درمان رفلاکس معده در طب سنتی چگونه است؟

درمان رفلاکس معده در طب سنتی
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

رفلاکس اسید معده که به اختصار آن را با نام “رفلاکس معده” می‌شناسند، یکی از مشکلات بسیار رایج گوارشی است. این مسئله زمانی ایجاد می‌شود که اسید از معده به سمت مری برود و معمولا با احساس سوزش سر دل همراه می‌باشد. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد این ناراحتی و عوامل ایجادکننده آن بیشتر صحبت می‌کنیم. همچنین شما را با روش‌های درمان رفلاکس معده در طب سنتی و مدرن آشنا می‌سازیم.

رفلاکس معده چیست؟

معده در حالت نرمال حاوی هیدروکلریک اسید است. این اسید قوی در تجزیه غذا و محافظت در مقابل عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها نقش دارد. معده به واسطه پوشش داخلی خود در برابر این اسید محافظت می‌شود اما مری (مسیر دهان به معده) چنین پوششی ندارد. در مری دریچه‌ای به نام اسفنکتر تحتانی وجود دارد که یک ماهیچه حلقوی است و به صورت طبیعی اجازه ورود غذا به معده را می‌دهد اما از برگشت آن به مری جلوگیری می‌کند.

همانطور که گفتیم مشکل رفلاکس اسید معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید از معده به سمت مری برود. دلیل این مسئله آن است که عضله اسفنکتر در زمان اشتباهی به حالت استراحت می‌رود و باعث می‌شود که اسید معده بتواند به مری راه پیدا کند. هنگامی که بازگشت اسید معده به مری به طور منظم با شرایطی خاص اتفاق بیفتد، بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD) در فرد تشخیص داده می‌شود. این بیماری در کشورهای غربی متداول‌تر است و به طور تخمینی، بر ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت اثر می‌گذارد.

مشکل رفلاکس معده که معمولا بعد از غذا خوردن رخ می‌دهد، باعث ایجاد سوزش در ناحیه پایینی قفسه سینه می‌شود. اما این ناراحتی می‌تواند با علائم دیگری نیز همراه باشد که بهتر است قبل از رسیدن به مبحث درمان رفلاکس معده در طب سنتی این نشانه‌ها را بشناسیم.

علائم خطرناک رفلاکس معده

همانطور که در بخش قبل گفتیم مشخص‌ترین نشانه رفلاکس اسید معده، احساس سوزش سر دل است که می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. این حالت در زمانی که دراز می‌کشید و یا خم می‌شوید بدتر خواهد شد. همچنین این سوزش می‌تواند چندین ساعت طول بکشد و تا گردن و گلو بالا بیاید. رفلاکس معده اگر گهگاه ایجاد شود و در مدت کوتاهی از بین برود، خطرناک نیست. اما اگر سوزش سر دل هفته‌ای دو بار یا بیشتر اتفاق بیفتد، به عنوان بیماری رفلاکس اسید معده به مری یا GERD شناخته می‌شود.

از دیگر علائم رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرفه خشک مداوم و خس خس سینه
  • آسم و ذات‌الریه مکرر
  • تهوع و استفراغ
  • مشکلات گلو مانند درد، گرفتگی صدا و یا لارنژیت
  • سختی یا درد هنگام بلع
  • درد قفسه سینه یا قسمت فوقانی شکم
  • ساییدگی دندان و بدبویی دهان

اگر رفلاکس معده درمان نشود، این بازگشت اسید معده به مری می‌تواند در بلند مدت باعث ایجاد عوارض جدی شود. به طور مثال بیماری‌های ازوفاژیت، تنگی مری، مری بارت و افزایش خطر ابتلا به سرطان از جمله عوارض تماس مکرر مری به اسید معده می‌باشند.

دلایل ایجاد رفلاکس معده چیست؟

این مشکل می‌تواند در هر سنی و برای هر شخصی اتفاق بیفتد. حتی گاهی اوقات ممکن است به رفلاکس معده دلایل نامعلومی رخ بدهد. اما از عوامل موثر بر ایجاد رفلاکس معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فتق هیاتال، چاقی، سیگار کشیدن، سطح پایین فعالیت فیزیکی، بارداری، مصرف برخی داروها مانند داروهای آسم، مسدودکننده‌های کانال کلسیم، آنتی‌هیستامین‌ها، مسکن‌ها، آرام‌بخش‌ها و ضد افسردگی‌ها

علاوه بر گزینه‌های فوق، سبک زندگی و عادات رژیم غذایی تا اندازه زیادی با ایجاد رفلاکس معده در ارتباط هستند. به طور مثال مصرف زیاد کافئین، الکل، نمک، شکلات، نوشیدنی‌های گازدار و آبمیوه‌های اسیدی باعث بازگشت اسیده معده می‌شوند. همچنین داشتن رژیم غذایی کم فیبر، خوردن وعده‌های غذایی سنگین و دراز کشیدن ۲ تا ۳ ساعت بعد از مصرف غذا نیز در رخ دادن مشکل رفلاکس معده موثر هستند.

تا اینجا با علائم و دلایل ایجاد این ناراحتی معده آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم درمورد درمان رفلاکس معده در طب سنتی و مدرن صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

درمان صددرصد رفلاکس معده

معمولا برای افرادی که با مشکل رفلاکس معده مکرر به پزشک مراجعه می‌کنند، داروهای مهارکننده پمپ پروتونی یا مسدودکننده‌های H2 تجویز می‌شود. این دو دسته دارو، تولید اسید را کاهش می‌دهند و احتمال آسیب ناشی از رفلاکس اسید را کم می‌کنند. با این حال همه مبتلایان به این ناراحتی نمی‌توانند از این داروها استفاده کنند و مصرف آن‌ها باید با مجوز پزشک صورت بگیرد.

اما اشخاصی که گهگاه دچار رفلاکس معده و سوزش سر معده می‌شوند و دلیل آن احتمالاً مصرف برخی غذاها و نوشیدنی‌های محرک است، می‌توانند از داروهای بدون نسخه در این زمینه استفاده کنند. این داروها برای کاهش میزان اسیدیته معده در دسترس هستند و با برندهای مختلف در بازار وجود دارند. داروهای ضد اسید باعث ایجاد تسکین سریع اما کوتاه‌مدت می‌شوند و برای موارد شدیدتر رفلاکس معده ممکن است به اندازه کافی و یا برای همه افراد موثر نباشند.

به طور مثال شربت آنتی رفلاکس باریج از جمله داروهای گیاهی ضد اسید است که در آن از عصاره آلوئه ورا استفاده می‌شود. این شربت اسید معده را تنظیم کرده و از برگشت محتویات اسیدی معده به مری جلوگیری می‌کند. آلوئه ورا یک داروی محبوب برای درمان طیف وسیعی از اختلالات دستگاه گوارش است که شربت آنتی رفلاکس باریج از خواص آن بهره برده است. شما می‌توانید جهت خرید این فرآورده به لینک زیر مراجعه کنید:

شربت آنتی رفلاکس باریج درمان رفلاکس معده

خرید شربت آنتی رفلاکس باریج

درمان رفلاکس معده در طب سنتی

در طب سنتی به رفلاکس اسید معده اصطلاحاً “ترش کردن” گفته می‌شود. برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی بر اصلاح سبک زندگی و رعایت تغذیه بسیار تاکید می‌شود. در ادامه شما را با مراحل درمان رفلاکس معده در طب سنتی به طور مختصر آشنا می‌کنیم. این روش‌ها می‌توانند بر بهبود سایر ناراحتی‌های معده مانند ورم و زخم معده نیز تاثیرگذار باشند:

مرحله اول: در طب سنتی اولین قدم در درمان هر بیماری، اصلاح سبک زندگی و رعایت سته ضروریه (اصول شش گانه) است. منظور از سته ضروریه، شش مرحله اساسی طب سنتی است که بر درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار هستند. در این مرحله شما باید غذای مصرفی خود را اصلاح کنید. به عنوان مثال پرهیز از غذاهای چرب، الکل، غذاهای تند و اسیدی، کافئین و نیکوتین می‌تواند به رفع رفلاکس معده و کاهش دفعات آن کمک کند.

مرحله دوم: در مرحله بعد درمان رفلاکس معده در طب سنتی، باید دقت داشته باشید که مقدار غذای مصرفی شما متعادل باشد. یعنی غذا نه آن قدر زیاد باشد که باعث فساد هضم شود و نه آن قدر کم باشد که باعث ضغف و لاغری گردد. همچنین بهتر است فرد زمانی که هنوز مقداری اشتها دارد، دست از غذا خوردن بکشد.

مرحله سوم: مورد بعدی سکون و آرام گرفتن بعد از غذاست؛ زیرا که ساکن ماندن بدن برای هضم لازم است. چون حرارت مسئول هضم غذاست و به واسطه سکون، حرارت در معده جمع می‌شود و هضم بهتر انجام می‌شود.

مرحله چهارم: برای درمان رفلاکس معده در طب سنتی توصیه می‌شود که فقط زمانی غذا میل شود که اشتها واقعی باشد. به این معنی که اشتهای کاذب باید مهار و کنترل شود. همچنین در زمان غلبه اشتها و گرسنگی، خوردن غذا نباید به تعویق بیفتد، چون در این صورت باعث ریختن صفرا و مواد فاسد به سمت معده و بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

مرحله پنجم: در این مرحله طب سنتی توصیه کرده که در هر وعده یک نوع غذا بیشتر مصرف نشود؛ زیرا خوردن غذاهای گوناگون با هم، موجب سوءهاضمه می‌شود. همچنین باید توجه شود که از خوردن غذا قبل از هضم غذای قبلی پرهیز شود.

مرحله ششم: لازم است تنوع غذایی در وعده‌ها رعایت شود تا بدن بتواند تمام مواد ضروری را دریافت کند.

برای رفلاکس معده چی بخوریم؟

شش مرحله درمان رفلاکس معده در طب سنتی که در بخش قبل ذکر شدند، بر اصلاح سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی مناسب تاکید داشتند. اما در پاسخ به این سوال که برای رفلاکس معده چی بخوریم بهتر است، باید بگوییم برخی غذاها وجود دارند که اسید کمی دارند و به بهبود رفلاکس معده کمک کرده و به ترمیم مری مهلت می‌دهند.

میوه‌هایی مانند موز، سیب، گلابی، ملون و توت، غلات کامل، زنجبیل، سبزیجات و پروتئین از جمله خوراکی‌های کم اسید هستند.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی مشکل رفلاکس اسید معده یا همان ترش کردن اختصاص یافت. شما با مطالعه این متن می‌توانید با روش‌های درمان رفلاکس معده در طب سنتی و مدرن آشنا شوید. همچنین می‌توانید درمورد یکی از شربت‌های آنتی رفلاکس گیاهی که در بهبود این مشکل موثر است، اطلاعات کسب کنید.

جهت خرید انواع محصولات گیاهی و مکمل‌های درمان مشکلات گوارشی می‌توانید به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. در لیست زیر انواع بهترین قرص تقویت معده و شربت‌های گیاهی موثر در این زمینه را مشاهده می‌کنید:

خرید بهترین قرص تقویت معده

هر سوالی در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط