درمان ورم و زخم معده در طب سنتی

درمان زخم معده در طب سنتی
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

یکی از شایع‌ترین مشکلات برای سلامت بدن، سوءهاضمه، ترش کردن، ورم و زخم معده است. در این مقاله مجله سلامت مفیدطب در مورد انواع مشکلاتی که ممکن است برای معده ایجاد شود صحبت خواهیم کرد. همچنین در مورد درمان زخم معده در طب سنتی نکات لازم و روش‌های رایج را بیان خواهیم کرد. مطمئنا مطالعه این مقاله به شما در درمان التهاب معده و مشکلات آن کمک خواهد کرد. با ما همراه باشید.

علائم التهاب معده

التهاب معده ممکن است علائم بسیاری از جمله احساس سیری زودرس، درد یا سوزش سر دل، طعم بد در دهان، خلط پشت حلق، سرگیجه و تهوع و… داشته باشد.

یکى از علل ضعیف شدن بدن، ضعف معده است. ضعف معده باعث هضم کمتر غذاها شده که درنتیجه، مقدار کمترى از مواد غذایى جذب بدن مى‌شود. کسانى که معده آن‌ها به سختى غذا را هضم مى‌کند، مقدارى از انرژى و قواى ذخیره بدنشان به مصرف هضم غذاها مى‌رسد و این مسئله نیز در تشدید ضعف بدن تأثیر دارد.

علل ایجاد مشکلات معده
مشکلات معده از قبیل التهاب و ورم به دلایل مختلفی از جمله رطوبت دهانه معده یا ریختن سودای ایجاد می‌شود.

گذشته از این، کسانى که سوءهاضمه دارند، غذاها در لوله هاضمه آن‌ها بیشتر مانده و بر اثر طول مدت تخمیر پیدا مى‌کند و جذب این مواد سمّى تولید شده، باعث ضعف و کم‌خونى مى‌شود.

در مواردی که التهاب و ورم معده به علت مصرف بیش از حد مسکن‌ها یا عفونت معده اتفاق افتاده باشد، عدم درمان می‌تواند منجر به ایجاد آسیب در مخاط معده و اصطلاحا ایجاد زخم معده شود. بنابراین در بسیاری از موارد درمان سوءهاضمه، التهاب معده و زخم معده، مشترکات بسیاری دارد.

علت زخم معده در طب سنتی

از دیدگاه طب ایرانی سوزش معده و ترش کردن می‌تواند به علت رطوبت زیاد دهانه معده باشد که در این صورت علائم با گرسنگی بهبود یافته و احساس سوزش با مصرف غذا تشدید می‌شود. علت دیگر علائم سوزش و درد معده، ریختن زیاد از حد خلط سودای ترش بر دهانه معده است که در این صورت سوزش با غذا خوردن تسکین یافته و با گرسنگی تشدید می‌یابد.

قرص گاسترین یک قرص درد معده گیاهی است که به بهبود التهاب و ورم معده و زخم های گوارشی کمک می کند. برای تهیه این محصول از طریق لینک زیر کلیک کنید.

خرید قرص گاسترین

آداب تغذیه در ورم معده

برای بهبود و درمان بیماری ورم و زخم معده در طب سنتی به شش مرحله اساسی اشاره شده است که به ترتیب این مراحل را بیان خواهیم کرد:

مرحله اول: همانطور که در مقالات گذشته به کرات ذکر کردیم، اولین مرحله درمان هر بیماری در طب سنتی، اصلاح سبک زندگی و رعایت سته ضروریه (اصول شش‌گانه) است. یکی از مهم‌ترین اصول شش‌گانه، خورد و خوراک است که رعایت آداب صحیح آن در درمان و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها، مخصوصا بیماری‌های گوارشی، ضرورت دارد. ابتدا باید دقت شود که غذای مصرفی ترجیحا از نوع غذای دوایی نباشد؛ مثل سبزی‌ها، میوه‌ها و…

تغییر خورد و خوراک برای درمان زخم معده
از مهم‌ترین مراحل درمان زخم معده و مشکلات گوارشی، ایجاد تغییر در رژیم غذایی و داشتن تغذیه سالم است.

مرحله دوم: در مرحله بعد، تعادل مقدار غذای مصرفی اهمیت پیدا می‌کند. یعنی غذا نه آن قدر زیاد باشد که باعث فساد هضم شود و نه آن قدر کم باشد که باعث ضغف، لاغری و سقوط قوت شود. همچنین بهتر است فرد زمانی که هنوز مقداری اشتها دارد، دست از غذا خوردن بکشد.

مرحله سوم: مورد بعدی سکون و آرام گرفتن بعد از غذاست؛ زیرا که سکون بدن برای هضم لازم است. چون حرارت مسئول هضم غذاست و به واسطه سکون، حرارت در معده جمع می‌شود و هضم بهتر انجام می‌شود.

مرحله چهارم: مورد چهارم این است که غذا بدون اشتهای صادق و واقعی میل نشود و اشتهای کاذب حتما مهار و کنترل شود. همچنین در زمان غلبه اشتها و گرسنگی، خوردن غذا نباید به تعویق بیفتد، چون در این صورت باعث ریختن صفرا و مواد فاسد به سمت معده و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

مرحله پنجم: توصیه پنجم، رعایت این نکته است که در هر وعده یک نوع غذا بیشتر مصرف نشود؛ زیرا خوردن غذاهای گوناگون با هم، موجب سوءهاضمه می‌شود. همچنین باید توجه شود که از خوردن غذا قبل از هضم غذای قبلی پرهیز شود.

مرحله ششم: نکته ششم و آخر، رعایت تنوع غذایی در وعده‌های جداگانه است تا بدن بتواند تمام مواد ضروری مورد نیاز را دریافت کند.

برای تهیه محصولات گیاهی از جمله انواع قرص تقویت معده و مطالعه مشخصات این محصولات می‌توانید از طریق سایت داروخانه اینترنتی مفیدطب اقدام کنید:

خرید انواع قرص تقویت معده

توصیه‌های غذایی و دارویی

هر دارویى که مقوى معده بوده و در هضم غذا تأثیر داشته باشد، مقوى عمومى بدن هم هست، زیرا یکى از علل ضعف بدن، ضعف معده است. در افراد مبتلا به سوءهاضمه و ضعف معده، مناسب‌تر این است که دارویى به کار ببرند که اولا، معده آن‌ها را تقویت کند و درنتیجه غذاها به سرعت و سهولت هضم شوند؛ ثانیا، داروى مزبور اثرات مضر بعدى نداشته باشد.

پرهیز از غذاهای غلیظ مانند ماکارانی، لازانیا، نودل و آش رشته و نان‌هایی مثل نان فطیر که هضم خوبی ندارد، برای درمان زخم معده در طب سنتی ضروری است. همچنین از خوراکی‌های با مزاج سرد و مرطوب مانند هلو، هندوانه، خیار، ماست، دوغ، شیر، کاهو، گوجه فرنگی و ..، آب یخ، قهوه، نسکافه، کاکائو، بادنجان، گوشت گاو و گوساله، ترشی و سرکه، غذاهای تند و پر ادویه، انواع نوشابه‌ها و آبمیوه‌های صنعتی نباید استفاده شود.

پرهیز از خوردن غذاهای غلیظ
یکی از توصیه‌های درمان زخم معده در طب سنتی پرهیز از خوردن غذاهای غلیظ و با مزاج سرد است.

تنقلات و غذاهای تند، شور، گوشت‌های فرآوری‌شده مثل سوسیس و کالباس، پنیرهای چرب مثل لیقوان، پنیر پیتزا، چای غلیظ و کهنه‌دم، میل نمودن ماست، دوغ، ترشی و سالاد خیار و گوجه همراه غذا و…  نیز از مواردی هستند که درصورتی که از التهاب یا زخم معده رنج می‌برید، نباید مصرف کنید.

غذاهای مفید برای زخم معده در طب سنتی

  • اگر علت سوزش و ترش کردن از رطوبت باشد بهتر است به عنوان غذا از گوشت‌های لطیف و سریع‌الهضم به صورت کبابی استفاده کنید.
  • اگر علت سوزش و ترش کردن معده از زیادی ریختن خلط سوداست، استفاده از مربای آمله و مربای هلیله مفید واقع می‌شود.

قرص همولاکس (Hemolax) یک داروی گیاهی و طبیعی است که برای پاکسازی عمومی بدن استفاده می‌شود. این قرص حاوی هلیله سیاه، هلیله زرد و آمله می‌باشد.

خرید قرص همولاکس

  • مصرف مخلوط کنجد له شده و کوبیده با نبات، رطوبت و ترشی معده را برطرف می‌سازد.
  • استفاده از دم‌کرده بابونه، نعناع، رازیانه و بادرنجبویه نیز سوزش معده را تسکین می‌بخشد. گل بابونه یکی از موثرترین داروهای معده است که نوشیدن دم کرده آن، معده را تقویت و غذاها را به سرعت و سهولت هضم مى‌کند و به علت جذب کامل شیره غذاها، در تقویت عمومى بدن مؤثر است.
  • مصرف دم‌کرده یک مشت گل و برگ پنیرک در یک لیتر آب جوش به مقدار چند فنجان در روز اثر خوبی در بهبود التهاب و زخم معده و روده‌ها دارد.
  • دم‌نوش یک قاشق مرباخوری گل ختمی در یک فنجان آب جوش به طوری که بعد از یک دقیقه جوشیدن، ۱۰ دقیقه دم بکشد، در بهبود التهاب و زخم معده مفید است. البته مصرف این دمنوش، خیلی گرم یا خیلی سرد محرک است. همچنین لعاب حاصل از جوشاندن ریشه، تخم و گل ختمى در رفع پیچش و زخم‌های گوارشی بسیار مفید است و از مکمل‌های درمانی مناسب در بیماران مبتلا به زخم معده است.
    مصرف دمنوش و دم‌کرده برای درمان زخم معده
    مصرف دمنوش گیاهان دارویی مثل گل ختمی، به، گل محمدی و… می‌تواند به بهبود زخم و سورش معده کمک کند.
  • دمنوش به و گل محمدی (همراه با هم) برای کاهش ریفلاکس، و بهبود تخلیه معده سودمند است. رب به نیز می‌تواند درمان بسیار موثری باشد. آب به را بگیرید بجوشانید تا غلیظ شود. سپس یک قاشق مرباخوری بعد از هر غذا میل کنید.
  • آب سیب تازه، مقوی معده است و موثر در کنترل تهوع است، ولی باید اندک اندک نوشیده شود.
  • پوست نارنج و پرتقال مقوی معده است. مربای عسلی پوست نارنج و پرتقال یک مکمل درمانی مفید (به عنوان یک وعده یا میان‌وعده) در مبتلایان به نفخ، آروغ و زیادی بزاق است.
  • شنبلیله در کاهش علائم التهاب معده بسیار موثر است (به ویژه به صورت دم‌کرده تمام قسمت‌های هوایی گیاه که موجب التیام و آرامش معده و افزایش اشتها می‌شود.)
  • کاسنى به علت تلخى و همچنین مواد مؤثرى که دارد، مقوى معده است و هضم غذا را آسان مى‌کند.
  • بادیان، دو قسمت و شکر سرخ، یک قسمت را آسیاب کنید و یک قاشق مرباخوری بعد از غذا میل کنید.
  • یک قاشق مرباخوری تخم بالنگ را در یک لیوان آب جوش بریزید تا متورم شود و روزی ۲ بار میل کنید.
  • مداومت بر خوردن هویج پخته در روغن زیتون در برطرف کردن ریفلاکس موثر است.

جمع بندی

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم یکی از رایج‌ترین مشکلات بدن، ورم، التهاب و زخم معده است که برای درمان آن بهتر است این بیماری را بهتر بشناسیم. در این متن سعی کردیم به طور مختصر شما را با بیماری ورم و زخم معده در طب سنتی آشنا کنیم و توصیه‌های غذایی مناسب را بیان کنیم.

برای خرید راحت و سریع هرکدام از محصولات معرفی شده در مقاله، کافی است به اپلیکیشن یا وبسایت داروخانه آنلاین مفیدطب بروید. در مفیدطب می‌توانید محصول مورد نظر خود را در کمتر از یک دقیقه سفارش دهید و آن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

منابع:

  1. مجموعه آثار دکتر سید جلال مصطفوی کاشانی
  2. مروری بر سبک زندگی سالم در پزشکی ایرانی؛ محمد احمدی و همکاران
  3. برهانی، م.، و شیرزاد، م.، و الصاق، م.، و مظاهری، م.، و شریفی علون آبادی، ا.، و یاوری، م.، و باباییان، م.، و کمالی، م.، و حاجی حیدری، م.، و آویژگان، م.، و ادیبی، پ. (۱۳۹۰). نشانه شناسی بیماری های معده در طب سنتی ایران. طب سنتی اسلام و ایران, ۲(۴ (پیاپی ۸))
  4. حاجی حیدری، م.، و باباییان، م.، و مظاهری، م.، و الصاق، م.، و یاوری، م.، و کمالی، م.، و برهانی، م.، و آویژگان، م.، و قنادی، ع.، و ادیبی، پ. (۱۳۹۰). مروری بر علل درد معده در طب سنتی ایران. طب سنتی اسلام و ایران, ۲(۴ (پیاپی ۸)), ۳۳۷-۳۴۴.

بیشتر بخوانید


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی و نیز توسط متخصصین ما تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره