کپسول مگنیفورت برای چیست
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

امروزه به سبب رشد جمعیت شهری، رونق صنعت و فناوری در جای‌جای جهان و زندگی ماشینی، بسیاری از بیماری‌هایی که مرتبط به عدم تحرک، مصرف غذاهای ناسالم و از همه مهمتر تحمل تنش و فشارهای عصبی شدید در زندگی روزمره هستند پدید آمده‌اند. علاوه بر آن، کمبود مواد معدنی و مغذی در بدن به دلیل مصرف انواع غذاهای فرآوری‌شده و ناسالم منجر به بروز بیماری‌های جدی حتی در نوجوانان و جوانان شده است. به دلیل اهمیت پایش سلامت و تندرستی از سنین پایین و تامین خوراک و داروی سالم برای گروه‌های مختلف سنی در جامعه، بسیاری از متخصصین داروسازی و پزشکان اقدام به تهیه بهترین مکمل‌ها و داروهای خوراکی برای فراهم‌کردن مواد معدنی و مغذی که در بدن وجود نداشته یا کمبود آن احساس می‌شود کرده‌اند. یکی از انواع مواد معدنی و فلزاتی که برای بدن نیاز است، عنصر منیزیم (Mg) است که مصرف به‌اندازه و به‌موقع آن به طور پیوسته، فواید پرشماری برای بدن دارد.

یکی از انواع داروهای حاوی عنصر منیزیم، کپسول مگنیفورت است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به این می‌پردازیم که کپسول مگنیفورت برای چیست. همچنین درباره این صحبت میکنیم که ترکیبات موجود در قرص مگنیفورت برای چی خوبه و فواید و مزایای مصرف این کپسول و همچنین گروه‌های نیازمند مصرف این کپسول توضیحاتی ارائه می‌دهیم. در انتها، عوارض کپسول مگنیفورت را شرح می‌دهیم. پس با ما همراه باشید.

منیزیم چیست؟

تامین مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن به همراه کربوهیدرات، پروتئین، لیپید و آب برای ادامه حیات انسان ضروری است. بسته به محل زندگی، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید و بسیاری از موارد دیگر، ممکن است بدن با کمبود بعضی از ریزمغذی های ضروری مواجه شده و همین امر سبب بروز نارسایی‌ها و بیماری‌های گوناگون شود.

یکی از انواع فلزاتی که به مقدار بسیار کم برای بدن مورد نیاز است، منیزیم است. استفاده از منیزیم به مقدار لازم و در غذاهایی که دارای این عنصر فلزی هستند می‌تواند در ساخت استخوان، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و… یاری‌رسان باشد. این عنصر در خوراکی‌ها و میوه‌هایی مانند خشکبار (تخمه کدو، بادام هندی، تخم کتان، تخمه آفتابگردان)، سویای خشک بوداده، گشنیز خشک، شکلات تلخ، خرما، موز، لوبیا چشم بلبلی و… وجود دارد. همچنین مصرف روزانه شیر می‌تواند علاوه بر تامین کلسیم، منیزیم مورد نیاز بدن را نیز تامین نماید.

منیزیم به دلیل اینکه نقشی کلیدی در تشکیل سلول‌های استخوانی داشته (در حدود ۶۰ درصد منیزیم بدن در استخوان‌ها است) و همین طور در بیش از ۳۰۰ واکنش سوخت‌وساز بدن شرکت دارد، یکی از مهمترین عنصرهای قابل مصرف برای گروه‌های مختلف است. جهت تامین این عنصر کلیدی برای بدن می‌توان به صورت روزمره از غذاهای حاوی منیزیم یا از مکمل‌های آن استفاده کرد.

خرید کپسول مگنیفورت

مگنیفورت چیست؟

در بخش قبل به این موضوع اشاره کردیم که منیزیم یکی از مهمترین مواد معدنی برای بدن است. امروزه داروها و مکمل‌های غذایی زیادی حاوی مقدار مشخص و دوز معینی از منیزیم بوده و به صورت ترکیبی با سایر عناصر و مواد معدنی به عنوان دارو به بازار عرضه شده‌اند. یکی از انواع داروهای حاوی عنصر منیزیم، کپسول مگنیفورت است. در پاسخ به این سوال که کپسول مگنیفورت برای چیست باید گفت که در صورتی که نیاز بدن به عنصر فلزی منیزیم و بعضی از ویتامین‌ها تامین نشود، استفاده از این کپسول مفید و بعضا ضروری است. در‌باره این موضوع در بخش‌های بعدی به تفصیل صحبت می‌کنیم.

توجه کنید که فرم دارویی مگنیفورت، «کپسول» است؛ اما گاهی اوقات در زبان محاوره، عناوین فرم‌های دارویی «قرص» و «کپسول» به جای هم استفاده و شناخته می‌شود. ما در این مقاله از هر دو کلمه برای این محصول استفاده کرده‌ایم.

قرص مگنیفورت برای چیست؟

پس از آشنایی با این مکمل منیزیم در ادامه به طور خلاصه اما دقیق می‌خوانید که قرص مگنیفورت برای چی خوبه؟ قرص مگنیفورت با داشتن ماده معدنی مهم منیزیم و ویتامین D3، ویتامین K2، ویتامین B1 و ویتامین B6 در اختلالات زیر موثر است:

  • حفظ سلامت اعصاب و عضلات
  • افزایش توده و استحکام استخوان ها
  • کمک به تنظیم قند خون و فشار خون و ضربان قلب
  • کمک به انقباض بهتر ماهیچه‌ها
  • کاهش دفعات و شدت انقباضات عضلانی دردناک
  • بهبود و پیشگیری از دردهای نوروپاتیک
  • پیشگیری و کاهش حملات میگرن و سردرد

فواید ترکیبات کپسول مگنیفورت

در پاسخ به این سوال که کپسول مگنیفورت برای چیست، می‌توان گفت فواید و خواص این کپسول برای کسانی که به طور طبیعی دسترسی به منبع غذایی سرشار از ویتامین‌های موجود در آن و همچنین عنصر منیزیم را ندارند بسیار زیاد است. در ادامه با مواد معدنی و ویتامین‌های تشکیل‌دهنده قرص magniforte آشنا خواهیم شد.

منیزیم

یکی از ضروری ترین عناصر و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن، منیزیم است. مصرف پیوسته منیزیم می‌تواند علاوه بر تشکیل بافت استخوان دارای فوایدی همچون تولید آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی برای بدن، کنترل قند خون، کاهش تنش‌های عصبی و استرس، تنظیم فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و… داشته باشد.

ویتامین B۱

ویتامین ب۱ یا تیامین در واقع یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که برای عملکرد درست و بهینه دستگاه عصبی انسان مورد نیاز است. کپسول مگنیفورت برای چیست؟ شاید یکی از پاسخ‌های این سوال، تامین ویتامین ب۱ یا تیامین باشد. علائم عصبی و بی‌اشتهایی به همراه کاهش وزن و مشکلات قلب و عروقی از عوارض کمبود تیامین در بدن هستند.

ویتامین B۶

پیریدوکسین یا ویتامین ب۶ یکی دیگر از ویتامین‌های گروه ب است که کپسول مگنیفورت محتوی مقدار قابل توجهی از آن است. این ویتامین در گوشت قرمز، غلات و خشکبار و همچنین سبزیجات وجود دارد. همانند دیگر ویتامین این دسته یعنی B1 که در مگنیفورت موجود است، پیریدوکسین نیز در ساخت میانجی (Neurotransmitter) های عصبی نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

ویتامین K۲

این ویتامین که با نام مناکینون نامیده می‌شود از دسته ویتامین‌های محلول در چربی است که به وفور در قرص magniforte یافت می‌شود. فواید مصرف این ویتامین عبارت‌اند از حفظ هموستاز خون، پیشگیری از رسوبات کلسیم، افزایش تراکم استخوان و… . پس قرص مگنیفورت برای چی خوبه؟ برای استخوان‌ها و بسیاری از جنبه‌های حیاتی دیگر در بدن.

ویتامین D۳

یکی از مهمترین ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن، ویتامین D است که متاسفانه امروزه بسیاری از گروه‌های سنی به دلیل تغذیه نامناسب و قرارنگرفتن در معرض تابش نور خورشید با کمبود آن مواجه اند. ویتامین D۳ در جذب کلسیم و بالانس میزان کلسیم و فسفر در خون نقشی کلیدی دارد. کپسول مگنیفورت می‌تواند این ویتامین حیاتی را به خوبی و به مقدار لازم برای بدن تامین کند.

همچنین از کپسول مگنیفورت می‌توان در بهبود علائم افسردگی، ارتقا کارکرد اعصاب، بهبود خواب، کاهش سطح قند خون در بیماران دیابتی و بهبود بیماری‌های قلبی و عروقی کمک گرفت. عوارض کپسول مگنیفورت بسیار کم بوده و به دلیل گیاهی‌بودن و دریایی‌بودن ترکیبات آن جهت مصرف پیوسته مناسب است.

ترکیبات موجود در کپسول مگنیفورت چیست؟

با توجه به موارد اشاره شده، در پاسخ به این سوال که کپسول مگنیفورت برای چیست، می‌توان به مزایا و سازوکار اثر این کپسول و مواد معدنی آن اشاره کرد. اما این کپسول از چه ترکیباتی ساخته شده است؟ هر کپسول مگنیفورت محتوی مقدار مشخصی از ویتامین‌های یادشده به همراه منیزیم دریایی است. همچنین، ویتامین D۳ موجود در این محصول دارای منشا طبیعی بوده و از گلسنگ‌ها و گیاهان بومی مناطق سردسیر مانند کانادا، شبه‌جزیره اسکاندیناوی و ایرلند به دست آمده است. در ادامه، جدول بررسی مواد تشکیل‌دهنده کپسول مگنیفورت ارائه شده است.

ماده معدنی مقدار در هر کپسول
منیزیم دریایی ۱۵۰mg
ویتامین B1 ۹۹mg
ویتامین B6 ۲۰mg
ویتامین D3 طبیعی ۴۰۰IU
ویتامین K2 ۵۰µg

نیاز به کپسول مگنیفورت در چه کسانی بیشتر است؟

اگرچه کمبود منیزیم به طور جدی، که به تنهایی سبب بروز بیماری شود به ندرت رخ می‌دهد، اما عمده افرادی که از کمبود منیزیم و ویتامین‌های یادشده رنج می‌برند و این کمبود می‌تواند سبب بروز بیماری و وخامت حال آنها شود، در گروه‌های زیر قرار می‌گیرند:

  • بیماران کلیوی
  • افرادی که مبتلا به بیماری‌های التهابی روده از جمله بیماری کرون
  • بیمارانی که از مشکلات هورمون پاراتیروئید رنج می‌برند؛
  • بیماران مبتلا به دیابت
  • بیماران مبتلا به سرطان و سایر بیمارانی که داروهای خاص مصرف می‌کنند؛
  • بیماران مبتلا به اثرات سوء مصرف الکل؛
  • سالمندان

مصرف کپسول مگنیفورت نه تنها برای گروه‌های یادشده مفید بوده و سبب درمان یا کاهش پیشروی بیماری آنها خواهد شد، بلکه برای کلیه افرادی که از کمبود منیزیم رنج می‌برند، یا دارای کمبود یکی از ویتامین‌های B۱، B۶، D۳ و K۲ هستند سودمند است. همچنین عوارض کپسول مگنیفورت نسبت به داروهای مشابه پایین بوده و می‌توان از این دارو برای گروه‌های سنی و جنسیتی گوناگون بهره برد.

همچنین، کسانی که از کمبود منیزیم رنج می‌برند ممکن است مشکلات زیر را تجربه کنند:

  • مشکلات هورمونی سندرم پیش از قاعدگی (Pre-Menstrual Syndrome یا PMS)
  • حمله قلبی
  • پوکی استخوان
  • دیابت نوع ۲
  • میگرن و سردردهای عصبی
  • یبوست و مشکلات گوارشی
  • تنش و استرس و افسردگی

نتیجه‌گیری کلی درباره مصرف مگنیفورت و بررسی عوارض آن

در این نوشتار به طور کلی به فواید و خواص مصرف کپسول مگنیفورت و پاسخ به این سوال که کپسول مگنیفورت برای چیست پرداخته شد، اما بررسی عوارض کپسول مگنیفورت هم می‌تواند گروه‌های مصرف خاصی را نسبت به این عوارض جانبی آگاه سازد. با توجه به اینکه منشا مواد تشکیل‌دهنده این کپسول طبیعی و دریایی بوده و مواد شیمیایی در ساخت آن به کار نرفته است، فاقد هرگونه عوارض است.

ناگفته نماند که مصرف کپسول مگنیفورت برای مادران باردار و شیرده فقط در صورتی مجاز است که با تجویز پزشک باشد. 

داروخانه اینترنتی مفیدطب یکی از مراجع تخصصی پاسخ به سوالات دارویی و خرید آنلاین دارو است. اگر در رابطه با عوارض، تداخلات دارویی، تداخلات غذایی و سایر موارد مرتبط با اطلاعات دارویی مگنیفورت یا داروهای دیگر سوالی دارید، می‌توانید سوال خود را با مفید طب در میان بگذارید تا متخصصین این مجموعه در اسرع وقت پاسخگوی سوال شما باشند.

خرید کپسول مگنیفورت


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید