عوارض قرص آوودین
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

قرص آوودین یکی از مکمل های محبوب حاوی عصاره آووکادو و سویا است که برای بازسازی، کاهش درد و التهاب مفاصل کاربرد دارد. آوودین با نام تجاری معروف هولیستیکا، ترکیبات موثری دارد که برای جلوگیری از تخریب پیش رونده غضروف ها نیز مفید است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، ضمن آشنایی بیشتر با این محصول، درباره عوارض قرص آوودین می‌خوانید و موارد احتیاط و تداخل دارویی آن را نیز خواهید دانست. از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قرص آوودین هولیستیکا چیست؟

قرص آوودین هولیستیکا یکی از انواع بهترین مکمل برای التهاب مفاصل است که علاوه بر ترکیب موثر آووکادو و سویا، حاوی عصاره زنجبیل و ویتامین D3 با منابع طبیعی غیرحیوانی نیز می‌باشد.

در هر بسته آوودین، ۳۲ عدد کپسول وجود دارد.

مشخصاً بهتر است به این نکته اشاره کنیم که محصول آوودین به فرم کپسول تولید شده است، اما با عنوان قرص نیز شناخته می‌شود. در این مقاله هر دو کلمه قرص و کپسول را برای آوودین به کار برده‌ایم.

خواص قرص آوودین شامل موارد زیر است:

  • بازسازی مفاصل
  • سهولت تحرک مفاصل
  • کاهش درد و التهاب مفاصل
  • کاهش نیاز به داروهای مسکن
  • جلوگیری از تخریب پیش رونده غضروف ها

در ادامه مقاله، پس از بررسی مکانیسم اثر و خواص ترکیبات این محصول، به عوارض قرص avodin نیز می‌پردازیم.

ترکیبات قرص آوودین

ترکیبات قرص آوودین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

عنوان مقدار
مجموع ترکیب عصاره آووکادو و سویا غیر صابونی شده (Total extract of Avacado-Soybean unsaponifiables) ۳۰۰ میلی‌گرم
آووکادوی غیرصابونی شده (Unsaponifiable Avacado) ۱ قسمت
سویای غیرصابونی شده (Unsaponifiable Soya) ۲ قسمت
عصاره زنجبیل (Ginger extract) ۱۰۰ میلی‌گرم
ویتامین D3 با منشا طبیعی و فاقد لانولین (natural Vit D3 (Lanolin Free)) ۴۰۰IU

در رابطه با ترکیب ASU، عبارت «غیرصابونی شده» به یک مختصات شیمیایی عصاره‌­ها اشاره می‌­کند و کاربرد آن تنها به این موضوع برمی‌گردد که این عصاره‌­ها برای داشتن اثر ضدالتهابی برای مفاصل، باید این فرایند شیمیایی را از سر گذرانده باشند.

مواد غیرصابونی از آووکادو و سویا، مواد شیمیایی خاصی هستند که از ترکیب یک سوم آووکادو با دو سوم سویا «غیر صابونی شده» به دست می‌آیند. مواد غیرصابونی آووکادو و سویا شامل موادی مانند ویتامین E، چربی‌های گیاهی و سایر مواد شیمیایی است. ترکیب این مواد به نظر می‌رسد تورم در مفاصل و سایر قسمت‌های بدن را کاهش می‌دهد.

مکانیسم اثر ترکیبات آوودین

آوودین با منشا کاملاً طبیعی، حاوی عصاره زنجبیل، سویا و آووکادو بوده و مصرف آن به مدت ۳ ماه تا ۳ سال و با تحریک ساخت کلاژن و پروتئوگلیکان (پروتئین‌های گلیکوزیل‌شده) به بازسازی غضروف، کاهش سرعت پیشرفت آرتروز و کاهش دردهای مفصلی کمک می‌کند. ترکیبات موجود در زنجبیل، سبب کاهش التهاب و درد می‌شود.

عصاره آووکادو و سویا غیر‌صابونی‌شده موجود در قرص آوودین، به کاهش تجزیه غضروف ها کمک می‌کند و در بازسازی آن‌ها تاثیر مثبتی به همراه دارد. این ماده همچنین التهاب را کاهش می‌دهد و مشاهده شده‌است که به طور خاص سلول‌ها و پروتئین‌های التهابی را که در بیماران مبتلا به آرتروز در تخریب غضروف ها نقش دارند، کم می‌کند.

ترکیبات موجود در زنجبیل، با مهار آنزیم های سایکلواکسیژناز و لیپواکسیژناز (دو آنزیم که در فرایندهای التهابی نقش دارند) سبب کاهش سطح پروستاگلاندین‌ها ولکوترین‌ها می‌شوند و در نتیجه التهاب و درد را کاهش می دهند.

کمبود ویتامین D3 می‌تواند منجر به علائمی مانند تشدید پوکی استخوان، افزایش احتمال شکستگی های استخوانی، التهاب مفاصل، سرطان های شایع، بیماری های خودایمنی، فشارخون بالا و بیماری‌های عفونی شود. به همین دلیل، این ویتامین جهت پیشگیری از کمبود ویتامین D3، به آوودین اضافه شده‌است.

اثر ضد التهاب و درد قرص آوودین
ترکیبات قرص آوودین اثر ضد التهاب و درد مفاصل را به همراه می‌آورند.

قرص آوودین چه عوارضی دارد؟

در حالت کلی با مصرف قرص آوودین به اندازه دوز توصیه شده عارضه جانبی خاصی گزارش نشده است. با این حال قرص آوودین حاوی سه ترکیب است و می‌توان تاثیرات و عوارض احتمالی که برای ترکیبات این قرص به صورت جدا از هم را بررسی کرد.

به طور کلی توصیه می‌شود قبل از مصرف قرص آوودین، نام داروهایی را که مصرف می‌کنید به پزشک یا داروساز ارائه دهید تا از تداخلات دارویی جلوگیری شود.

عوارض احتمالی ترکیب آووکادو و سویا

باید بدانید که به صورت کلی مصرف خوراکی مکمل‌های حاوی ترکیب آووکادو و سویا (ASU) مثل قرص آوودین، احتمالا ایمن است و توسط بیشتر افراد به خوبی تحمل می‌شود. این محصولات تا ۳ سال به صورتی ایمن مصرف شده‌اند.

با این وجود، در برخی از تحقیقات روی مصرف ترکیب آووکادو و سویا، عوارضی در بعضی از افراد مشاهده کرده‌اند. پس در رابطه با عوارض قرص آوودین که ممکن است بر اثر ASU ایجاد شود، می‌توان گفت که  عوارض زیر محتمل است :

  • ناراحتی گوارشی
  • تهوع و استفراغ
  • سردرد و سردردهای میگرنی

(گرچه این موارد در رابطه با قرص آوودین گزارش نشده است و این عوارض احتمالی مربوط به ASU است).

آووکادو و سویا
مصرف خوراکی مکمل‌های حاوی ترکیب آووکادو و سویا (ASU) مثل قرص آوودین، احتمالا ایمن است و توسط بیشتر افراد به خوبی تحمل می‌شود.

عوارض احتمالی عصاره زنجبیل

ایجاد عوارض با مصرف زنجبیل نادر است. تنها در صورت مصرف دوز بالا، ممکن است رفلاکس معده (ترش کردن) و اسهال رخ دهد. اما با توجه به این که بهترین زمان استفاده از قرص آوودین، مصرف بعد از غذا است، احتمال بروز چنین عوارضی حتی کمتر هم می‌شود.

توجه داشته باشید که مصرف زنجبیل به دلیل اثرات کاهش دهنده آن روی فشار خون، ممکن است برای افرادی که تحت درمان فشار خون بالا هستند، عوارضی به همراه داشته باشد.

همچنین افرادی که داروی دیابت مصرف می‌کنند، لازم است در مصرف آوودین احتیاط کنند چرا که زنجبیل ممکن است کاهش قند خون را به دنبال داشته باشند. به علاوه، مصرف کنندگان داروهای رقیق کننده خون مثل وارفارین و آسپرین، برای جلوگیری از مشکلات ناشی از تداخل دارویی کپسول آوودین، تنها با مشورت پزشک از این محصول استفاده نمایند.

بروز حساسیت

افرادی که به آووکادو، سویا یا زنجبیل حساسیت دارند، باید از مصرف این مکمل خودداری کنند.

همچنین افرادی که به لاتکس حساسیت دارند، احتمالا به محصولات حاوی آووکادو نیز آلرژی نشان می‌دهند؛ بنابراین این افراد نیز لازم است این محصول را مصرف نکنند تا از بروز این دسته عوارض قرص آوودین جلوگیری کنند.

آیا کپسول آوودین فشار خون را بالا میبرد؟

ترکیبات زنجبیل، آووکادو و سویا موجود در آوودین هر کدام به صورت جداگانه اثر پایین آونده روی فشار خون دارند. درباره تاثیر کپسول آوودین بر فشار خون نمی‌توان اظهار نظر قطعی کرد، زیرا نیاز به تحقیقات علمی روی محصول و این فاکتور است. با این وجود، با در نظر گرفتن ترکیبات مجزای محصول، قرص آوودین به احتمال زیاد فشار خون را کاهش می‌دهد.

اگر به مشکلات فشار خون مبتلا هستید و یا داروی فشار خون مصرف می‌کنید، توصیه می‌کنیم در ابتدای مصرف این محصول، روزی چند بار فشار خون خود را بسنجید و در صورت مشاهده تغییرات غیر نرمال در آن، مصرف دارو رو قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

موارداحتیاط و منع مصرف

  • استفاده از آوودین به خاطر داشتن عصاره زنجبیل، برای بیماران مبتلا به دیابت، فشار خون و بیماری قلبی و کسانی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌‎‌کنند حتما با مشورت پزشک انجام گیرد.
  • زنان باردار و شیرده قبل از مصرف حتماً با پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت مصرف هرگونه دارو، قبل از مصرف با پزشک مشورت نمایید.

نحوه مصرف قرص آوودین

قرص آوودین را طبق دستور پزشک مصرف کنید؛ در صورتی که پزشک توصیه ای نکرده است، روش مصرف آن روزانه یک عدد کپسول بعد از غذا می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله درباره قرص آوودین و مکانیسم اثر ترکیبات آن که خواص بینظیر این محصول را نتیجه می‌دهد، صحبت کردیم. سپس به سوال عوارض قرص آوودین چیست، با بررسی عوارض احتمالی ترکیبات این محصول، پاسخ دادیم. به صورت کلی با مصرف قرص آوودین عوارضی گزارش نشده است. اما لازم است موارد احتیاط و تداخلات این محصول را که ذکر کردیم، در نظر داشته باشید و به خصوص در شرایط گفته‌شده، قبل از مصرف آوودین، با پزشک خود مشورت نمایید.

شما می‌توانید انواع قویترین داروی ضد التهاب مفاصل را از داروخانه آنلاین مفیدطب به صورت اینترنتی و آسان، خریداری نموده و در محل مورد نظرتان تحویل بگیرید.

مشاهده و خرید قویترین داروی ضد التهاب مفاصل

سوالات متداول

قرص آوودین ساخت کدام کشور است؟

قرص avodin که دارای نام تجاری هولیستیکا است، توسط شرکت آرین سلامت سینا در ایران تولید می‌شود. این شرکت نماینده انحصاری شرکت هولیستیکا فرانسه می‌باشد.

آیا کپسول آوودین چاق کننده است؟

خیر، چاق کننده بودن جزو avodin عوارض نیست.

تداخل دارویی کپسول آوودین چیست؟

کسانی که داروهای ضد انعقاد خون مثل وارفارین مصرف می‌کنند و افرادی که مبتلا به بیماری قلبی، دیابت یا فشار خون هستند، لازم است در مصرف کپسول آوودین احتیاط نمایند چرا که این شرایط جزو تداخلات دارویی این محصول است.

قیمت کپسول آوودین هولیستیکا چقدر است؟

قیمت کپسول آوودین هولیستیکا در مهر ۱۴۰۲، ۲۲۰,۰۰۰ تومان می‌باشد. برای اطلاع از آخرین قیمت این محصول، میتوانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط