قطره زیره باریج اسانس، قطره گیاهی کاهش‌دهنده وزن و اشتها

فواید قطره خوراکی زیره باریج
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

قطره زیره باریج را از میوه زیره که جزء گیاهان دارویی محسوب می‌شود استخراج می‌کنند. در ایران در شهرهای اصفهان، تهران، قزوین و سمنان این محصول کشت می‌شود. طبیعت این محصول گرم و خشک و صفراوی است و برای کسانی که دارای مزاج سرد هستند می‌تواند بسیار مفید باشد.

طعم و مزه این قطره خوراکی کمی تلخ است؛ اما حاوی مقادیر قابل توجهی مواد معدنی، ریزمغذی، املاح، فیبر، ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان می‌باشد. این محصول به دلیل خاصیت چربی سوزی در دسته محصولات کاهش وزن قرار دارد. شما می‌توانید زیره را به‌صورت قطره، عرق، دمنوش، قرص یا دانه خوراکی مصرف کنید.

ترکیبات قطره خوراکی زیره باریج

از ترکیبات زیره (Cuminum Cyminum) می‌توان به کومین آلدئید، گاما_ترپن، بتا_ترپن و پارا_سیمن اشاره کرد.

نحوه مصرف قطره زیره

تقریبا این قطره خوراکی برای تمامی سنین قابل استفاده است.

  • برای کودکان زیر ۱ سال، ۱ تا ۲ قطره، قبل از شیر دادن و حداکثر ۳ مرتبه در روز
  • برای کودکان بین ۱ تا ۴ ساله، ۲ تا ۵ قطره
  • برای کودکان ۴ تا ۱۲ ساله، ۵ تا ۱۰ قطره
  • برای افراد بزرگ‌سال، ۱۰ تا ۲۰ قطره و حداکثر ۲ مرتبه در روز

توصیه می‌شود قطره خوراکی زیره باریج را هنگام صرف ناهار و شام یا همراه نصف لیوان آب میل کنید، اما اگر دارای معده حساس هستید بهتر است آن را بعد از صرف غذا میل کنید. بلافاصله پس از مصرف در ظرف را محکم بسته و دور از نور، در دمای۳۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. برای سهولت در مصرف همراه این محصول یک قطره چکان در جعبه قرار داده شده است.

لاغری با قطره زیره باریج

قطره زیره برای لاغری

امروزه براثر تحرکات کم، مصرف غذاهای چرب و فست فود تعداد کسانی که دچار چاقی می‌شوند روز به روز افزایش می‌یابند. اگر چاقی شما منشأ بیماری نداشته باشد، می‌توانید در کنار ورزش کردن و یک رژیم غذایی مناسب تا حد زیادی وزن خود را کنترل کنید. توصیه می‌کنیم به‌جای استفاده از مواد شیمیایی، برای رفع چاقی از قطره خوراکی زیره استفاده کنید، این محصول با توجه به خواصی که دارد می‌تواند تا حدودی در این مسیر به شما کمک کند.

مصرف این قطره یکی از روش‌های کم هزینه و طبیعی برای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام است. این محصول باعث کاهش اشتها و افزایش سوخت و ساز بدن شده و چربی‌های انباشته شده ناشی از مواد غذایی در بدن شما را به‌راحتی از بین می‌برد.

شما می‌توانید با مصرف این قطره خوراکی پس از هر وعده غذایی روند کم شدن وزن خود را تسریع ببخشید. همچنین اگر می‌خواهید سرعت کم شدن وزن خود را بیشتر بالا ببرید، توصیه می‌کنیم این قطره را همراه با قطره لیمو میل کنید. با توجه به شرایط بدنی می‌توانید بعد از ۲۰ روز مصرف این قطره، تغییرات را در خود احساس کنید.

برخی از فواید زیره و قطره آن:

فواید قطره زیره باریج

  • قطره خوراکی زیره در بهبود هضم غذا و کاهش اشتها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.
  • در گذشته از قطره زیره فقط برای نفخ و سوء هاضمه استفاده می‌شد، اما امروزه با توجه به تحقیقات و آزمایشات صورت گرفته از این محصول برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. از جمله بیماری‌هایی که این محصول در آنها اثرگذار است می‌توان به سرماخوردگی، آنفلوانزا، تب، بی‌خوابی، جوش پوستی و یبوست اشاره کرد. این محصول بسیار غلیظ و معطر بوده و تنها چند قطره از آن می‌تواند به درمان بیماری شما کمک کند.
  • از فواید دیگر این قطره می‌توان به ضد نفخ بودن آن نیز اشاره کرد، از کودک یک‌ساله تا بزرگ‌سالان می‌توانند این قطره را برای رفع نفخ استفاده کنند.
  • با استفاده از قطره زیره سیاه در دوران قاعدگی می‌توانید درد این دوران را کاهش دهید.
  • کارول و کاروون موجود در زیره سیاه باعث می‌شوند عملکرد سیستم گوارش بهبود پیدا کرده و با بالا بردن میزان ترشح آنزیم‌های گوارشی، معده تقویت شود. همچنین ماده کاروون موجب پایین آمدن انقباض و افزایش شل شدگی عضلات صاف دیواره روده بزرگ شده و از اسپاسم و نفخ جلوگیری می‌کند.
  • محققین در حال آزمایش تاثیر زیره سیاه در درمان چربی خون، قند خون، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)‌، برونشیت و سرطان کولون هستند.
  • قطره زیره همچنین حاوی موادی است که باعث افزایش پاکسازی، تحریک و افزایش رسپتورهای سطح سلولی و کاتابولیسم و تجزیه LDL می‌شود.
  • موثر در درمان اسهال، بادشکن و ضد تشنج است.
  • رطوبت بدن را از بین می‌برد.
  • با توجه به خواص منحصر به فرد دانه‌های زیره بهتر است از این ماده در طبخ غذاها و سالادها استفاده کنید.
  • جویدن دانه‌های زیره (Cuminum Cyminum)بعد از صرف غذا، بوی بد دهان را برطرف می‌کند.
  • امروزه از اسانس زیره سیاه در عطرسازی‌، تهیه کرم، پمادهای ضد انگل، عطر و طعم‌دهنده خمیر دندان‌ و پنیر و همچنین داروهای کودکان استفاده می‌شود.

 عوارض قطره خوراکی زیره باریج اسانس

ازآنجایی‌که قطره زیره کاملا طبیعی می‌باشد، تا به امروز هیچ عارضه جانبی از مصرف این محصول گزارش نشده است. باید توجه داشته باشید مصرف طولانی مدت و بیش از اندازه این قطره ممکن است به کلیه و کبد شما آسیب وارد کند. اگر هنگام مصرف این قطره دچار علائمی همچون حساسیت، تنگی نفس، ایجاد ورم در صورت، لب‌ها، زبان و گلو شدید، مصرف آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

 موارد منع مصرف

هیچ منع مصرفی برای این محصول درج نشده است، فقط اگر باردار هستید قبل از مصرف این قطره حتما با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی با قطره زیره باریج

درزمینه تداخل دارویی این قطره خوراکی با داروهای دیگر،  تاکنون موردی گزارش نشده است.

سخن پایانی

قطره زیره یک محصول غیر دارویی بوده و شما می‌توانید بدون نسخه آن را تهیه کنید. این محصول را می‌توانید هم حضوری از فروشگاه‌ها و عطاری‌ها و هم از طریق خرید اینترنتی در شیشه‌های ۱۵ میلی‌لیتری تهیه کنید. ازآنجایی‌که این محصول ایرانی می‌باشد ازنظر کیفیت در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ازنظر قیمت در سطح مناسبی قرار گرفته است.

 قطره زیره باریج اسانس


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله داروخانه مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره