درمان بلغم چیست؟ همه چیز درباره بلغم و درمان آن

درمان بلغم چیست
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر به تازگی اضافه وزن پیدا کرده‌­اید، مخصوصا اگر شکم و پهلوهای شما چاق و آویزان شده است، احتمال دارد که دچار غلبه بلغم شده‌ باشید. تقریبا هیچ کس علاقه­‌ای به چاقی ندارد، پس احتمالا بلغم هم نباید چیزی خوبی باشد. اما این بلغم چیست که این دردسرها را برای شما ایجاد کرده است؟ و آیا واقعا بد است؟ درمان بلغم چیست؟ برای درمان بلغم چه کنیم؟

با این مطلب از مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا درباره این سوال که درمان بلغم چیست و همچنین درمان سایر مشکلات ناشی از اضافه بودن بلغم بیشتر بدانید.

بلغم چیست؟

بر اساس مبانی طب سنتی بدن انسان از چهار عنصر آب، هوا، خاک و آتش تشکیل شده است. در هر فرد یکی از این عناصر در هنگام تولد غلبه دارد که مزاج تولد یا مزاج جبلی او را مشخص می کند. البته در تعداد کمی از افراد ممکن است این عناصر به میزان برابر وجود داشته باشند.

  •       فردی که مزاج گرم و خشک دارد، عنصر آتش در او غلبه دارد  و به اصلاح به او صفراوی گویند.
  •       فردی که مزاج گرم و تر دارد، عنصر هوا در او غلبه دارد و به اصطلاح به او دموی گویند.
  •       فردی که مزاج سرد و تر دارد، عنصر آب در او غلبه دارد و به اصطلاح به او بلغمی گویند.
  •       فردی که مزاج سرد و خشک دارد، عنصر خاک در او غلبه دارد و به اصطلاح به او سوداوی گویند.

به خاطر داشته باشید که آتش و خاک خشک هستند، درحالی که هوا و آب مرطوب هستند.

در طب سنتی علت ایجاد بسیاری از امراض غلبه سردی و تری یا به اصطلاح بلغم است. غلبه بلغم می تواند کل مزاج فرد را تحت تاثیر قرار دهد و یا تنها یک اندام را مشکل دار کند.

آیا بلغم مضر است؟

تا اینجا به نظر می­رسد بلغم چیز بدی است و باید درمان شود. حتما می­پرسید درمان بلغم چیست؟ راه درمان بلغم چیست؟  اما باید بدانید که بلغم، دم، صفرا و سودا همگی اجزاء طبیعی خون هستند و هر کدام وظیفه خاصی دارند. سودا به بافت­ها شکل می­دهد، بلغم اندام­ها را مرطوب می­کند، دم به بدن غذا می­رساند و صفرا با خاصیت تند و تیزی که دارد تمیز می­کند. پس نمی­توانیم بگوییم بلغم مضر است.

بگذارید مثالی بزنیم. کلسترول جزء جدایی ناپذیر دیواره سلولی است، پس نمی­توانیم بگوییم کلسترول بد است، هرچند که میزان آن باید در کنترل باشد. بلغم هم همینطور است. وقتی بلغم بیش از حد زیاد می­شود مشکل­ ساز می­شود. به عبارت دیگر جای «درمان بلغم چیست؟» باید بگوییم «درمان غلبه بلغم چیست؟». با این حال چون اکثر افراد درباره درمان بلغم می­پرسند، ما نیز با مسامحه «درمان بلغم چیست؟» را به عنوان سوال اصلی مقاله در نظر گرفتیم.

خرید قرص بلغم نیاک

علائم غلبه بلغم

قبل از اینکه بدانیم درمان بلغم چیست لازم است علائم آن را بدانیم. علائم بلغم بر حسب اندامی که در آن بلغم زیاد می شود متفاوت است. با این حال علائم غالب غلبه بلغم شامل موارد زیر است:

  •       چاقی در شکم و پهلوها
  •       بی مزگی دهان
  •       دیر هضم شدن غذا، ترش کردن و سوزش سر دل
  •       خواب آلودگی و زیاد خوابیدن
  •       فراموشی و کند ذهنی
  •       بیرون ریختن آب از دهان در خواب
  •       ترشح زیاد و رقیق بینی
  •       کم حواسی
  •       سستی و ضعف
  •       درد معده
  •       سرفه زیاد همراه با خلط
  •       ضعف مثانه

لازم به ذکر است چاقی شکم و پهلوها زمانی اتفاق می­‌افتد که غلبه بلغم به طور عمومی رخ داده باشد. به عبارت دیگر کل مزاج فرد سرد و تر شده و به سمت بلغم تغییر کرده باشد. اما علائم دماغی (مثل کم­حواسی، خواب ­آلودگی و فراموشی) زمانی است که غلبه بلغم در مغز (دماغ) باشد. همچنین علائمی مانند ترش کردن یا دیر هضم شدن غذا ناشی از غلبه بلغم در معده است.

برای این که بفهمیم درمان بلغم چیست لازم است عضوی که تحت تاثیر قرار گرفته شناسایی شود. درمان غلبه بلغم اصولی دارد که مبتنی بر تغییر عادات زندگی است. برخی از آنها را در این مقاله بررسی می‌­کنیم.

درمان بلغم چیست: تغییر عادات زندگی

درمان بلغم در طب سنتی شامل تعدیل «سته ضروریه» یا اصول شش گانه­ است که توضیح کامل آن‌ها از حوصله این مقاله خارج است.  با این وجود مواردی که باید تعدیل شود به طور خلاصه به شرح زیر است:

  • خواب: افراد با غلبه بلغم نباید بیش از حد بخوابند. همچنین خوابیدن در روز بلغم را زیاد می­کند.
  • فعالیت: فعالیت بدنی جزء جدایی ناپذیر در درمان غلبه بلغم است. لازم است فرد روزی نیم ساعت فعالیت بدنی داشته باشد. پیاده روی از بهترین کارهایی است که می­توانید انجام دهید.
  • حذف وعده نهار: بهتر است افراد بلغمی نهار مصرف نکنند و به جای آن وعده شام و صبحانه را به طور کامل مصرف کنند.
  • آب سرد: مصرف آب زیاد و سرد به خصوص با معده پر مشکلات ناشی از بلغم را بیشتر می­کند.
  • تعدیل مواد غذایی: این بخش از درمان غلبه بلغم مهمترین قسمت آن است و به همین دلیل آن را به شکل مجزا بررسی می‌­کنیم.

درمان بلغم چیست: غذاها

افرادی که غلبه بلغم دارند باید مصرف غذاهای مرطوب و سرد را به حداقل برسانند و به جای آن از غذاهای خشک و گرم استفاده کنند. این موضوع مخصوصا در وعده غذایی صبحانه اهمیت زیادی دارد.

  •  در وعده صبحانه به جای پنیر از ارده و شیره، عسل و مربا استفاده کنند.
  • استفاده از ماست و کشک و پنیر را کاهش داده و شیر طبیعی ولرم همراه با عسل را جایگزین آن کنند.
  • به جای ماهی و مرغ از گوشت گوسفند، بوقلمون و شتر استفاده کنند.
  • از مصرف غذاهای روغنی و چرب پرهیز کنند.
  • از مصرف ترشیجات، سرکه و سماق خودداری کنند.
  • در پخت غذاهای خود از مقدار کافی ادویه بهره ببرند.

با همه اینها وقتی صحبت از درمان می شود ما به یاد دارو می افتیم. قدم آخر برای درمان غلبه بلغم استفاده از داروهاست.

درمان بلغم چیست: داروها

در طب سنتی داروهایی زیادی برای درمان غلبه بلغم پیشنهاد شده است که بسته به شرایط مختلف برای افراد تجویز می­شود. زنیان، سیاه دانه، آویشن شیرازی و عسل از جمله مواردی هستند که به کرات برای درمان غلبه بلغم در نسخ طب قدیم توصیه شده‌­اند. قرص بلغم نیاک همه این ترکیبات را با هم دارد. اگر دچار غلبه بلغم در معده، دماغ (مغز)، یا کل بدن هستید در کنار تعدیل شیوه زندگی می توانید از قرص بلغم نیاک استفاده کنید. برای خرید اینترنتی این محصول از داروخانه اینترنتی مفیدطب روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص بلغم نیاک

درمان بلغم چقدر طول می­کشد؟

بسته به انباشت بلغم در بدن و ارگان درگیر این زمان متفاوت است. با این حال نتایج معمولا در عرض دو هفته قابل مشاهده هستند.

جمع بندی

برخی از افراد ممکن است در معده، سر و سایر قسمت­‌های بدن دچار غلبه بلغم شوند. در این شرایط بهترین راه حل تعدیل شیوه زندگی بر اساس آموزه‌های طب سنتی است. همچنین برخی از داروها مثل قرص بلغم نیاک نیز به حل معضلات ناشی از غلبه بلغم کمک می­‌کنند.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «درمان بلغم چیست؟ همه چیز درباره بلغم و درمان آن»

  1. سلام..۴۶سالمه..سه ماهه که به شدت تحت درمانهای طب سنتی و حجامت و پرهیزکامل غذایی بعلت بلغمی شدن معده و روده هستم ولی نتیجه اونطور که باید بوده نبوده..علتش چی میتونه باشه؟؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تشخیص و درمان بیماریها باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  2. سلام خسته نباشید وقت بخیر من ۲۱ سالمه و نزدیک ۲ سالی هست که موقع خواب آب دهنم جمع میشه و دست و پاهام سرده و زود خسته میشم اکثرمواقع هم خیلی کسل هستم بیشتر وقتا سوزش معده دارم و قبل از این اصلا استرس نداشتم ولی توی این دو سال بی دلیل استرس و تپش قلب دارم الان نزدیک یک سالی هست که با بلغم آشنا شدم و متوجه شدم که بیشتر علائم هاشو دارم و بعد از اون رعایت کردم ولی در کل خانوادم به سردی و گرمی غذاها توجه میکردن و این مورد همیشه تو خونه ما رعایت میشده و الان هم بیشتراز قبل رعایت میشه از طرفی نزدیک دو ماهی هم هست که قرص بلغم رو از عطاری گرفتم و مصرف میکنم ولی اصلا فایده نداشته حتی اگه ۵ دقیقه هم بخوابم سریع آب دهنم جمع میشه و صبح ها هم بیشتر خلط دارم من واقعا از لحاظ تغذیه رعایت میکنم قرصشم که میخورم پس چرا خوب نمیشه لطفا راهنماییم کنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برخی افراد ممکن است قرص دوای بلغم برایشان کافی نباشد و نیاز به مصرف داروهای دیگری داشته باشند. بهتر است به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا معاینه شوید و داروی مورد نیاز برای شما تجویز گردد.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره