آیا قرص زینک پلاس و چاقی ارتباط معناداری با یکدیگر دارند؟

زینک پلاس و چاقی
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

درباره‌ی ارتباط بین قرص زینک پلاس و چاقی، حرف‌‌ها و حدیث‌ها بسیار است. برخی معتقدند قرص زینک پلاس چاق کننده است؛ ولی، برخی دیگر می‌گویند این قرص خاصیت افزایش وزن ندارد و صرفا کاهش اشتهای ناشی از کمبود زینک در بدن را بهبود می‌دهد؛ حتی عده‌ای دیگر معتقدند که خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی صورت مفید است.

اگر شما هم درباره‌ی موضوعات مطرح شده، تردید دارید و بین خوردن و نخوردن قرص زینک پلاس سرگردان مانده‌اید، در این مقاله، راجع به تحقیقات انجام شده روی این مکمل غذایی و همچنین سایر اثرات و فواید آن صحبت می‌کنیم.

پیش از ورود به اعماق اقیانوس‌های زینک پلاس، یادتان باشد که مصرف هر قرصی حتی مکمل‌ها بهتر است که با دستور پزشک انجام شود؛ چرا که تمام داروها ممکن است برای شما مشکلاتی در حوزه‌ی سلامتی‌تان ایجاد کنند. طیف این مشکلات از یک بی‌خوابی ساده تا عارضه‌های قلبی حاد ممکن است متفاوت باشد. مصرف قرص زینک پلاس هم از این موضوع تبعیت می‌کند. با این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب همراه باشید.

این ریزمغذی ریزه‌میزه…

زینک یا روی یک نوع ریزمغذی کمیاب ولی ضروری است که معمولا در پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می‌شود؛ اما اگر گیاهخوار هستید، باز هم بسیاری از میوه‌ها، سبزی‌ها و حبوبات هستند که منبعی غنی از این ماده‌ی مهم‌اند؛ مانند آووکادو، انار، نخود، عدس، لوبیا.
مشکلی که وجود دارد، این است که بدن ما، امکان ذخیره‌سازی روی را ندارد و اگر ما برای مدتی غذاهایی بخوریم که حاوی زینک زیادی هستند، اضافی آن دفع می‌شود و کمکی به بدن نخواهد کرد؛ برای همین ضروری است که روزانه به مقداری که بدنمان نیاز دارد از این ماده در رژیم غذاییمان مصرف کنیم.

دریافت زینک به میزان کافی برای تقویت سیستم ایمنی و حفظ سلامتی بدن بسیار ضروریست، پس اگر منابع غذایی که در دسترستان هست، به میزان کافی از این ریزمغذی ندارند، بهتر است از مکمل‌های غذاییِ با کیفیت، همچون قرص زینک پلاس یوروویتال استفاده کنید که حاوی مقدار لازمی از این ماده هستند.

قرص زینک پلاس؛ یک مکمل رژیمی خارق‌العاده

قرص زینک پلاس یک مکمل رژیمی‌حاوی عنصر روی است و از آنجا که علاوه بر زینک، ویتامین‌های دیگری هم دارد، به ان زینک پلاس می‌گویند.  یکی از بهترین انواع این قرص در بازار ایران، قرص زینک پلاس یوروویتال است که جذب آن در بدن به‌راحتی انجام می‌شود.

از قرص‌های زینک معمولا در شرایط زیر استفاده می‌شود:

  • ابتلا به آکنه؛
  • ابتلا به اگزما؛
  • ابتلا به دیابت؛
  • ابتلا به پسوریازیس؛
  • اسهال شدید و طولانی؛
  • دچار شدن به بی‌اشتهایی؛
  • احتمال کمبود روی در بدن؛
  • حفظ شادابی و سلامت پوست؛
  • ترمیم پوست مثلا در سوختگی‌های شدید؛
  • حفاظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد.

بدنِ بدون زینک هرگز؛ با زینک همیشه!

همانطور که در بخش‌های قبلی اشاره شد، زینک برای کارکرد درست قسمت‌های مختلف بدن ضروری است. در ادامه با تعدادی از مهمترین کاربردهای این عنصر آشنا می‌شوید.

زینک و امنیت جسمانی

سیستم ایمنی بدن ما برای عملکرد درست به عناصر مختلفی نیاز دارد. یکی از این عناصر زینک است.

زینک برای بهبود عملکرد سلول‌های ایمنی و سیگنال‌دهی سلولی بسیار مهم است. سیگنال‌دهی سلولی یا پیام رسانی سلولی بخش بسیار با اهمیتی از سیستم پیچیده‌ی تبادل پیام در سلول‌ها است که بر کنترل کارها و عملکرد سلول‌ها نظارت دارد و کنش‌های بین سلولی را هماهنگ می‌کند و کمک می‌کند سلول‌ها در برخورد با تحریکات پیرامون خود، مانند مواد شیمیایی، ضربه مکانیکی و…، واکنش‌های صحیح و سازمان‌دهی شده انجام دهند.

از آنجا که روی منجر به تقویت سیستم ایمنی می‌شود، برای مبارزه بدن با بیماری‌های ویروسی و باکتریایی، مخصوصا سرماخوردگی، بسیار کمک‌کننده است؛ بنابراین کمبود روی ضعف سیستم ایمنی و در نتیجه بیمار شدن‌های مکرر و دیر بهبود یافتن را در پی دارد.

مکمل‌های روی با تحریک سلول‌های ایمنی T، سبب کاهش استرس اکسیداتیو می‌شوند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. استرس اکسیداتیو به‌معنی عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است. رادیکال‌های آزاد گاهی بر اثر ورزش و التهاب یا مصرف زیاد قند و چربی در بدن ایجاد می‌شوند و گاهی نیز در محیط زندگی ما وجود دارند. برخی از منابع رادیکال‌های آزاد در محیط عبارتند از:

  • اُزُن؛
  • آلودگی؛
  • دود سیگار؛
  • تابش و تشعشع؛
  • بعضی از آفت‌کش‌ها و پاک‌کننده‌ها.

وجود رادیکال‌های آزاد در بدن تا اندازه‌ای مفید است و به سیستم ایمنی برای مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کنند؛ اما اگر میزانشان در بدن از حد تعادل خارج شود، به بافت چربی، DNA و پروتئین‌های موجود در بدن آسیب می‌رسانند.

زینک، پوست، پروتئین و تکامل

بدن از زینک برای سنتز DNA و پروتئین‌های کلیدی، مانند الاستین و کلاژن، استفاده می‌کند. الاستین و کلاژن در نوسازی و ترمیم پوست نقش اساسی دارند. همچنین در نوزادی و کودکی و در سنِ رشد، بدن ما نیازمند روی است تا فرایند رشد و تکاملش را طی کند.

علاوه بر این‌ها، زینک در بهبود زخم‌ها، جلوگیری از لخته شدن خون و فعالیت غده تیروئید تاثیر غیرقابل‌انکاری دارد.

طبق تحقیقات، هم فرآورده‌های موضعی و هم داروهای خوراکی حاوی روی، می‌توانند با کاهش التهاب، سرکوب رشد باکتری‌ها و کاهش فعالیت غدد چربی، به‌طور موثری ترک‌های پوستی را درمان کنند.

زینک پلاس بخورید، خوب ببینید!

زینک در بهبود بینایی نیز موثر است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ روی ۷۲ فرد مبتلا به AMD نشان داد که مصرف ۵۰ میلی گرم سولفات روی روزانه به‌مدت ۳ ماه، پیشرفت بیماری را کند می کند. AMD اصلی‌ترین علت نابینا شدن در افراد مسن است که به بیماری تباهی لکه زرد یا دژنراسیون ماکولا موسوم است.

چقدر زینک بخوریم؟

بدن در سنین مختلف به مقادیر متفاوتی زینک نیاز دارد. میانگین مقدار زینک توصیه شده در روز برای سنین مختلف در جدول زیر برحسب میلی‌گرم نوشته شده است:

سن دوز مجاز مصرف/ روزانه
۰ تا ۶ ماهگی ۲ میلی‌گرم
۷ تا ۱۲ ماهگی ۳ میلی‌گرم
۱ تا ۳ سالگی ۳ میلی‌گرم
۴ تا ۸ سالگی ۵ میلی‌گرم
۹ تا ۱۳ سالگی ۸ میلی‌گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی (پسرها) ۱۱ میلی‌گرم
۱۴ تا ۱۸ سالگی (دخترها) ۹ میلی‌گرم
بزرگسالان (خانم‌ها) ۸ میلی‌گرم
بزرگسالان (آقایان) ۱۱ میلی‌گرم
بارداری در نوجوانان (۱۴ تا ۱۸ سالگی) ۱۲ میلی‌گرم
بارداری در خانم‌های بالغ ۱۱ میلی‌گرم
شیردهی در نوجوانان (۱۴ تا ۱۸ سالگی) ۱۳ میلی‌گرم
شیردهی در خانم‌های بالغ ۱۲ میلی‌گرم

منابع غذایی پُر از روی

یک همبرگر حدود ۵ میلی‌گرم از نیاز بدن ما به روی را فراهم می‌کند. اگر صدف بخورید، بیشترین مقدار روی را دریافت خواهید کرد؛ یک وعده‌ی ۲۵۰ گرمی صدف حدود ۷۴ میلی‌گرم زینک دارد. سایر غذاهایی که منابع نسبتا غنی از روی هستند عبارتند از:

  • غلات کامل؛
  • آجیل مثل بادام هندی؛
  • حبوبات مثل لوبیا؛
  • محصولات لبنی مثل ماست؛
  • انواع گوشت قرمز؛
  • غذاهای دریایی مثل خرچنگ.

در پسِ پرده‌ی شایعه‌های زینک پلاسی چه می‌گذرد؟

همان طور که گفتیم درباره‌ی اینکه قرص زینک پلاس و چاقی ارتباطی با هم دارند یا نه، نظرات متفاوتی وجود دارد؛ این در حالیست که تحقیقات چندان گسترده‌ای راجع به این موضوع که آیا قرص زینک پلاس چاق کننده است یا خیر، انجام نشده است.

در ادامه خلاصه‌ی بخشی از این تحقیقات را که از اهمیت زیادی برخوردار است، با هم مرور می‌کنیم:

در مطالعاتی که تا امروز درباره‌ی ارتباط بین قرص زینک پلاس و چاقی انجام شده، همه‌ی جوامع آماری، افرادِ درگیر با مشکلات پزشکی و سوء تغذیه بوده‌اند و مطالعات مشابهی روی افرادی که در سلامت کامل باشند انجام نشده است. از آنجا که مشکلات کاهش اشتها و کاهش وزن، بسیاری از مواقع با کمبود روی مرتبط است؛ قابل درک است که بهبود سطح روی در بدن، منجر به افزایش وزن در این افراد شود.

یک مطالعه‌ی منتشر شده در مجله‌ی آمریکایی «تغذیه‌ی بالینی» نشان داد که مکمل روی به افزایش وزن در کودکان مبتلا به سوء تغذیه کمک می‌کند؛ با این حال، این بدان معنا نیست که مصرف مکمل روی به شما کمک می‌کند تا در هر شرایطی وزن اضافه کنید.

اگر اضافه وزن یا چاقی دارید و در تلاش برای کاهش وزن هستید، افزایش مصرف روی در رژیم غذایی ممکن است حتی شانس شما را برای موفقیت در کاهش وزن بیشتر کند.

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در «تحقیقات عناصر ردیابی بیولوژیکی» منتشر شد، گزارش می‌دهد که سطح روی در بدن افراد چاق، اغلب پایین است؛ بنابراین، افزایش روی در رژیم غذایی ممکن است برای افراد دارای اضافه وزن و چاقی مفید باشد.

مطالعه‌ی دیگری که در سال ۲۰۱۳ در «بولتن دارویی پیشرفته» منتشر شد، نشان داد که افراد مبتلا به چاقی که روزانه مکمل‌های زینک حاوی ۳۰ میلی‌گرم زینک گلوکونات مصرف می‌کردند، توانستند شاخص توده‌ی بدنی خود را بهبود بخشند، وزن کم کنند و سطح تری‌گلیسیرید خونشان را به حد نرمال نزدیک‌تر کنند.

قرص زینک پلاس و چاقی؛ از واقعیت تا شایعه

یک مطالعه نشان می دهد که مکمل روی در کنار رژیم غذایی با کالری محدود، اثرات مطلوبی در کاهش اندازه‌گیری‌‌های آنتروپومتریک، نشانگرهای التهابی، مقاومت به انسولین و اشتها در افراد چاق دارد و ممکن است نقش موثری در درمان چاقی داشته باشد. علاوه بر این همان‌طور که گفتیم، زینک معمولا در شرایطی که به بی‌اشتهایی ناشی از کمبود زینک در بدن و در نتیجه کاهش وزن دچار شده‌ایم، می‌تواند به بهبود اشتها و در نتیجه افزایش وزن منجر شود. اما لازم است بدانید که طبق تحقیقات، هیچ نتیجه‌ای مبنی‌بر اینکه قرص زینک پلاس و چاقی به‌طور مستقیم با هم در ارتباط هستند، وجود ندارد؛ زیرا اغلب اشکال ویتامین‌ها فاقد کالری هستند و مصرف آنچه که کالری ندارد، افزایش وزن ایجاد نخواهد کرد.

توصیه می‌شود که اگر می‌خواهید وزن اضافه کنید، تا حد ممکن تغییراتی در رژیم غذایی ایجاد کنید و به‌جای خوردن غذاهای ناسالم و شیرینی، با غذاهای مغذی اما پر کالری، وزن خود را افزایش دهید.

این غذاهای مغذی و پر کالری عبارتند از آجیل، آووکادو، پنیر، میوه‌های خشک، روغن زیتون و شیر خشک. برای تهیه سوپ و غلات داغ به جای آب از شیر استفاده کنید. اسموتی‌ها می‌توانند میان وعده خوبی برای افزایش وزن باشند؛ زیرا می‌توانید در تهیه‌ی آن‌ها از مواد مغذی، مفید و پرکالری استفاده کنید. مثال‌هایی از این خوراکی‌های مغذی که برای استفاده در اسموتی مناسبند شامل این‌هاست:

  • ماست یونانی؛
  • کره‌ی آجیل مانند کره‌ی پسته، کره‌ی بادام زمینی، کره‌ی گردو و…؛
  • کره‌ی نارگیل؛
  • دانه‌های کتان یا چیا؛
  • شیر خشک؛
  • پودر کاکائو؛
  • آووکادو؛
  • موز.

اگر با رژیم غذایی مناسب نتوانستید به میزان دلخواهتان وزن اضافه کنید یا اینکه میل به غذا خوردن ندارید، می‌توانید با مشورت با پزشک از قرص‌های زینک پلاسی مانند قرص زینک پلاس یوروویتال که همراه با ویتامین‌های گروه B هستند استفاده کنید؛ زیرا احتمال دارد بدن شما کمبود زینک یا ویتامین‌های گروه ب را داشته باشد که به کاهش اشتهای شما منجر شده است؛ بنابراین در این شرایط قرص زینک پلاس و چاقی معمولا تنها در صورتی با هم در ارتباط هستند که بدن درگیر بی‌اشتهایی ناشی از کمبود این ویتامین باشد.

خرید قرص زینک پلاس ۱۰ یوروویتال

آیا خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی صورت مفید است؟

برای پاسخ به این سؤال که آیا خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی صورت مفید است یا خیر باید بگوییم که خوردن قرص زینک پلاس برای چاقی صورت هم می‌تواند مفید باشد هم می‌تواند مفید نباشد؛ زیرا همانطور که گفته شد، در شرایطی که فرد به‌علت سطح پایین روی در بدن و در نتیجه کاهش اشتها، وزن از دست داده است، با بهبود سطح روی بدن و در نتیجه افزایش اشتها، افزایش وزن پیدا می‌کند و این افزایش وزن کلی، قطعا روی چاقی صورت هم اثرگذار است.

کدام قرص زینک پلاس چاق کننده است؟

در بخش‌های قبلی این موضوع را گفتیم که در صورتی که هدف شما از مصرف زینک، افزایش وزن است، بهتر است ابتدا با تقویت رژیم غذایی خود به وسیله مواد مغذی و پرکالری سعی کنید وزن اضافه کنید. اگر این روش کارا نبود یا اشتهای کمی را تجربه می‌کنید، ممکن است دچار بی اشتهایی ناشی از کمبود زینک یا ویتامین های گروه ب شده باشید. در این صورت استفاده از قرص زینک پلاس برای چاقی توصیه می‌شود (البته با مشورت با پزشک).

از طرفی ممکن است شما اضافه وزن داشته باشید و هدف شما از این سوال که کدام قرص زینک پلاس چاق کننده است، این باشد که از مصرف آن پرهیز کنید و منصرف شوید که اگر بدنتان به مصرف مکمل زینک احتیاج داشته باشد، این پرهیز درست نیست. در هر صورت، در این بخش سعی می‌کنیم هر چه شفاف تر به این سوال پاسخ دهیم.

قرص های زینک پلاس متنوعی در بازار موجود است که دارای ترکیبات متفاوت و دوز مختلفی از زینک هستند. (تا اینجای مقاله قرص زینک پلاس یوروویتال به عنوان یکی از بهترین زینک پلاس ها معرفی شده است.) جهت انتخاب قرص زینک پلاس مناسب برای شما، چند نکته را بهتر است بدانید:

اگر قصد دارید وزن اضافه کنید

در این صورت توصیه می‌کنیم که از مکمل‌هایی استفاده کنید که دوز زینک بیشتری دارند و نیز حاوی ویتامین‌های ب هستند. یکی از بهترین نمونه‌های زینک پلاس که برای چاقی می‌تواند استفاده شود، قرص یونی زینک است. این قرص حاوی ۱۵ میلی‌گرم زینک المنتال است و با داشتن ویتامین های گروه ب، انتخاب مناسبی برای شماست. طریقه مصرف قرص یونی زینک چه برای چاقی و چه کاربردهای دیگر، به صورت روزانه یک عدد قرص، همراه با وعده غذایی و یک لیوان آب خنک است.

خرید قرص یونی زینک

اگر قصد ندارید با مصرف زینک پلاس وزن اضافه کنید

در این شرایط مهم است که به هدفتان از مصرف زینک توجه کنید. مثلا اگر برای تقویت پوست و مو می‌خواهید قرص زینک مصرف کنید، می‌توانید از یک مکمل زینک پلاس با دوز پایین تر زینک استفاده کنید تا اثر کمتری در افزایش اشتها تجربه کنید. قرص زینک پلاس ۵ یوروویتال که ۵ میلی‌گرم زینک به همراه ویتامین‌های گروه ب را دارد، می‌تواند برای این هدف مناسب باشد. اما مثلا اگر به کمبود زینک دچار شده‌اید یا به خاطر مشکل شدید دیگری احتیاج به مصرف زینک دارید، احتمالا باید دوزهای بالاتر مثل زینک پلاس ۱۰ میلی‌گرمی یورویتال یا قرص یونی زینک را مصرف کنید.

در هر صورت، توجه داشته باشید که در نهایت نظر پزشک متخصص معالج شما تعیین کننده است و لازم است به تجویز او عمل کنید.

خرید زینک پلاس ۵ میلی‌گرمی یوروویتال

خرید زینک پلاس ۱۰ میلی‌گرمی یوروویتال

اگر با توجه به نیاز بدنتان لازم است مکمل با دوز زینک بیشتری را مصرف کنید، برای مقابله با چاق شدن احتمالی در اثر افزایش اشتها و مصرف کالری اضافه، از این تکنیک‌ها استفاده کنید:

  1. سعی کنید غذاهای حاوی پروتئینِ بیشتر مصرف کنید. زیرا این غذاها به افزایش و ماندگاری احساس سیری شما کمک می‌کنند. چند نمونه خوراکی سرشار از پروتئین، تخم مرغ، ماهی، لوبیا و بادام زمینی هستند. البته حتما به کالری دریافتی خود توجه کنید.
  2. برای کاهش اشتها و گرسنگی، از غذاهای حاوی فیبر و آب بیشتر (حجیم اما کم کالری) استفاده کنید. فیبر و آب کالری ندارند اما احساس سیری به شما می‌دهند. مثلا کرفس، گل کلم، کلم بروکلی، بادام درختی، عدس و لوبیا انتخاب‌های خوبی هستند.
  3. از خوراکی های ضد اشتها استفاده کنید: دارچین، سیب، شکلات تلخ، چای ماته، قهوه و دانه چیا.

یکی از مهمترین نکته‌ها در انتخاب قرص زینک مناسب برای چاقی، نیاز بدن شماست که لازم است به آن توجه کنید تا از بروز عوارض مصرف بیش از حد یا کمبود زینک جلوگیری کنید. بنابراین حتما با پزشک مشورت کنید.

بهترین زمان مصرف قرص زینک پلاس

مکمل‌های روی اگر حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شوند بیشترین اثرگذاری را دارند؛ با این حال، اگر مکمل‌های روی باعث ناراحتی معده شوند، ممکن است پزشک مصرف آن‌ها راه همراه با غذا توصیه کند.

دوز فراموش شده

اگر برای یک یا چند روز مصرف مکمل‌های روی را فراموش کردید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا کمی‌طول می‌کشد تا بدنتان به‌طور جدی دچار کمبود روی شود؛ با این حال، اگر متخصص مراقبت‌های بهداشتی شما توصیه کرده است که روی را مصرف کنید، سعی کنید به یاد داشته باشید که آن را طبق دستور مصرف کنید.

به شیوه نگهداری زینک پلاس توجه کنید

  • زینک پلاس را حتما دور از دسترس اطفال نگه دارید.
  • کپسول زینک پلاس را در ظرف دربسته در دمای اتاق، دور از گرما، رطوبت و نور مستقیم نگه دارید و آن را از یخ زدگی محافظت کنید.
  • زینک پلاس‌های تاریخ گذشته یا داروهایی را که دیگر بهشان نیاز ندارید در دسترس خود و دیگران نگه ندارید.

قرص زینک پلاس نقل و نبات نیست!

بزرگسالان نباید بیش از ۴۰ میلی‌گرم روی در روز مصرف کنند مگر اینکه تحت نظر پزشک باشند، زیرا این امر می‌تواند منجر به اثرات نامطلوب بر سلامتی شود. مصرف مقادیر زیاد روی ممکن است اختلال در جذب مس، درد معده، تب، سرفه، خستگی، افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات، کاهش اشتها، استفراغ، سردرد، اسهال، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و کم خونی در پی داشته باشد. روی همچنین ممکن است با برخی داروها از جمله آنتی بیوتیک‌ها، دیورتیک‌ها و داروی آرتریت روماتوئید پنی سیلامین تداخل داشته باشد.

علائم مسمومیت یا مصرف بیش از حد روی

  • اسهال؛
  • تهوع و استفراغ؛
  • از دست دادن اشتها؛
  • گرفتگی شکم؛
  • سردرد؛
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی؛
  • کاهش سطح کلسترول خوب یا HDL؛
  • کمبود سایر مواد مغذی- مصرف بیش از حد روی باعث جذب نشدن برخی ویتامین‌های دیگر می‌شود.

آن‌ها که به کمبود زینک دچار می‌شوند…

کمبود زینک در کشور ایران و مصر بسیار رایج است؛ اگرچه ممکن است احتمال ابتلا به کمبود این ماده مغذی در گیاهخواران، افراد مبتلا به بیماری‌های گوارشی مانند بیماری کرون و کولیت اولسراتیو، الکلی‌ها، زنان باردار، افراد مبتلا به بیماری سلول داسی شکل، افراد مبتلا به بیماری‌های ژنتیکی خاص، نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند و مادرانشان کمبود روی دارند، افراد معتاد به الکل و هرکسی که داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کند، افزایش یابد.

علائم کمبود روی

  • اسهال؛
  • کاهش ایمنی؛
  • نازک شدن مو؛
  • کاهش اشتها؛
  • اختلالات خلقی؛
  • پوست خشک؛
  • مشکلات باروری؛
  • اختلال در ترمیم زخم‌ها.

عوارض جانبی کمبود شدید روی

  • اختلال در رشد؛
  • تاخیر در بلوغ جنسی؛
  • بثورات پوستی؛
  • اسهال مزمن؛
  • اختلال در ترمیم زخم؛
  • مشکلات رفتاری.

هشدارها: آنچه پیش از مصرف قرص زینک پلاس باید بدانید

  • مصرف قرص زینک پلاس در زمان بارداری و شیردهی بی‌خطر گزارش شده؛ اما استفاده از زینک در دوزهای بالا در این زمان‌ها خطرآفرین است. به‌طور کلی توصیه می‌شود که دوز زینک پلاس در بارداری و شیردهی توسط پزشک تعیین شود.
  • میزان جذب روی در افرادی که برای مدت طولانی و بیش از حد الکل مصرف می‌کنند، کاهش می‌یابد.
  • جراحی‌های چاقی میزان جذب روی را کاهش می‌دهند و ممکن است بدن را با فقر روی درگیر کنند؛ پس اگر چنین جراحی‌هایی انجام داده‌اید یا قصد دارید انجام دهید، حتما در این باره با پزشکتان صحبت کنید.
  • مصرف روی کمتر از حد نرمال در رژیم غذایی ممکن است خطر ابتلا به بیماری کلیوی را افزایش دهد. همچنین، افراد مبتلا به بیماری کلیوی که تحت همودیالیزند، در معرض خطر کمبود روی هستند و ممکن است به مکمل‌های روی نیاز داشته باشند.
  • در شروع رژیم‌های گیاه‌خواری اغلب میزان جذب روی کم می‌شود؛ اما به مرور زمان، بدن خودش را با شرایط گیاه‌خواری تطبیق می‌دهد؛ بنابراین در شروع گیاه‌خواری حتما به علائمی که برایتان ایجاد می‌شود توجه کنید.

سخن پایانی

اگرچه در شرایطی که اضافه وزن دارید، دریافت مقدار زیادی روی در رژیم غذایی شما ممکن است به کاهش وزنتان کمک کند، اما کل کالری دریافتی روزانه‌ی شما است که تعیین می‌کند وزن اضافه کنید یا کم. پس اگر دوست دارید وزن اضافه کنید یا اگر دکتر برایتان مکمل زینک پلاس تجویز کرده و می‌ترسید که با مصرف آن چاق شوید، بدانید که اصلا جای نگرانی نیست و زینک پلاس و چاقی به‌طور مستقیم و فارغ از بقیه‌ی فاکتورها با هم ارتباط ندارند. توصیه می‌کنیم برای مقابله با افزایش اشتهای احتمالی ناشی از مصرف زینک، از تکنیک‌های گفته شده در این مقاله استفاده کنید.

برای خرید قرص زینک از برندهای دیگر علاوه بر یوروویتال که در این مقاله به آن اشاره شد، می‌توانید سفارش خود را در داروخانه اینترنتی مفیدطب ثبت کنید تا ما در اسرع وقت دارو را برایتان ارسال کنیم.

خرید انواع قرص زینک

سؤالات متداول

اگر روی کافی دریافت نکنم چه اتفاقی می‌افتد؟

کمبود روی می‌تواند باعث کندی رشد در نوزادان و کودکان، تاخیر در رشد جنسی در نوجوانان و ناتوانی جنسی در مردان، ریزش مو، اسهال، زخم‌های چشم و پوست و کاهش اشتها و وزن، ضعف حس چشایی و کاهش سطح هوشیاری شود.

آیا می‌توان به صورت روزانه قرص زینک پلاس مصرف کرد؟

گنجاندن مکمل زینک پلاس در رژیم غذایی روزانه مشکلی ندارد، به شرط اینکه در حد مجاز روزانه توصیه شده باشد که ۸ میلی‌گرم برای زنان و ۱۱ میلی‌گرم برای مردان بالغ است. از آنجایی که روی یک ماده معدنی کمیاب است، مصرف بیش از حد آن می‌تواند باعث مشکلات سلامتی شود. شناخته شده‌ترین علت مسمومیت با زینک، مصرف مقادیر زیاد این مکمل است که می‌تواند علائم حاد و مزمنی ایجاد کند.

طریقه مصرف قرص زینک پلاس برای چاقی چگونه است؟

اگر با رژیم غذایی مناسب نتوانستید به میزان دلخواهتان وزن اضافه کنید یا اینکه میل به غذا خوردن ندارید، می‌توانید با دستور پزشک از قرص‌های زینک پلاسی مانند قرص زینک پلاس یوروویتال که همراه با ویتامین‌های گروه B هستند استفاده کنید؛ چون ممکن است به خاطر کمبود این ریزمغذی‌ها دچار کاهش اشتها شده باشید. مکمل‌های روی اگر حداقل ۱ ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف شوند بیشترین اثرگذاری را دارند؛ با این حال، اگر مکمل‌های روی باعث ناراحتی معده شوند، ممکن است پزشک مصرف آن‌ها راه همراه با غذا توصیه کند.

آیا شربت زینک پلاس یوروویتال چاق کننده است؟

شربت زینک پلاس یوروویتال با داشتن روی و ویتامین‌های گروه B می‌تواند به کاهش اشتهای ناشی از کمبود این ریزمغذی ها کمک کرده و به افزایش وزن منجر شود؛ بنابراین می‌تواند برای افرادی که قصد اضافه کردن وزن دارند، مفید باشد. با این حال به طور کلی هنوز نتیجه‌ای از تحقیقات درباره این که زینک پلاس به صورت مستقیم بر چاقی اثر می‌گذارد، وجود ندارد و این افزایش اشتها و چاقی فقط در صورت وجود کمبود، اتفاق می‌افتد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «آیا قرص زینک پلاس و چاقی ارتباط معناداری با یکدیگر دارند؟»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام هیج مکمل افزایش وزنی نمی تواند اختصاصا منجر به چاقی موضعی ( به عنوان مثال فقط صورت) گردد.
      چنانچه کاهش وزن شما ناشی از اختلالات غددو بیماری زمینه ای نباشد.
      مکمل های حاوی زینک می توانند با اثر بر روی اشتها تا حدودی در افزایش وزن موثر واقع گردند.
      شما می توانید در کنار آن از پودر های گین آپ نیز به منظور دریافت کالری سالم نیز استفاده کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره