خداحافظی با چربی‌ها: بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی

بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پروتئین وی که از پروتئین آب پنیر تهیه می‌شود از سایر پروتئین‌ها اهمیت بیشتری دارد. این پروتئین حاوی طیفی باورنکردنی از اسیدهای آمینه ضروری است که به سرعت جذب می‌شوند. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که پروتئین Whey می‌تواند به شما در افزایش قدرت، به دست آوردن عضله و از دست دادن مقادیر قابل توجهی از چربی بدن کمک کند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم در مورد مکانیسم اثر پروتئین وی برای کاهش وزن و لاغری صحبت کنیم. همچنین بررسی خواهیم کرد که بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی چیست.

پروتئین وی چیزی بیش از پروتئین است. این ماده حاوی بسیاری از مواد مغذی بوده که برخی از آنها دارای اثرات بیولوژیکی قوی هستند. در واقع، پروتئین Whey یکی از بهترین مکمل‌های مورد مطالعه در جهان است. در ادامه قبل از هر چیز، اطلاعات مختصری در مورد اینکه پروتئین وی چیست و چه انواعی دارد، ارائه خواهیم کرد.

پروتئین وی چیست و چطور ساخته می‌شود؟

پروتئین وی (Whey Protein) مخلوطی از پروتئین‌های جدا شده از آب پنیر است. آب پنیر در طی فرایندی که پنیر تولید می‌شود، از مایع شیر جدا می‌گردد. شیر در واقع حاوی دو نوع پروتئین اصلی است: کازئین(۸۰%) و وی (۲۰%).

پروتئین آب پنیر به خودی خود طعم خوبی ندارد، به همین دلیل است که معمولاً به مکمل‌های آن طعم‌دهنده اضافه می‌شود. پودرهای پروتئین وی با طعم شکلات، وانیل و توت فرنگی محبوب هستند.

مصرف مکمل‌های پروتئین وی برای بدنسازان و علاقه‌مندان به باشگاه و همچنین افرادی که نیاز به کاهش وزن دارند یا به سادگی پروتئین را در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنند، مهم است. پروتئین وی به طور کلی به خوبی تحمل می‌شود، اگرچه افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز باید مراقب باشند و حتی برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

برای خرید انواع مکمل بدنسازی و ورزشی با قیمت‌های مناسب و تخفیفات ویژه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. از طریق اپلیکیشن یا سایت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید مکمل‌های بدنسازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

انواع پروتئین وی چیست و چه تفاوتی دارند؟

مکمل‌های پروتئین وی در سه نوع تولید می‌شوند که تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه پردازش است.

پروتئین وی کنسانتره

این پودر پروتئین حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد میزان پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره‌های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین هستند و بالاترین سطح آن‌ها تا ۹۰ درصد پروتئین دارند. از بین انواع پروتئین وی دیگر این مورد طعم و مزه بهتری دارد. از آنجا که این پروتئین با فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید شده است، نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.

پروتئین وی ایزوله

این نوع پروتئین وی برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. وی ایزوله معمولا حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین بوده و بیشترین میزان پروتئین را دارا می‌باشند. پروتئین وی ایزوله، خالص‌ترین شکل پروتئین وی موجود است و از آنجا که مقدار لاکتوز پایینی دارد، یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. این نوع پروتئین وی چربی بسیار کمی نیز دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

پروتئین وی هیدرولیز شده

این پروتئین تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته است که به جذب بهتر پروتئین در بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین وی هیدرولیز شده نسبت به دو شکل دیگر پروتئین وی، به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. در پروتئین وی هیدرولیز شده آنقدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده‌اند که تقریبا تبدیل به اسید آمینه شده است. این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت.

***

انواع پروتئین وی
مکمل های پروتئین وی در سه نوع وی کنسانتره، وی ایزوله و وی هیدرولیز شده تولید می‌شود که هر یک ویژگی‌های خود را دارند

به نظر می‌رسد پروتئین وی کنسانتره به طور کلی بهترین گزینه باشد. قیمت مکمل‌های حاوی این نوع پروتئین ارزان‌تر بوده و بیشتر مواد مغذی مفید موجود در آب پنیر را حفظ می‌کند. بسیاری از مردم نیز طعم پروتئین وی کنسانتره را ترجیح می‌دهند که احتمالاً به دلیل لاکتوز و چربی است.

اما اگر در تحمل کنسانتره مشکل دارید، یا می‌خواهید روی پروتئین تأکید کنید و کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها را کاهش دهید، پروتئین وی ایزوله – یا حتی هیدرولیز شده – ممکن است گزینه بهتری برای شما باشد. به خاطر داشته باشید که حتی اگر کنسانتره محبوب‌ترین شکل باشد، بیشتر مطالعات پروتئین وی ایزوله را بررسی کرده‌اند.

فواید اصلی پروتئین وی چیست؟

قبل از اینکه در مورد بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی صحبت کنیم، بد نیست دیگر فواید این مکمل مغذی را نیز بشناسیم. مصرف این پروتئین می‌تواند به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای در جهات مختلف به حفظ سلامت عمومی کمک کند. از مهم‌ترین فواید پروتئین وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساخت توده‌های عضلانی از طریق ساخت پروتئین در عضله‌ها
  • افزایش متابولیسم و موثر در کاهش وزن
  • تامین اسیدهای آمینه ضروری
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • افزایش قدرت عضلات و مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان
  • تصفیه و پاکسازی خون
  • رفع یبوست و دارای خاصیت ملین
  • بهبود لکه‌های پوستی
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش کلسترول بدن
  • دارای خواص ضد سرطانی
  • تنظیم فشار خون و موثر در سلامت قلب و عروق

تاثیر پروتئین وی برای لاغری و کاهش وزن

این مسئله کاملا مشخص شده است که پروتئین وی می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا تا حد زیادی سیرکننده‌ترین درشت‌مغذی موجود است.

پروتئین وی می‌تواند مصرف انرژی را بین ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز افزایش دهد و باعث می‌شود افراد به طور خودکار تا ۴۴۱ کالری کمتر در روز دریافت کنند. در یک مطالعه نشان داده شده که دریافت ۲۵ درصد از کالری روزانه توسط پروتئین وی، اشتها را تا ۶۰ درصد کاهش داده و میل به خوردن میان وعده دیروقت را به نصف کاهش می‌دهد.

همچنین مطالعات نشان داده‌اند که جایگزینی سایر منابع کالری با پروتئین وی، همراه با وزنه‌برداری، می‌تواند باعث کاهش وزن حدود ۸ پوند (۳.۵ کیلوگرم) و افزایش توده عضلانی بدون چربی شود. اگر می‌خواهید لاغر شوید، یک مکمل پروتئین وی می‌تواند به شما کمک کند که هم وزن کم کنید و هم عضلات خود را حفظ کنید.

به طور کلی می‌توان گفت این پودر مکمل باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن می‌شود و موجب خواهد شد که مدت طولانی‌تری احساس سیری داشته باشید. از همین رو مقدار کالری دریافتی شما کمتر می‌شود.

برای خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی

تاثیر پروتئین وی برای چربی سوزی

هم مردان و هم زنان با مصرف مکمل پروتئین وی می‌توانند به اهداف مدیریت وزن خود برسند. احتمالاً شما هم دیده باشید ورزشکارانی که به طور منظم به باشگاه می‌روند، بعد از تمرین خود یک شیک پروتئینی مصرف می‌کنند و حتما متوجه بدن عضلانی آن‌ها شده‌اید. درست است که بدنسازان از پروتئین whey برای کمک به عضله‌سازی استفاده می‌کنند، با این حال، شما نباید اسیر این کلیشه شوید. پروتئین وی علاوه بر عضله‌سازی می‌تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند – چه مرد چه زن.

اما افزایش مصرف پروتئین می‌تواند به افزایش متابولیسم و چربی سوزی کمک کند. یک رژیم غذایی با پروتئین بالا، به ویژه هنگامی که با تمرینات بدنی مانند تمرینات قدرتی همراه باشد، ممکن است به فرد در ساخت عضله کمک کند. همین مسئله ممکن است به سرعت بخشیدن متابولیسم بدن فرد کمک کند، چرا که ماهیچه‌ها تمایل دارند کالری بیشتری در مقایسه با چربی بسوزانند.

مصرف پروتئین وی برای چربی سوزی
پروتئین وی می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد، این مکمل را می‌توانید در شیک‌ها یا اسموتی‌ها مخلوط کرده و میل کنید.

بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی کدام است؟

برای انتخاب بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی و کاهش وزن مورد هدف شما لازم است چند فاکتور را در نظر بگیرید. اول از همه معتبر بودن برندی که پروتئین وی آن را انتخاب می‌کنید، اهمیت زیادی دارد. توجه داشته باشید که این مکمل با برخی افزودنی‌های مضر و غیر ضروری پر نشده باشد یا حاوی مواد شیمیایی که بدن به آن نیاز ندارد، نباشد.

مورد دیگری که در انتخاب بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی باید در نظر بگیرید این است که مواد شیرین‌کننده یا قند مصنوعی به آن اضافه نشده باشد. همانطور که گفتیم پروتئین وی ایزوله حاوی مقدار چربی بسیار کمی است و درصد خلوص پروتئین آن بالاتر است، لذا مکمل‌های حاوی پروتئین وی ایزوله می‌توانند به عنوان بهترین وی برای چربی سوزی در نظر گرفته شوند.

اما پروتئین وی کنسانتره نیز گزینه خوبی برای این منظور است. چرا که هم قیمت مناسب‌تری دارد و هم اینکه چربی و کربوهیدرات موجود در آن نیز مقدار کمی است.

نحوه مصرف پروتئین وی برای چربی سوزی و کاهش وزن

اگر بخواهید از پروتئین وی برای هدف کاهش وزن خود استفاده کنید، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یکی از ساده‌ترین گزینه‌ها، اضافه کردن پودر پروتئین وی به وعده‌های غذایی معمولی است. به طور مثال می‌توانید آن را با سوپ مخلوط کنید، در غذاهای سرخ شده بریزید و یا مقداری از آن را با شیر یا آب مخلوط کرده و میل کنید. همچنین می‌توانید از پودر پروتئین وی در اسموتی‌ها به تنهایی و یا مخلوط با ماست و میوه‌ها استفاده کنید.

یک طریقه مصرف پروتئین وی برای چربی سوزی، جایگزین کردن آن با یک وعده غذایی یا مصرف آن به عنوان میان وعده است. این گزینه مخصوصا در صورتی مفید است که دریافت پروتئین کافی از طریق منابع غذایی دشوار باشد. می‌توانید پودر پروتئین وی را به صورت شیک تهیه کرده و از آن میل کنید.

دیگر طریقه مصرف پروتئین وی برای کاهش وزن که تقریبا رایج‌ترین روش استفاده آن است، مخلوط کردن آن با آب و مصرف آن به صورت نوشیدنی در طول روز است.

***

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب با شما در مورد بهترین پروتئین وی برای چربی سوزی صحبت کردیم. توجه داشته باشید که مصرف هیچ مکملی بدون داشتن تمرینات کافی و رژیم غذایی متعادل، نمی‌تواند در کاهش وزن و تناسب اندام دلخواه شما تاثیر قابل قبولی ایجاد کند. برای مصرف پروتئین وی و انتخاب مکمل‌های مناسب خود، حتما با مربی یا یک متخصص تغذیه مشورت داشته باشید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید و یا بیماری پیش زمینه‌ای دارید، استفاده از هر محصول بدون مشورت پزشک می‌تواند برای شما خطرساز باشد. شما می‌توانید انواع پروتئین وی، کراتین بدنسازی و سایر مکمل‌های ورزشی را از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. همچنین اگر در مورد هر یک از این محصولات و نکات مصرف آن‌ها سوالی داشتید، پایین این مقاله یا در سایت داروخانه دکتر اصیلی، پرسش‌های خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. متخصصین داروساز ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

منبع:

مقالات healthline.com


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط