کاندوم زنانه چیست؟ توضیح مزایا و معایب به همراه راهنمای استفاده

کاندوم زنانه چیست؟
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

امروزه کنترل و پیشگیری از بادراری به روش‌های بسیار متنوعی انجام می‌شود. به طور مثال مصرف قرص‌های ضد بارداری، دستگاه IUD و استفاده از کاندوم رایج‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری هستند. در این میان کاندوم‌ها طرفداران بیشتری دارند، چرا که استفاده از آن‌ها بسیار راحت‌تر بوده، قیمت ارزان‌تری دارند و نسبت به سایر روش‌ها دسترسی آسان‌تری نیز دارند. علاوه بر این کاندوم‌ها می‌توانند از انتقال بیماری‌های مقاربتی از جمله ایدز و هپاتیت نیز جلوگیری کنند. اما علاوه بر کاندوم‌های معمولی که مخصوص آقایان است، نوعی کاندوم مخصوص خانم‌ها نیز وجود دارد که به آن کاندوم داخلی نیز گفته می‌شود. در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد اینکه کاندوم زنانه چیست و چه مزایا و معایبی دارد ارائه کنیم.

کاندوم زنانه چیست؟

همانطور که می‌دانید پیشگیری از بارداری به روش‌ها و اشکال مختلفی انجام می‌شود. کاندوم زنانه یکی از روش‌های جلوگیری از بارداری است که از علاوه بر کمک به پیشگیری از بارداری ناخواسته، می‌تواند شما را از عفونت‌های مقاربتی (STIs) نی در امان نگه دارد. از آنجا که کاندوم زنانه در داخل واژن استفاده می‌شود، به آن “فمیدوم (femidom)” یا “کاندوم داخلی (internal condom)” نیز گفته می‌شود.

کاندوم زنانه یک لوله نازک ساخته شده از لاستیک نیتریل یا لاتکس آزمایشگاهی است که باید آن را در واژن خود قرار داده و بعد از رابطه جنسی بیرون بیاورید. مواد لاستیکی یک سد فیزیکی را تشکیل می‌دهند که اجازه عبور اسپرم را نمی‌دهند. این سد مانع از رسیدن اسپرم به تخمک می‌شود، در نتیجه احتمال بارداری را به حداقل یا صفر می‌رساند.

تفاوت کاندوم زنانه و مردانه

زمانی که صحبت از کاندوم می‌شود، اکثر مردم به کاندوم خارجی یا همان کاندوم مردانه فکر می‌کنند. این نوع کاندوم یک محافظ از جنس لاتکس است که در قسمت بیرونی آلت تناسلی مردان قرار می‌گیرد. در حالی که کاندوم‌های زنانه در داخل واژن استفاده شده و همچنین می‌توانند در داخل مقعد نیز گذاشته شوند.

کاندوم‌های داخلی و خارجی ظاهر تقریبا مشابهی دارند. یکی تفاوت کاندوم زنانه و مردانه این است که کاندوم‌های زنانه فقط در یک سایز تولید می‌شوند، در حالی که برای کاندوم‌های مردانه سایزبندی در نظر گرفته می‌شود. دیگر تفاوت آن‌ها این است که کاندوم‌های زنانه عریض‌تر از کاندوم مردانه هستند.

جهت خرید کاندوم مردانه در هر نوع از برندهای باکیفیت و معتبر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید کاندوم

کاندوم زنانه چه شکلی است؟

همانطور که گفتیم کاندوم‌های زنانه ظاهری مشابه کاندوم‌های مردانه دارند. در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که کاندوم زنانه چه شکلی است. این کاندوم‌ها دارای دو حلقه هستند که یکی از آن‌ها در انتهای کاندوم قرار گرفته و باید بیرون از واژن بماند و حلقه ابتدایی کاندوم باید به داخل واژن هدایت شود.

کاندوم زنانه چه شکلی است؟
در این تصویر یک کاندوم زنانه باز شده را مشاهده می‌کنید. حلقه انتهایی در دست راست قرار گرفته و حلقه ابتدایی در دست چپ

کاندوم زنانه چطور کار می‌کند؟

وظیفه اصلی کاندوم‌ها، چه مردانه و چه زنانه این است که اسپرم را از رحم دور نگه دارد تا از باردار شدن جلوگیری کند. علاوه بر این، کاندوم از شما و شریک زندگیتان در برابر بیماری‌های مقاربتی محافظت می‌کند، زیرا با استفاده از کاندوم، هیچ یک از شما با مایعات جنسی دیگری در تماس نخواهید بود.

از آنجایی که کاندوم زنانه یک روش برای جلوگیری از بارداری است، به عنوان یک مانع فیزیکی (مانند نحوه جلوگیری از باران توسط چتر) برای جلوگیری از ورود اسپرم به رحم عمل می‌کند. این وسیله از پخش شدن مایعات جنسی، که می‌توانند اسپرم یا میکروب را حمل کنند، جلوگیری می‌کند.

اگر از کاندوم زنانه استفاده کنید، شریک زندگی شما نیازی به پوشیدن کاندوم مردانه ندارد. توجه داشته باشید که اگر از دو کاندوم داخلی و خارجی به طور همزمان استفاده کنید، ممکن است پاره شوند.

در صورتی که کاندوم پاره شود یا به درستی از آن استفاده نکنید، از بارداری یا بیماری‌های مقاربتی محافظت نخواهید شد. لذا قبل از استفاده از کاندوم باید از نکات زیر مطمئن شوید:

  • بسته بندی قبل از استفاده از کاندوم آسیب ندیده باشد.
  • تاریخ مصرف کاندوم تمام نشده باشد.
  • در تمام مدت رابطه جنسی کاندوم در داخل واژن شما قرار گرفته باشد.
  • کاندوم پاره نشده باشد.
  • آلت تناسلی همسرتان در داخل کاندوم نماند.
  • هنگام رابطه جنسی کاندوم بیرون نیاید.
  • قسمت بیرونی کاندوم به داخل واژن شما نرود و خارج از آن قرار بگیرد.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

در انتهای کاندوم‌های زنانه یک لبه وجود دارد. لبه انتهایی را نگه داشته و قسمت ابتدایی را تا جایی که می‌توانید به داخل واژن هدایت کنید و اجازه دهید انتهای باز کاندوم جلوی واژن شما را بپوشاند. هنگامی که رابطه جنسی دارید، آلت تناسلی همسرتان از طریق لوله کاندوم وارد واژن شما می‌شود.

برای اینکه کاندوم داخلی کار کند، مهم است که هر بار از آن به درستی استفاده کنید. شما باید آن را قبل از رابطه جنسی به داخل واژن یا مقعد خود قرار دهید.

در ادامه مراحل استفاده از کاندوم زنانه را به صورت گام به گام بیان خواهیم کرد:

  1. کاندوم‌های باز نشده را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. اکثر کاندوم‌ها اگر در معرض گرمای بیش از حد قرار گیرند (مثلاً اگر آنها را در یک ماشین داغ رها کنید) کار نمی‌کنند.
  2. قبل از استفاده بسته را بررسی کنید. مطمئن شوید که شکسته، آسیب دیده یا تاریخ مصرف گذشته نیست. بسته را با دقت باز کرده و از به کار بردن اجسام تیز، دندان یا حتی ناخن برای باز کردن آن استفاده نکنید.
  3. کاندوم‌های داخلی از قبل روغن کاری شده هستند، اما برخی از افراد دوست دارند موارد بیشتری اضافه کنند. از روغن‌های مبتنی بر آب، روغن یا سیلیکون استفاده کنید.
  4. یک موقعیت راحت پیدا کنید. می‌توانید کاندوم را در حالت دراز کشیده، نشسته روی لبه صندلی یا ایستاده با یک پا روی صندلی داخل واژن قرار دهید.
  5. حلقه ضخیم داخلی را در انتهای بسته کاندوم پیدا کنید. این حلقه به شما کمک می‌کند کاندوم را در جای خود قرار دهید و نگه دارید. دو طرف حلقه را به هم فشار دهید (شکل هشت را بسازید). حلقه داخلی را مانند تامپون در واژن قرار دهید. تا جایی که می‌توانید فشار دهید تا به دهانه رحم برسد. کاندوم به طور طبیعی منبسط می‌شود تا فضا را پر کند، حتی اگر احساس نکند.
  6. هنگامی که انگشت خود را خارج کنید، انتهای باز باید حدود یک اینچ آویزان باشد و دهانه بیرونی واژن را بپوشاند.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

  1. در حین رابطه جنسی با هدایت آلت تناسلی همسرتان به داخل کاندوم شروع کنید. کمی حرکت کاندوم در حین رابطه جنسی طبیعی است.
  2. در تمام مدت رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید.
  3. بعد از تمام شدن رابطه جنسی، برای برداشتن کاندوم، حلقه بیرونی را با احتیاط بچرخانید تا مایع منی نریزد و قبل از اینکه بلند شوید به آرامی آن را بیرون بکشید.
  4. کاندوم را حتما در سطل زباله بیندازید و هرگز از کاندوم استفاده مجدد نکنید.

رابطه جنسی را متوقف کنید اگر: کاندوم پاره و یا خارج شد، اگر حلقه بیرونی کاندوم به داخل واژن فشار وارد می‌کند و یا اگر آلت تناسلی خارج از کاندوم می‌لغزد.

اثربخشی کاندوم زنانه چگونه است؟

کاندوم‌های زنانه یا داخلی در پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی بسیار عالی هستند. اما برای اثربخشی کامل این کاندوم‌ها، باید هر بار که رابطه جنسی دارید از آنها به درستی استفاده کنید. وقتی صحبت از جلوگیری از بارداری می‌شود، کاندوم زنانه تقریباً به خوبی کاندوم مردانه عمل می‌کند.

برای زوج‌هایی که به درستی از کاندوم‌ استفاده می‌کنند، کاندوم زنانه حدود ۹۵ درصد موثر است. این بدان معنیست که از هر ۱۰۰ خانم که از کاندوم داخلی استفاده می‌کنند، ممکن است پنج نفر باردار شوند. در ضمن، برای خانم‌هایی که همسرانشان همیشه از کاندوم مردانه به درستی استفاده می‌کنند، از هر ۱۰۰ نفر ممکن است دو نفر باردار شوند. پس کاندوم‌های زنانه نیز می‌توانند تقریبا به خوبی کاندوم‌های مردانه اثربخشی مناسبی داشته باشند. با این حال دقت کنید که آمار گفته‌شده برای مواقعی است که حتما از کاندوم‌ها به درستی استفاده شده باشد. عدم استفاده صحیح از این محصولات می‌تواند درصد احتمال بارداری را بالا ببرد.

کاندوم‌های داخلی همچنین به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی از جمله HIV (ایدز)، سوزاک و… کمک می‌کند. بیماری‌های مقاربتی می‌توانند از طریق منی (cum) یا قسمت‌های خاصی از پوست پخش شوند. کاندوم‌های داخلی از انتقال مایعات و میکروب‌ها بین همسران جلوگیری می‌کند. با پوشاندن واژن، کاندوم داخلی می‌تواند از تماس با مایعات یا بافت‌های عفونی جلوگیری کند.

مزایا و فواید کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه دارای چندین مزیت است، چرا که:

  • می‌تواند به پیشگیری از بارداری و بیماری‌های مقاربتی کمک کند. کاندوم زنانه خطر بارداری و بیماری‌های مقاربتی را در شما (و همسرتان) کاهش می‌دهد. به طور معمول، این کاندوم‌ها ۷۹٪ در جلوگیری از بارداری موثر هستند. بعلاوه، حلقه بیرونی ناحیه وسیع‌تری را نسبت به کاندوم مردانه پوشش می‌دهد و محافظت بیشتری در برابر بیماری‌های مقاربتی ایجاد می‌کند.
  • کنترل در دست خانم‌ها قرار می‌گیرد. استفاده از کاندوم زنانه به خانم‌ها کنترل بیشتری بر تصمیم‌گیری در مورد پیشگیری از بارداری می‌دهد.
  • کاندوم‌های زنانه حاوی هورمون نیستند، که به معنای عوارض جانبی کمتر است.
  • کاندوم FC2 که تنها کاندوم زنانه مورد تایید FDA است، حاوی لاتکس نیست. که این مسئله برای افرادی که به لاتکس حساسیت دارند خوب است.
  • لازم نیست نگران انتخاب اندازه مناسب باشید و از آنجایی که کاندوم پهن است، می‌تواند برای طیف وسیعی از اندازه‌های آلت تناسلی متناسب باشد.
  • برخی از روش‌های پیشگیری از بارداری برگشت‌پذیر نیستند. با استفاده از کاندوم‌های زنانه، می‌توانید انتخاب کنید که چه زمانی از آن استفاده کنید یا نه.
  • کاندوم FC2 را می‌توان از ۲ ساعت قبل جای‌گذاری کرد، اما نسخه‌های دیگر را می‌توان ۸ ساعت زودتر قرار داد.
  • می‌تواند رابطه جنسی را راحت‌تر و لذت‌بخش‌تر کند. حلقه بیرونی کاندوم داخلی می‌تواند کلیتوریس را تحریک کند و برخی افراد از کاندوم‌های زنانه لذت بیشتری نسبت به کاندوم‌های مردانه می‌برند.
مزایای کاندوم زنانه
مهم‌ترین مزیت کاندوم‌های زنانه این است که کنترل استفاده از آن و محافظت از رابطه جنسی بر عهده خود خانم‌ها می‌باشد.

معایب و عوارض کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم‌های زنانه دارای معایبی هستند. این کاندوم‌ها در مقایسه با کاندوم‌های مردانه، میزان خرابی بالاتری دارند. یافتن آن‌ها در فروشگاه‌ها سخت‌تر است و می‌تواند گران‌تر باشد. از دیگر معایب و عوارض کاندوم زنانه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نسبت به سایر انواع روش‌های کنترل بارداری، کمتر موثر هستند.
  • خرید کاندوم‌های زنانه نسبت به کاندوم‌های مردانه سخت‌تر است. بسیاری از کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها فقط کاندوم مردانه دارند.
  • قیمت کاندوم زنانه بیشتر از کاندوم مردانه است (تقریبا ۵ برابر)
  • کاندوم‌های زنانه بزرگ‌تر از کاندوم‌های مردانه هستند، بنابراین به راحتی نمی‌توان آن‌ها را در یک جیب یا کیف پول کوچک قرار داد.
  • قرار دادن آنها ممکن است دشوار یا ناراحت کننده باشد. یک مطالعه نشان داد که نیمی از زنان وارد کردن کاندوم داخلی را دشوار می‌دانند. علاوه بر این، برخی افراد دوست ندارند ناحیه تناسلی خود را لمس کنند.
  • ممکن است از جای خود خارج شوند. کاندوم زنانه در حین رابطه جنسی حرکت می‌کند و می تواند به داخل واژن سر بخورد.
  • اگر به لاتکس، نیتریل یا پلی اورتان آزمایشگاهی حساسیت دارید یا اگر فکر می‌کنید ممکن است به درستی برای شما کار نکند، بهتر است جهت جلوگیری از عوارض کاندوم زنانه از آن‌ها استفاده نکنید.

قیمت کاندوم زنانه چقدر است؟

همانطور که در طول مقاله بیان شد، قیمت کاندوم زنانه نسبت به کاندوم‌های مردانه بیشتر بوده ولی ممکن است با توجه به مزایایی که دارد، برخی خانم‌ها این روش محافظتی را ترجیح بدهند.

جهت خرید کاندوم زنانه نیازی به مراجعه به پزشک نیست. شما می‌توانید این محصول بهداشتی را از داروخانه‌ها و یا مراکز معتبر تهیه کنید. اما اگر در انتخاب بین کاندوم زنانه و مردانه تردید داشتید و یا در استفاده از آن به هر مشکلی برخوردید، حتما با یک متخصص زنان مشورت کنید.

سوالات متداول

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

استفاده از کاندوم زنانه یا مردانه به انتخاب شما و همسرتان بستگی دارد. کاندوم‌های مردانه تنوع بالاتری داشته، قیمت کمتری دارند و روش استفاده راحت‌تری دارند. در مقابل کاندوم‌های زنانه عریض‌تر هستند ولی ممکن است جایگذاری آن‌ها کمی سخت باشد. اما کنترل استفاده از آن‌ها در دست خود خانم است و این می‌تواند یک مزیت برای خانم‌ها در بحث محفاظت از رابطه باشد.

نام دیگر کاندوم زنانه چیست؟

از آنجا که کاندوم زنانه در داخل واژن قرار می‌گیرد به آن کاندوم داخلی نیز گفته می‌شود. در زبان انگلیسی به آن فمیدوم نیز گفته می‌شود.

چند نوع کاندوم زنانه وجود دارد؟

کاندوم زنانه فقط در یک نوع استوانه‌ای موجود است، اما ممکن است جنس آن متفاوت باشد.

کاندوم زنانه از کجا تهیه کنیم؟

ممکن است این محصول را همانند کاندوم‌های مردانه در همه مراکز خرید پیدا نکنید، ولی برای تهیه کاندوم زنانه باید به داروخانه‌ها مراجعه کنید.

هر سوال دیگری در مورد کاندوم‌های مردانه و زنانه و سایر محصولات بهداشتی-جنسی داشتید، می‌توانید پایین این مقاله و یا در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب پرسش‌های خود را مطرح کنید. متخصصین داروساز ما با حوصله زیاد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط