پروتئین وی برای بانوان چه فوایدی دارد؟

فواید پروتئین وی برای بانوان چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف پروتئین وی مخصوص آقایان است و فقط ورزشکاران مرد از آن استفاده می‌کنند. این باور کاملا اشتباه است. خانم‌های ورزشکار و غیر ورزشکار می‌توانند از پروتئین وی برای اهداف مختلف استفاده کنند. این پروتئین از رایج‌ترین و سالم‌ترین مکمل‌های ورزشی بوده و می‌تواند به کاهش وزن، عضله‌سازی و افزایش استقامت در تمرینات کمک کند. پروتئین وی برای بانوان مزایای دیگری نیز دارد که در این مقاله به طور کامل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

پروتئین وی چیست؟

حتما می‌دانید که یکی از پرکاربردترین مکمل‌های ورزشی که تقریبا همه بدنسازان از آن استفاده می‌کنند، پودر پروتئین وی Whey است. این پروتئین از آب جمع شده روی ماست یا پنیر به دست می‌آید، از همین رو آن را با پودر آب پنیر یا ماءالجبن نیز می‌شناسند.

این مکمل با ارزش‌ترین نوع پروتئین و یک پروتئین کامل به شمار می‌رود، چرا که حاوی ۹ آمینو اسید ضروری بوده و لاکتوز موجود در آن کم است. پروتئین آب پنیر مخلوطی از بتالاکتوگلوبولین، آلبومین سرم گاو و ایمونوگلوبین‌ها می‌باشد. فواید بسیار زیادی برای این نوع پروتئین ذکر شده است، با این حال محققان دائما در حال بررسی خواص درمانی آن هستند. از نظر طب سنتی نیز این ماده غذایی دارای پروتئین ویژه‌ای است که معادل طبیعی دیگری ندارد.

کمک به کاهش وزن، ساخته عضله و تشکیل ماهیچه از مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای بدنسازی هستند. این پروتئین همچنین در کنار افزایش توده عضلانی بدن به کاهش وزن کمک می کند. علاوه بر این با تأثیر روی لنفوسیت‌های T تأثیر بسزایی در سیستم ایمنی بدن می گذارد.

انواع پودر پروتئین وی

پروتئین وی در انواع مختلفی وجود دارد که این تفاوت می‌تواند مربوط به نوع شیر و فرایند تولید پودر آب پنیر باشد. میزان پروتئین در انواع مختلف آن متفاوت است که در ادامه با هم بررسی می‌کنیم:

پروتئین وی کنسانتره

این پودر پروتئین حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد میزان پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره‌های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین هستند و بالاترین سطح آن‌ها تا ۹۰ درصد پروتئین دارند. از بین انواع پروتئین وی دیگر این مورد طعم و مزه بهتری دارد. از آنجا که این پروتئین با فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید شده است، نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.

پروتئین وی ایزوله

این نوع پروتئین وی برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. وی ایزوله معمولا حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین بوده و بیشترین میزان پروتئین را دارا می‌باشند. پروتئین وی ایزوله، خالص‌ترین شکل پروتئین وی موجود است و از آنجا که مقدار لاکتوز پایینی دارد، یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. این نوع پروتئین وی چربی بسیار کمی نیز دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

پروتئین وی هیدرولیز شده

این پروتئین تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است که به جذب بهتر پروتئین در بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین وی هیدرولیز شده نسبت به دو شکل دیگر پروتئین وی، به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. در پروتئین وی هیدرولیز شده آنقدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده‌اند که تقریبا تبدیل به اسید آمینه شده است. این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت.

فواید پروتئین وی برای بانوان

در اغلب مواد پروتئین وی را به علت خاصیت عضله‌سازی آن می‌شناسند. به همین دلیل بسیاری از افراد تصور می‌کنند که اگر بانوان از پروتئین وی استفاده کنند، اندامی عضلانی شبیه به مردان پیدا خواهند کرد. هرگز این اتفاق نمی‌افتد چرا که سیستم بدنی خانم‌ها از بسیاری جهات با آقایان متفاوت است. مصرف پروتئین وی عضلاتی با سایز متوسط را برای زنان ایجاد می‌کند و سبب کاهش چربی در بدن می‌شود.

علاوه بر عضله‌سازی، پروتئین وی برای بانوان فواید متنوع دیگری نیز دارد. مصرف این پروتئین می‌تواند به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای در جهات مختلف به حفظ سلامت عمومی خانم‌ها کمک کند. از مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای بانوان و آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه و پاکسازی خون
  • رفع یبوست و دارای خاصیت ملین
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • بهبود لکه‌های پوستی
  • تامین اسیدهای آمینه ضروری
  • ساخت توده‌های عضلانی از طریق ساخت پروتئین در عضله‌ها
  • افزایش متابولیسم و موثر در کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش کلسترول بدن
  • دارای خواص ضد سرطانی
  • تنظیم فشار خون و موثر در سلامت قلب و عروق
  • افزایش قدرت عضلات و مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان

پروتئین وی برای لاغری بانوان

همانطور که گفتیم پروتئین وی به ساخت عضلات و افزایش استقامت آن‌ها کمک می‌کند. با این حال این پروتئین به کاهش وزن نیز کمک می‌کند و این ویژگی از پروتئین وی برای بانوان قابل توجه است. در یک مطالعه از ۱۵۸ فرد که در مجله Nutrition & Metabolism منتشر شد، کسانی که پروتئین وی استفاده کرده بودند، به طور قابل توجهی چربی بدن را از دست دادند و حفاظت بیشتری از ماهیچه خالص در مقایسه با مصرف نوشیدنی‌های کنترلی نشان دادند.

پروتئین وی برای لاغری بانوان

این پودر مکمل باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود و موجب خواهد شد که مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. از همین رو مقدار کالری دریافتی شما کمتر می‌شود.

پروتئین وی برای چاقی صورت

در بخش قبل در مورد تاثیر پروتئین وی برای لاغری بانوان صحبت کردیم. همانطور که گفتیم این پروتئین هضم و جذب سریعی در بدن دارد و می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. اما جالب است بدانید که برای افزایش وزن نیز می‌توان از مکمل پروتئین وی استفاده نمود. جهت استفاده از پروتئین وی برای چاقی صورت لازم است دوز مصرف پروتئین وی را افزایش دهید که البته مقدار دقیق آن توسط مربی شما و زیر نظر پزشک تعیین می‌شود. اگر قصد افزایش وزن دارید، بهتر است از پروتئین وی ایزوله استفاده نکنید زیرا در این محصول مقدار چربی و کربوهیدرات به حداقل می‌رسد.

پروتئین وی برای حجم عضله

پروتئین وی از راه‌های مختلفی باعث افزایش عضله می‌شود. این پروتئین با تامین اسیدهای آمینه ضروری بدن که به عنوان عناصر سازنده رشد عضلانی شناخته می‌شوند، در این امر موثر است. در واقع پودر آب پنیر باعث ترشح هورمون‌های آنابولیک مانند انسولین شده که می‌توانند رشد عضلات را تحریک کنند.

علاوه بر این پروتئین وی سرشار از اسید آمینه لوسین است که به عنوان تحریک‌کننده سنتز پروتئین عضله در سطح مولکولی و ژنتیکی شناخته شده است. طبق تحقیقات ثابت شده که وقتی پروتئین وی دقیقا قبل از تمرین یا بعد از تمرین مصرف شود، در افزایش رشد عضلات موثر است. سنتز پروتئین عضله معمولا در دوره زمانی بعد از تمرین به حداکثر می‌رسد.

سلامت پوست و مو با پروتئین وی

همانطور که گفتیم پروتئین وی حاوی ۹ اسید آمینه است که کلاژن و الاستین از جمله آن‌ها هستند. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین وی به خاصیت ارتجاعی پوست کمک کرده و سبب تقویت آن می‌شود. علاوه بر این وجود کلاژن و الاستین در این پروتئین به تقویت موها و تامین منابع مورد نیاز آن کمک می‌کند. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۹۴ درصد از افراد پس از مصرف روزانه پروتئین وی حداقل به مدت ۴ هفته بهبود متوسطی را در ظاهر موهای خود گزارش کرده‌اند. مصرف پروتئین وی برای بانوان به دلیل تاثیر آن در تقویت پوست و مو بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پودر پروتئین وی ادوای

برند ادوای یکی از مطرح‌ترین برندها در حوزه مکمل‌های ورزشی است که محصولات آن در شرکت صنایع مکمل غذایی و دارویی آریا بصیرت بسته بندی می‌شوند. پودر وی گلد ادوای یکی از مکمل‌های حاوی پروتئین whey است که در طعم‌های شکلاتی، موزی و طالبی تولید می‌گردد.

پودر پروتئین وی ادوای علاوه بر پروتئین آب پنیر، حاوی آهن، ویتامین C و کلسیم نیز می‌باشد. این مکمل به افزایش حجم عضلات بدون افزایش توده چربی کمک کرده و برای ورزشکاران استقامتی در دوره تخلیه ذخایر گلیکوژنی بسیار مناسب است. از پروتئین وی ادوای در مراحل پایانی بدنسازی (خشک کردن) نیز استفاده می‌شود.

این فرآورده، افزایش‌دهنده حجم عضلانی است و حاوی پروتئین وی هیدرولیز می‌باشد که به سرعت جذب و هضم بسیار مناسبی دارد. پروتئین وی ادوای شامل کلیه اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری بوده و دارای ویتامین C و آنتی اکسیدان می‌باشد. جهت خرید این محصول می‌توانید از لینک زیر اقدام به سفارش اینترنتی نمایید:

خرید پروتئین وی ادوای

خرید پروتئین وی برای بانوان

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد فواید مصرف پروتئین وی برای بانوان صحبت کردیم. همانطور که در طول متن مشاهده کردید، مصرف مکمل‌های حاوی پروتئین وی فقط مختص آقایان نیست و خانم‌ها نیز می‌توانند از مزایای آن بهره ببرند. مصرف این نوع پروتئین در بانوان ورزشکار و غیر ورزشکار باعث کاهش وزن، تقویت سیستم ایمنی، بهبود عضله‌سازی، افزایش استقامت عضلات و حفظ سلامت پوست و مو می‌شود.

شما می‌توانید جهت خرید انواع مکمل بدنسازی از جمله پروتئین وی به لینک دسته بندی زیر مراجعه نمایید.

خرید انواع مکمل بدنسازی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

طریقه مصرف پروتئین وی برای چاقی چگونه است؟

نکته‌ای که درمورد مصرف پودر پروتئین وی برای چاقی باید در نظر داشته باشید این است که این پروتئین یک مکمل برای کاهش وزن به حساب می‌آید. ولی در صورتی که همراه با برخی مواد دیگر مانند نشاسته، شکر و یا پودر سفیده تخم مرغ ترکیب شده باشد، می‌تواند موجب افزایش وزن شود. همچنین باید مصرف آن را به صورت طولانی مدت ادامه دهید تا به وزن‌گیری بیشتر شما کمک کند.

طریقه مصرف پروتئین وی برای لاغری بانوان چگونه است؟

برای کاهش وزن و لاغری از طریق پروتئین وی دقت داشته باشید که محصول حاوی پودر آب پنیر بدون افزودنی مانند نشاسته، شکر یا پودر سفیده تخم مرغ باشد. در صورتی که روزانه ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری از پروتئین وی را در آب حل کنید، می‌تواند به متابولیسم بدن شما کمک کند و احساس سیری را به مدت طولانی‌تری در شما ایجاد نماید.

پودر آب پنیر را از کجا تهیه کنیم؟

جهت تهیه انواع پودر آب پنیر یا مکمل‌های ورزشی پروتئین وی می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید. سفارش خود را به صورت اینترنتی ثبت نمایید تا در کمترین زمان ممکن درب منزل شما تحویل داده شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط