خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ماءالجبن یا آب پنیر یکی از ترکیباتی است که در طب سنتی از خواص آن برای بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. در این مقاله مجله سلامت مفیدطب، شما را با این محصول و انواع آن آشنا خواهیم کرد. در ادامه به خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی می‌پردازیم. انواع ماءالجبن توسط پزشکان طب سنتی برای درمان مشکلات گوناگون افراد تجویز می‌شود. پس مطالعه این مقاله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ماءالجبن چیست؟

کلمه ماءالجبن ترکیبی از دو جزء «ماء» به معنی آب و «جبن» به معنی پنیر است. آب پنیر چه به تنهایی چه در کنار ترکیبات دیگر، مثل افتیمون، از داروهای پرتکرار در نسخ درمانی طب سنتی است. آب پنیر به جز خواص دارویی، ارزش غذایی قابل توجهی نیز دارد.

طرز تهیه ماءالجبن

هر دارو و محصول دارویی، تحت تاثیر ماده اولیه استفاده شده و  پروسه‌ تولید است. هر تغییری در این دو می‌تواند باعث تغییر در اثرات درمانی محصول نهایی شود. بنابراین، انواع مختلفی از ماءالجبن بر اساس انواع شیرِ انتخاب شده و نحوه‌ تولید، قابل تهیه است. پزشک متخصص طب سنتی تفاوت انواع این ماءالجبن‌ها و فرآورده‌ها را می‌داند و براساس شرایط بیمار، نوع مناسب را تجویز می‌کند.

روش تهیه ماءاجبن یا آب پنیر از شیر بز
برای تهیه ماءالجبن باید آب پنیر را از آن جدا کرد. و به دو روش گفته شده زیر تهیه می‌شود.

اساس تهیه ماءالجبن جدا کردن جزء پنیری است. گاهی جزء چربی نیز به همراه جزء پنیری از شیر جدا می‌شود. این فرایند به دو شکل متفاوت انجام می‌شود:

  • در روش اول ابتدا پنیر تولید شده و سپس به روش‌های مختلف آب پنیر جدا می‌شود.
  • در روش دوم، به شیر در حال جوشیدن سکنجبین، انفخه یا مغز قرطم اضافه می‌شود تا شیر ببرّد و آب آن جدا شود.

شیر مناسب

اطبای طب سنتی معمولا شیر بز را مناسب تهیه ماءالجبن می‌دانند. دلیل ترجیح شیر بز این است که معمولا یکی از اثرات مورد انتظار از ماءالجبن، اثر ملینی آن است که ناشی از وجود آب و چربی در ماءالجبن است. گفته می‌شود شیر بز بهترین نسبت آب و چربی را نسبت به انواع دیگر شیر دارد. اگر اثرات دیگری از ماءالجبن مدنظر باشد، ممکن است پزشک متخصص طب سنتی، شیر گاو یا شتر و… توصیه کند.

در گذشته با توجه بیماری که قرار بود ماءالجبن در درمان آن به کار برود، تغذیه حیوان را تغییر می‌دادند. مثلا برای درمان  بیماری‌های گرم از گشنیز تازه، کاهو، کاسنی و جو و برای درمان بیماری‌های سرد از رازیانه و شاهتره در علوفه و غذای حیوان استفاده می‌کرده‌اند.

خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی

ماءالجبن براساس تشخیص طبیب، به تنهایی یا در کنار ترکیبات دیگر ممکن است تجویز شود. در منابع مختلف طب سنتی به اثر ماءالجبن در درمان بیماری‌های سر، چشم، مژه، بینی، زبان و دهان، لب، حلق و مری و نای، ریه، قلب، معده، کبد، طحال و یرقان، روده، معده، کلیه، مثانه، دست و پا، بیماری‌های مخصوص زنان و مردان، پوست، مو، ناخن، تب‌ها، ورم‌ها و زخم‌ها اشاره شده است. گفته می‌شود ماءالجبن می‌تواند در درمان بیش از ۱۶۰ بیماری، با توجه به نظر طبیب، به کار رود.

خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی
از ماءالجبن یا پودر آب پنیر در طب سنتی برای درمان انواع بیماری استفاده می‌شود.

اگرچه این بیماری‌ها طیف وسیعی دارند، اثر ماءالجبن در درمان‌شان ناشی از خاصیتی است که علاوه بر تبرید (افزایش سردی) و ترطیب (افزایش رطوبت)، در پاک کردن بدن از ماده و عامل بیماری دارد.

به همین دلیل، ترکیبی که برای اختصاصی و بهتر شدن اثر ماءالجبن به آن اضافه می‌شود، اهمیت خاصی پیدا می‌کند. به عنوان مثال، برای کمک به درمان بیماری‌های ناشی از سودای غیرطبیعی و زیاد در بدن (امراض سوداوی)، می‌توان به ماءالجبن افتیمون یا هلیله اضافه کرد. چون افتیمون مسهل سودا و هلیله نیز پاک‌کننده خون از سودای اضافی محسوب می‌شود.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر پودر ماءالجبن افتیمونی نیاک را به راحتی تهیه کنید. این محصول فوق العاده جهت تصفیه خون و کبد، رفع احساس خستگی، دفع سموم بدن و کاهش غلبه سودا بر بدن است.

خرید پودر ماءالجبن افتیمونی نیاک

در ادامه به بررسی خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی می‌پردازیم.

چرا ماءالجبن افتیمونی؟

ماءالجبن در درجه اول مزاجی گرم و در درجه دوم دارای مزاج مرطوب محسوب می‌شود. اما چه چیزی باعث می‌شود پزشکان متخصص طب سنتی علاقه زیادی به تحویز ماءالجبن داشته باشند و ماءالجبن داروی انتخابی و مناسبی در درمان بسیاری از بیماری‌ها باشد؟

به چند مکانیسم و خاصیت منحصر به فرد ماءالجبن در این زمینه می‌توان اشاره کرد:

ماءالجبن منضج اخلاط اضافی است، یعنی خلط زائد را به اصطلاح پخته و آماده دفع می‌کند. علاوه بر این، ماءالجبن مسهل نیز هست، یعنی به دفع مواد زائد به طور مستقیم نیز می‌تواند کمک می‌کند.

خاصیت شگفت‌انگیز دیگر ماءالجبن این است که در صورت درست مصرف شدن باعث ایجاد عارضه یا تجمع دارو در بدن نمی‌شود. ماءالجبن بنا به خواص غذایی که دارد حتی به عنوان یک تغذیه مناسب و برای حفظ سلامت نیز ممکن است تجویز شود و لزوما در درمان یک بیماری به کار نمی‌رود.

ماءالجبن لطیف است و به راحتی می‌تواند بدون اینکه باعث خشکی بدن و از دست رفتن رطوبت سالم بدن بشود، به اخلاط غلیظ و شدید نفوذ کرده آن‌ها را لطیف‌تر کند. همچنین بسیار زود در بدن پخش شده و به عضو دچار بیماری می‌رسد و اثر آن در عروق ریز نیز گردش پیدا می‌کند. این مورد باعث می‌شود انتخاب مناسبی در درمان بیماری‌های پوستی باشد.

افتیمون اضافه شده به ماءالجبن افتیمونی، مسهل قوی سودا و بلغم است که در کنار ماءالجبن، می‌تواند با اثربخشی مناسبی به درمان بیماری‌های سوداوی کمک کند.

خواص دارویی گیاه افتیمون
افتیمون گیاهی سرشار از خواص دارویی است که با اضافه شدن به ماءالجبن به عنوان مسهل قوی استفاده می‌شود.

از دیگر خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ماءالجبن و وزن

اگر فرد برای مدت طولانی‌تری از ماءالجبن استفاده کند، ماءالجبن دیگر در وی باعث اسهال نمی‌شود، چون بدنش به ماءالجبن عادت می‌کند. بنابراین در این صورت تمام ماءالجبنی که فرد مصرف می‌کند غذا تلقی می‌شود و می‌تواند به افزایش وزن بیمارانی کمک کند که هرکاری می‌کنند نمی‌توانند وزنشان را بالا بیاورند.

یکی از محصولاتی که می‌توانید برای این منظور تهیه کنید، پودر ماءالجبن نیاک ساده است که به صورت ۱۰ ساشه پودری بسته بندی شده است. این محصول ضد سودا و پاک‌کننده اخلاط فاسد خون می‌باشد. برای تولید پودر ماءالجبن ساده نیاک از شیر تازه گاو، سرکه انگور و شکر استفاده شده است.

خرید پودر ماءالجبن نیاک

ماءالجبن و عضله سازی

مصرف ماءالجبن با هدف عضله‌سازی، به صورت حدود ۲۵ تا ۳۰ گرم، ۱-۲ ساعت قبل از ورزش یا بلافاصله تا نیم ساعت بعد از اتمام تمرینات ورزشی است.

مصرف ماءالجبن برای عضله سازی
طبق تحقیقات مصرف ماءالجبن در عضله‌سازی، سنتز پروتئین و ریکاوری عضلات موثر شناخته شده است.

مصرف بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی در برخی تحقیقات در ریکاوری عضلات و سنتز پروتئین و افزایش حجم عضلات موثرتر بوده است. همچنین مصرف قبل از خواب نیز می‌تواند این اثرات را تقویت کند.

طریقه مصرف ماءالجبن افتیمونی

پزشک متخصص طب سنتی برای تعیین دوز مصرفی انواع ماءالجبن از جمله ماءالجبن افتیمونی، مزاج بیمار، بیماری، زمان و طول مدت را در نظر می‌گیرد. توصیه می‌شود که ماءالجبن جهت بروز بهترین اثر درمانی در زمان هوای متعادل مصرف شود، یعنی معمولا فصل بهار. البته مصرف ماءالجبن برخلاف داروهای مسهل دیگر، بسیار با ملایمت به دفع مواد زائد کمک می‌کند و معمولا حتی در زمانی که گرمی هوا غالب است نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

البته به طور کلی آب پنیر می­‌تواند مقدار نیتروژن اوره خون (BUN) که یک فاکتور کلیوی است را تا دو برابر افزایش دهد. البته این تغییر در افراد عادی ایجاد مشکل نمی‌کند. به علت کافی نبودن مطالعات در این مورد، افراد با بیماری‌های کلیوی بهتر است قبل از مصرف این محصول، با پزشک معالج خود مشورت کنند.

همچنین پودر آب پنیر ممکن است در مقادیر بالا و دوزهای نامناسب یا در افراد حساس که نمی‌توانند به خوبی پودر آب پنیر را هضم کنند، باعث افزایش حرکات روده و اسهال، نفخ و دردهای شکمی شود. همچنین درصورتی که شما عدم تحمل لاکتوز داشته باشید مصرف ماءالجبن برای شما توصیه نمی‌شود.

افراد گرم‌مزاج دقت کنند که مصرف زیاد افتیمون ممکن است در ایشان ایجاد مشکل کند، بنابراین بهتر است قبل از مصرف محصولات حاوی افتیمونی با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنند.

برای تهیه انواع محصولات تصفیه‌کننده خون و قرص پاکسازی کبد می‌توانید وارد لینک زیر شوید و هر محصول را با اطلاعات کامل بروشور آن بررسی و انتخاب نمایید.

خرید قرص گیاهی برای کبد چرب

سخن پایانی

همانطور که در طول متن خواندید، ماءالجبن دارای خواص بسیار زیادی است که پزشکان سنتی آن را برای موارد گوناگون و بیماری‌های مختلف تجویز می‌کنند. همچنین در ادامه مقاله خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی بیان شد و مورد بررسی قرار گرفت.

شما می‌توانید برای تهیه انواع ماءالجبن شامل ماءالجبن ساده و ماءالجبن افتیمونی و همچنین سایر محصولات گیاهی دارویی به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. و داروی مورد نظر خود را به راحتی و در سریع‌ترین زمان ممکن سفارش داده و تحویل بگیرید.

منابع

  • Navabzadeh, M., Hashem-Dabaghian, F., Kazemi, T., Shojaii, A., Nakhaei, I., Hadinia, J., & Ghods, R. (2019). Effect of a Persian medicine preparation, Ma’aljobon, on constipation in patients with hypertension. Journal of research in medical sciences : the official journal of Isfahan University of Medical Sciences, ۲۴, ۱۰۰. https://doi.org/10.4103/jrms.JRMS_66_19
  • Zare F, Parvizi MM, Saki N, Jaladat AM. Applications of Ma’aljobon, a natural remedy from traditional Persian medicine, in dermatology: A journey from past to modernity. Dermatol Ther. 2020 Nov;33(6):e13931
  • Mostajeran Z, Mosavat SH, Najafi M, Emtiazy M, Hashempur MH. Whey Protein (Ma’aljobon) as a Complementary Therapy for Treatment of Attention-deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD): A Randomized Open-label Controlled Clinical Trial. Galen Med J. 2020 Aug 27;9:e1690.
  • حسینی، ا.، و آزادبخت، م.، و یوسف پور، م. (۱۳۹۵). “ماءالجبن” دارویی در طب سنتی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران (نامه دانشگاه), ۲۶(۱۴۶), ۲۶۹-۲۷۸.
  • مهربانی، مهرزاد و چوپانی، رسول و مهربانی، میترا،۱۳۹۴،درماتیت آتوپیک در طب سنتی ایرانی و نقش ماءالجبن افتیمونی در درمان آن، مجله طب سنتی اسلام و ایران، ۶(۲).

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «خواص ماءالجبن افتیمونی در طب سنتی»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام
      دوره درمان را برای مدت حداقل ۴۰ روز ادامه دهید. اگراثر را احیانا مشاهده نکردید برای قطع یا ادامه درمان با پزشک طب سنتی مشورت نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام دوست عزیز
      با سپاس از این که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید. خوشحالیم مفید بوده
      با آرزوی سلامتی برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط