کپسول کولمیگان چگونه علائم سندرم روده تحریک پذیر را کنترل می‌کند؟

کپسول کولمیگان چگونه علائم سندرم روده تحریک پذیر را کنترل می‌کند؟
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

سندرم روده تحریک پذیر یا IBS یک مشکل مزمن گوارشی است. علائم اصلی این سندرم درد شکم و تغییر عادات دفعی به صورت اسهال و یا یبوست است. IBS شایع‌ترین بیماری گوارشی و دومین علت غیبت از محل کار است. ۱۰ تا ۲۰ درصد مردم دچار این مشکل هستند اما فقط ۱۵ درصد بیماران IBS برای درمان مراجعه می‌کنند.

اگر شما هم با خوردن بعضی مواد غذایی، یا به دنبال استرس دچار علائم گوارشی نفخ و دلپیچه، یا اسهال و یبوست می‌شوید، ممکن است مشکل شما هم IBS باشد! در این مقاله از مجله سلامت مفید طب با ما همراه باشید تا ضمن معرفی کپسول کولمیگان، داروی گیاهی موثر برای مبتلایان به سندرم روده تحریک پذیر، درباره آن صحبت کنیم که این کپسول چگونه علائم IBS را کنترل می‌کند.

کپسول کولمیگان چیست؟

کولمیگان کپسول روغن نعنا فلفلی با روکش روده‌ای است که داروی مناسبی برای بیماران سندرم روده تحریک پذیر، و یا افرادی که نفخ و دلپیچه دارند محسوب می‌شود.

کپسول کولمیگان با دوز یک عدد قبل از هر وعده غذا قابل استفاده است. در صورتی که علائم شدید باشد، می‌توان مقدار مصرف را به دو عدد قبل از هر وعده افزایش داد.

کپسول کولمیگان چیست؟
کپسول کولمیگان داروی مناسبی برای بیماران سندرم روده تحریک پذیر است.

مطالعات زیادی تاثیر کپسول روغن نعنا فلفلی با روکش روده‌ای را در بیماران IBS بررسی و تایید کرده اند. همچنین بررسی‌ها نشان داده است روغن نعنا فلفلی روکشدار به اندازه داروهای شیمیایی مورد استفاده در IBS، بر روی علائم این بیماری موثر است. این شواهد، به علاوه این واقعیت که مصرف این روغن گیاهی عوارض بسیار کمی به همراه دارد، باعث شده تا روغن نعنا فلفلی روکشدار به عنوان اولین انتخاب درمانی IBS توسط برخی مراجع معرفی شود.

مکانیسم اثر کولمیگان چیست؟

اما کولمیگان و روغن نعناع فلفلی چگونه می‌تواند به کاهش و تسکین علائم آزاردهنده سندروم روده تحرک پذیر کمک کند؟

نقش منتول در کاهش علائم IBS

روغن نعنا فلفلی محتوی ترکیبات موثره مختلفی از جمله منتول، منتون، ایزومنتون، سینئول و لیمونن است. در بین این ترکیبات منتول مهم‌ترین نقش را دارد.

عامل اسپاسم شکمی بیماران IBS، انقباض عضلات صاف دیواره روده است. این انقباض، با ورود یون کلسیم به داخل سلول از طریق کانال‌های کلسیمی اتفاق می‌افتد. منتول با مسدود کردن نوعی از این کانال‌های کلسیمی، ورود کلسیم به سلول را کاهش می‌دهد، در نتیجه عضلات دیواره گوارش از حالت اسپاسم خارج می‌شوند.

نقش منتول در کاهش علائم IBS
روغن نعنا فلفلی حاوی منتول است که با کاهش اسپاسم عضلات روده کمک می‌کند.

همچنین با شل شدن این عضلات، گازهای تجمع یافته در روده حرکت می‌کنند و راحت تر خارج می‌شوند و نفخ این بیماران هم کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این، منتول تاثیرات ضد میکروبی، ضد التهابی، آنتی‌اکسیدانی و بی‌حس‌کننده موضعی نیز دارد که ممکن است به کاهش علائم بیماران مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر کمک کند.

اهمیت روکش روده‌ای در کپسول کولمیگان

نکته قابل توجه این است که روغن نعنا فلفلی مورد استفاده بیمار IBS باید روکش روده‌ای داشته باشد تا تحت تاثیر اسید معده تجزیه نشود و به روده که محل اصلی اسپاسم بیماران سندروم روده تحریک پذیر است برسد. از این رو بیماران IBS باید دقت کنند کپسول روغن نعنا فلفلی که استفاده می‌کنند روکش روده ای داشته باشد.

روکش روده‌ای کپسول کولمیگان از روغن نعنا فلفلی در برابر اسید معده محافظت می‌کند. تا زمانی که این کپسول در محیط اسیدی باشد، باز نمی‌شود، اما با ورود به محیط قلیایی روده، روغن نعنا فلفلی موجود در کپسول به صورت کامل آزاد شده و اثربخشی می‌کند.

روکش روده‌ای کپسول کولمیگان باعث می‌شود روغن نعنا فلفلی و منتول موجود در آن به روده برسد و اسپاسم روده را مهار کند.

سوالات پرتکرار در مورد کپسول کولمیگان

در ادامه به چند مورد از سوالات متداول در مورد این داروی گیاهی سندروم روده تحریک پذیر پاسخ خواهیم داد:

کپسول کولمیگان با کپسول کلپرمین چه تفاوتی دارد؟

کپسول کولمیگان از نظر نوع مواد اولیه، دوز و شکل دارویی کاملا مشابه کپسول کلپرمین است. مطابق مطالعات انجام شده، این دو محصول از نظر میزان و زمان آزادسازی روغن نعنا فلفلی تفاوتی ندارند. کولمیگان محصول شرکت گیاه اسانس (دکتر سلیمانی) و کلپرمین محصول شرکت تیلوتس فارما سوئیس است.

مصرف کپسول کولمیگان چه عوارضی به همراه دارد؟

مصرف کولمیگان در دوز پیشنهاد شده (یک یا دو عدد سه بار در روز تا حداکثر ۳ ماه) معمولا عوارضی به همراه ندارد. با این حال اسپاسم گلو، کاهش ضربان قلب، سردرد، پرش عضلانی، بی‌قراری و سوزش سردل به ندرت گزارش شده است.

در مصرف دوزهای بالاتر از مجاز تهوع، استفراغ، درد شکمی، سرگیجه، بی‌نظمی در فعالیت عضلانی و خواب آلودگی گزارش شده است.

همچنین افراد با سابقه آلرژی ممکن است به اسانس نعنا فلفلی حساسیت نشان دهند.

آیا مصرف کولمیگان توسط بانوان باردار یا شیرده مشکلی دارد؟

با توجه به اینکه مطالعات کافی در این زمینه بر روی کولمیگان انجام نشده است، مصرف آن به بانوان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود.

موارد احتیاط مصرف کولمیگان چیست؟

۱ – کپسول را به صورت درسته قورت دهید. شکستن کپسول باعت خارج شدن سریع‌تر روغن نعنا فلفلی می‌شود که می‌تواند به مری و دهان آسیب بزند.

۲ – مصرف روغن نعنا فلفلی در افراد مبتلا به سوزش سردل، رفلاکس مری- معدی، انسداد مجاری صفراوی، مشکل کبدی و اسهال از مصرف فرآورده ممنوع است.

۳ – کودکان زیر ۸ سال و بانوان بارداری و شیرده نباید از این کپسول استفاده کنند.

آیا کولمیگان تداخلات دارویی دارد؟

۱ – در مصرف همزمان با داروهای کاهنده اسید معده، اسیدیته معده کاهش می‌یابد و به دنبال آن کپسول کولمیگان در معده باز می‌شود، لذا تاثیر آن کاهش می‌یابد. به همین دلیل لازم است کولمیگان و داروی کاهنده اسید با فاصله زمانی حداقل ۲ ساعت مصرف شوند. فاموتیدین، امپرازول و شربت آلومینیوم ام جی اس مثال‌هایی از داروهای کاهنده اسیدیته معده هستند.

۲ – متابولیسم برخی داروها مانند سیکلوسپورین، آمی تریپتیلین، هالوپریدول، وراپامیل، دیازپام، اندانسترون، پروپرانولول، تئوفیلین، وارفارین، ایتراکونازول تحت تاثیر اسانس نعنا کاهش می‌یابد. لذا بهتر است در صورت مصرف همزمان کولمیگان با این دار وها پزشک خود را مطلع نمایید.

جمع بندی

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی که می‌تواند کیفیت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار دهد، سندروم روده تحریک پذیر یا IBS است. کپسول کولمیگان گیاه اسانس یک داروی گیاهی حاوی اسانس نعناع فلفلی (Peppermint Oil) است که بر ماهیچه‌های روده اثر موضعی اعمال کرده و علائم ناشی IBS،‌ نفخ و دردهای شکمی را تسکین می‌دهد. شما می‌توانید قرص کولمیگان را از طریق داروخانه آنلاین مفید طب خریداری کنید.

خرید کپسول کولمیگان

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره