خواص روغن گل مغربی برای زنان
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه

گل مغربی یک گیاه بومی آمریکا است. گل‌های زرد رنگ این گیاه غروب‌ها باز می‌شوند. روغن دانه‌های گل مغربی حاوی گاما لینولنیک اسید (GLA) است که یکی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۶ می‌باشد که دارای اثرات ضد التهابی برای بدن است. از خواص گل مغربی برای زنان جهت کمک به درمان مشکلاتی از جمله سندرم پیش از قاعدگی، علائم یائسگی، درد پستان، آرتریت یا التهاب مفصل و موارد دیگر استفاده می‌شود. اما برای تایید همه این خواص گل مغربی، شواهد علمی خوبی وجود ندارد. در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی خواص روغن گل مغربی برای زنان و برخی از فواید دیگر آن می‌پردازیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روغن گل مغربی چیست؟

روغن گل مغربی (Evening primrose oil) از دانه‌های گل مغربی که گیاهی بومی آمریکای شمالی است، استخراج می‌شود. قبل از پرداختن به خواص گل مغربی برای زنان، خوب است اشاره کنیم که از این گیاه به‌طور سنتی برای درمان کبودی، بواسیر، مشکلات گوارشی و گلو درد استفاده می‌شود. 

فواید و خواص روغن گل مغربی احتمالا ناشی از گاما لینولنیک اسید (GLA) موجود در آن است. گاما لینولنیک اسید یک اسید چرب امگا ۶ می‌باشد. 

از روغن گل مغربی به صورت مکمل یا موضعی استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی خواص روغن گل مغربی برای زنان و معرفی سایر فواید آن می‌پردازیم. 

مکمل روغن گل مغربی
از روغن گل مغربی به صورت مکمل یا موضعی استفاده می‌شود.

تاثیر روغن گل مغربی بر سندرم پیش از قاعدگی

یکی از خواص روغن گل مغربی برای زنان، کمک به درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) است. یک مطالعه قدیمی‌تر نشان می‌دهد که روغن گل مغربی در درمان علائم سندرم پیش از قاعدگی از جمله موارد زیر، بسیار موثر است:

  • افسردگی
  • تحریک پذیری
  • نفخ

محققان معتقدند که برخی از زنان به دلیل حساس بودن به سطح طبیعی پرولاکتین در بدن، دچار سندرم پیش از قاعدگی می‌شوند. گاما لینولنیک اسید در بدن به ماده‌ای تبدیل می‌شود که به نظر می‌رسد به جلوگیری از تحریک PMS توسط پرولاکتین کمک می‌کند. 

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰، نشان داد که یک مکمل حاوی ویتامین B6، ویتامین E و روغن گل مغربی در تسکین PMS موثر است. با این حال، مشخص نیست که نقش روغن گل مغربی در این تاثیرگذاری چقدر بوده است. زیرا یک بررسی در سال ۲۰۰۹، نتیجه گیری کرد که روغن گل مغربی به بهبود سندرم پیش از قاعدگی کمکی نمی‌کند.

شما می‌توانید برای تهیه کپسول روغن گل مغربی پریموژل دانا از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کپسول پریموژل

کپسول پریموژل که به کپسول ژلاتینی گل مغربی نیز مشهور است، حاوی روغن گل مغربی بوده و برای کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی (PMS) و دردهای قاعدگی، کاهش درد آرتریت روماتوئید و کنترل نوروپاتی دیابتی بسیار مؤثر است.

روغن گل مغربی برای درد پستان

یکی دیگر از خواص گل مغربی برای زنان کمک به کاهش درد پستان است. اگر در طول دوران پریود خود درد پستان شدیدی دارید که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، مصرف روغن گل مغربی می‌تواند مفید باشد.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۰، به نظر می‌رسد گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی، التهاب را کاهش می‌دهد و به مهار پروستاگلاندین‌هایی که باعث درد سینه دوره‌ای می‌شوند، کمک می‌کند. این مطالعه نشان داد که مصرف روزانه روغن گل مغربی یا روغن گل مغربی و ویتامین E به مدت ۶ ماه، شدت درد سینه دوره‌ای را کاهش می‌دهد.

روغن گل مغربی برای درد پستان
اگر در طول دوران پریود خود درد پستان شدیدی دارید که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کند، مصرف روغن گل مغربی می‌تواند مفید باشد.

روغن گل مغربی برای یائسگی

یکی دیگر از خواص روغن گل مغربی برای زنان این است که می‌تواند شدت گرگرفتگی را که یکی از ناراحت کننده‌ترین عوارض یائسگی می‌باشد، کاهش دهد.

طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۰، درباره اینکه داروهای بدون نسخه از جمله روغن گل مغربی به گرگرفتگی کمک کنند، شواهد کافی وجود ندارد. 

اگرچه بعد از آن، یک مطالعه دیگر نتایج متفاوتی نشان داد. این مطالعه نشان داد زنانی که به مدت ۶ هفته روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم روغن گل مغربی مصرف کردند، به تعداد دفعات کمتری دچار گرگرفتگی شدند و شدت و مدت این گرگرفتگی نیز کمتر بود.

به علاوه، یک پرسشنامه درباره تاثیر گرگرفتگی در زندگی روزمره، نشان داد که زندگی و روابط اجتماعی و جنسی این زنان (که روغن گل مغربی مصرف کرده بودند)، بهبود پیدا کرده است.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل و مولتی ویتامین یائسگی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید انواع مکمل یائسگی

روغن گل مغربی برای جوش صورت

آیا روغن گل مغربی برای جوش صورت مفید است؟ تصور می‌شود گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی، با کاهش دادن التهاب پوست و تعداد سلول‌های پوستی که باعث ایجاد ضایعات می‌شوند، به بهبود آکنه کمک می‌کند. همچنین می‌تواند به حفظ رطوبت پوست کمک نماید.

یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل گاما لینولنیک اسید ضایعات آکنه التهابی و غیر التهابی را کاهش می‌دهد.

روغن گل مغربی برای آکنه
یک مطالعه نشان داد که مصرف مکمل گاما لینولنیک اسید ضایعات آکنه التهابی و غیر التهابی را کاهش می‌دهد.

روغن گل مغربی برای اگزما

برخی از کشورها روغن گل مغربی را برای درمان اگزما تایید کرده‌اند. اگزما یک بیماری التهابی پوست است.

طبق یک مطالعه قدیمی‌تر، گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی می‌تواند اپیدرم پوست (سطحی‌ترین لایه پوست) را بهبود بخشد. با این حال، یک بررسی در سال ۲۰۱۳، نشان داد که روغن گل مغربی خوراکی باعث بهبود اگزما نمی‌شود و درمان موثری نیست. در این بررسی، تاثیر روغن گل مغربی موضعی مورد مطالعه قرار نگرفت.

خواص روغن گل مغربی برای پوست

به طور کلی، روغن گل مغربی می‌تواند برای پوست مفید باشد و به بهبود سلامت کلی پوست کمک کند.

طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۵، مصرف خوراکی مکمل روغن گل مغربی، به نرمی پوست کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی، رطوبت، استحکام و مقاومت پوست در مقابل خستگی را بهبود می‌بخشد.

طبق این مطالعه، گاما لینولنیک اسید برای ساختار و عملکرد ایده‌آل پوست ضروری است. محققان بر این باورند از آنجایی که پوست نمی‌تواند خودش گاما لینولنیک اسید تولید کند، مصرف روغن گل مغربی که سرشار از این اسید چرب است به حفظ سلامت کلی پوست کمک می‌کند.

روغن گل مغربی برای پوست
به طور کلی، روغن گل مغربی می‌تواند برای پوست مفید باشد و به بهبود سلامت کلی پوست کمک کند.

اگر به دنبال بهره‌مندی از خواص قرص گل مغربی برای زنان هستید، می‌توانید برای تهیه کپسول گل مغربی باریج از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید کپسول روغن گل مغربی باریج

کپسول روغن گل مغربی باریج قابلیت بالایی در بهبود بیماری آرتریت روماتوئید و بیماری اسکلروز متعدد (MS) دارد و همچنین در درمان نوروپاتی دیابتی هم موثر است. از این کپسول به عنوان درمان کمکی در بهبود سندرم پیش از قاعدگی، درد پستان پیش از قاعدگی و گرگرفتگی دوران یائسگی می‌توان استفاده کرد.

روغن گل مغربی برای آرتریت روماتوئید

درد استخوان اغلب ناشی از آرتریت روماتوئید یا روماتیسم مفصلی است. روماتیسم مفصلی یک اختلال التهابی مزمن است. طبق یک بررسی در سال ۲۰۱۱، گاما لینولنیک اسید موجود در روغن گل مغربی، قابلیت کاهش درد آرتریت روماتوئید را بدون ایجاد عوارض جانبی ناخواسته دارد.

روغن گل مغربی برای پوکی استخوان

مصرف بیشتر چربی‌های اشباع نشده با ریسک کمتر ابتلا به پوکی استخوان همراه است. پوکی استخوان از دست دادن مواد معدنی استخوان است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان می‌شود. مخصوصا بعد از یائسگی، ممکن است زنان به این مشکل دچار شوند.

تقریبا تمام روغن گل مغربی را چربی اشباع نشده تشکیل می‌دهد. برخی معتقدند روغن گل مغربی با از دست رفتن استخوان در زنان مبتلا به پوکی استخوان مقابله می‌کند.

یک مطالعه ۱۸ ماهه در آفریقای جنوبی، گزارش داد که استفاده ترکیبی از مکمل‌های روغن گل مغربی، روغن ماهی و کلسیم، روند از بین رفتن استخوان در زنان مسن‌تر را کند یا معکوس می‌کند (در مقایسه با گروه کنترل که متشکل از زنانی بود که دارونما دریافت کردند).

طبق این تحقیق، تراکم استخوان فمور (ران) در زنانی که از درمان ترکیبی استفاده کردند، ۱.۳ درصد افزایش یافت. این در حالی است که تراکم استخوان فمور در گروهی که دارونما دریافت کرده بودند، ۲.۳ درصد کاهش یافت. همچنین تراکم استخوان ستون فقرات قسمت کمر در گروه روغن گل مغربی بدون تغییر ماند اما در گروه دارونما ۳.۲ درصد کاهش یافت.

روغن گل مغربی برای پوکی استخوان
پوکی استخوان از دست دادن مواد معدنی استخوان است که باعث ضعیف و شکننده شدن استخوان می‌شود.

عوارض روغن گل مغربی

تا اینجا با خواص روغن گل مغربی برای زنان و سایر فواید آن برای سلامتی آشنا شدیم. شاید مایل باشید عوارض جانبی روغن گل مغربی را نیز بشناسید.

به‌طور کلی روغن گل مغربی برای بیشتر افراد برای استفاده کوتاه مدت بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. بی‌خطر بودن استفاده بلند مدت از این مکمل هنوز مشخص نیست.

به خاطر داشته باشید که بهتر است هنگام انتخاب مکمل روغن گل مغربی درباره خود مکمل و شرکت سازنده آن تحقیق کنید.

عوارض جانبی روغن گل مغربی معمولا خفیف هستند و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • ناراحتی معده
  • دل درد
  • سردرد
  • اسهال
  • تهوع

مصرف کمترین مقدار ممکن می‌تواند به جلوگیری از ایجاد عوارض جانبی کمک کند.

در موارد نادر، روغن گل مغربی می‌تواند باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود. برخی از علائم واکنش آلرژیک عبارتند از:

  • التهاب دست و پا
  • راش 
  • مشکل در تنفس
  • خس خس سینه

هشدارها و تداخلات دارویی روغن گل مغربی

در صورت استفاده از روغن گل مغربی یا هر مکمل دیگری، پزشک خود را مطلع کنید تا از تداخلات دارویی و عوارض جانبی بالقوه جلوگیری شود.

در صورت ابتلا به بیماری یا شرایط پزشکی خاص، روغن گل مغربی باید با احتیاط مصرف شود. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • روغن گل مغربی می‌تواند خطر خونریزی را در افراد مبتلا به اختلالات خونریزی افزایش دهد.
  • اگر عمل جراحی در پیش دارید، مصرف روغن گل مغربی را حدود دو هفته قبل از جراحی متوقف کنید تا از خونریزی بیش از حد جلوگیری شود.
  • زنان باردار نباید روغن گل مغربی مصرف کنند زیرا می‌تواند خطر سقط جنین یا القای زایمان را افزایش دهد.

روغن گل مغربی می‌تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد و اثربخشی دارو را کاهش دهد یا باعث ایجاد عوارض جانبی شود. این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • داروهای ضد انعقاد از جمله وارفارین، هپارین، انوکساپارین، دالتپارین و پلاویکس
  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) از جمله آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن و دیکلوفناک
  • داروهای ضد روان‌پریشی از جمله پروکلرپرازین، تیوریدازین، فلوفنازین، تری فلوپرازین و کلرپرومازین
  • داروهای HIV مانند لوپیناویر ۱۳

زنان باردار نباید روغن گل مغربی مصرف کنند زیرا می‌تواند خطر سقط جنین یا القای زایمان را افزایش دهد.

تداخلات دارویی روغن گل مغربی

جمع‌بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفید طب به بررسی خواص روغن گل مغربی برای زنان و تعدادی دیگر از فواید این مکمل برای سلامتی پرداختیم.

شواهدی وجود دارد که روغن گل مغربی می‌تواند به تنهایی یا به عنوان یک درمان مکمل برای برخی از مشکلات سلامتی مفید باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است. بنابراین در حال حاضر نباید از روغن گل مغربی به عنوان جایگزین درمان توصیه شده توسط پزشک استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که مکمل روغن گل مغربی می‌تواند با بسیاری از داروها تداخل داشته باشد. بنابراین احتیاط‌های مصرف و تداخلات دارویی آن را در نظر داشته باشید و برای اطمینان از مناسب بودن آن برای خودتان با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی از سایت داروخانه آنلاین مفید طب روی دکمه زیر بزنید:

خرید انواع قرص گیاهی برای تنظیم قاعدگی

سوالات متداول

روغن گل مغربی برای چیست؟

روغن گل مغربی حاوی گاما لینولنیک اسید است که یکی از اسیدهای چرب امگا ۶ می‌باشد. از روغن گل مغربی برای کمک به بهبود مشکلاتی از جمله سندرم پیش از قاعدگی، گرگرفتگی دوران یائسگی، درد پستان دوران پریودی، بهبود سلامت کلی پوست و موارد دیگر استفاده می‌کنند.

آیا روغن گل مغربی برای بارداری ضرر دارد؟

زنان باردار نباید روغن گل مغربی مصرف کنند زیرا می‌تواند خطر سقط جنین یا القای زایمان را افزایش دهد.

خواص روغن گل مغربی برای زنان چیست؟

برخی از خواص روغن گل مغربی برای زنان عبارتند از کمک به بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی، گرگرفتگی دوران یائسگی و درد پستان دوره پریودی.

روغن گل مغربی برای اگزما مفید است؟

برخی از کشورها روغن گل مغربی را برای درمان اگزما تایید کرده‌اند. طبق یک مطالعه، گاما لینولنیک اسید روغن گل مغربی می‌تواند اپیدرم پوست را بهبود بخشد. با این حال، یک بررسی دیگر نشان داد که روغن گل مغربی خوراکی باعث بهبود اگزما نمی‌شود و درمان موثری نیست.

عوارض جانبی روغن گل مغربی چیست؟

عوارض جانبی روغن گل مغربی معمولا خفیف هستند و ممکن است شامل ناراحتی معده، دل درد، سردرد، اسهال و تهوع باشند. در موارد نادر، روغن گل مغربی ممکن است باعث ایجاد واکنش آلرژیک شود.

خواص روغن گل مغربی برای پوست چیست؟

به طور کلی، روغن گل مغربی می‌تواند به بهبود سلامت کلی پوست کمک کند. طبق یک مطالعه، مصرف خوراکی مکمل روغن گل مغربی، به نرمی پوست کمک می‌کند و خاصیت ارتجاعی، رطوبت، استحکام و مقاومت پوست در مقابل خستگی را بهبود می‌بخشد.

روغن گل مغربی برای یائسگی تاثیر دارد؟

روغن گل مغربی می‌تواند شدت گرگرفتگی را که یکی از ناراحت کننده‌ترین عوارض یائسگی می‌باشد، کاهش دهد.

منابع: سایت‌های healthline و verywellhealth


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «با خواص گل مغربی برای زنان آشنا شوید!»

  1. منا میرزایی

    مولتی ویتامین یا مکملی هست که توش گل مغربی داشته باشه و برای بهتر شدن پوست بشه ازش استفاده کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره