برای سردی معده چه قرصی بخوریم
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

سردی معده و تجمع بلغم در معده مشکلاتی رایج است؛ این مشکلات به خصوص در افرادی که سن بالاتری دارند، بیشتر اتفاق می‌افتد. در نتیجۀ سردی معده، ممکن است دچار اختلالات گوارشی مختلفی مانند نفخ و یبوست شوید. حال در پاسخ سوالِ برای سردی معده چه قرصی بخوریم، به طور خلاصه باید بگوییم که یکی از بهترین نمونه‌های دارو گیاهی برای سردی معده، قرص بلغم است که دستور آن در طب سنتی آمده است. در این مقاله ضمن مطالعه راه‌هایی برای درمان سردی معده، با این قرص بیشتر آشنا می‌شویم.

سردی معده چگونه ایجاد می‌شود؟

انتخاب‌ها و عادت‌های غذایی و سبک زندگی، به طور مستقیم روی سردی معده تاثیر دارند. از جمله:

  • مصرف زیاد لبنیات، کربوهیدرات‌هایی مثل سیب زمینی، غذاهایی با پایه آرد سفید مثل ماکارونی و نان و…
  • عدم تعادل در میزان خواب با کیفیت و داشتن اختلالات خواب مثل کم‌خوابی
  • مصرف آب زیاد و سرد به‌خصوص با معده پر
  • خوردن ترشیجات زیاد

در واقع سردی معده معمولا به صورت غلبه بلغم در معده اتفاق می‌افتد. بلغم یکی از چهار مزاج در طب سنتی (دم، صفرا، بلغم و سودا) است. بلغم همان مزاج سرد و تر است که شاید درباره‌اش شنیده باشید. در طب سنتی معتقدند که غلبه هر کدام از اخلاط در بدن، باعث نمود علائم مختلفی می‌شود.

غلبه بلغم زمانی اتفاق می‌افتد که مزاج بلغم بر بدن فرد غلبه کرده (میزان سردی و رطوبت بیش از حد شده) و علائم آن بروز پیدا کند. همچنین فردی که مزاج دیگری دارد اما در یکی از اندام‌های خود دچار غلبه بلغم شده باشد، گفته می‌شود که غلبه بلغم در آن عضو اتفاق افتاده است و فرد باید تحت درمان قرار گیرد.

 اگر بلغم زیاد شود، اختلالات مختلفی را مشاهده خواهیم کرد که عمده این ناراحتی‌ها در معده و سیستم گوارش خود را نشان می‌دهند؛ به خصوص هنگامی که این زیاد شدنِ بلغم، در معده اتفاق بیفتد. در واقع طب سنتی بر این باور است که هر کدام از اعضا و جوارح بدن دارای طبع خاص خود هستند و طبع نرمال معده، گرم است. بنابراین اگر معده سرد و مرطوب شود، مشکلاتی برای هضم و گوارش ایجاد مشکل شده و علائم ناخوشایند دیگری نیز در بدن به وجود می‌آید. 

عوارض سردی معده و علائم بلغم

علائم بلغم بر حسب اندامی که در آن بلغم زیاد می شود متفاوت است. با این حال علائم غالب غلبه بلغم شامل موارد زیر است:

  • دیر هضم شدن غذاها
  • دفع متوالی گاز معده
  • احساس نفخ در معده و روده‌ها
  • رفلاکس معده یا همان ترش کردن
  • احساس فشار و درد در ناحیه شکم
  • چاقی در نواحی شکم، کمر، باسن و ران‌ها
  • کم‌خوابی و بی‌خوابی
  • بی‌حالی
  • یبوست

حال اگر بخواهیم درباره کارها و غذاهایی که برای رفع سردی معده خوب است، صحبت کنیم، می‌توانیم روش‌های برطرف کردن بلغم را برشماریم. لازم است بدانید که برای تشخیص مزاج خود و علائم سردی معده و در نهایت اقدام به درمان، توصیه می‌شود به متخصص طب سنتی مراجعه کنید تا علائم شما به دقت بررسی شود و بر آن اساس مزاج و چگونگی عدم تعادل آن در شما مشخص شود. سپس در صورتی دچار غلبه بلغم یا سردی معده شده‌اید، اقدامات لازم برای رفع بلغم انجام دهید. حال خوب است در ادامه توضیح دهیم که برای سردی معده چه قرصی بخوریم؟

خرید قرص دوای بلغم

درمان سردی معده

چه اقداماتی برای رفع سردی معده باید انجام دهیم و به عبارتی برای سردی معده چه خوب است؟ در جواب می‌گوییم که اساس کلی درمان غلبه خلط بلغم این است که حرارت و گرمای بدن را بالا ببریم. در ادامه چند راهکار مفید در راستای بهبود سردی معده می‌خوانید. این راهکارها را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم: اصلاحات سبک زندگی، غذاها و قرص ضد سردی و بلغم.

برای سردی معده چه تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کنیم؟

برای رفع غلبه بلغم در معده و جلوگیری از سردی معده، لازم است تغییراتی در عادت‌ها و سبک زندگی خود ایجاد کنید. این نکات می‌توانند برای رفع سردی معده خوب و مفید واقع شوند:

اولین مرحله رعایت اصول شش‌گانه‌ طب سنتی (سته ضروریه) است. چند توصیه طب سنتی در رابطه با این اصول:

  • فقط هنگام گرسنگی غذا بخورید.
  • بهتر است هنگام غذا خوردن دچار عواطفی مانند خشم و اضطراب نباشید.
  • اگر معده سرد و مرطوبی دارید، باید خواب متعادل و کافی داشته باشید؛ چرا که خواب زیاد بخصوص خواب در روز می‌تواند میزان سردی و رطوبت را در شما زیاد کند.
  • بی‌تحرکی مضر است به همین جهت توصیه می‌شود که دو الی سه ساعت بعد از وعده غذایی پیاده‌روی کنید. طب سنتی توصیه به داشتن ورزش اصولی منظم و با برنامه می‌کند.
  • بهتر است تا یک یا دو ساعت بعد از غذا آب نخورید. به خصوص توصیه می‌شود که به هیچ عنوان آب سرد مصرف نکنید.

برای سردی معده چی بخوریم؟

برخی از خوراکی‌ها دمای معده را پایین می‌آورند. اگر معده و دستگاه گوارش سرد باشند، احتمال غلبه بلغم افزایش پیدا می‌کند و ممکن است عوارض آن را تجربه کنید. حال برای معده ی سرد چه بخوریم؟ در این مواقع باید از خوراکی‌ها و داروهای گیاهی با طبع گرم و خشک استفاده کرد تا تعادل به اخلاط چهارگانه بدن برگردد.

از راه‌های درمان فوری سردی معده طبق طب سنتی، مصرف این خوراکی‌هاست:

  • زیره
  • زنیان
  • سیاه دانه
  • آویشن شیرازی
  • عسل

همچنین پرهیز از مصرف زیاد ترشیجات، پنیر و لبنیات، مرکبات، سیب زمینی، نان و برنج توصیه می‌شود. به علاوه از ریزه خواری در طول روز خودداری کنید، چرا که این کار به سردی معده شما می‌افزاید.

برای سردی معده چه قرصی بخوریم؟

قرص دوای بلغم نیاک یکی از انواع بهترین و قویترین قرص رفع سردی و بلغم معده است. این داروی گیاهی با استفاده از چند ترکیب مفید ساخته می‌شود که در طب سنتی این ترکیبات را برای درمان بلغم بسیار موثر می‌دانند. در ادامه با این قرص بیشتر آشنا می‌شوید.

معرفی قرص بلغم نیاک و ترکیبات آن

قرص بلغم نیاک یک محصول کاملا گیاهی و طبیعی است که به از بین رفتن سردی معده و رطوبت آن (بلغم) و تاثیرات منفی این مشکل در بدن کمک می‌کند. از جمله عوارض ناشی از سردی معده که مصرف این قرص به درمان آن‌ها کمک می‌کند، نفخ و ورم معده است. این قرص بادشکن، در واقع حرارت معده را بالا برده و به آن قدرت می‌دهد تا کار خود را که هضم غذاست، به خوبی انجام دهد.

این قرص پرطرفدار همچنین حاوی ترکیباتی است که برای درمان رفلاکس معده مفید بوده و به این ترتیب منجر به کاهش سرفه‌های ناشی از بازگشت اسید معده می‌شود. این داروی گیاهی توسط شرکت داروسازی نیاک با توجه به توصیه‌های کتب و متون طب سنتی تهیه شده است. در واقع داروسازی نیاک در عمل به سوال برای سردی معده چه قرصی بخوریم، پاسخ داده است.

ترکیبات قرص بلغم در متون طب سنتی به کرات ذکر شده و در طب سنتی از آن برای درمان بیماری‌هایی که به علت تجمع سردی مخصوصا در معده ایجاد می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه، این ترکیبات را بررسی می‌کنیم.

قرص بلغم نیاک برای سردی معده
قرص بلغم نیاک برای سردی معده

سیاه دانه

سیاه دانه (Sativa) یک گیاه بومی جنوب غربی آسیا بوده و خواص بسیاری دارد. طبع سیاه دانه گرم و خشک است و بنابراین برای معده سرد و تر مناسب بوده و ضد آن است. این گیاه سودمند در ترکیبات قرص بلغم وجود دارد.

آویشن

آویشن (Thyme) گیاه دیگر در ترکیبات دوای بلغم موجود است. این گیاه، مهارکننده باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشداز دیگر خواص آویشن می‌توان به خواص ضد میکروبی، ضد درد، ضد گرفتگی عضلات و ترمیم سیستم تنفسی اشاره کرد.

زنیان

زنیان (Trachyspermum) ترکیب دیگر در قرص دوای بلغم است. این گیاه نیز دارای طبع گرم و خشک است که به مبتلایان به بلغم و سردی معده توصیه می‌شوداز جمله خواص تأیید شده برای زنیان در علم پزشکی مدرن می‌توان به خاصیت ضد میکروبی، ضدالتهاب، ضد نفخ و… اشاره کرداین گیاه دارویی در درمان و بهبود چاقی، یبوست و رفلاکس معده کاربرد داردبا مصرف زنیان، عملکرد معده بهبوده پیدا کرده و غذاها راحت‌تر و سریع‌تر هضم می‌شوند.

مصطکی

مصطکی در واقع نوعی صمغ است که به آن کندر رومی نیز می‌گوینداین صمغ از درخت نوعی پسته (پسته مصطکی) تراوش می‌شود و خواص درمانی بسیاری برای آن ذکر شده استمصطکی دارای طبع گرم و خشک بوده به درمان بلغم کمک می‌کنداین ماده سودمند در ترکیبات قرص بلغم به کار رفته استاز جمله خواص آن وجود آنتی اکسیدان‌ها، درمان کننده زخم‌های معده و روده، کاهش دهنده التهاب دستگاه گوارش، کاهش دهنده کلسترول و… می‌باشند.

این چهار ترکیب در کنار هم، نهایتا می‌توانند به شما بگویند که چه قرصی برای سردی معده خوب است! قرص بلغم نیاک.

نحوه مصرف قرص بلغم برای سردی معده

نحوه مصرف توصیه شده قرص دوای بلغم برای دفع سردی و بلغم معده، به این صورت است که ۲ الی ۳ قرص در صبح ناشتا و ۲ الی ۳ قرص شب پیش از خواب مصرف کنید. در صورتی که متخصص طب سنتی قرص را برای سردی معده شما تجویز کرده است، آن را طبق نظر او مصرف کنید.

جمع بندی

قرص دوای بلغم، قرصی برای سردی معده است که در واقع بسیاری از افراد، آن را به عنوان بهترین دوای بلغم و رفع سردی و رطوبت می‌شناسند. در این مقاله علاوه بر آشنایی با قرص بلغم به عنوان قرصی که خوب است برای رفع سردی معده بخوریم، درباره راهکارها و خوراکی هایی برای درمان این مشکل خواندید. برای خرید قرص دوای بلغم از داروخانه آنلاین مفیدطب، روی دکمه زیر بزنید:

خرید قرص دوای بلغم

سوالات متداول

آیا زنجبیل برای سردی معده خوب است؟

زنجبیل به دلیل داشتن طبع گرم و خشک، می‌تواند خوراکی مناسبی برای از بین بردن سردی معده و نیز رطوبت آن است.

آیا نبات برای سردی معده فایده دارد؟

نبات دارای طبعی گرم است بنابراین می‌تواند برای رفع لحظه‌ایِ سردی معده از آن استفاده کنید.

ایا سردی معده باعث لاغری میشود؟

در واقع سردی معده و تجمع بلغم (سردی و رطوبت) در معده طبق طب سنتی نه تنها باعث لاغری نمی‌شود، بلکه می‌تواند یکی از عوامل تجمع بلغم و چربی در دور کمر و شکم یا در باسن و ران می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است تجمع یا غلبه بلغم خود را درمان کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

10 دیدگاه دربارهٔ «برای سردی معده چه قرصی بخوریم؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، چنانچه تشخیص بلغم برای شما توسط پزشک قرار داده شده است تا رفع علایم و تقریبا ۳دوره از قرص بلغم می توانید مصرف نمایید.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      سلام دوست گرامی، منظور شما را به درستی متوجه نشدم.آیا هنگام خواب بزاق دهان جاری می شود؟
      با احترام دکتر داروساز

  1. باعرض سلام ببخشید سردی معده دارم دهنم طعم تلخی داره همیشه، روی زبانم سفیده و متاسفانه بوی بد دهان هم دارم همیشه، میخواستم بدونم قرص داروی بلغم میتونه مشکلمو برطرف کنه صد درصد یانه کمبود وزن هم دارم خیلی لاغرم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برای تشخیص و تعدیل طبع باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. اگر طبع شما بلغمی باشد، قرص بلغم نیاک در رفع غلبه بلغم به شما کمک می کند.
      ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

      1. باعرض سلام ببخشید سردی معده دارم دهنم طعم تلخی داره همیشه، روی زبانم سفیده و متاسفانه بوی بد دهان هم دارم همیشه، میخواستم بدونم قرص داروی بلغم میتونه مشکلمو برطرف کنه صد درصد یانه

        1. دکتر نفیسه کیامنش

          با سلام دوست عزیز برای تشخیص و تعدیل طبع باید به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید. اگر طبع شما بلغمی باشد، قرص بلغم نیاک در رفع غلبه بلغم به شما کمک می کند.
          ​​​​​​​​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع