ال آرژنین چیست و چه کاربردی دارد؟
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

ال آرژنین یک اسید آمینه ضروری است که در بدن ما با هدف سنتز پروتئین‌های مختلف وجود دارد. این ماده نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و در بسیاری از عملکردهای اساسی موثر است. با اینکه ال آرژنین به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود، اما عوامل مختلفی ممکن است باعث شود که مقدار مورد نیاز بدن از این اسید آمینه بیشتر از میزان تولیدی باشد. از همین رو مصرف منابع غذایی ال آرژنین و یا مکمل‌های آن برای افراد زیادی اهمیت پیدا می‌کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل توضیح می‌دهیم که ال آرژنین چیست و چه کسانی از مکمل‌های ال آرژنین استفاده می‌کنند.

ال آرژنین چیست؟

آرژنین یکی از بیست اسید آمینه اصلی یاخته‌های زنده است که در بدن انسان نوعی اسید آمینه نیمه ضروری به شمار می‌رود. ال آرژنین و دی آرژنین دو شکل طبیعی رایج این نوع اسید آمینه هستند. در بدن ما مقداری از آرژنین متناسب با تقاضا از گلوتامین و سیترولین تولید می‌شود و مقادیر مورد نیازی از آن نیز باید از طریق غذاهای پروتئینی تامین می‌شود. از همین رو در دسته اسیدهای آمینه نیمه ضروری قرار می‌گیرد.

ال آرژنین علاوه بر اینکه در ساخت پروتئین نقش مهمی ایفا می‌کند، باعث آزاد شدن اکسید نیتریک در بدن نیز می‌شود. این اکسید نیتریک موجب گشاد شدن رگ‌های خونی شده و به جریان بهتر خون کمک می‌کند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، لبنیات، تخم مرغ، سویا، بادام زمینی، نخود، آجیل و جلبک دریایی از منابع سرشار از آرژنین هستند. برای افرادی که نمی‌توانند ال آرژنین مورد نیاز بدنشان را از طریق این منابع تامین کنند، مصرف مکمل‌های آن توصیه می‌شود. این مکمل‌های حاوی ال آرژنین در فرم‌های قرص، سافت ژل، شربت و یا ویال خوراکی تولید می‌شوند.

ال آرژنین برای چیست؟

برای اینکه بهتر متوجه شویم ال آرژنین چیست در این بخش درمورد خواص ال آرژنین و مکمل‌های آن صحبت می‌کنیم. ال آرژنین علاوه بر اینکه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است، موجب التیام زخم‌ها، بهبود عملکرد کلیه و تعادل هورمون‌ها نیز می‌شود. برخی از پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که آرژنین در کاهش درد قفسه سینه، بهبود اختلال نعوظ و کاهش فشار خون موثر است. برخی دیگر از تحقیقات نیز نشانگر آن هستند که این اسید آمینه در درمان دیابت می‌تواند مفید باشد.

از مهم‌ترین خواص ال آرژنین و اثراتی که می‌تواند روی بدن داشته باشد، موارد زیر را می‌توان نام برد:

  • تاثیر در سنتز و ساخت نیتریک اسید
  • بهبود سیستم ایمنی بدن
  • کاهش زمان ترمیم زخم و جراحات
  • کاهش ریسک بیماری‌های قلبی
  • افزایش توده و حجم عضلانی
  • کاهش بافت آدیپوز چربی و کمک به کاهش وزن
  • کمک به کاهش فشار خون
  • افزایش باروری مردان و زنان
  • بهبود اختلالات نعوظ و افزایش تولید اسپرم
  • افزایش اثرات و کارایی بدنسازی
  • تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش قد در کودکان

ال آرژنین برای عضله سازی

می‌توان گفت اصلی‌ترین کاربرد انواع قرص‌ها و مکمل ال آرژنین برای عضله سازی و بهبود کارایی بدن در تمرینات است. همانطور که گفتیم این اسید آمینه در ساخت پروتئین نقش دارد. عضلات بدن ما نیز برای رشد و تقویت بیشتر به پروتئین نیاز دارند. از همین رو بسیاری از ورزشکاران و بدنسازان از مکمل‌های آرژنین برای افزایش بازدهی بدن خود و کمک به عضله‌سازی، در هنگام تمرینات و مسابقات ورزشی استفاده می‌کنند.

به طور کلی ال آرژنین موجب تحریک تولید هورمون رشد شده، به گشاد شدن رگ‌های قلبی کمک کرده و در تولید و حمل نیتریک اسید نقش دارد. با بهبود این سه عامل در بدن، تاثیرات چشمگیری در فعالیت‌های ورزشکاران ایجاد می‌شود. ال آرژنین به سلول‌های بدن پیام رشد می‌فرستد، پس مصرف آن به صورت مکمل می‌تواند به عضله سازی بیشتر کمک کرده و باعث افزایش حجم ماهیچه‌ها شود.

ال آرژنین برای قد

کاربرد مهم دیگر ال آرژنین برای بهبود رشد کودکان و نوجوانان است که در همین راستا می‌تواند به افزایش قد در این سنین نیز کمک کند. به طور کلی حدود ۶۰ تا ۸۰ درصد از میزان قد هر شخص، به ژنتیک او بستگی داشته و مسئله‌ای ارثی محسوب می‌شود. علاوه بر این تغذیه نیز در رشد مناسب قد تاثیر دارد. اما اسید آمینه آرژنین نیز می‌تواند در بهبود رشد و افزایش قد موثر عمل کند. این ماده در تحریک تولید هورمون رشد نقش داشته و در خون‌رسانی به اندام‌ها موثر است. ال آرژنین با عمل بر غده هیپوفیز می‌تواند بر هورمون رشد اثر گذاشته که این امر باعث رشد قسمت نرم استخوان (غضروف) می‌شود و به مرور با جذب کلسیم و ویتامین D این بافت نرم تبدیل به استخوان شده که سبب افزایش قد می‌شود.

توجه داشته باشید که این اثر افزایش قد تنها زمانی امکان‌پذیر است که بلوغ فرد کامل نشده و صفحات استخوانی بسته نشده باشد. در واقع مصرف مکمل ال آرژنین معمولا تا قبل از سن ۱۸ سالگی می‌تواند تاثیرگذار باشد. شربت آرژی پلاس یکی از بهترین مکمل‌های ال آرژنین برای قد کودکان و نوجوانان است. این محصول از برند معروف یوروویتال حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی و ۲۰۰ میلی‌گرم ال آرژنین می‌باشد. شربت آرژی پلاس به دلیل آنکه حاوی آمینو اسید آرژنین می‌باشد، به تحریک ترشح هورمون رشد و افزایش قد در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند. این شربت همچنین با دارا بودن ریزمغذی‌هایی چون روی، فسفر، ید، کلسیم، ویتامین D، ویتامین K، ویتامین A و ویتامین B2 می‌باشد، در بهبود رشد و تقویت سیستم ایمنی نیز موثر است. برای خرید شربت آرژی پلاس یوروویتال روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید شربت آرژی پلاس یوروویتال

خرید شربت آرژی پلاس

ال آرژنین برای مردان

طبق برخی مطالعات استفاده از قرص ال آرژنین برای مردان ممکن است بتواند به رفع اختلال نعوظ کمک کند. البته نتیجه تحقیقات متفاوت بوده و با قطعیت نمی‌توان گفت که ال آرژنین در رفع این اختلالات تاثیرگذار است. با این حال همانطور که گفتیم این اسید آمینه با افزایش سطح اکسید نیتریک باعث شل شدن رگ‌های خونی می‌شود. این مسئله می‌تواند نقش مهمی در سهولت جریان خونی که به سمت آل تناسلی می‌رود، داشته باشد که از این طریق نعوظ را بهبود می‌بخشد.

این اسید آمینه نیمه ضروری می‌تواند قوای جنسی مردان را تقویت کند و در افزایش شانس باروری آن‌ها موثر باشد. همچنین ممکن است در افزایش تولید اسپرم نیز کمک‌کننده باشد.

ال آرژنین برای زنان

مورد مصرف اصلی ال آرژنین برای زنان که اثر آن ثابت شده است، برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری است. این اسید آمینه می‌تواند شرایط خطرناکی که ممکن است این فشارخون در زمان بارداری بوجود بیاورد را کاهش دهد. در موارد دیگر خواص ال آرژنین برای زنان مثل رفع نازایی یا کمک به درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان یا افزایش عملکرد و میل جنسی، داده‌ها و شواهد قطعی نیستند و تا زمانی که مطالعات بیشتر انجام گیرد، قابل اعتماد نیستند.

عوارض قرص ال آرژنین چیست؟

خوشبختانه در صورت مصرف قرص‌های ال آرژنین در دوزهای توصیه‌شده، این مکمل‌ها عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. فقط در مواردی خصوصا در اوایل مصرف ممکن است موجب عوارض گوارشی خفیف شوند. توصیه می‌شود افرادی که در آینده نزدیک تصمیم به جراحی دارند، مبتلایان به مشکلات کلیوی و اشخاصی که دارای سابقه سکته قلبی هستند، در مصرف مکمل‌های ال آرژنین احتیاط کنند. همچنن اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا بیماری زمینه‌ای دارید، قبل از شروع مصرف محصولات ال آرژنین با داروساز یا پزشک خودتان مشورت کنید.

جمع بندی

این مقاله به بررسی اسید آمینه ال آرژنین پرداخته و به طور کامل توضیح می‌دهد که ال آرژنین چیست. با مطالعه این مطلب می‌توانید اطلاعات کاملی در مورد خواص ال آرژنین برای کودکان، زنان و مردان کسب کنید. مکمل‌های ال آرژنین در برندهای مختلفی در بازار وجود دارند که لازم است جهت انتخاب آن‌ها معتبر بودن مرکزی که از آن خرید می‌کنید را در نظر داشته باشید.

داروخانه اینترنتی مفیدطب با دارا بودن تمامی مجوزها از سازمان غذا و دارو یکی از این مراکز معتبر است که شما می‌توانید جهت خرید قرص ال آرژنین آن مراجعه کنید. لینک دسته بندی زیر لیستی از انواع مکمل‌های ال آرژنین است که می‌توانید جهت سفارش آنلاین و مشاهده اطلاعات محصولات روی آن کلیک کنید:

خرید قرص ال آرژنین

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های ال آرژنین و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

قرص ال آرژنین برای مردان چه فوایدی دارد؟

مورد مصرف اصلی قرص ال آرژنین برای مردان برای کمک به درمان اختلال نعوظ است که دوزهای ۲۵۰ میلی‌گرم تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم و بالاتر در این زمینه موثر هستند.

قرص ال آرژنین برای زنان چه فوایدی دارد؟

مورد مصرف اصلی قرص ال آرژنین برای زنان که اثر آن ثابت شده است، برای جلوگیری از پره اکلامپسی یا فشار خون بارداری و شرایط خطرناکی که ممکن است این فشارخون بوجود بیاورد. در موارد دیگر مثل رفع نازایی یا کمک به درمان سندروم پلی کیستیک تخمدان یا افزایش عملکرد و میل جنسی، داده‌ها و شواهد قطعی نیستند و تا زمانی که مطالعات بیشتر انجام گیرد، قابل اعتماد نیستند.

آیا قرص ال آرژنین برای لاغری تاثیر دارد؟

مصرف قرص ال آرژنین این امکان را برای بدن فراهم می‌کند که از چربی‌های انباشته شده به عنوان منبع انرژی استفاده کند. بدین صورت چربی تجمع یافته در بدن به منظور فراهم کردن انرژی و رشد توده عضلانی سوزانده می‌شود و از این طریق در کاهش وزن موثر است.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط