تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز چیست؟

تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

تامین آهن مورد نیاز روزانه برای نوزادان و کودکان اهمیت بسیار بالایی دارد، چرا که می‌تواند در بهبود رشد و زندگی آینده کودک تاثیر زیادی داشته باشد. از همین رو استفاده از مکمل‌های حاوی آهن جزو توصیه‌های همیشگی پزشکان برای سنین نوزادی و کودکی است. اما به دلیل تنوع بسیار بالای محصولات، انتخاب مناسب‌ترین مکمل آهن برای والدین به کار دشواری تبدیل شده است. یکی از مکمل‌های حاوی آهن که به دلیل تاثیر مناسب توجه اکثر والدین را به خود جلب کرده است، قطره لیپوزوفر بنیان سلامت کسری می‌باشد. این مکمل در دو نوع لیپوزوفر (قرمز) و لیپوزوفر فورت (آبی) تولید می‌شود که همین مسئله موجب ایجاد ابهام برای والدین شده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی شباهت‌ها و تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز می‌پردازیم تا بهتر متوجه شوید که کدام قطره برای کودک شما مناسب خواهد بود.

قطره لیپوزوفر چیست؟

همانطور که گفتیم قطره آهن لیپوزوفر بنیان سلامت کسری (بی اس کی) در دو نوع به بازار ارائه می‌شود. لیپوزوفر قرمز به نام “قطره خوراکی آهن لیپوزوفر” و لیپوزوفر آبی به نام “قطره خوراکی آهن لیپوزوفر فورت” نامگذاری شده است. علت محبوبیت بالای قطره‌های لیپوزوفر این است که آهن موجود در آن‌ها به فرم لیپوزومال می‌باشد. این مکمل‌ها در پیشگیری از کمبود آهن و بهبود کم خونی ناشی از فقر آهن در نوزادان و کودکان کاربرد دارند.

در قطره‌های لیپوزوفر یون آهن در داخل لایه فسفولیپید و استرهای سوکروز اسیدهای چرب قرار گرفته است و لیپوزوم‌های حاوی آهن به صورت دست‌نخورده از روده جذب می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت پایداری آهن در فرمول لیپوزومال بهتر است. مزیت دیگر این فرم از آهن این است که جذب و فراهمی زیستی بهتری دارد، چرا که آهن درون ساختار لیپوزومی به راحتی از طریق سلول‌های دیواره روده جذب می‌شود.

علاوه بر این به علت عدم تماس مستقیم مولکول‌های آهن با دستگاه گوارش، مکمل‌های لیپوزومال فاقد عوارض گوارشی شایع آهن هستند. همچنین طعم بدی ندارند و موجب سیاه شدن دندان‌ها نمی‌شوند، زیرا یون‌های آهن برخورد مستقیمی با دندان‌ها ندارند. از مهم‌ترین مزایای آهن لیپوزومال (فرم آهن موجود در قطره‌های لیپوزوفر بی اس کی) می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جذب سریع‌تر و تکمیل ذخایر آهن
  • بدون ایجاد آسیب اکسداتیو
  • ثبات فیزیکی و ویژگی آزاد شدن تدریجی
  • حداقل عوارض جانبی گوارشی

قطره آهن لیپوزوفر برای چیست؟

امروزه عارضه فقر آهن نوزادان و کودکان در کشورهای در حال توسعه شیوع زیادی پیدا کرده است. در این گروه سنی آهن به عنوان یک نیاز حیاتی جهت رشد و تکامل مغز و همچنین تولید گلبول‌های قرمز اهمیت بالایی دارد. چرا که فقر آهن و کم خونی ناشی از آن در طولانی‌مدت می‌تواند موجب بروز مشکلاتی در رشد فیزیکی، تکامل عصبی، ذهنی، شناختی، رفتاری و حافظه کودک شود. از همین رو پزشکان جهت پیشگیری از این عوارض و تامین آهن مورد نیاز کودکان و نوزادان، بر مصرف مکمل‌های حاوی آهن تاکید زیادی دارند. قطره آهن لیپوزوفر از جمله مکمل‌هایی است که توسط متخصصین کودک برای پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن و عوارض مربوط به آن تجویز می‌شود.

همانطور که در بخش قبل گفتیم، قطره‌های لیپوزوفر بنیان سلامت کسری حاوی آهن لیپوزومال هستند که دارای ویژگی‌های خاص و بسیار مفیدی است و مکمل‌های آن را نسبت به سایر مکمل‌های آهن کاملا متمایز می‌سازد. از قطره لیپوزوفر و لیپوزوفر فورت به عنوان یک مکمل غذایی جهت تامین آهن مورد نیاز نوزادان و کودکان استفاده می‌شود. همچنین از کم خونی ناشی از فقر آهن در این سنین جلوگیری می‌گردد.

خرید قطره لیپوزوفر

خرید قطره لیپوزوفر فورت

شباهت لیپوزوفر آبی و قرمز

خب تا اینجا با دو قطره لیپوزوفر و لیپوزوفر بی اس کی و ترکیبات اصلی آن‌ها آشنا شدیم. قبل از اینکه به بررسی تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز بپردازیم، بهتر است شباهت‌های آن‌ها را بیان کنیم. این دو مکمل آهن برای کودکان سن یک تا سه سال مناسب هستند. البته نوزادان زیر یک سال نیز می‌توانند با مشورت پزشک از این قطره استفاده کنند.

هر دو قطره آبی (لیپوزوفر فورت) و قرمز (لیپوزوفر) حاوی آهن به فرم لیپوزومال هستند و در برخی موارد به نام قطره لیپوزومال نیز شناخته می‌شوند. شباهت دیگر این دو قطره این است که سریع‌تر از سایر فرم‌ها جذب می‌شوند. همچنین نسبت به مکمل‌های آهن دیگر، ثبات و پایداری بیشتری دارند و باعث رهاسازی تدریجی محتویات می‌گردند.

علاوه بر این در لیپوزوفر آبی و قرمز، عوارض جانبی به حداقل رسیده و دارای طعم بد و خاصیت سیاه کردن دندان‌ها نمی‌باشند. هر دو قطره لیپوزوفر و لیپوزوفر فورت بی اس کی به صورت یک شیشه ۳۰ میلی‌لیتری به همراه قطره‌چکان بسته‌بندی شده‌اند.

خرید قطره لیپوزوفر
جهت خرید قطره لیپوزوفر با قیمت مناسب از داروخانه آنلاین مفیدطب روی عکس کلیک کنید.

تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز

همانطور که در بخش قبل گفتیم این دو قطره آهن از نظر ترکیبات و موارد مصرف کاملا مشابه یکدیگر هستند. تنها تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز در میزان آهن لیپوزومال موجود در آن‌ها است. قطره لیپوزوفر (قرمز) حاوی ۷ میلی‌گرم و قطره لیپوزوفر فورت (آبی) حاوی ۱۴ میلی‌گرم آهن به فرم لیپوزومال می‌باشد. در واقع نوزادان و کودکانی که بنا بر صلاح‌دید پزشک به میزان آهن بیشتری نیاز دارند، باید از قطره لیپوزوفر فورت استفاده کنند. در کودکانی که کم خونی خفیف‌تر است، قطره لیپوزوفر (قرمز) با مقدار ۷ میلی‌گرم آهن مناسب است.

این دو قطره لیپوزوفر تفاوت دیگری ندارند و نکات منع مصرف، تداخل‌های دارویی و عوارض جانبی آن‌ها کاملا مشابه یکدیگر است. شما می‌توانید طبق تجویز پزشک و مقدار نیاز فرزندتان به آهن لیپوزومال، از لیپوزوفر قرمز و یا آبی استفاده کنید.

میزان مصرف قطره آهن لیپوزوفر

بهترین مرجع جهت اطلاع از نحوه و میزان مصرف قطره آهن لیپوزوفر پزشک معالج کودک شما است. اما مقدار معمول مصرف هر دو قطره لیپوزوفر طبق بروشور آن‌ها، روزانه یک میلی‌لیتر از محلول به صورت خوراکی است. حال با توجه به تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز که در بخش قبل گفتیم، مشخص می‌شود که با مصرف قطره لیپوزوفر روزانه یک میلی‌لیتر، معادل ۷ میلی‌گرم آهن و قطره لیپوزوفر فورت روزانه یک میلی‌لیتر، معادل ۱۴ میلی‌گرم آهن مورد نیاز کودکان تامین می‌گردد.

توجه داشته باشید که قبل از هر بار مصرف، باید شیشه قطره را به خوبی تکان دهید. قطره‌های لیپوزوفر بر خلاف سایر مکمل‌های آهن، با داروهایی نظیر آنتی‌اسیدها، مهارکننده‌های H2 و مهارکننده‌های پمپ پروتون تداخلی ندارند. این ویژگی به علت ماهیت لیپوزومال و غیر یونی بودن آن‌هاست، در نتیجه نیازی به فاصله مصرف حداقل ۲ ساعته با داروهای ذکر شده وجود ندارد. همچنین قطره لیپوزوفر و لیپوزوفر فورت تداخل کمتری با غذا دارند و می‌توان آن‌ها را با فرآورده‌های لبنی مصرف کرد.

خرید قطره لیپوزوفر فورت
جهت خرید قطره لیپوزوفر فورت با قیمت مناسب از داروخانه آنلاین مفیدطب روی عکس کلیک کنید.

عوارض قطره لیپوزومال بی اس کی

در مورد عوارض قطره‌های لیپوزوفر بی اس کی در طول متن صحبت کردیم. این دو قطره آهن به دلیل دارا بودن فرم لیپوزومال آهن، در تماس مستقیم با مخاط دستگاه گوارشی قرار نمی‌گیرند. جذب سریع‌تری دارند و دارای ویژگی رهاسازی تدریجی محتویات هستند. تمام این مزایا موجب شده که قطره لیپوزومال عوارض جانبی معمول سایر قطره‌های آهن را نداشته باشند. البته توجه داشته باشید که مصرف طولانی‌مدت آهن با دوز بالا می‌تواند به مسمومیت با آهن منجر شود.

مقایسه شباهت و تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز

در جدول زیر دو قطره لیپوزوفر و لیپوزوفر فورت را از جهات مختلف مقایسه کردیم که مطالعه آن می‌تواند به شما در انتخاب بین این دو مکمل آهن کمک کند.

عنوان قطره لیپوزوفر (قرمز) قطره لیپوزوفر فورت (آبی)
موارد مصرف تامین آهن و پیشگیری کم خونی ناشی از فقر آهن در نوزادان و کودکان تامین آهن و پیشگیری کم خونی ناشی از فقر آهن در نوزادان و کودکان
مواد تشکیل‌دهنده ۷ میلی‌گرم آهن لیپوزومال ۱۴ میلی‌گرم آهن لیپوزومال
میزان مصرف روزانه یک میلی‌لیتر روزانه یک میلی‌لیتر
حجم قطره ۳۰ میلی‌لیتر ۳۰ میلی‌لیتر
عوارض گوارشی ندارد ندارد
طعم بد و نامطلوب ندارد ندارد
سیاه کردن دندان‌ها ندارد ندارد

جمع بندی

قطره لیپوزوفر بنیان سلامت کسری در دو نوع آبی و قرمز به بازار ارائه می‌شود. بسیاری از والدین جهت انتخاب بین این دو مکمل آهن پرفروش، دچار ابهام شده‌اند و سوالات زیادی از ما در این مورد می‌پرسند. از همین رو در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم به طور کامل تفاوت لیپوزوفر آبی و قرمز را برای شما شفاف‌سازی کنیم.

شما می‌توانید جهت خرید قطره لیپوزوفر و قطره لیپوزوفر فورت و سایر مکمل‌ها شامل انواع قطره آهن خارجی و ایرانی به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه نمایید. داروخانه آنلاین مفیدطب یک مرجع معتبر برای خرید مکمل‌ها و محصولات گیاهی است.

خرید انواع قطره آهن

هر سوال دیگری در مورد محصولات مکمل آهن و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و