هستند که می‌توانید به صورت بخور، دم‌نوش، روغن و یا به شکل خوراکی از آن‌ها استفاده کنید.

معرفی بهترین قطره باز کننده بینی

تا اینجا با علل ایجاد گرفتگی بینی و راه‌های مختلف درمان آن آشنا شدیم. در این بخش قصد داریم شما را با یک اسپری بینی آشنا کنیم که می‌توان آن را بهترین قطره باز کننده بینی گیاهی و بدون عوارض دانست.

اسپری نازاتکس محصولی از شرکت اکسیر گستر است که جهت مرطوب نگه داشتن و تمیز کردن مجاری تنفسی و رفع احتقان بینی استفاده می‌شود.

اسپری باز کننده بینی نازاتکس
اسپری باز کننده بینی نازاتکس تمیزکننده و مرطوب‌کننده مجاری تنفسی

همانطور که گفتیم سرماخوردگی و حساسیت از علت‌های رایج گرفتگی بینی هستند. آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک از جمله شایع‌ترین بیماری‌های حساسیتی در سراسر جهان است که مردم زیادی به آن دچار هستند. در اثر این عارضه فرد معمولاً دچار مشکلاتی همچون آبریزش بینی، عطسه‌های پشت سر هم، گرفتگی بینی و خارش می‌شود. وقوع آلرژی بینی با آغاز فصل بهار شدت می‌یابد و پیامدهای آن به گونه‌ای است که حتی گاهی اوقات تنفس عادی را  برای فرد مشکل می‌کند.

اسپری نازاتکس اکسیر گستر با پاکسازی و مرطوب کردن مجاری تنفسی به خوبی می‌تواند نشانه‌های آلرژی بینی یا رینیت آلرژیک و همچنین سرماخوردگی برای افراد بزرگسال و کودک را درمان کند.

خرید بهترین قطره باز کننده بینی

ترکیبات تشکیل دهنده اسپری نازاتکس

اسپری نازاتکس حاوی روغن اکالیپتوس و روغن نعناع بوده که هر دوی آن‌ها در بهبود گرفتگی بینی بسیار موثر شناخته شده‌اند. این اسپری مرطوب کننده بینی علاوه بر اکالیپتوس و نعناع حاوی کلرید پتاسیم و کلرید کلسیم نیز می‌باشد. در ادامه با آثار مثبت روغن اکالیپتوس و نعناع در رفع مشکلات تنفسی آشنا خواهیم شد.

روغن اکالیپتوس: این روغن از درخت زیبا و همیشه سبز اکالیپتوس استخراج می‌گردد و عطر مطبوع و تندی دارد. روغن اکالیپتوس حاوی ترکیبی به نام سینئول است که اثر ضد میکروب دارد و به همین دلیل در تولید داروهای مختلفی از جمله اسپری‌های پاک کننده مجاری تنفسی و دهان‌شویه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

روغن اکالیپتوس در بهبود عفونت‌های دستگاه تنفسی مثل آبریزش بینی، احتقان بینی، سینوزیت، سرماخوردگی و سرفه اثر خیلی خوبی دارد. در حقیقت روغن اکالیپتوس به واسطه‌ی برخورداری از خاصیت خلط آوری، ضد التهاب و ضد باکتری بودن می‌تواند به بهبود گرفتگی‌های سینوسی کمک کند.

روغن نعناع: این روغن خوشبو هم به صورت موضعی و هم خوراکی مصرف می‌گردد و فواید پرشماری بر سلامتی بدن دارد. روغن نعناع دارای خاصیت آرامش بخش و ضد درد است و به دلیل تأثیر مثبت در گردش بهتر خون در بدن موجب بهبود سردرد و میگرن می‌شود.

استنشاق روغن نعناع در پاک کردن موکوس از سینوس‌ها و سردردی که در اثر آن به وجود می‌آید، بسیار موثر است. به طور کلی روغن نعناع به دلیل داشتن اثر آنتی اکسیدان قدرتمند، ضد میکروب و ضد ویروس باعث تمیز شدن دستگاه تنفسی می‌شود و به همین دلیل در بهبود سرماخوردگی و سینوزیت موثر عمل می‌کند.

طریقه مصرف بهترین قطره باز کننده بینی

نحوه استفاده از اسپری باز کننده بینی نازاتکس، با توجه به نوع کاربرد آن متفاوت و به صورت زیر است:

  • جهت مرطوب کنندگی مخاط بینی: یک پاف در هر سوراخ بینی، چندین بار در روز
  • جهت رفع احتقان بینی: دو پاف در هر سوراخ بینی، چندین بار در روز

مصرف این اسپری در دوران بارداری و شیردهی بلامانع است. اما افرادی که به اجزاء به کار رفته در این فرآورده حساسیت دارند، نباید از این اسپری مصرف کنند.

عوارض اسپری باز کننده بینی نازاتکس

هیچ گونه عارضه جانبی خاصی در مصرف اسپری نازاتکس مشاهده نشده است، گرچه همچون هر فرآورده دارویی امکان بروز حساسیت و واکنش‌های آلرژیک وجود خواهد داشت. در این صورت از ادامه مصرف فرآورده خودداری نموده و در صورت نیاز به پزشک و یا مراکز درمانی مراجعه نمایید.

جمع بندی

اسپری نازاتکس، بهترین قطره باز کننده بینی گیاهی است که در این مقاله به معرفی آن پرداختیم. این اسپری باز کننده بینی جهت تمیز کردن و مرطوب کردن مجاری تنفسی استفاده شده و موجب رفع گرفتگی بینی ناشی از سرماخوردگی و رینیت آلرژیک می‌شود. اثرات آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده اسپری نازاتکس می‌تواند در تسکین احتقان بینی کمک کند.

جهت تهیه اسپری باز کننده بینی نازاتکس و سایر محصولات موثر در درمان سرماخوردگی مانند قرص و شربت گیاهی ضد سرفه می‌توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

خرید انواع شربت سرفه

هر سوال دیگری در مورد اسپری باز کننده بینی نازاتکس و سایر محصولات داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

بهترین اسپری برای گرفتگی بینی چیست؟

در صورتی که گرفتگی بینی شما ناشی از سرماخوردگی یا حساسیت باشد، می‌توانید از اسپری نازاتکس جهت باز شدن بینی استفاده کنید. اما در صورتی که به علت دیگری دچار احتقان بینی شده‌اید، حتما قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید.

بهترین قطره باز کننده بینی کودکان چیست؟

برای درمان گرفتگی بینی کودکان بهتر است از قطره بینی سدیم‌کلراید استفاده شود. اسپری نازاتکس حاوی سدیم کلراید، روغن نعناع و روغن اکالیپتوس است و برای رفع گرفتگی بینی کودکان نیز کاربرد دارد.

آیا می‌توان از قطره باز کننده بینی در بارداری استفاده کرد؟

در دوران بارداری بهتر است قبل از استفاده از هر دارویی با پزشک خود مشورت کنید. در مورد اسپری باز کننده بینی نازاتکس طبق بروشور آن منع مصرفی در دوران بارداری وجود ندارد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «معرفی بهترین قطره باز کننده بینی»

  1. سلام عیدت مبارک..من ماهان نوزده سالمه و الان یکساله که شبانه روز بینی من کیپ هست و تعویض میشه .مثلا دوساعت حفره سمت راست کیپه و سمت چپ خوبه و بعد از دوساعت سمت راست باز میشه و چپ کیپ میشه.اما معمولا سمت راست بیشتر کیپ هست..الان یکساله بدون وقفه اینجوریم..حتی گاهی وقتا هر دوتاش کیپ میشه …به نظر شما من چیکار کنم چون پولی ندارم برم دکتر..ولی داروخانه که میرم یه خانم جوان مهربونی هست که همیشه مجانی بهم دارو میده…چون الان عید نوروز هست ازتون میخوام عیدی منو با گفتن چه دارویی بخرم بهم بدید..من منتظرم جوابمو بزین چون واقعا خیلی اذیتم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام و سپاس، دو محصولی که در رفع احتقان بینی موثر هستند، شربت پسودوافدرین و اسپری فلوتیکازون می باشند. با این حال، این دو محصول معمولا تا یک هفته تجویز می شوند و نباید به مدت طولانی مصرف شوند. با توجه به اینکه مشکل شما مزمن است، بهتر است از راهکارهای دیگر استفاده کنید. مثلا هوای خانه را با استفاده از دستگاه بخور، مرطوب نگه دارید. همچنین روزی چند بار بینی و سینوس های خود را با سرم شستشو، شستشو دهید (برای آشنایی با طرز صحیح استفاده از سرم شستشو اینجا (https://www.mofidteb.com/blog/nasal-irrigation-with-saline-for-corona/) کلیک کنید). از عوامل حساسیت زا مانند سرما، گرده گل و خاک، دوری کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید