عوارض قرص هماتینیک رازک چیست؟

عوارض قرص هماتینیک چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم درمورد یکی از بهترین انواع قرص آهن ایرانی صحبت کنیم. کپسول هماتینیک رازک از جمله مکمل‌های آهن است که در درمان انواع خاصی از کم‌خونی‌ها مانند کم خونی ناشی از فقر آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی بارداری و کم خونی ناشی از سوء تغذیه کاربرد دارد. خانم‌های باردار، کودکان و نوجوانانی که دچار فقر آهن هستند، نیز می‌توانند تحت نظر پزشک از این قرص استفاده کنند. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید تا با تمامی فواید و عوارض قرص هماتینیک آشنا شوید.

هماتینیک چیست؟

همانطور که می‌دانید کم خونی یکی از رایج‌ترین کمبودهای مواد معدنی است که به خصوص در بین دختران و زنان بیشتر دیده می‌شود. کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات با فراوانی بیش از ۵۰ درصد، بیشترین سهم را در بین انواع کم خونی به خود اختصاص داده است. خوشبختانه این نوع کم خونی با داشتن یک تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌های آهن تحت نظر پزشک قابل درمان می‌باشد.

کپسول هماتینیک رازک یک مکمل آهن ایرانی است که به دلیل ترکیبات کامل و عوارض کمی که دارد، بین مکمل‌های آهن محبوبیت بالایی دارد. مصرف این قرص به بهبود نقص در جذب آهن به دلیل کمبود فاکتورهای داخلی کمک می‌کند. نام هماتینیک از ترکیبات موجود در آن گرفته شده است. به طور کلی به ترکیباتی که حاوی آهن، فولیک اسید و ویتامین B12 هستند، هماتینیک گفته می‌شود.

قرص هماتینیک رازک از ملح فروس فومارات یکی از کم‌عارضه‌ترین املاح آهن در ترکیبات خود بهره برده است که یک کمپلکس آلی آهن با بیشترین مقدار آهن می‌باشد. علاوه بر این ویژگی دیگر هماتینیک رازک حضور آسکوربیک اسید (ویتامین C) در ترکیبات آن است که منجر به افزایش جذب آهن فروس از دستگاه گوارش می‌شود.

خرید قرص هماتینیک

قرص هماتینیک برای چیست؟

مصرف این قرص به بهبود کم خونی پرنیشیوس، کم خونی مگالوبلاستیک و کم خونی ناشی از فقر آهن در دوران بارداری و پریودی کمک می‌کند. علاوه بر این، کپسول هماتینیک در رفع نقص تغذیه‌ای ویتامین ب۱۲ نیز موثر است. به طور کلی خواص و موارد مصرف قرص هماتینیک را به صورت زیر می‌توان بیان کرد:

  • بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن
  • بهبود کم خونی در زنان باردار
  • درمان کم خونی پرنیشیوس
  • درمان کم خونی مگالوبلاستیک
  • بهبود جذب آهن در بدن
  • رفع نقص تغذیه‌ای ویتامین B12

قرص هماتینیک برای ریزش مو

هرچند دلایل بسیار متعددی برای ریزش مو وجود دارد که باید توسط پزشک متخصص مشخص شود. اما اکثر افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن و فولات هستند، به دلیل اکسیژن رسانی ضعیف و تغذیه نشدن فولیکول‌های مو، تارهای ضعیفی دارند و ریزش موی زیادی را تجربه می‌کنند. در این افراد مصرف قرص هماتینیک می‌تواند علاوه بر جبران کمبود آهن، به تقویت فولیکول‌های مو و کاهش ریزش مو نیز کمک کند.

مکمل آهن ایرانی هماتینیک با در اختیار داشتن فولیک اسید و ویتامین B12 وسیله ساخت و بلوغ کامل گلبول‌های قرمز را برای بدن تکمیل می‌کند. از طرفی هم با وجود فروس فومارات، هموگلوبین‌های بدن با آهن کافی تشکیل می‌شود. در نتیجه خون رسانی، اکسیژن رسانی و تغذیه فولیکول‌های مو به طور صحیح و کامل انجام می‌شود. با این فرایندها، قرص هماتینیک برای ریزش مو در افراد مبتلا به کم خونی موثر واقع می‌شود.

خرید قرص هماتینیک رازک
جهت خرید قرص هماتینیک رازک با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

 

قرص هماتینیک در پریودی

بسیاری از افراد می‌پرسند مصرف قرص هماتینیک در پریودی مضر است یا مفید؟ باید توجه داشته باشید هماتینیک حاوی مقادیر زیادی آهن است و برای افراد مبتلا به کم‌خونی شدید تجویز می‌شود. افرادی که کم‌خونی شدید دارند می‌بایست هر روز از قرص هماتینیک استفاده کنند، حتی در روزهای پریودی.

برخی از پزشکان معتقدند مصرف مکمل‌های آهن در دوران پریودی مانع از بروز کم‌خونی می‌شود، به همین دلیل خانم‌ها را تشویق به مصرف قرص آهن در این دوران می‌کنند. چنانچه با هدف پیشگیری از کم‌خونی قصد مصرف قرص هماتینیک در پریودی را دارید، توصیه می‌کنیم از مکمل‌های دیگری که حاوی دوز کمتری از آهن هستند، استفاده کنید. به طورکلی، برای مصرف قرص آهن در دوران پریودی یا قاعدگی اختلاف نظر بسیاری وجود دارد، بنابراین بهتر است در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

بهترین زمان برای خوردن کپسول هماتینیک

مرجع اصلی برای تعیین دقیق میزان و چگونگی مصرف هر فرآورده دارویی، پزشک است. اما در حالت کلی مقدار مصرف توصیه شده برای این محصول در بزرگسالان، یک عدد کپسول در روز می‌باشد.

با توجه به این نکته که جذب آهن همراه با غذا کاهش پیدا می‌کند، می‌توان گفت بهترین زمان برای خوردن کپسول هماتینیک هنگامی است که معده خالی باشد. البته شما می‌توانید این کپسول را همراه با غذا و یا بعد از آن میل کنید. این مسئله به تحمل گوارشی معده شما در مصرف آهن بستگی دارد.

عوارض قرص هماتینیک

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، قرص هماتینیک حاوی فروس فومارات است که در مقایسه با سایر املاح آهن، دارای عوارض گوارشی کمتری در درمان خوراکی با آهن می‌باشد. این فرم از آهن منجر به رسوب پروتئین‌ها نمی‌شود و با عملکرد پروتئولیتیک یا PH فروس فومارات در محدوده دیاستاتیک سیستم هضم، تداخلی ایجاد نمی‌کند.

البته باید توجه داشته باشید که مقدار فروس فومارات موجود در این مکمل ۳۵۰ میلی‌گرم است که ۳۳% آهن عنصری دارد. این مقدار آهن بالا بوده و گاهی اوقات در اوایل مصرف ممکن است باعث ایجاد عوارض گوارشی شود. در چنین شرایطی می‌توانید به طور موقت قرص هماتینیک را بعد از شام و قبل از خواب مصرف نمایید. در برخی موارد پزشک برای افرادی که بر اثر مصرف قرص آهن دچار عوارض گوارشی می‌شوند، دوز اولیه را کمتر در نظر می‌گیرند و به صورت تدریجی آن را افزایش می‌دهند.

کپسول هماتینیک و چاقی

یکی از سوالاتی که کاربران به دفعات سوال می‌کنند، تاثیر مکمل‌های آهن بر افزایش اشتها و وزن است. درمورد کپسول هماتینیک و چاقی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید بگوییم، مکمل‌های آهن در اغلب موارد باعث بهبود و زیاد شدن اشتها می‌شود. از همین رو ممکن است فرد مصرف‌کننده در اثر استفاده از این فرآورده‌ها مقداری اضافه وزن پیدا کند.

اگر چاق هستید و یا از افزایش وزن پس از مصرف قرص هماتینیک نگرانی دارید، و در عین حال دچار کمبود آهن هم هستید، پیشنهاد می‌کنیم کپسول هماتینیک را پیش از خواب مصرف نمایید.

عوارض قرص هماتینیک در بارداری

استفاده از قرص هماتینیک در بارداری به درمان آنمی یا کم خونی ناشی از فقر آهن در این دوران کمک می‌کند. فقط توجه داشته باشید که در دو ماه اول دوران بارداری به دلیل حساس بودن شرایط مادر، فقط در صورت ضرورت و با احتیاط فراوان به شرطی که فواید مصرف دارو بر آثار سوء احتمالی برتری داشته باشد، می‌توانید از مکمل‌های آهن استفاده کنید.

اما در ۷ ماه آخر دوران بارداری و همچنین دوران پس از زایمان و شیردهی، مصرف قرص هماتینیک بی‌خطر بوده و منعی ندارد. هماتینیک علاوه بر تامین آهن مورد نیاز در بارداری، حاوی فولیک اسید بوده که در این دوران منجر به کاهش احتمال نقص لوله عصبی جنین می‌شود. همچنین فولیک اسید در بارداری موجب کاهش سطح هموسیستئین موجود در خون در حال گردش می‌گردد.

عوارض مصرف زیاد قرص هماتینیک

در صورتی که دارای سابقه حساسیت به فرآورده‌های حاوی آهن، فولیک اسید و یا هر نوع ماده و غذای رنگی هستید، باید پیش از مصرف کپسول هماتینیک با پزشک مشورت نمایید. با مصرف دوز متوسط این کپسول در افراد حساس و یا دوز بالا در افراد عادی، احتمال بروز عوارضی همچون راش پوستی، تهوع، استفراغ، گرگرفتگی صورت و اسهال وجود دارد. همچنین معمولاً در اثر استفاده از فرآورده‌های حاوی آهن، رنگ مدفوع به سبزه تیره یا سیاهی می‌گراید که دلیل این موضوع، کاهش جذب آهن می‌باشد و بی‌خطر است.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی فواید و عوارض قرص هماتینیک پرداختیم. این مکمل آهن ایرانی برای درمان انواع خاصی از کم‌خونی‌ها – از قبیل کم خونی ناشی از کمبود آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی دوران بارداری و کم خونی ناشی از سوء تغذیه – کاربرد دارد. قرص هماتینیک به عنوان یکی از بهترین قرص‌های آهن بدون یبوست نیز شناخته می‌شود، چرا که کمترین عوارض گوارشی را دارد. با این حال مصرف زیاد این مکمل آهن در افراد حساس ممکن است باعث بروز اسهال، راش‌های پوستی، تهوع یا گرگرفتگی صورت شود.

شما می‌توانید جهت خرید و اطلاع از قیمت قرص هماتینیک و سایر مکمل‌های کم خونی مانند انواع قرص آهن خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید.

خرید قرص آهن خارجی

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های آهن و کم خونی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

کپسول هماتینیک برای چیست؟

کپسول هماتینیک یک مکمل آهن ایرانی است که برای درمان انواع خاصی از کم‌خونی‌ها، از قبیل کم خونی ناشی از کمبود آهن، کم خونی مگالوبلاستیک، کم خونی دوران بارداری و کم خونی ناشی از سوء تغذیه کاربرد دارد.

آیا قرص هماتینیک آشتها اور است؟

واقعیت این است که کپسول هماتینیک در بهبود اشتها نقش دارد. این در صورتی است که به خاطر کم‌خونی دچار کاهش اشتها شده باشید، طبیعی است که با مصرف این کپسول اشتهای از دست رفته خود را بازیابید.

مکمل هماتینیک برای کودکان قابل استفاده است؟

استفاده از این قرص آهن ایرانی برای کودکان زیر ۱۲ سال توصیه نمی‌شود. برای کودکان بالای ۱۲ سال نیز بهتر است قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط