علت اسهال و استفراغ ناگهانی
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

تهوع، استفراغ و اسهال نام سه عارضه‌ای است که هر فرد در سال‌های مختلف زندگی خود ممکن است بارها آن‌ها را تجربه کند. عوارضی که معمولاً خود به تنهایی بیماری اصلی نیستند و تنها پیامدی از ابتلا به یک بیماری هستند که می‌تواند یک مسمومیت‌ غذایی ساده یا بیماری‌ خطرناکی مثل وبا باشد. بنابراین تشخیص علت اسهال و استفراغ از اهمیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی این مسئله می‌پردازیم. در ابتدا با عوامل ایجاد کننده اسهال و استفراغ آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

علت اسهال و استفراغ همزمان

هرچند ممکن است اسهال و استفراغ به تنهایی هم ایجاد شود، اما بروز همزمان این دو عارضه یک ویژگی مربوط به تعداد زیادی از بیماری‌هاست. این حالت در کودکان به دلیل سرعت انتقال عوامل میکروبی و توجه کمتر کودکان به رعایت اصول بهداشتی در محیط‌هایی مانند مهدکودک‌ها، شیوع بیشتری دارد.

به طور کلی می‌توان عوامل اسهال و استفراغ را به دو دسته‌ی عفونی (با منشأ میکروبی) و غیرعفونی (فاقد عامل میکروبی) تقسیم کرد.

عوامل غیرعفونی اسهال و استفراغ

عوامل متعددی در این دسته جای دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به عوامل عصبی و روانی مانند استرس و اضطراب اشاره کرد. با شروع استرس، عملکرد دستگاه گوارش بدن هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد که در نهایت می‌تواند به تهوع، استفراغ و اسهال منجر شود. هر چند این عوارض اختصاصی نیستند و استرس ممکن است عوارض گوارشی دیگر مانند سوزش معده، یبوست و… نیز ایجاد کند.

زیاده‌روی در خوردن و نوشیدن نیز از دیگر عوامل اسهال و استفراغ است. غذاهایی با میزان چربی و قند بالاتر، پتانسیل بیشتری برای ایجاد این عارضه در صورت پرخوری دارند.

عوارض جانبی بعضی از داروها هم ممکن است مشکل اسهال و استفراغ را ایجاد کند. وضعیت کلی سلامت و سن فرد مصرف‌کننده‌ی دارو در ایجاد این عوارض جانبی تأثیرگذار است. آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs) و متفورمین از شایع‌ترین داروهایی هستند که در بعضی موارد اسهال و استفراغ را به عنوان عوارض جانبی به همراه دارند.

حساسیت‌های غذایی هم از دیگر عواملی است که می‌تواند باعث اسهال و استفراغ شود. به عنوان مثال بعضی از افراد با مصرف ماهی درگیر این عوارض می‌شوند.

عوامل عفونی اسهال و استفراغ

ویروس‌ها و باکتری‌ها عوامل عفونی هستند که باعث اسهال و استفراغ می‌شوند. انگل‌ها هم قادرند این علائم را به وجود بیاورند اما شیوع پایین‌تری دارند.

شایع‌ترین بیماری باکتریایی که باعث اسهال و استفراغ می‌شود مسمومیت غذایی است که ممکن است با علائم دیگری مثل تب و درد شکم همراه باشد. اشریشیا کلی، سالمونلا، شیگلا و استافیلوکوکوس اورئوس مهم‌ترین باکتری‌های عامل مسمومیت غذایی هستند که از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شوند.

عمده‌ترین ویروس‌هایی که با آلوده کردن دستگاه گوارش باعث اسهال و استفراغ می‌شوند نوروویروس، روتاویروس، آدنوویروس و آستروویروس هستند. نکته‌ی قابل تأمل در رابطه با سه مورد آخر شیوع بیشتر آن‌ها بین نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال است. این ویروس‌ها به صورت فردبه‌فرد و عمدتاً از راه تماس با سطوح آلوده منتقل می‌شوند.

در ادامه بحث علت اسهال و استفراغ به بررسی ویروس جدیدی که به طور معمول با اسهال و استفراغ همراه بوده می‌پردازیم.

ویروس اسهال و استفراغ جدید تا چه اندازه خطرناک است

همه‌گیری کرونا در سال‌های اخیر به خصوص با اثرات زیان‌باری که در همه‌ی ابعاد به جامعه و افراد تحمیل کرد، باعث شده تا شیوع هر عامل عفونی و هر نوع بیماری باعث ایجاد نگرانی گسترده بین مردم شود.

یک بیماری که در هفته‌های گذشته به همین شکل نگرانی‌هایی را ایجاد کرده، ویروسی است که باعث اسهال و استفراغ می‌شود و علاوه بر این دو ممکن است تب، سردرد، بدن‌درد و درد معده را هم به دنبال داشته باشد. عامل این بیماری نوعی نوروویروس است. مشابه اکثر بیماری‌های ویروسی، ایمنی ایجاد شده پس از ابتلا به این بیماری همیشگی نیست و هر فرد ممکن است چندین بار در معرض ابتلا به این ویروس قرار بگیرد.

ویروس اسهال و استفراغ جدید
یکی از علل اسهال و استفراغ ممکن است ویروس باشد که به تازگی شاهد ویروس اسهال و استفراغ جدید مشابه بوده‌ایم.

این ویروس از قدرت سرایت بالایی برخوردار است و از طریق خوردن آب و غذای آلوده یا لمس سطوح آلوده منتقل می‌شود .اما نکته‌ی مثبت در مورد این بیماری ویروسی این است که این بیماری چندان خطرناک نیست و اغلب افراد پس از یک تا سه روز بهبود پیدا می‌کنند.

درمان اسهال و استفراغ

با توجه به شدت و میزان این دو عارضه، همراهی سایر علائم، دارا بودن ویژگی‌های غیرمعمول مانند وجود خون و البته با مشورت پزشک یا داروساز می‌توان برای درمان اسهال و استفراغ اقدام کرد. در ادامه به بررسی دو محصول موثر در این زمینه می‌پردازیم. اما لازم به ذکر است که برای هر شخص بیمار درمان اسهال و استفراغ ممکن است متفاوت باشد.

کپسول نازوفار با استفاده از خواص عصاره‌ی زنجبیل، محصولی معتبر برای مقابله با تهوع و استفراغ در دوران بارداری، تهوع ناشی از میگرن و سرگیجه‌ی بیماران حرکتی است. بهره‌گیری از ترکیب کاملاً گیاهی باعث شده کپسول نازوفار عوارض داروهای شیمیایی ضدتهوع از جمله تأثیر روی اعصاب مرکزی را نداشته باشد.

خرید قرص نازوفار

پودر پلانتاژل با بهره‌گیری از خواص گیاهان دارویی مانند نعناع فلفلی، بارهنگ و کتیرا محصولی مناسب و قابل اعتماد برای درمان اسهال غیرعفونی به شمار می‌رود.

خرید پودر پلانتاژل برای اسهال

جمع بندی

همانطور که در طول مقاله گفتیم، علت اسهال و استفراغ ناگهانی ممکن است متفاوت باشد. این مسئله به عوامل عفونی و غیرعفونی بستگی دارد که با آن‌ها آشنا شدیم. شما می‌توانید از طریق لینک زیر با انواع قرص و پودر ضد اسهال آشنا شوید و با مطالعه اطلاعات بروشور هریک و نیاز خود، اقدام به خرید نمایید.

خرید قرص و پودر ضد اسهال

هر سوال دیگری در مورد این قرص‌ها و سایر محصولات گیاهی داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «علت اسهال و استفراغ ناگهانی»

  1. سلام وقت بخیر
    پسرم پنج سال و سه ماهشه حدود یه هفته پیش تب داشت و بعد از دو بار به بیمارستان بردن و سرم زدن بهتر شد الحمدلله و گفتن عفونت داشته.
    امشب بعد از یه هفته که هیچ تب و ناراحتی نداشت ساعت ۷ صبح یهو با گریه بیدار شد و دوید سمت دستشویی و اسهال و استفراغ شد یهویی.
    خیلی نگرانم هیچوقت اینجوری نبوده.
    تب نداره

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام دوست عزیز تشخیص بیماری و تجویز دارو باید توسط پزشک انجام شود. اگر در خصوص عوارض جانبی داروها، تداخلات، موارد منع مصرف و سایر مسائل مربوط به اطلاعات دارویی سوالی داشتید، در خدمت شما هستیم.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط