راه‌های درمان بلغم شکمی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

غلبه­ خلط بلغم علائم بسیار زیادی دارد که متنوع هستند و تشخیص آن نیز ترجیحا باید توسط پزشک متخصص طب سنتی انجام شود. اما یکی از آزاردهنده­‌ترین علائم غلبه­ بلغم به اصطلاح چاقی شکمی یا چاقی بلغمی است که در واقع باعث تجمع بلغم و چربی در دور کمر و شکم یا در باسن و ران می‌شود. ممکن است خود فرد لاغر باشد اما اندام وا رفته‌­ای داشته باشد و دور کمرش زیاد باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی راه‌های درمان بلغم شکمی پرداخته‌ایم و گفتگوی کوتاهی با خانم دکتر داروساز ضحی مرتضوی داریم. در انتهای مقاله می‌توانید ویدئوی این گفتگو را مشاهده کنید.

اهمیت چاقی دور شکم

چرا این چاقی شکمی و چاقی بلغمی مهم است؟

جدا از اینکه ممکن است فرد از ظاهر خودش رضایت نداشته باشد و این مسئله روی روحیه‌­اش اثر می­‌گذارد، فاکتور اندازه دور کمر در طب مدرن یکی از مهم‌ترین فاکتورهای پیش­‌بینی‌کننده است برای اینکه ببینیم در آینده چه اتفاقی برای آن فرد می‌­افتد. اندازه دور کمر با وقایع قلبی عروقی و یا اتفاقات ناگواری مثل ابتلا به دیابت، فشار خون و چربی خون ارتباط مستقیمی دارد.

اهمیت درمان بلغم شکمی
درمان چاقی دور شکم و جلوگیری از عواقب آن در آینده از نظر طب سنتی و مدرن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

طبق داده‌­های طب مدرن خانم‌­ها اگر دور کمر بالاتر از ۸۲ سانتی­‌متر و آقایان بالاتر از ۱۰۲ سانتی‌متر باشد، آن فرد باید فکری برای خودش بکند و تغییری در زندگی‌­اش ایجاد کند تا بتواند این چربی شکمی و چاقی شکمی را درمان کند.

درمان بلغم شکمی

روش درمان این چاقی بلغمی یا چاقی شهمی هم در طب سنتی هم در طب مدرن یک چیز است و آن اصلاح سبک زندگی است. در طب مدرن به آن لایف استایل مودیفیکیشن و در طب سنتی به آن سته­ ضروریه گفته می‌شود.

همانطور که می‌­دانید خلط بلغم در واقع خلطی سرد و تر است و اساس کلی درمان غلبه خلط بلغم این است که حرارت و گرمای بدن را بالا ببریم. اصلا فراموش نکنید که آن حرارتی که شما می‌­توانید به واسطه­ اصلاح سبک زندگی­ در بدنتان ایجاد کنید، بسیار بیشتر از آن چیزی است که با دارو می‌­توانید ایجاد کنید. بنابراین قدم اول حتما و حتما اصلاح سبک زندگی است.

در ادامه انواع راه‌های تغییر سبک زندگی که برای درمان بلغم شکمی در طب سنتی و مدرن به انجام آن‌ها توصیه شده است، اشاره می‌کنیم:

  • اول از همه خوراک­تان را باید اصلاح کنید. حداقل ۲۵۰ تا ۲۰۰ کیلو کالری از مصرف کالری روزانه­ خودتان کم کنید و حواستان باشد کالری‌­شماری کنید.
  • فکر نکیند شیرینی‌­های طبیعی را هر چقدر بخواهید می‌­توانید مصرف کنید به بهانه اینکه طبیعی هستند.
  • غذاهای خمیری و با پایه­ آرد سفید مثل ماکارونی و نان را کم کنید و برنج کمتر مصرف کنید.
  • حجم وعده غذایتان را کمتر کنید و خلاصه حواستان باشد که از غذاهای سردی‌­زا هم تا حد امکان کمتر استفاده کنید.
  • مصرف کربوهیدرات‌­ها مثل سیب زمینی به مقدار زیاد مناسب نیست.
  • مصرف لبنیات را باید پایین بیاورید.
  • همچنین مصرف مرکبات یا سبزیجات سرد مثل کاهو می‌­تواند این غلبه­ بلغم را در بدن شما تشدید کند.
  • حتما حدود ساعت شش یا هفت صبح (در کل صبح زود) صبحانه بخورید. مطابق با مبانی طب سنتی این زمان، زمان تجمع بلغم در بدن است.
  • حتما بدنتان را عادت دهید که بعد از صبحانه دفع مدفوع داشته باشد، چون نداشتن یبوست برای اینکه بتوانید به خوبی چاقی دور کمرتان را درمان کنید، ضروری است.
  • اصلاح کیفیت و کمیت خواب هم خیلی خیلی ضروری است. حتما سعی کنید خوابتان ساعت ده یا یازده شب شروع شود و خواب با کیفیتی داشته باشید. چون اگر کیفیت خواب شما پایین باشد باعث می‌­شود در طی روز به ریزه‌­خواری سوق پیدا کنید. همچنین خواب روز برای افراد سرد مزاج اصلا توصیه نمی‌­شود، چون باعث افزایش سردی و بلغم در بدن آن‌­ها می‌شود.
  • مورد بعدی که خیلی ضروری است ورزش و تحرک بدنی است. حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته بایستی تحرک بدنی داشته باشید. مطابق با مبانی طب سنتی این ورزش باید به حدی باشد که ضربان قلب شما تا حدودی بالا برود و صورت­تان گلگون شود. می‌­توانید پیاده‌­روی تا حدودی تند داشته باشید. برای انجام ورزش روزانه چند ساعت قبل از خواب،­ یعنی شب و عصر بعد از شام زمان مناسبی است.
ورزش و تحرک بدنی موثر در درمان بلغم
داشتن فعالیت بدنی و ورزش روزانه برای درمان بلغم شکمی جزو موارد مهم و ضروری اصلاح سبک زندگی است.

برای درمان چاقی بلغمی به غیر از اصلاح سبک زندگی چه کاری می‌­توانیم بکنیم؟

  1. روغن مالی قبل از ورزش توسط بسیاری از حکمای طب سنتی و پزشک‌های متخصص طب سنتی پیشنهاد می‌­شود. می‌توانید روغن­‌هایی که باعث افزایش تعریق مثل روغن بابونه یا ابوخلسا را به ناحیه‌هایی که چربی وجود دارد بمالید، سپس روی آن ناحیه را سلفون بکشید و بعد ورزش کنید.
  2. همچنین سعی کنید حتما چکاپ انجام دهید و از لحاظ سطح هورمون تیروئید، سطح هورمون‌­های زنانه و عدم ابتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان حتما بررسی شوید.
  3. همین طور حالات روحی مثل غم، اندوه، اضطراب و بی­‌قراری می‌­توانند باعث تشدید غلبه­ بلغم در بدن شما شوند.
  4. مواردی هست که طب سوزنی خیلی خوب می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، که در این مورد با پزشک متخصص طب سنتی مشورت کنید.

چه داروهای گیاهی و طب سنتی وجود دارند که می‌­توانیم برای رفع چاقی شکمی و چاقی بلغمی مصرف کنیم؟

همانطور که گفتیم قدم اول در درمان بلغم شکمی در طب سنتی استفاده از دارو نیست. با این حال بعضی از گیاهان مثل زیره و زنیان خیلی خوب می‌توانند به دفع بلغم کمک کنند. یا برخی از ترکیبات دارویی مثل داروهای قرص دوای بلغم که مفرد دارویی نیستند و جزو مرکبات دارویی برای دفع بلغم به شمار می‌روند. یا موارد دیگری که فرد به فرد ممکن است که توصیه­‌های ما به مصرف آن‌­ها متفاوت باشد.

خرید قویترین داروی ضد بلغم

ویدئو درمان بلغم شکمی

در این بخش می‌توانید ویدئوی توضیحات درباره راه‌های درمان بلغم شکمی را مشاهده کنید:

سخن پایانی

هر سوال دیگری درمورد درمان بلغم شکمی، محصولات مربوط به آن و سایر محصولات گیاهی داشتید، می‌توانید در صفحه مربوط به آن در داروخانه اینترنتی مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به آن‌ها پاسخ خواهند داد.

محصولات گیاهی لاغری و کاهش وزن


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

18 دیدگاه دربارهٔ «راه‌های درمان بلغم شکمی و چاقی دور شکم در طب سنتی»

  1. من همه ی علامت های بیماری رو دارم آخرم به جواب درستی نرسیدم یکی میگه نیاک بخور یکی چیز دیگه میگه

  2. علیرصا از اراک

    سلام اولان از وقتی که برای همه گزاشتی کمال تشکر وقدردانی رو دارم وضمنان یک مشگلی من دارم که گرمی جات زیاد میخورم مخصوصا شیرینی و نوشابه ولی دفع مدفوع من الان چندین ساله که هفتای یکبار شده و دیگه عادت کر م میخاستم ببینم تو دراز مدت آسیبی به سلامتی من میزنه من۴۵ سالمه ناگفته نباشد مصرف گننده شیشه هستم ۱۰ساله کهمصزف دارم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دفع مدفوع باید حداقل سه بار در هفته صورت بگیرد. دفع یک بار در هفته نرمال نیست. بهتر است برای درمان اصولی یبوست به پزشک مراجعه کنید.
      پودر پسیلیوم گزینه ای موثر و بی خطر برای درمان یبوست است. همچنین رعایت موارد زیر در رفع یبوست موثر است:
      ۱- سعی کنید رژیم غذایی سرشار از فیبر داشته باشید. فیبرها برای سلامت دستگاه گوارش مفید هستند و همچنین با حفظ آب در روده، از یبوست جلوگیری می کنند. منبع غنی فیبر، حبوبات، سبوس، سبزیجات، میوه جات و پاپ کورن است.
      ۲-در روز مقدار کافی آب بنوشید. متخصصان معتقدند نمی‌شود نیاز همه افراد به آب را یکسان دانست و برای همه مقدار مشخصی آب در روز تعیین کرد.، اما هر فرد باید به میزان مورد نیاز بدن خود حتما آب بنوشد. برای اینکه مطمئن شوید آب کافی دریافت می کنید، به رنگ ادرار دقت کنید. معمولا وقتی ادرار پررنگ باشد، به این معنی است که شما آب کافی ننوشیده اید.
      ۳- از استرس دوری کنید. یبوست در بسیاری از افراد منشا عصبی دارد. برای رفع استرس می توانید از یوگا، مدیتیشن، پیاده روی، دو، نوشتن، آواز یا پرداختن به هر کار دیگری که مورد علاقه تان است کمک بگیرید. اگر اضطراب شما شدید باشد، لازم است به پزشک متخصص اعصاب و روان مراجعه نمایید.
      ۴- مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده، فست فود، چیپس و پفک، نوشیدنی های شکری، کیک و بیسکویت را به حداقل برسانید. این مواد غذایی ناسالم، محتوای چربی و نمک و نگهدارنده بالا و ارزش غذایی پایینی دارند. مصرف مداوم این مواد غذایی ناسالم، سبب یبوست می شود.
      ۵- در تهیه غذاهای خانگی، سعی کنید روغن، نمک و شکر را به حداقل برسانید. همچنین سعی کنید در آشپزی، بجای سرخ کردن، از تفت دادن و بخارپز کردن کمک بگیرید. سعی کنید در تهیه وعده های غذایی از منابع تازه و متنوع پروتئین، و همچنین سبزیجات تازه استفاده بیشتری بکنید.
      ۶- هر وعده را در زمان ثابتی میل کنید. بهتر است هر روز ظهر و عصر یک میان وعده سالم مثلا مغزیجات، شیر یا میوه میل بفرمایید.
      ۷- بصورت منظم ورزش کنید چرا که ورزش در رفع یبوست تاثیر بسزایی دارد. این ورزش می تواند پیاده روی، دو، دوچرخه سواری یا هر ورزش دیگری که به آن علاقه دارید باشد؛ تنها چیزی که مهم است این است که ورزش در زندگی شما نهادینه و تبدیل به عادت شما شود.
      ۸- استفاده از محصولات پروبیوتیک مانند ساشه لاکتول با تعدیل فلور میکربی روده به رفع مشکلات گوارشی از جمله یبوست کمک می کند.
      ۹- توجه داشته باشید استفاده مداوم از فرآورده های گیاهی ضد یبوست حاوی سنا توصیه نمی شود.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

  3. خانم ۵۲ ساله هستم به تغذیه سالم و ورزش اهمیت میدم هوا که گرم میشه بدن من شروع به تورم میکنه کلا دور شکم و دقیقا از زیر سینه تا ران بقیه بدن تغییری نمیکنه گروه خونی A+ هست مصرف کبروهیدات هم کم هست شکر هم تغییریبا اصلا نمیخورم حدودا چند سالی هم هست که تار موهام نازک شده مشکل خاصی ندارم هیچ دارویی هم مصرف نمیکنم خوشحال میشم راهنمایی کنید

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تشخیص و درمان بیماریها، تجویز دارو، تشخیص و تعدیل طبع باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات دارویی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  4. سلام وقت بخیر
    بنده چند وقتی هستش که مدام نفخ معده دارم و واقعا خسته شدم یک مدت دارو هم مصرف کردم اما خیلی فایده ای نداشت گرمی هم زیاد میخورم ولی فایده نکرده. چیکار کنم؟

  5. سلام خسته نباشید ببخشید میگم من مدتیه تو خواب تحریک میشم واز مثانه من مقدا کمی ادرار خارج میشه و همیشه دفع باد معده بی اختیار دارم همون حالت(نفخ معده)اصلا به حبوبات علاقه ندارم و به جرات میتونم بگم که تغریبا همه این چیزهایی که مربوط به بدن افراد بلغمی میشه دارم مثلا شب ها آب زیادی از دهنم خارج میشه حالا پنجشنبه قرار هستش که بریم قم پیش دکترای طب سنتی و بعدش یه سوالی میگم من چون خانوادمون خانواده دیابتی و فشارخونی ها هستش یه بار فشارم رفته بالا و میگم آیا به رغم ربطی داره؟

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام تا کنون شواهدی ارائه نشده که نشان دهد فشار خون با غلبه بلغم در ارتباط است.
      با درمان غلبه بلغم، حالت نفخ معده هم برطرف می شود.
      در خصوص مشکلات ادراری-تناسلی که ذکر کردید بهتر است به پزشک متخصص کلیه و مجاری ادراری مراجعه بفرمایید.
      با احترام دکتر داروساز

  6. سلام من طبع کلی بدنم خیلی گرم و تر و گرم وخشک هست مثلا موارد خیلی خشک مثل فلفل و گردو اذیتم میکنه و یه مورد هم مثل سیر به خاطر تب گرم و ترش اذبتم میکنه ولی معدم سرد هست و و نمیتونم خیلی گرم بخورم
    بین ۵کیلو اضافه وزن دارم عاشق ماست و پنیرم میدونم تری اینها خیلی بالاست ولی به خاطر اینکه خوابم ببره شب راحت میخورم.در عین حال با خوردن اینا تری بدنم میره بالا و خیلی عرق تو کف دست و پا دارم تیرویدم سالم هست این تعریق دست و پا از کودکی بوده و ژنیتیکی هست ولی کمی چاقی بلغمی شکم و پهلو دارم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برای تشخیص قطعی طبع و مزاج و همچنین تجویز داروی متناسب با طبع و مزاج بدنتان نیاز به مراجعه به پزشک متخصص طب سنتی دارید. اگر در خصوص موارد تداخل، عوارض جانبی، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

  7. سلام.من احساس میکنم که جذب غذا در دستگاه گوارشی من کامل انجام نمی شود.لطفا راهنمائی کنید.وعده غذایی ام خوب است ولی لاغر هستم.

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز برای تشخیص بیماری و تجویز درمان نیاز به مراجعه به پزشک دارید. اگر تمایل دارید با داروهای طب سنتی درمان شوید، به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه فرمایید.
      اگر در خصوص عوارض جانبی، تداخلات، موارد منع مصرف و سایر موارد مربوط به اطلاعات دارویی سوالی دارید در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      با سلام خدمت شما دوست عزیز
      از این که نظر خود را با ما به اشتراک گذاشتید، سپاسگزاریم.

      با آرزوی سلامتی برای شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره