قاتل بلغم چیست
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

بلغم  یکی از چهار اخلاطی است که طب سنتی برای بدن در نظر گرفته است (صفرا، سودا، دم، بلغم). بلغم خلطی سرد و تر (مرطوب) و از اخلاط سودا و دم سبک‌تر است. معمولا افراد بلغمی پوست سفید و سردی دارند و موهای‌شان کم پشت‌تر، نازک‌تر و نرم‌تر از سایر افراد است. به علاوه، معمولا افراد بلغمی از مشکلات گوارشی مانند نفخ و سردی معده رنج می‌برند که البته با رعایت اصول تغذیه‌ سالم قابل رفع است. هنگامی که بلغم در بدن افزایش یابد این علائم شدیدتر و بیشتر شده و نمی‌توان تنها با رعایت تغذیه آن را رفع کرد و باید از داروها و غذاهای قاتل بلغم استفاده کرد. ممکن است برای‌تان سوال پیش بیاید که قاتل بلغم چیست؟ در این مقاله از مجله سلامت مفید طب ضمن ارائه اطلاعاتی درباره غلبه بلغم، به این سوال پاسخ می‌دهیم. با ما همراه باشید.

چرا بلغم بر دیگر مزاج‌ها غلبه می‌کند؟

پیش از اینکه به پرسش قاتل بلغم چیست؟ برسیم، خوب است بدانیم چرا بلغم بر دیگر مزاج‌ها غلبه می‌کند؟

عوامل متعددی به بر هم خوردن تعادل بلغم می‌انجامد. برای مثال، پس از سن ۴۰ سالگی بسیاری از علائم غلبه بلغم در بدن افراد نمود می‌کنند. به عبارتی می‌توان گفت بالا رفتن سن می‌تواند باعث بر هم خوردن تعادل اخلاط شده و بلغم را غالب کند. به عبارت دیگر، طبع انسان در دوران پس از میانسالی تغییر کرده و عموما سرد می‌شود. اگر در این سنین سبک زندگی و تغذیه خود را آگاهانه تغییر ندهیم، با طبع سرد و بلغمی دچار مشکلاتی خواهیم شد.

البته لازم به ذکر است که غلبه بلغم به واسطه تغذیه، ژنتیک، عادات غذایی، مناطق آب و هوایی و… ممکن است در سنین کمتر هم اتفاق بیفتد. افرادی که دارای پوست روشن و رنگ پریده، مشکلات گوارشی، بی‌حالی، بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی هستند یا مرتب خوراکی های با طبع سرد میل می کنند در بسیاری موارد به عنوان بلغمی‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

قاتل بلغم چیست؟

چند گیاه دارویی که قاتل بلغم هستند، شامل آویشن، افتیمون، سیاهدانه، زنیان، انیسون، زنجبیل و دارچین می‌شود. به علاوه ترکیبی به اسم اطریفل صغیر (هلیله، بلیله و آمله) در متون طب سنتی برای درمان غلبه بلغم و به عنوان قاتل بلغم توصیه شده است. همچنین استفاده از انواع میوه‌های نرم و شیرین و گوشت‌های لطیف و مغزیجات می‌تواند برای افراد دارای مزاج بلغم مفید باشد.

داروهایی که برای درمان غلبه بلغم توسط پزشکان طب سنتی تجویز می‌شوند، حاوی ترکیبات گیاهی موثر برای دفع سردی و بلغم اضافه از بدن، رفع سستی معده و روده و همچنین کاهش نفخ و اسپاسم دستگاه گوارش هستند. در حال حاضر یکی از بهترین داروهای گیاهی برای دفع سردی از بدن و قاتل بلغم، قرص ضد بلغم نیاک است.

قرص ضد بلغم نیاک چیست؟

پس از آن که دانستیم خوراکی‌ها و گیاهان قاتل بلغم چیست، یکی از بهترین داروهای گیاهی قاتل بلغم را معرفی می‌کنیم. قرص دوای بلغم نیاک، به عنوان یکی از بهترین داروهای ضد بلغم در طب سنتی شناخته می‌شود که  توسط پزشکان طب سنتی برای از بین بردن سردی و بلغم از دستگاه گوارش تجویز می‌شود. قرص ضد بلغم نیاک فراورده گیاهی طب سنتی از داروسازی نیاک است و هیچ گونه ماده شیمیایی در آن وجود ندارد.

برای ساخت قرص ضد بلغم نیاک از موثرترین ترکیبات گیاهی ضد بلغم مورد استفاده در طب سنتی، یعنی زنیان، سیاه‌دانه و آویشن شیرازی به همراه عسل استفاده شده‌است. اجزای گیاهی بکار رفته در قرص ضد بلغم نیاک، دارای تیمول و کارواکرول هستند که به ترشح موکوس، صفرا و آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کنند. این تاثیر به بهبود فعالیت‌های گوارشی و پیشگیری از بروز زخم گوارشی می‌انجامد. علاوه بر این، ترکیبات این قرص خواص ضد قارچ و آنتی باکتریال دارند و بر روی عامل زخم معده یعنی هلیکوباکتر پیلوری موثرند.

دوای بلغم نیاک چه کاربردی دارد؟

شرکت داروسازی نیاک با تولید یک دوای قدیمی و سنتی به صورت مکانیزه و استاندارد شده، قوی‌ترین ترکیب ضد بلغم موجود در بازار را تولید کرده است که تاثیرات مثبت زیادی در بدن دارد و تقریبا همه مشکلاتی که افراد بلغمی از آن رنج می‌برند را برطرف می‌کند. در ادامه به چند مورد از فواید و خواص قرص ضد بلغم نیاک اشاره کرده‌ایم:

  • ضد سرفه و برونشیت
  • ضد نفخ و بادشکن قوی
  • دفع موثر بلغم از اندام‌های بدن
  • بهبود بوی بد دهان و ترش کردن
  • کاهش سردی مزاج و سستی معده
  • کمک به پاکسازی کبد و عملکرد بهتر آن
  • رفع ورم معده و کاهش احساس پری در معده
  • کاهش رفلاکس معده و سرفه‌های خشک ناشی از آن

خرید قرص دوای بلغم نیاک

دوای بلغم نیاک چه کاربردی دارد
قرص ضد بلغم نیاک جهت کاهش رفلاکس معده و سرفه‌های خشک ناشی از آن

ترکیبات دوای بلغم چیست؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم، داروسازی نیاک، با بکارگیری موثرترین نسخه‌‌های طب سنتی یکی از قوی‌ترین داروهای ضد بلغم را تولید کرده است. ترکیبات گیاهی منحصر به فردی که در قرص دوای بلغم وجود دارند، هنگامی که به شکل قرص در کنار هم قرار می‌گیرند، می‌توانند به صورت بسیار موثر و کارآمد تری به درمان سردی و دفع بلغم اضافه از بدن کمک کنند. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند:

آویشن شیرازی، آرام کننده معده

آویشن گیاه دارویی پرطرفدار در طب سنتی است که سرشار از ویتامین C، آنتی اکسیدان، مواد معدنی و… می‌باشد. غلبه سردی یکی از عوامل ایجاد کننده التهاب در بدن است و گیاه آویشن به دلیل داشتن خواص ضد التهابی قوی به از بین بردن التهاب، به ویژه در دستگاه گوارش کمک می‌کند. خواص ضد میکروبی آویشن نیز با کاهش رشد باکتری‌های بیماریزا  سلامت کلی دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. آویشن همچنین با تقویت لایه محافظ مخاط معده، از آسیب معده و زخم معده جلوگیری می‌کند.

مصطکی، قوی‌ترین بلغم زدای گیاهی

مصطکی در واقع صمغی است که از درختی با همین نام استخراج می‌شود. این صمغ تقریبا در تمام ترکیبات ضد بلغم در کتب حکیمان طب سنتی ایران وجود دارد و به عنوان داروی گیاهی موثر برای درمان زخم معده و روده، نفخ و اسپاسم، سوزش معده، سوء هاضمه، مشکلات تنفسی،عفونت‌های باکتریایی و بهبود گردش خون شناخته می‌شود. 

زنیان، ضد نفخ و موثر برای دفع بلغم

زنیان در طب سنتی هندی به عنوان محرک و ضد اسپاسم شناخته می‌شود و برای تسکین سوء هاضمه، اسهال، نفخ، دردهای شکمی، کم اشتهایی و در کل مشکلات دستگاه گوارش معجزه می‌کند.

سیاه دانه، ضد بلغم قوی

اسم سیاه دانه را احتمالا در داروهای گیاهی ضد التهاب و مسکن درد عضلانی شنیده‌اید. این دانه‌های ریز سیاه نه تنها به طور معجزه آسای دردهای عضلانی ناشی از بلغم و سردی را برطرف می‌کنند، بلکه برای بهبود نفخ و برونشیت نیز موثراند.

عسل مصفی

عسل مصفی عسل صد در صد طبیعی و سالم است که موم آن حذف  و تصفیه شده است. این نوع عسل در طب سنتی برای درمان انواع بیماری‌ها و پاکسازی بدن از سموم تجویز می‌شود. 

مکانیسم اثر ترکیبات قاتل بلغم چیست؟

زنیان و آویشن شیرازی حاوی مقادیر قابل توجهی تیمول و کارواکرول هستند که با افزایش ترشح موکوس، صفرا و آنزیم‌های گوارشی، به بهبود فعالیت گوارشی و پیشگیری از زخم گوارشی کمک می کنند.همچنین این مواد موثره خاصیت آنتی باکتریال و ضد قارچ دارند و در مطالعه‌ای اثر مناسبی علیه هلیکوباکتر پیلوری از خود نشان دادند. در تحقیقی اثرات آنتی کولینرژیک عصاره زنیان بررسی شد و مشاهده شد که مواد موجود در این عصاره می‌تواند به صورت آنتاگونیست رقابتی بر گیرنده‌های استیل کولین عمل کند و باعث کاهش اسپاسم روده‌ای شود. همچنین این گیاه به همراه آویشن در برخی مطالعات خاصیت برونکودیلاتوری و آنتی هیستامینی نشان داده است. پس این گیاه در مشکلات تنفسی و سرفه نیز می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

قرص ضد بلغم برای لاغری

کارشناسان طب سنتی یکی از مشخصات افراد بلغمی را چاقی شکم و نواحی پهلو می‌دانند و تعدیل بلغم با استفاده از گیاهان دارویی را به عنوان یک روش موثر جهت جلوگیری از چاقی مفرط در این افراد  توصیه می‌کنند. در واقع بر مبنای اصول طب سنتی می‌توان گفت کسانی که بلغمی مزاج می‌باشند مستعد چاقی همراه با چربی هستند. 

در طب سنتی شاخصی مانند BMI برای تعیین چاق یا لاغر بودن فرد وجود ندارد. کارشناسان طب سنتی بر اساس معیارهای مختلفی وزن مناسب برای هر شخص را تعیین می‌کنند. در طب سنتی سردی و تری باعث غلبه بلغم شده و غلبه بلغم نیز منجر به تجمع چربی‌ها در اطراف شکم، باسن و ران‌ها می‌شود. به همین دلیل است که مصرف قرص بلغم با هدف لاغری و کاهش وزن نیز صورت می‌گیرد. قرص بلغم نیاک که با نام دوای بلغم نیز شناخته می‌شود، ترکیبی از موثرترین گیاهان دارویی در درمان بلغم است و بسیاری از افراد آن را به قاتل بلغم موجود در بازار می‌شناسند.

توجه داشته باشید مصرف قرص بلغم برای لاغری تنها در صورتی موثر خواهد بود که چاقی ناشی از غلبه بلغم بر بدن باشد. تغییر سبک زندگی و پرهیز از مصرف مواد غذایی که سردی معده را تشدید می‌کنند در کنار این قرص ضد بلغم قوی راهی مناسب برای درمان چاقی بلغمی است. 

قرص بلغم برای لاغری
کارشناسان طب سنتی یکی از مشخصات افراد بلغمی را چاقی شکم و نواحی پهلو می‌دانند و تعدیل بلغم با استفاده از گیاهان دارویی را به عنوان یک روش موثر جهت جلوگیری از چاقی مفرط در این افراد توصیه می‌کنند.

قاتل بلغم چیست؟ آن را از ما بخواهید

در آخر می‌توان گفت غلبه بلغم تاثیر قابل توجهی در بروز اختلالات معده و دیگر اجزای دستگاه گوارش داد. همچنین از نظر علم پزشکی مدرن، وقتی دستگاه گوارش به خوبی کار نکند، کیفیت زندگی فرد در تمام ابعاد تحت الشعاع قرار می‌گیرد. در این مقاله به بررسی اینکه قاتل بلغم چیست و چگونه عمل می‌کند پرداختیم.

اگر نیاز به یک داروی ضد بلغم و یا خرید کپسول و قرص ضد نفخ دارید، از داروخانه آنلاین مفید طب می‌توانید این محصولات را تهیه فرمایید. در صورتی که پرسش‌هایی در این زمینه دارید در بخش نظرات آن‌ها را مطرح نمایید تا متخصصان مفید طب شما را راهنمایی کنند.

خرید قرص دوای بلغم نیاک

سوالات متداول

قرص بلغم نیاک را برای دفع بلغم چگونه مصرف کنیم؟

میزان مصرف بلغم برای اهداف مختلف متفاوت است. برای بلغم زدایی مصرف ۲ الی ۳ قرص صبح ناشتا و ۲ الی ۳ قرص شب قبل از خواب توصیه می‌شود. میزان مصرف برای مشکلات دیگر به این صورت است: برای درمان مشکلات گوارشی: ۱ تا ۲ قرص پس از هر وعده غذایی، برای رفع سرفه و برونشیت: ۳ الی ۴ بار در روز هر بار ۱ تا ۲ قرص

چه افرادی نباید دوای بلغم نیاک را مصرف کنند؟

هرچند قرص بلغم نیاک عوارض خاصی ندارد اما افرادی که به گیاهان موجود در این داروی ضد بلغم حساسیت دارند، نباید از آن استفاده کنند. همچنین، بیماران دیابتی (به دلیل وجود عسل) و افرادی که شرایط حساس به هورمون دارند. باید با احتیاط و تحت نظر پزشک این محصول را استفاده کنند. افرادی که در انتظار عمل جراحی هستند، بهتر است مصرف این دارو را دو هفته قبل از جراحی متوقف کنند.

مصرف قرص ضد بلغم نیاک در بارداری و شیردهی مجاز است؟

مصرف این قرص برای مادران باردار و شیرده ایمن نیست. آویشن و زنیان موجود در این محصول مقدار زیادی ماده تیمول درون خود دارند. به همین دلیل توصیه می‌شود در بارداری و شیردهی از این دارو استفاده نشود.

عوارض جانبی قرص بلغم نیاک چیست؟

تاکنون عارضه خاصی از مصرف دوای بلغم گزارش نشده است. اما زیاده روی در مصرف این دارو قطعا عوارضی از جمله واکنش‌های آلرژیک در پی خواهد داشت. پس سر خود و بدون مشورت پزشک دوز مصرف این قرص را افزایش ندهید.

قرص بلغم نیاک برای لاغری هم موثر است؟

افزایش بلغم در اکثر افراد (نه همه افراد) باعث افزایش وزن می‌شود. این اضافه وزن بیشتر در ناحیه شکم و پهلو ظاهر می‌شود به همین دلیل هم معمولا افراد بلغمی سخت‌تر لاغر می‌شوند. در نتیجه استفاده از داروی ضد بلغم مانند قرص بلغم نیاک می‌تواند با رفع بلغم به کاهش چربی شکمی نیز کمک کند.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «قاتل بلغم چیست؟»

    1. ادمین مجله سلامت مفیدطب

      سلام، خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده دوست عزیز
      از این که نظرتون رو به اشتراک گذاشتید، متشکریم
      با آرزوی سلامتی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره