عوارض قرص آناهیل چیست؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

کپسول آناهیل از جمله محصولات گیاهی بسیار معروف است که تقریبا همه آن را می‌شناسند. در اغلب موارد، بعد از عمل‌های جراحی، ترمیم زخم و درمان سوختگی، قرص آناهیل یک جزء همیشگی نسخه پزشکان خواهد بود. این قرص حاوی ماده موثره بروملین برگرفته از آناناس است که در کاهش التهاب و ورم، تسریع بهبود زخم‌ها و سوختگی‌ها و همچنین کمتر شدن درد به کار گرفته می‌شود. اما به دلیل حساس بودن شرایط بیمار بعد از عمل‌های جراحی خصوصا جراحی بینی، ممکن است برخی افراد نگران عوارض قرص آناهیل باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این قرص ترمیم‌کننده زخم و فواید و عوارض آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

قرص آناهیل چیست؟

همانطور که گفتیم قرص آناهیل از ساقه گیاه آناناس تولید می‌شود. حتما شما هم شنیده‌اید و یا تجربه آن را داشته‌اید که بعد از عمل‌های جراحی، مصرف کمپوت یا میوه آناناس برای جوش خوردن سریع‌تر بخیه‌ها بسیار توصیه می‌شود. آناناس حاوی یک ماده موثره به نام بروملین یا بروملئین است که در واقع نام گروهی از آنزیم‌های مفید برای بدن ما می‌باشند. اثر تسریع بهبود زخم، بخیه و سوختگی آناناس نیز به واسطه همین آنزیم‌های قدرتمند است. بروملین می‌تواند در رفع التهاب و التیام زخم‌های بدن تاثیر شگفت انگیزی ایجاد کند.

خرید قرص آناهیل

البته باید به این نکته اشاره کنیم که بیشتر بروملین در آناناس در ساقه این میوه یافت می‌شود که معمولا آن را مصرف نمی‌کنیم. قرص آناهیل که محصولی از شرکت سلامت پرمون امین است، حاوی بروملین موجود در ساقه آناناس بوده که در بخش بعدی با خواص آن بیشتر آشنا می‌شویم.

بروملین، ترکیب اصلی قرص آناهیل

هر کپسول آناهیل حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم ماده موثره بروملین است. تحقیقات و مطالعات فراوانی در مورد خواص بروملین در درمان بیماری‌ها صورت گرفته و یا در حال انجام است، که برخی از آن‌ها به اثبات رسیده و برخی نیاز به بررسی بیشتر دارند. این ماده و مکمل‌های حاوی آن طیف متعددی از بیماری‌ها را بهبود می‌بخشند. به گفته مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه (NCCIH) شواهد محکمی در خصوص فواید بروملین برای کاهش التهاب و تسکین علائم التهاب حاد بینی و سینوس وجود دارد.

از جمله مهم‌ترین فواید بروملین که با استناد بر مطالعات به اثبات رسیده‌اند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم زخم و سوختگی و تسریع روند بهبود
  • کاهش درد و عوارض بعد از جراحی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تسکین درد ناشی از آرتروز و درد زانو
  • بهبود بیماری‌های التهابی روده
  • بهبود آسم و سینوزیت

تا اینجا با فواید اثبات شده بروملین آشنا شدیم. اما هر دارویی به موازات اثرات مطلوب خود، ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود. برای اینکه بهتر عوارض قرص آناهیل را درک کنیم، بهتر است ابتدا عارضه‌های جانبی بروملین را بشناسیم. در صورتی که بروملین و مکمل‌های حاوی آن مطابق با مقدار تعیین‌شده توسط پزشک مصرف شوند، عارضه جانبی ایجاد نخواهند کرد.

با این حال مصرف بروملین به خصوص در مقدارهای زیاد، ممکن است باعث ایجاد علائمی مانند حالت تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش ضربان قلب، مشکلات قاعدگی، زخم معده و خونریزی قاعدگی بیش از حد طبیعی شود. همچنین افرادی که به آناناس یا موارد مشابهی مانند گرده علف‌ها، کرفس، رازیانه، هویج و گندم حساسیت دارند، نباید از بروملین استفاده کنند.

فواید قرص آناهیل چیست؟

از قرص آناهیل برای تسریع روند بهبودی زخم‌های ناشی از جراحی و سوختگی استفاده می‌شود. این قرص به رفع خونمردگی، درد، ورم و کبودی نیز کمک می‌کند. علاوه بر این قرص آناناس آناهیل از ایجاد اسکار (جای زخم) پیشگیری می‌کند، به همین دلیل مصرف این فرآورده به بیشتر بیماران پس از جراحی توصیه می‌شود.

از دیگر کاربردهای بسیار مهم قرص آناهیل به واسطه خاصیت ضد ورم و ضد التهاب بروملین موجود در آن است. این اثر بیشتر در تسکین دردهای موضعی موثر است. به طور مثال به هنگام زانو درد یا دردهای مفصلی، مصرف قرص آناهیل می‌تواند در رفع ورم و درد کمک‌کننده باشد. علاوه بر این خاصیت ضد التهاب قرص آناهیل در رفع ورم بینی پس از عمل، کاهش ورم پس از تزریق چربی و بهبود التهاب و درد ناشی از عمل جراحی نیز تاثیرگذار است.

به طور کلی فواید قرص آناهیل را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • کاهش درد، ورم و التهاب
  • تسریع روند بهبودی زخم‌ و سوختگی
  • کمک به بهبود سریع‌تر بخیه و زخم‌های جراحی
  • رفع خونمردگی و کبودی
  • پیشگیری از ایجاد اسکار (جای زخم)
خرید قرص آناهیل
جهت خرید قرص آناهیل برای ترمیم زخم و سوختگی و کاهش التهاب کلیک کنید.

عوارض قرص آناهیل چیست؟

همانطور که درمورد عوارض ماده بروملین گفتیم، در صورتی که مطابق با میزان توصیه شده مصرف شود، عوارض جدی ایجاد نخواهد کرد. عوارض قرص آناهیل نیز بسیار ناچیز بوده و به شرط مصرف تحت نظر پزشک، احتمال بروز آن‌ها نادر است. این قرص ممکن است در برخی افراد باعث تهوع، استفراغ و حساسیت پوستی شود.

همچنین کسانی که به آناناس، کرفس، هویج و رازیانه حساسیت دارند، باید قرص آناهیل را با احتیاط مصرف کنند. توجه داشته باشید که مصرف همزمان بروملین و مکمل‌های آن با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین و پراداکسا توصیه نمی‌شود. بروملین یا قرص آناهیل ممکن است اثرات داروهای خاصی نظیر آنتی بیوتیک، آرام‌بخش و داروهای ضد تشنج را افزایش دهد.

عوارض قرص آناهیل بر پریودی

داده‌ها و مطالعات انجام گرفته بر روی موضوع تاثیر بروملین بر قاعدگی به اندازه کافی نیست و نمی‌توان به قطعیت درمورد آن نظر داد. برخی اطلاعات نشان‌دهنده کاهش میزان خونریزی قاعدگی و تسکین درد در این دوران هستند. اما برخی مطالعات بیان می‌کنند که یکی از عوارض جانبی بروملین افزایش میزان خونریزی است. وجود این تناقض باعث شده که نتوان نظر قاطعی در مورد عوارض قرص آناهیل بر پریودی بیان نمود.

عوارض قرص آناهیل بر بارداری

در مورد مصرف قرص آناهیل و بروملین در دوران بارداری و شیردهی هنوز مطالعات کافی که بتوان به آن‌ها استناد کرد، موجود نمی‌باشد. به همین دلیل پزشکان مصرف این قرص را برای خانم‌های باردار و شیرده منع می‌کنند.

طریقه مصرف قرص آناهیل

همانطور که گفتیم یکی از عوارض قرص آناهیل به دلیل وجود بروملین، ممکن است افزایش خونریزی باشد. از همین رو مصرف آن قبل و بعد از برخی عمل‌های جراحی مناسب نمی‌باشد. با این حال قرص آناهیل به دلیل خاصیت ضد ورم و ضد التهاب خود می‌تواند درد بعد از جراحی را تسکین داده و زخم‌ها را سریع‌تر بهبود بخشد. بنابراین تجویز و میزان مصرف قرص آناهیل بعد از عمل‌های جراحی به وضعیت بیمار و تشخیص پزشک کاملا وابسته است.

مقدار مصرف قرص آناهیل برای ترمیم زخم و سوختگی نیز به شدت و میزان زخم بستگی دارد. به طور کلی می‌توانید روزانه ۱ تا ۳ عدد کپسول آناهیل را برای رفع کبودی، بهبود زخم، ترمیم سوختگی، کاهش التهاب، رفع ورم و کاهش دردهای مفصلی استفاده کنید. بهترین زمان مصرف کپسول آناهیل یک ساعت قبل یا دو ساعت پس از وعده‌های غذایی اصلی است. زیرا در این زمان، هضم بهتری دارد و عوارض کمتری برای دستگاه گوارش ایجاد می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی فواید و عوارض قرص آناهیل پرداختیم. این قرص باعث کاهش التهاب و تسریع بهبود زخم، بخیه و سوختگی می‌شود و در رفع کبودی و خونمردگی نیز موثر است. سعی کردیم عوارض قرص آناهیل را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در طول متن اشاره شد، در صورت مصرف کپسول آناهیل مطابق با دوز تعیین شده پزشک، عارضه جانبی جدی ایجاد نخواهد شد.

شما می‌توانید جهت خرید و اطلاع از قیمت قرص آناهیل و سایر محصولات ترمیم‌کننده شامل پماد سوختگی و زخم به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید پماد سوختگی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها، محصولات گیاهی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص آناهیل برای لاغری تاثیرگذار است؟

در تحقیقاتی که تاکنون روی بروملین موجود در قرص آناهیل انجام شده است، اشاره‌ای به تاثیر آن روی لاغری و کاهش وزن نشده است. این دارو تاثیری در کاهش وزن ندارد. علاوه بر این قرص آناهیل باعث افزایش اشتها یا چاقی نیز نمی‌شود.

قرص آناهیل برای جوش موثر است؟

کاربرد قرص آناهیل بیشتر برای کاهش التهاب و ترمیم زخم و سوختگی است. این قرص همچنین در پیشگیری از ایجاد اسکار یا جای جوش نیز موثر عمل می‌کند. با توجه به اثرات بروملین در بدن ممکن است طی مصرف قرص آناهیل، بهبودهایی در کبودی، سیاهی یا زخم مربوط به جای جوش هم ایجاد شود.

کپسول آناهیل برای چیست؟

کپسول آناهیل یک مکمل برای ترمیم زخم و کاهش ورم و التهاب برای زخم و سوختگی است که معمولا پس از انواع جراحی‌ها برای بهبود سریع‌تر زخم و بخیه توسط پزشکان تجویز می‌شود. این کپسول از ماده بروملین در آناناس تهیه می‌شود که دارای خواص متعددی در زمینه کاهش التهاب و ورم می‌باشد..


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط