بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

در سال‌های اخیر، علاوه بر انواع قرص لاغری، برخی از مواد غذایی از جمله دانه چیا جهت کمک به کاهش وزن و لاغری مورد توجه قرار گرفته‌اند. دانه چیا به عنوان یک ماده غذایی فوق‌العاده محبوب و موثر در میان افرادی که به دنبال رژیم غذایی سالم و لاغری هستند، شناخته شده است. در رابطه با طریقه مصرف و بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری سوالات زیادی پرسیده می‌شود. از این رو، در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، ابتدا کمی با دانه چیا و خواص شگفت انگیز آن آشنا می‌شوید و سپس بهترین زمان مصرف آن برای لاغری و نحوه‌های مصرف پیشنهادی برای این دانه کم‌نظیر را می‌خوانید. در آخر، یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کاهش اشتها و کاهش وزن را به شما معرفی می‌کنیم که با کمک آن می‌توانید سریع‌تر به نتیجه دلخواهتان در مسیر کاهش وزن برسید. با ما همراه باشید.

دانه چیا چیست؟

قبل از پرداختن به بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری، خوب است کمی با این دانه و خواص شگفت‌انگیزش آشنا شوید. دانه چیا یک دانه از گل‌های گیاه چیا (با نام علمی Salvia hispanica) گیاهی متعلق به خانواده نعناعیان است. این گیاه بومی آمریکای مرکزی است. این ماده غذایی خواص زیادی برای بدن به همراه می آورد که یکی از آن ها پتانسیل دانه چیا برای لاغری و کاهش وزن است.

دانه‌های خشک شده چیا شامل ۱۳۸ کالری، ۴.۷ گرم پروتئین، ۸.۷ گرم چربی، ۱۱.۹ گرم کربوهیدرات و ۹.۸ گرم فیبر هستند.

۲۸ گرم دانه چیا (دو قاشق غذاخوری)، ۴۲ درصد فیبر روزانه مورد نیاز توصیه شده را تامین میکند. به علاوه فسفر، منیزیم، کلسیم و امگا ۳ به میزان خوبی در این دانه وجود دارد. این دانه همچنین خاصیت آنتی اکسیدان بالایی داشته و به بدن کمک می‌کند با رادیکال های آزاد مبارزه کند.

دانه‌های چیا همچنین هیچ کلسترولی ندارند. این دانه ها یک منبع خوب از چند ویتامین، ماده معدنی و مواد مفید هستند، از جمله (مقادیر برای ۲۸ گرم):

  • کلسیم، ۱۴ درصد نیاز روزانه
  • فسفر، ۲۰ درصد نیاز روزانه
  • روی، ۱۲ درصد نیاز روزانه
  • آهن، ۱۲ درصد نیاز روزانه
  • منیزیم، ۲۳ درصد نیاز روزانه
  • آلفا لینولنیک اسید (ALA) 5 گرم
  • ویتامین ب۱، ۱۵ درصد نیاز روزانه
  • ویتامین ب۳، ۱۶ درصد نیاز روزانه
گیاه چیا سرشار از خواص فوق العاده
گیاه چیا (با نام علمی Salvia hispanica) گیاهی متعلق به خانواده نعناعیان است.

خواص بینظیر دانه چیا

در ادامه اصلی ترین فواید دانه چیا را می‌خوانید:

  • منبع غنی از مواد مغذی: همانطور که گفتیم، دانه چیا حاوی اسیدهای چرب امگا-۳، پروتئین، فیبر، کلسیم، منیزیم، و آهن است.
  • حمایت از سلامتی قلب و عروق: اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در دانه چیا می‌توانند به بهبود سلامتی قلب و عروق کمک کنند و خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهند.
  • کنترل قند خون: فیبر موجود در دانه چیا می‌تواند در کنترل سطح قند خون کمک‌کننده باشد و از نوسانات ناگهانی قند خون جلوگیری کند.
  • حفظ وزن سالم و لاغری: به دلیل خاصیت سیر کنندگی و کمک به ماندگاری احساس سیری، دانه چیا می‌تواند در کنترل وزن و جلوگیری از اضافه وزن موثر باشد.
  • کمک به گوارش سالم: فیبر موجود در دانه چیا می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش کمک کرده و مشکلاتی مانند یبوست را کاهش دهد.
  • کمک به سلامتی استخوان: دانه چیا حاوی کلسیم، فسفر، و منیزیم است که می‌تواند به قوی‌تر شدن استخوان‌ها و پیشگیری از بیماری‌های استخوانی کمک کند.
  • کمک به سلامتی مغز و عملکرد شناختی: اسیدهای چرب امگا-۳ موجود در دانه چیا می‌توانند به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک کنند.
  • کمک به سلامتی پوست: اسیدهای چرب امگا-۳ و مواد معدنی موجود در دانه چیا می‌توانند به بهبود وضعیت پوست کمک کنند.

خاصیت دانه چیا برای لاغری

همانطور که گفتیم، دانه چیا سرشار از فیبر است، پس مصرف آن میتواند احساس سیری را مانگارتر کرده و به جلوگیری از پرخوری کمک نماید. این دانه ها با داشتن مواد مغذی مفید برای بدن، پتانسیل کمک به افزایش متابولیسم را نیز از خود نشان داده است.

تحقیقی نشان داد که مصرف دانه چیا توسط بزرگسالان دارای اضافه وزن و مبتلا به دیابت می‌تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند. همچنین طبق تحقیقات دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو می‌تواند کمک خوبی باشد.

در تحقیق دیگری، مصرف دانه چیا بعد از ۱ ماه کاهش چربی دور کمر (شکم و پلو) مشاهده شد.

اگرچه این تحقیقات برای اثبات علمی خواص دانه چیا برای لاغری کافی نیستند، اما اگر به این تجربیات بخواهیم تکیه کنیم، این دانه های شگفت انگیز می‌توانند همراه خوبی در مسیر کاهش وزن شما باشند.

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری، این دانه پرخاصیت را کی بخوریم؟

بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری زمانی است که این ماده غذایی بتواند به شما در مسیر کاهش وزن کمک کند. سه تا از بهترین زمان های مصرف دانه چیا برای لاغری عبارتند از:

  • صبحانه: مصرف دانه چیا در صبح، می‌تواند به ماندگاری حس سیری در ابتدای روز کمک کرده و از افزایش اشتها در طول روز جلوگیری نماید. بر این اساس میتوان گفت که بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری می‌تواند هنگام صبحانه باشد.
  • قبل از ورزش: مصرف دانه چیا قبل از ورزش، می‌تواند به افزایش انرژی و تحمل فیزیکی کمک کند و همچنین باعث کاهش دریافت کالری‌های اضافی بعد از ورزش شود.
  • به عنوان یک وعده میان وعده: مصرف دانه چیا به عنوان یک وعده میان وعده، می‌تواند از احساس گرسنگی در طول روز جلوگیری کند و از مصرف میزان بیشتری از غذا در وعده‌های اصلی جلوگیری نماید.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

حال برای بهره‌مند شدن از خواص این ماده غذایی شگفت انگیز، از جمله لاغری، دانه چیا را چگونه مصرف کنیم؟

دانه‌های چیا تقریباً هیچ طعمی ندارند، بنابراین با بسیاری از دستورهای غذایی به خوبی ترکیب می‌شوند. دانه چیا می‌تواند به انواع مایعات از جمله آب یا آبمیوه اضافه شود.

حتماً مطمئن شوید که دانه‌های چیا قبل از مصرف به طور کامل خیس خورده باشند. دانه‌های چیا را خشک نخورید، به خصوص اگر در قورت دادن مشکل دارید. از آنجایی که حجم دانه چیا در آب چند برابر میشود، دانه‌های خشک ممکن است در مری حجیم شده و باعث مسدود شدن آن شود.

هنگام استفاده از دانه‌های چیا به یاد داشته باشید، هر چه بیشتر دانه‌ها را خیس کنید و مدت زمان ماندن آن‌ها در آب بیشتر باشد، محصول نهایی غلیظ تر خواهد شد. اگر طعم و بافت دانه‌های چیا را دوست ندارید، آن‌ها را با ترکیب مورد علاقه‌تان مخلوط کنید.

بهترین طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری، اضافه کردن این دانه ها به موارد زیر است:

  • اسموتی
  • اوتمیل (ترکیب با جو دوسر، شیر و…)
  • سالادها
  • سس سالاد
  • ماست
  • سوپ یا سس غلیظ
  • مافین
  • نان خانگی
  • محصولات خمیری به جای تخم‌مرغ
  • پودینگ چیا

پودینگ دانه چیا، یک پیشنهاد برای طرز استفاده از دانه چیا برای لاغری

در این بخش یک دستور درست کردن پودینگ دانه چیا را توضیح می‌دهیم.

زمان آماده‌سازی: ۱۰ دقیقه (+ زمان لازم برای سرد کردن پودینگ)

مواد لازم (برای دو نفر): 

  • شیر نارگیل یا بادام: ۲ پیمانه
  • دانه چیا: ۶ قاشق غذاخوری
  • دارچین: ۱ قاشق چایخوری
  • نمک دریا: یک قاشق کوچک
  • بلوبری یا مغزهای خرد شده برای تزئین

دستور درست کردن:

  1. شیر را در یک بطری ریخته و دانه چیا، دارچین و نمک را اضافه کنید.
  2. درب ظرف را ببندید و به خوبی تکان دهید تا ترکیب شود.
  3. برای چند ساعت در یخچال قرار دهید، سپس آن را به خوبی هم بزنید تا هر گونه چیا گلوله‌شده را باز کنید.
  4. برای ۱۲ تا ۱۸ ساعت در یخچال بگذارید تا پودینگ خود را بگیرد.
  5. با میوه، مغزها یا هر تزئین دلخواه دیگری سرو کنید.

مضرات دانه چیا برای لاغری

مصرف بیش از حد دانه چیا ممکن است اثرات مخربی داشته باشد. مصرف اضافی دانه چیا می‌تواند مشکلات گوارشی مانند نفخ و اسهال را ایجاد کند.

اگر رژیم غذایی شما کم‌فیبر است، توصیه می‌شود که مصرف دانه چیا را به تدریج افزایش داده و همراه با مقدار کافی آب مصرف کنید.

همیشه دانه چیا را در آب یا هر مایع دیگری قبل از مصرف خیس کنید. هرگز دانه‌ها را خشک نخورید.

توصیه می‌شود از مصرف روزانه ۱-۲ قاشق غذاخوری تجاوز نکنید.

ردوکسا، یک قرص لاغری شگفت انگیز

درست است که از هیچ یک از روش های کاهش وزن و لاغری، نباید انتظار لاغری یک شبه را داشت (گرچه اصلا کاهش وزن بسیار سریع، می‌تواند عوارض زیادی هم داشته باشد)، اما برخی از محصولات گیاهی با مکانیسم‌های مختلفی مثل کاهش اشتها، افزایش متابولیسم و… می‌توانند کمک سالم و موثری در این مسیر باشند. یکی از این محصولات گیاهی برای کاهش وزن، قرص ردوکسا است.

کپسول ردوکسا محصولی از برند نوتراکس است که به کاهش وزن کمک می‌کند. این داروی لاغری گیاهی در افزایش متابولیسم بدن نقش داشته و اشتهای کاذب را کاهش می‌دهد.

هر دو عدد کپسول ردوکسا نوتراکس حاوی ۴۰۰ میلی‌گرم ترکیب مراتریم می‌باشد؛ این ترکیب از عصاره دو گیاه اسفرانتوس ایندیکوس (۲۱۲.۵ میلی‌گرم) و گارسینیا منگوستاتا (۱۸۷.۵ میلی‌گرم) تشکیل می‌شود. ترکیب این دو گیاه در یکی از تحقیقات، در کنار رژیم غذایی و تحرک مناسب، اثر خوبی در کاهش اشتها، لاغری شکم و پهلو و رفع چاقی افراد دارای اضافه وزن از خود نشان داده است.

به ظور خلاصه کاربردهای قرص ردوکسا شامل موارد زیر است:

  • کاهش دهنده وزن
  • افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن
  • کاهش اشتهای کاذب

قرص ردوکسا برای لاغری

نحوه مصرف قرص ردوکسا، روزانه ۲ بار، صبح و شب، هر بار یک عدد کپسول است. بهترین زمان مصرف این داروی گیاهی لاغری، ۳۰ دقیقه قبل از غذا با یک لیوان آب می‌باشد.

جمع بندی

دانه چیا، یک منبع مغذی بسیار مفید برای رژیم‌های لاغری است و می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر برای مدیریت و کاهش وزن استفاده شود. بهترین زمان مصرف دانه چیا برای لاغری به ترجیحات فردی و روزانه شما بستگی دارد، اما مصرف آن به عنوان صبحانه یا میان وعده می‌تواند مزایای بیشتری برای کاهش وزن و ارتقای سلامت شما داشته باشد. همچنین، در این رابطه، مشورت با یک متخصص تغذیه پیشنهاد می‌شود.

جهت تهیه قرص ردوکسا که در انتهای مقاله با آن آشنا شدید، می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.

خرید قرص ردوکسا

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و