آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ملاتونین هورمونی است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری کمک می‌کند. ملاتونین به صورت مکمل نیز در دسترس است و می‌توان از آن برای درمان بی‌خوابی و تنظیم اختلالات خواب استفاده کرد. این مکمل به فرم قرص، کپسول و محلول موجود است. قرص‌های ملاتونین برای بزرگسالان تجویز می‌شود، اما ممکن است برخی والدین به این فکر بیفتند که از قرص ملاتونین به منظور رفع بی‌خوابی و بهبود خواب فرزندان خود نیز کمک بگیرند. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

قرص ملاتونین چیست؟

ملاتونین هورمونی است که توسط غده پینه آل در مغز تولید می‌شود. تحقیقات زیادی که تاکنون روی این هورمون انجام شده، نشان می‌دهد که بیشترین تأثیر آن بر روی القای حس خواب آلودگی در مغز است. به همین دلیل اولین نشانه کمبود این هورمون در بدن بهم خوردن ساعت خواب در افراد است. 

بررسی‌های متعددی که روی ملاتونین انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف این هورمون به صورت خالص می‌تواند به رفع بی خوابی بدون عوارض کمک کند. از آنجا که ملاتونین هورمون طبیعی موجود در بدن است، عوارض قرص‌های خواب شیمیایی از جمله کرختی و خستگی مفرط اول صبح و وابستگی را نخواهد داشت و فقط به طور طبیعی با تأمین کمبود بدن، الگوی خواب شما را به حالت طبیعی باز می‌گرداند.

برای خرید انواع قرص ملاتونین در دوزهای مختلف و از معتبرترین برندها، می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید:

خرید قرص ملاتونین

قرص ملاتونین ۳ برای چیست؟

به دلیل تاثیرات مثبت هورمون ملاتونین در تنظیم چرخه خواب، مکمل‌های این ماده طبیعی برای درمان بی خوابی و دیگر اختلالات خواب تولید شده‌اند. پزشکان مصرف مکمل‌های ملاتونین را به برخی از افراد دارای مشکلات خواب توصیه می‌کنند. انواع کپسول و قرص ملاتونین که معمولا با دوزهای ۳، ۵ و یا ۶ میلی‌گرم در داروخانه‌ها وجود دارند. قرص ملاتونین ۳ پایین‌ترین دوز موجود از این مکمل است که توصیه می‌شود، افراد در ابتدای مصرف مکمل‌های ملاتونین از این دوز استفاده کنند و در صورت نتیجه نگرفتن، با مشورت پزشک دوزهای بالاتر را امتحان کنند.

قبل از اینکه بررسی کنیم که آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است، ابتدا مزایای این مکمل را بیان می‌کنیم. از قرص ملاتونین در جهت تنظیم خواب برای افرادی که به بی خوای کوتاه‌مدت و بلندمدت دچار شده‌اند استفاده می‌شود. این مکمل خواب آور می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشیده و به افرادی که در به خواب رفتن مشکل دارند، کمک می‌کند.

مزایای قرص ملاتونین برای بزرگسالان

توجه داشته باشید که قرص ملاتونین برای همه انواع بی‌خوابی‌ها مناسب نیست. در واقع نمی‌توان ملاتونین را درمانی برای بی خوابی مزمن در نظر گرفت. اما تاثیر قرص ملاتونین در موارد زیر اثبات شده است:

  • افراد مبتلا به بی‌خوابی: ملاتونین می‌تواند به افراد مبتلا به بی‌خوابی کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کند تا سریع‌تر به خواب رفته و خواب عمیق‌تری داشته باشند.
  • افراد مبتلا به جت لگ: ملاتونین می‌تواند به تنظیم چرخه خواب و بیداری شما کمک کند که برای افرادی که دچار جت لگ هستند مفید است. منظور از جت لگ تغییر نظم ساعت بدن بر اثر عواملی همچون مسافرت‌های هوایی و … می‌باشد.
  • افراد مسن: با افزایش سن، سطح ملاتونین در بدن به طور طبیعی کاهش می‌یابد. ملاتونین مکمل می‌تواند به بهبود کیفیت خواب در افراد مسن کمک کند.
  • افراد مبتلا به اختلالات شیفت کاری: ملاتونین می‌تواند به افرادی که در شیفت‌های شبانه کار می‌کنند یا برنامه خواب نامنظمی دارند کمک کند تا خواب خود را تنظیم کنند.

موارد گفته شده فوق در مورد اثرات قرص ملاتونین برای بزرگسالان به اثبات رسیده است. اما آیا این مکمل همانطور که برای بزرگسالان ایمن در نظر گرفته می‌شود، برای کودکان نیز مناسب است؟ در ادامه بررسی می‌کنیم که آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

جهت خرید قرص ملاتونین، یکی از کم‌عارضه‌ترین داروهای خواب آور می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. در این فروشگاه اینترنتی می‌توانید انواع قرص و شربت خواب آور گیاهی قوی بزرگسالان از برندهای پرفروش و معتبر را تنها با چند کلیک تهیه کنید.

خرید شربت خواب آور گیاهی بزرگسالان

قرص ملاتونین برای کودکان

در بخش‌های قبل به مزایا و موارد مصرف قرص‌های ملاتونین موجود در بازار اشاره کردیم. در مورد مصرف ملاتونین برای کودکان مطالعاتی انجام شده و بر اساس شواهد نیز می‌توان نظر داد. اما تاثیر مصرف طولانی‌مدت این مکمل‌ها برای کودکان هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. از همین رو به قطعیت نمی‌توان گفت که قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است یا خیر.

مطالعات نشان داده که مکمل‌های ملاتونین می‌توانند در به خواب رفتن راحت‌تر کودکان و نوجوانان و همچنین بهبود کیفیت خواب آن‌ها و طولانی‌تر شدن آن کمک‌کننده باشند. قرص ملاتونین می‌تواند برای درمان بی‌خوابی در کودکان مبتلا به اختلالات خواب مانند سندروم تاخیر فاز خواب و اطفال دارای اختلال خواب نامنظم شبانه مفید باشد.

با این حال همانطور که گفتیم به دلیل تکمیل نشدن تحقیقات در مورد مصرف طولانی‌مدت، برخی از پزشکان از تجویز قرص ملاتونین برای کودکان اجتناب می‌کنند.

ملاتونین برای بی خوابی کودکان
ملاتونین برای بی خوابی کودکان همانند بزرگسالان موثر شناخته شده است، با این حال جهت مصرف طولانی‌مدت اطفال از این مکمل خواب آور به تحقیقات بیشتری نیاز است.

قرص ملاتونین برای کودکان بیش فعال

نتیجه ۱۳ مطالعه روی کودکانی که از اختلالات عصبی مانند بیش فعالی، اوتیسم و… رنج می‌برده‌اند و دچار بی خوابی شده‌اند، نشان داده که مکمل ملاتونین می‌تواند به آن‌ها در به خواب رفتن کمک کند. همچنین مطالعات نشان داده که کودکان دارای اختلالات مربوط به اعصاب در صورت مصرف مکمل‌های ملاتونین خواب طولانی‌تری را تجربه می‌کنند.

طبق این مطالعات کودکانی دچار اختلالات عصبی همچون کودکان بیش فعان در صورت استفاده از مکمل ملاتونین حدودا ۲۹ دقیقه زودتر به خواب رفته‌اند و به طور متوسط ۴۸ دقیقه نیز بیش از حد معمول در خواب بوده‌اند. در کودکان و نوجوانان سالمی که تنها برخی اوقات دچار اختلال در خواب می‌شوند نیز مکمل ملاتونین نتایج مشابهی را ارائه داده است. در بخش بعد به طور دقیق‌تر بررسی می‌کنیم که آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است یا خیر.

آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است؟

در بخش قبل گفتیم اکثر مطالعات نشان‌دهنده این بوده که مصرف مکمل ملاتونین برای کودکان عوارض جانبی خاصی نداشته و یا علائم بسیار اندکی را ایجاد می‌کند که قابل چشم پوشی است. همچنین این مکمل‌ها تاثیر خوبی روی بهبود اختلالات خواب کودکان نیز نشان داده‌اند. اما در مورد مصرف طولانی مدت قرص ملاتونین برای کودکان تحقیقات کمی صورت گرفته و شواهدی که بتوان به آن استناد کرد، موجود نیست.

علاوه بر این مصرف مکمل‌های ملاتونین برای کودکان، توسط سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) نیز تایید نمی‌شود. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) نیز توصیه می‌کند که از ملاتونین برای درمان مشکلات خواب در کودکان استفاده نشود، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شود.

با توجه به توضیحات گفته شده، لازم به تاکید است که اگر فرزند شما از اختلالات خواب رنج می‌برد، بدون تجویز پزشک و به طور خودسرانه از مکمل‌های ملاتونین استفاده نکنید.

دوز قرص ملاتونین برای کودکان

همانطور که گفتیم قرص ملاتونین برای کودکان فقط باید تحت نظر پزشک مصرف شود. از همین رو دوز قرص ملاتونین برای کودکان باید بر اساس سن و وزن آن‌ها توسط پزشک تعیین شود. همچنین رعایت این نکته بسیار مهم است که از ملاتونین با دوز کم شروع کرده و در صورت نیاز (تحت نظارت پزشک) به تدریج دوز را افزایش دهید.

طریقه مصرف قرص ملاتونین برای کودکان

استفاده از ملاتونین در کودکان فقط تحت نظر پزشک مجاز است.

عوارض قرص ملاتونین برای کودکان

عوارض جانبی قرص ملاتونین در کودکان مشابه بزرگسالان است. این قرص می‌تواند موجب عوارضی همچون خواب آلودگی، سردرد، سرگیجه و حالت تهوع در برخی افراد شود. با اینکه این عوارض ممکن است برای همه افراد رخ ندهد، از آنجا که تحقیقات در مورد اثرات مصرف طولانی‌مدت ملاتونین در کودکان کامل نمی‌باشد، برخی از متخصصان نگرانی‌هایی در این خصوص دارند و مصرف آن را برای کودکان توصیه نمی‌کنند.

راهکارهای طبیعی به عنوان جایگزین ملاتونین

در بسیاری از مواقع، مشکلات خواب کودکان بدون استفاده از دارو نیز قابل حل هستند. بیشتر کودکان تا دیروقت بیدار مانده و مشغول فعالیت‌هایی هستند که آن‌ها را از ساعت منظم خوابشان دور می‌کند. توصیه می‌کنیم قبل از مصرف دارو راهکارهای زیر را امتحان کنید تا به بهبود کیفیت خواب فرزندتان کمک کنید:

  • ایجاد برنامه خواب منظم: به رختخواب رفتن و بیدار شدن در زمان یکسان هر روز، حتی در آخر هفته، می‌تواند به تنطیم چرخه خواب بدن کودک شما کمک کند.
  • ایجاد محیط خواب آرام: مطمئن شوید محیط اتاق خواب کودک شما تاریک، ساکت و خنک باشد.
  • فعالیت بدنی منظم: ورزش منظم می‌تواند به بهبود کیفیت خواب کمک کند.
  • محدود کردن تجهیزات الکترونیکی: استفاده زیاد از موبایل، تبلت و وجود نورهای مصنوعی مثل تلویزیون و چراغ خواب‌های پرنور، می‌تواند در ترشح طبیعی هورمون ملاتونین اختلال ایجاد کند.
  • دوری از استرس: وجود شرایط استرس‌زا برای کودکان باعث مشکلات زیادی در خواب آن‌ها می‌شود. لذا با کمک به آرام شدن کودک می‌توانید در رفع بی خوابی او موثر عمل کنید.
  • روتین آرامش‌بخش قبل از خواب: حمام آب گرم، خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی آرام، می‌تواند به آرامش کودک شما قبل از خواب کمک کند.
  • اجتناب از کافئین و الکل: از مصرف قهوه و چای در ساعات نزدیک به خواب کودک بپرهیزید.
تنظیم خواب کودکان
نور مصنوعی تلویزیون و موبایل می‌تواند ملاتونین را در بدن کاهش دهد، حداقل ۲ ساعت قبل از خواب استفاده از این وسایل را محدود کنید.

نتیجه گیری مصرف قرص ملاتونین در کودکان

در این مقاله بررسی کردیم که آیا قرص ملاتونین برای کودکان بی خطر است. همانطور که بیان شد، این قرص می‌تواند مزایای موثری در تنظیم خواب کودکان ایجاد کند. همانطور که مکمل‌های ملاتونین به بهبود کیفیت خواب بزرگسالان کمک می‌کنند، طبق مطالعات می‌توانند برای رفع اختلالات خواب کودکان نیز موثر عمل کنند. با این حال به دلیل کمبود تحقیقات در مورد مصرف طولانی‌مدت ملاتونین برای کودکان، برخی از پزشکان و متخصصین از تجویز این مکمل‌ها برای کودکان خودداری می‌کنند. پس بدون مشورت با پزشک هرگز به طور خودسرانه از این قرص خواب آور برای کودک خود استفاده نکنید.

شما می‌توانید از انواع محصولات مخصوص کمک به خواب کودکان کمک بگیرید. در لیست زیر انواع شربت خواب آور کودکان که بدون نیاز به نسخه قابل تهیه هستند، آورده شده است. برای خرید این مکمل‌ها می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید:

خرید شربت خواب آور کودکان

هر سوال دیگری در مورد قرص ملاتونین و سایر محصولات خواب آور کودکان داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط