طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن | راهنمای گام به گام

طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

امروزه افراد زیادی وجود دارند که بر این عقیده هستند که اگر وزن کم کنند، جذاب‌تر به نظر می‌رسند. برخی از افراد نیز به دلایل سلامتی به دنبال کاهش وزن خود هستند. از همین رو انواع رژیم‌های لاغری، مکمل‌های کمک به کاهش وزن و تمرینات ورزشی به افراد علاقمند به کاهش وزن توصیه می‌شود. بسیاری از مردم نکات زیادی در مورد روش‌های کاهش وزن می‌دانند، اما اگر با متخصصین واجد شرایط مشورت کنید، همه آن‌ها خواهند گفت که رژیم غذایی شما باید غنی از پروتئین باشد. پروتئین تهیه شده از آب پنیر یا همان پروتئین Whey می‌تواند در مسیر رسیدن به تناسب اندام شما کمک کند. اگر می‌خواهید اطلاعات کاملی در مورد طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن کسب کنید، این مطلب را مطالعه کنید.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب برخی از سوالات مهم در مورد نحوه استفاده از پروتئین آب پنیر برای لاغری را توضیح می‌دهیم.

پروتئین وی چیست و چه انواعی دارد؟

پروتئین وی Whey از آب جمع شده روی ماست یا پنیر به دست می‌آید، از همین رو آن را با پودر آب پنیر یا ماءالجبن نیز می‌شناسند. این مکمل با ارزش‌ترین نوع پروتئین و یک پروتئین کامل به شمار می‌رود، چرا که حاوی ۹ آمینو اسید ضروری بوده و لاکتوز موجود در آن کم است. فواید بسیار زیادی برای این نوع پروتئین ذکر شده است، با این حال محققان دائما در حال بررسی خواص درمانی آن هستند.

کمک به کاهش وزن، ساخته عضله و تشکیل ماهیچه از مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای بدنسازی هستند. این پروتئین همچنین در کنار افزایش توده عضلانی بدن به کاهش وزن کمک می کند. از جمله رایج‌ترین انواع پودر پروتئین وی که به صورت مکمل برای اهداف مختلف تولید می‌شوند، می‌توان به سه مورد زیر اشاره کرد:

  • پروتئین وی کنسانتره: این پودر پروتئین حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد میزان پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. از بین انواع پروتئین وی دیگر، پروتئین وی کنسانتره طعم و مزه بهتری داشته و قیمت مناسب‌تری نیز دارد.
  • پروتئین وی ایزوله: این نوع پروتئین وی برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. وی ایزوله معمولا حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین بوده و بیشترین میزان پروتئین را دارا می‌باشند. این نوع پروتئین وی چربی بسیار کمی نیز دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.
  • پروتئین وی هیدرولیز شده: پروتئین وی هیدرولیز شده نسبت به دو شکل دیگر پروتئین وی، به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت.

قبل از اینکه به برررسی طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن بپردازیم، بهتر است با فواید کلی این مکمل غذایی بیشتر آشنا شویم.

فواید پروتئین وی چیست؟

در اغلب مواد پروتئین وی را به علت خاصیت عضله‌سازی آن می‌شناسند. اما علاوه بر عضله‌سازی، پروتئین وی فواید متنوع بسیاری دارد. مصرف این پروتئین می‌تواند به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای در جهات مختلف به حفظ سلامت عمومی کمک کند. از مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای بانوان و آقایان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه و پاکسازی خون
  • رفع یبوست و دارای خاصیت ملین
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • بهبود لکه‌های پوستی
  • تامین اسیدهای آمینه ضروری
  • ساخت توده‌های عضلانی از طریق ساخت پروتئین در عضله‌ها
  • افزایش متابولیسم و موثر در کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش کلسترول بدن
  • دارای خواص ضد سرطانی
  • تنظیم فشار خون و موثر در سلامت قلب و عروق
  • افزایش قدرت عضلات و مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان

برای خرید انواع مکمل بدنسازی و ورزشی با قیمت‌های مناسب و تخفیفات ویژه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. از طریق اپلیکیشن یا سایت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید مکمل‌های بدنسازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

پروتئین آب پنیر یا پروتئین Whey غنی از مواد مغذی است و می‌تواند به افزایش متابولیسم و کاهش وزن کمک کند. این ماده حاوی اسیدآمینه‌هایی است که به عنوان یک بلوک ساختمانی مهم برای عضلات شما محسوب می‌شوند. این اسیدهای آمینه به شما کمک می‌کنند که کالری بیشتری بسوزانید و به طور موثرتری وزن چربی را کاهش دهید. علاوه بر این پروتئین وی می‌تواند با تکیه بر محتوای سیرکننده خود، میل به غذاهای ناسالم را در شما کاهش دهد.

در ادامه شما را با طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن آشنا می‌کنیم. این پروتئین به روش‌های مختلفی توسط ورزشکاران و سایر افراد غیر ورزشکار استفاده می‌شود.

پروتئین وی به عنوان یک مکمل چربی سوز

اگر بخواهید از پروتئین وی برای هدف کاهش وزن خود استفاده کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها، اضافه کردن پودر پروتئین وی به وعده‌های غذایی معمولی است. به طور مثال می‌توانید آن را با سوپ مخلوط کنید، در غذاهای سرخ شده بریزید و یا مقداری از آن را با شیر یا آب مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می‌توانید از پودر پروتئین وی در اسموتی‌ها به تنهایی و یا مخلوط با ماست و میوه‌ها استفاده کنید.

پروتئین وی به عنوان میان وعده
می‌توانید پروتئین وی را با هر ماده غذایی دلخواه خود مخلوط کنید، همراه با اسموتی‌ها یا مخلوط با شیر و آبمیوه میل کنید.

پروتئین وی به عنوان یک میان‌وعده یا وعده غذایی

یک طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن، جایگزین کردن آن با یک وعده غذایی یا مصرف آن به عنوان میان وعده است. این گزینه مخصوصا در صورتی مفید است که دریافت پروتئین کافی از طریق منابع غذایی دشوار باشد. می‌توانید پودر پروتئین وی را به صورت شیک تهیه کرده و از آن میل کنید.

به یاد داشته باشید که ترکیب پروتئین آب پنیر در رژیم غذایی برای کاهش وزن، تنها در صورتی موثر خواهد بود که با ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و متعادل همراه شود. اگر کالری دریافتی شما بالا است یا چربی زیادی مصرف می‌کنید، افزودن پروتئین وی به رژیم غذایی شما حتی ممکن است منجر به افزایش وزن نیز بشود.

پروتئین وی به عنوان نوشیدنی

دیگر طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن که تقریبا رایج‌ترین روش استفاده آن است، مخلوط کردن آن با آب و مصرف آن به صورت نوشیدنی در طول روز است. توجه داشته باشید که هنگام مخلوط کردن پودر پروتئین وی، از آب سرد استفاده کنید. آب داغ می‌تواند ماهیت پروتئین وی را تغییر دهد و از اثربخشی آن کاسته شود. همچنین می‌توانید از یک شیکر یا مخلوط کن برای میکس کردن پودر پروتئین وی استفاده کنید. این روش باعث می‌شود که پودر به طور مساوی در سراسر مایع توزیع شود.

زمان مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن

بهترین زمان برای استفاده از پروتئین آب پنیر بلافاصله بعد از تمرین است. این مسئله به بدن شما کمک می‌کند تا پروتئین را به طور موثرتری جذب کند. البته این نکته را باید ذکر کنیم که اگر ورزش نمی‌کنید، باز هم می‌توانید از پروتئین وی استفاده کنید، اما ممکن است آنقدر موثر نباشد.

هنگامی که پودر پروتئین آب پنیر خود را مخلوط کردید، می‌توانید بلافاصله آن را بنوشید یا برای بعد در یخچال نگهداری کنید. اما نکته مهم اینجاست که باید پروتئین وی مخلوط‌شده خود را در عرض چند ساعت بنوشید تا از فاسد شدن آن جلوگیری کنید.

به طور کلی، استفاده از پروتئین آب پنیر می‌تواند راهی موثر برای کمک به عضله‌سازی و ریکاوری سریع بعد از تمرین باشد. فقط به یاد داشته باشید که پودرهای پروتئین آب پنیر طبیعی را انتخاب کنید، بروشور یا برچسب روی محصول را به دقت بخوانید و دستورالعمل‌های آن را دنبال کنید. با در نظر گرفتن این نکات، می‌توانید بدون هیچ مشکلی از مزایای پروتئین آب پنیر بهره‌مند شوید.

مقدار مصرف روزانه پروتئین برای کاهش وزن

تا این بخش از مقاله در مورد طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن صحبت کردیم و راجع به بهترین زمان استفاده از آن نیز توضیح دادیم. اما یکی از سوالات پرتکرار مصرف‌کنندگان مکمل‌های پروتئین این است که در طول روز چند پیمانه (اسکوپ) پروتئین مصرف کنیم؟

نمی‌توان پاسخی قطعی به این پرسش داد، چرا که این موضوع به عوامل مختلفی از جمله وزن، توده عضلانی و سطح فعالیت شما بستگی دارد. با این حال می‌توان گفت به طور کلی روزانه ۱ تا ۲ پیمانه پروتئین آب پنیر که بیشتر آن را بعد از تمرین مصرف کنید، مقدار مناسبی خواهد بود. اگر می‌خواهید توده عضلانی بسازید، شاید به مصرف پروتئین وی بیشتری نیاز داشته باشید.

در صورتی که قصد دارید مقدار پروتئین مصرفی روزانه خود را افزایش دهید، می‌توانید آن را با انواع اسموتی‌های مورد علاقه خودتان مخلوط کنید و یا در مواد کلوچه یا پنکیک خود بگنجانید. هر روشی که برای مصرف پروتئین وی خود در نظر گرفته‌اید، فرقی نمی‌کند. فقط باید به گونه‌ای باشد که در هر وعده مصرف، تقریبا ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین دریافت کنید.

مقدار مصرف پروتئین وی در روز
به طور کلی مقدار مصرف پروتئین وی در روز به اندازه یک الی دو اسکوپ یا پیمانه توصیه می‌شود. مگر اینکه متخصص تغذیه روش دیگری تجویز کند.

جمع بندی

در طول مقاله به بررسی چند نوع از روش‌های مصرف پروتئین وی پرداختیم. همانطور که بیان شد، شما می‌توانید پروتئین وی را با آب یا شیر میکس کرده و به صورت نوشیدنی مصرف کنید. یا اینکه پودر پروتئین آب پنیر را در اسموتی‌ها، شیک‌ها و یا مواد غذایی مورد علاقه خود ریخته و میل کنید. پروتئین وی باید بعد از تمرین مصرف شود تا بهترین نتیجه حاصل گردد. همچنین می‌توانید آن را به عنوان یک میان‌وعده نیز جایگزین کنید.

با این حال اگر با گنجاندن پروتئین آب پنیر در رژیم غذایی روزانه خود مشکل دارید، برای راهنمایی بیشتر در مورد طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن، از پزشک یا متخصص تغذیه خود مشاوره بگیرید. علاوه بر این، اطمینان حاصل کنید که در طول روز هیدراته می‌شوید (آب کافی مصرف می‌کنید) تا بدنتان بتواند پروتئین را به درستی هضم و پردازش کند.

برای خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی

منبع مقاله:

ترجمه از naturaltein.in


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و