روش‌های درمان خشکی واژن فوری در خانه

روشهای درمان خشکی واژن
زمان مطالعه: ۷ دقیقه

متاسفانه بسیاری از خانم‌ها از کنار بیماری‌های زنانه خود به سادگی عبور می‌کنند. که این مسئله موجب پدیدار شدن مشکلات زیادی برای آن‌ها می‌شود. خشکی واژن یکی از انواع بیماری‌های زنانه است که در هر سنی امکان وقوع آن وجود دارد اما در دوران یائسگی شایع‌تر می‌باشد. این مشکل می‌تواند علاوه بر ایجاد ناراحتی‌های فردی باعث بروز مشکلاتی در حین رابطه جنسی زوجین شود. از همین رو درمان خشکی واژن اهمیت زیادی دارد که نباید آن را به تعویق بیندازید. برای آشنایی با انواع روش‌های درمان خشکی واژن فوری در خانه تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

منظور از خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یا واژینیت آتروفیک (atrophic vaginitis) از بیماری‌های آزاردهنده زنانه است که در اثر عوامل مختلفی رخ می‌دهد. این بیماری در بین خانم‌ها بسیار رایج است و در هر سنی امکان بروز آن وجود دارد. اما بانوان یائسه بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به خشکی واژن هستند.

در حالت طبیعی واژن به دلیل ترشح هورمون استروژن، مایع شفافی ایجاد می‌کند که موجب مرطوب و لغزنده نگه داشتن محیط واژن می‌شود. وجود میزان کافی از این مایع لغزنده، باعث افزایش حالت ارتجاعی دیواره‌های واژن می‌شود. این مایع لایه نازکی به نام مخاط واژن ایجاد می‌کند که برای سلامت واژن ضروری است و فواید زیادی دارد. اما در برخی موارد ممکن است تولید مایع مرطوب‌کننده واژن کاهش پیدا کند و در نتیجه رطوبت واژن کم شده و یا به طور کلی از بین برود.

در چنین حالتی خشکی واژن اتفاق می‌افتد. در واقع خشکی واژن به معنای نازک شدن دیواره‌های داخلی واژن و التهاب آن است که اغلب بر اثر کاهش هورمون استروژن یا ابتلا به برخی بیماری‌ها ایجاد می‌شود.

شایع‌ترین علائم خشکی واژن

خشکی واژن در افراد مختلف با نشانه‌های متفاوتی خود را ظاهر می‌شود. البته این امکان هم وجود دارد که فردی به خشکی واژن مبتلا شده باشد اما هیچ نشانه‌ای از آن را مشاهده نکند. از شایع‌ترین علائم خشکی واژن که باید آن‌ها را بشناسید، می‌توان به مواردی همچون خارش و سوزش در نواحی داخلی و خارجی واژن اشاره کرد. این بیماری در برخی افراد با التهاب واژن، عفونت دستگاه تناسلی یا عفونت‌های ادراری، ترشحات غیرطبیعی واژن و تکرر ادرار خود را نشان می‌دهد.

از دیگر علائم بسیار شایع آتروفی واژن، دردناک بودن رابطه جنسی است. خانم‌هایی که به خشکی واژن مبتلا شده باشند، به هنگام برقراری رابطه درد بیشتری تجربه می‌کنند. حتی در موارد نادر ممکن است با خونریزی پس از رابطه نیز مواجه شوند. اگر شما هم این علائم را تجربه کرده‌اید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا با روش‌های درمان خشکی واژن آشنا شوید.

علل ابتلا به خشکی واژن

پس از مراجعه به پزشک یا متخصص زنان با بررسی علت ابتلا به خشکی واژن بهترین روش جهت درمان خشکی واژن شما گزینش می‌شود. همانطور که گفتیم ترشح هورمون استروژن باعث ایجاد رطوبت واژن می‌شود و ضخامت مخاط را حفظ می‌کند. از همین رو علت اصلی خشکی واژن کاهش این هورمون در بدن است. از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند سطح استروژن در بدن زنان را کاهش دهد، موارد زیر می‌باشد:

  • تغییرات هورمونی ناشی از یائسگی
  • انجام عمل جراحی برداشتن تخمدان‌ها
  • شیمی درمانی، پرتو درمانی ناحیه لگن و برخی روش‌های درمان سرطان
  • زایمان و دوران شیردهی
  • مصرف بعضی داروها مانند دانازول، مدروکسی پروژسترون، لوپرولاید و نافارلین
  • تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی
  • مصرف مواد مخدر یا دخانیات
  • مصرف بعضی داروهای افسردگی
  • استفاده از دوش واژینال
  • استرس و فشارهای روحی
  • استفاده نامناسب از دئودورانت‌ها یا دستمال توالت
  • سندرم شوگرن

روش‌های درمان خشکی واژن

جهت درمان خشکی واژن روش‌های مختلفی وجود دارد. اغلب راهکارهای درمان خشکی واژن موقتی هستند. به طور مثال استفاده از روان‌کننده‌ها می‌تواند خشکی واژن را در زمان استفاده رفع کند. اما با برخی روش‌ها مانند هورمون درمانی می‌توان این عارضه را به طور قطعی از بین برد. البته باید توجه داشته باشید که هورمون درمانی عوارض خاص خود را دارد و ممکن است بدن همه افراد به آن جواب مثبتی نشان ندهد. در حالی که روش‌های مقطعی مانند ژل‌های واژینال نتیجه مثبتی داشته و عوارض جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. در ادامه با برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان خشکی واژن آشنا می‌شویم:

روان‌کننده یا لوبریکانت

استفاده از روان کننده‌ها، ساده‌ترین روش درمان خشکی واژن است. معمولا از روان کننده یا لوبریکانت در هنگام رابطه جنسی استفاده می‌شود. اغلب لوبریکانت‌ها عوارض جانبی خاصی به همراه ندارند و می‌توانند خشکی واژن و درد حاصل از آن را در رابطه جنسی، کاهش دهند.

توجه داشته باشید که اگر برای جلوگیری از بارداری، از کاندوم استفاده می‌کنید، لوبرکانت باید بر پایه آب باشد. لوبریکانت‌های روغنی یا بر پایه روغن معمولا باعث پارگی کاندوم می‌شوند. همچنین ممکن است در برخی افراد، مصرف روان کننده‌ها برای کاهش خشکی واژن، در نهایت موجب خارش و سوزش گردد.

راهکارهای درمان خشکی واژن
یکی از راهکارهای موقت درمان خشکی واژن استفاده از ژل‌های لوبریکانت قبل از رابطه است.

پماد یا ژل واژینال مرطوب‌کننده

در بازار دارویی ایران محصولات متنوعی جهت برطرف کردن خشکی واژن یافت می‌شود. این فرآورده‌ها که به فرم پماد یا ژل واژینال هستند، در صورت داشتن کیفیت مناسب، می‌توانند به خوبی در رفع این عارضه موثر باشند. ژل‌های واژینال در انواع شیمیایی و گیاهی تولید می‌شوند که بهتر است پیش از تهیه و مصرف هر یک از این فرآورده‌ها با پزشک یا متخصص زنان مشورت کنید.

پمادها یا ژل‌های واژینال به مرطوب شدن واژن کمک کرده و یا بر رفع کمبود استروژن اثر می‌گذارند. یکی از بهترین ژل‌های واژینال جهت درمان خشکی واژن، ژل واژیهیل باریج است. این محصول دارای ترکیبات سودمندی مانند ویتامین E و عصاره گیاه رازک است. رازک در دسته گیاهان دارای فیتواستروژن بوده و به رفع کمبود استروژن در بدن زنان کمک می‌کند. آرام‌سازی تمایلات جنسی، رفع بی‌خوابی‌ها و مرطوب کردن واژن از جمله خواص فیتواستروژن است. از طرفی ویتامین E در بهبود التهاب‌های واژن موثر واقع می‌شود.

شما می‌توانید جهت خرید ژل واژیهیل باریج به آدرس زیر مراجعه کنید و اطلاعات دقیق‌تری درمورد این محصول کسب کنید:

خرید ژل واژیهیل باریج

استروژن خوراکی

در برخی موارد پس از مراجعه به پزشک و تشخیص خشکی واژن، مصرف استروژن خوراکی به صورت قرص یا کپسول برای بیمار تجویز می‌شود. این داروها با افزایش سطح استروژن در بدن موجب مرطوب شدن واژن می‌شوند. البته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد داروهای استروژن خوراکی می‌تواند باعث بروز بیماری‌هایی مانند سرطان سینه یا لخته شدن خون شود. از همین رو مصرف این داروها باید زیر نظر پزشک باشد. معمولا استفاده از استروژن خوراکی به خانم‌هایی توصیه می‌شود که نتوانند یا نخواهند که از استروژن موضعی استفاده کنند.

استروژن واژینال

استفاده از استروژن واژینال یا موضعی یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان خشکی واژن است. این روش در مقایسه با درمان‌های خوراکی عوارض کمتری ایجاد کرده و نتیجه مطلوبی هم دارند. کرم‌ها و پمادهای افزایش‌دهنده استروژن نمونه‌های مختلفی دارند و معمولا برای استفاده از آن‌ها باید از یک اپلیکاتور کمک گرفت.

نوع دیگر داروهای استروژن موضعی، حلقه استروژن واژینال است که در داخل واژن قرار داده می‌شوند. این حلقه‌ها با آزاد کردن مقدار مناسبی استروژن، به مرطوب کردن محیط واژن کمک می‌کنند. شیاف‌های واژینال نیز از دیگر روش‌های درمان خشکی واژن هستند که معمولا برای رفع خشکی این ناحیه قبل از رابطه جنسی یا دوران پریودی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لیزر برای درمان خشکی واژن

لیزر درمانی برای رفع آتروفی واژن، روش بسیار ایمنی بوده و تاثیرات قابل توجهی دارد. بسیاری از متخصصان، این روش را به زنان یائسه و سایر خانم هایی که دچار خشکی واژن شده‌اند پیشنهاد می‌کنند. لیزر روی سلول‌های آسیب‌دیده واژن تاثیر مثبت دارد و آتروفی واژن را با ترمیم این سلول‌ها درمان می‌کند. لیزر درمانی واژن، در جهت جوانسازی ناحیه تناسلی نیز روش مناسبی است.

جمع بندی

این مقاله به بررسی انواع روش‌های درمان خشکی واژن می‌پردازد. شما می‌توانید با مطالعه این مطلب اطلاعات کاملی درمورد علت‌های خشکی واژن یا آتروفی واژن به دست بیاورید. همانطور که در طول متن اشاره شد، استفاده از پماد یا ژل‌های واژینال که به مرطوب کردن واژن کمک کرده و باعث افزایش ترشح هورمون استروژن نیز می‌شود، از بهترین راه‌های درمان خشکی واژن هستند.

شما می‌توانید از طریق لینک زیر لیستی از انواع بهترین پماد واژینال برای عفونت را مشاهده کنید که همگی از برندهای معتبر هستند. در صورت خرید هر یک از محصولات مورد نظر، سفارش شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل داده خواهد شد:

خرید بهترین پماد واژینال برای عفونت

هر سوال دیگری در مورد محصولات گیاهی و مکمل‌های ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

پماد درمان خشکی واژن کدام است؟

برای درمان خشکی واژن انواع مختلفی پماد و ژل واژینال وجود دارد. بهتر است از پمادهایی استفاده کنید که به مرطوب شدن واژن کمک می‌کنند و از برند معتبری هستند. برخی از پمادهای موضعی به افزایش استروژن در بدن نیز کمک می‌کنند.

درمان خشکی واژن در طب سنتی چیست؟

استفاده از تخم کتان یکی از روش‌های درمان خشکی واژن در طب سنتی است. سویا نیز از جمله موادی است که برای افزایش میزان استروژن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

درمان خشکی واژن هنگام دخول چیست؟

خشکی واژن به هنگام دخول و رابطه جنسی از جمله مشکلاتی است که باعث درد و ناراحتی دوطرف می‌شود. جهت رفع خشکی واژن می‌توانید از ژل‌های لوبریکانت یا روان‌کننده قبل از رابطه جنسی استفاده کنید که به صورت موقتی واژن را مرطوب نگه می‌دارند.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

دوره مصرف پیگمنتا

دوره مصرف پیگمنتا چه مدت است؟

پیگمنتا درمکس یک مکمل محبوب و پرطرفدار برای روشن کردن پوست و رفع لک های تیره پوستی است. این مکمل همچنین با داشتن فرمولی ویژه،

قرص فارماتون چیست؟

قرص فارماتون یک مکمل غذایی است که شامل ترکیباتی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی و عصاره جینسینگ می‌باشد. این قرص به منظور کاهش خستگی روزانه و