قرص سیستین B6 برای ریزش مو
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

احتمالا تا به حال اسم قرص سیستین B6 را شنیده‌اید، مخصوصا اگر به دنبال یک قرص خوب برای قوی‌تر شدن ریشه موهای خود یا رفع شکنندگی آن‌ها بوده باشید. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب در مورد این قرص و نکات مورد نیاز در زمان مصرف آن صحبت خواهیم کرد. گفتگوی ما با دکتر داروساز ضحی مرتضوی در پایان مقاله به صورت ویدئو قرار داده خواهد شد که می‌توانید مشاهده کنید.

تاثیر ترکیب سیستین B6 بخصوص در کنار زینک، در درمان انواع ریزش و شکنندگی مو ثابت شده است و انواع نمونه‌های داخلی و خارجی از این مکمل وجود دارد. یکی از پرفروش‌ترین مکمل‌های حاوی سیستین ب۶ و زینک، قرص سیستین B6 شرکت رازک است. حال با ترکیبات اصلی این قرص آشنا خواهیم شد.

قیمت قرص سیستین b6 ایرانی

ترکیبات قرص سیستئین ب۶

ال سیستئین

هر ۴ قرص آن حاوی ال سیستین است که یک اسید آمینه مهم برای استحکام ساقه مو و کراتین موجود در پوست، مو و ناخن است. در واقع بیشتر در مو وجود دارد و ضروری است که شما در رژیم غذایی خود حتما سیستین کامل را دریافت کنید.

ال آرژنین

ال سیستین ترکیب اصلی قرص سیستین B6 رازک است که البته در سایر نمونه های خارجی و داخلی نیز همین‌طور است. در کنار آن مقداری ال آرژنین وجود دارد که به عملکرد بهتر ال سیستین کمک می‌کند. همچنین خود ال آرژنین در فولیکول‌های مو حضور دارد که در حفظ سلامت ریشه مو تاثیر دارد.

ویتامین ب۶

علاوه بر این دو اسید آمینه، ویتامین ب۶ نیز در قرص سیستین B6 رازک وجود دارد که دو اثر عمده دارد. اول اینکه به افزایش سرعت و مقدار جذب ال سیستین کمک می‌کند که در نهایت به تولید کراتین برای حفظ ساختار پوست، مو و ناخن منجر می‌شود. دوم اینکه به جذب بهتر زینک نیز کمک می‌کند.

زینک

در هر قرص سیستین B6 رازک مقدار مناسبی زینک نیز وجود دارد که به تحریک رشد مو و ساخت کراتین کمک قابل توجهی می‌کند. با توجه به اینکه کمبود زینک یکی از عامل‌های اصلی ریزش مو است. البته توجه داشته باشید که زینک موجود در قرص سیستین B6 برای موارد درمانی کمبود بالینی زینک کافی نیست. در این‌گونه موارد حتما باید پزشک برای شما مکمل‌های مخصوص زینک را تجویز کند.

نحوه مصرف قرص سیستین B6

توصیه شرکت سازنده این است که روزی ۴ عدد از این قرص را استفاده کنید. بهتر است یک جا مصرف نکنید و به صورت منقسم همراه با وعده‌های غذایی و با میزان آب کافی این ۴ قرص را در طول روز استفاده کنید.

قرص سیستین B6
قرص سیستین B6 به سلامت مو و ناخن کمک کرده و یک مکمل ریزش مو می‌باشد.

توصیه می‌شود که مصرف این مکمل را تا ۲ الی ۳ ماه ادامه دهید. اثر قرص سیستین B6 معمولا بعد از یک ماه الی یک ماه و نیم مشاهده می‌شود. که این اثر به صورت کمتر شدن ریزش مو و استحکام بیشتر ساقه مو بخصوص در قسمتی که موها جدیدا رشد می‌کند، خود را نشان می‌دهد.

عوارض قرص سیستین B6

عارضه خاصی برای ترکیبات سیستین ب۶ گزارش نشده است مگر اینکه از قبل به این ترکیبات حساسیت داشته باشید. با داروهای دیگر نیز تداخلی ذکر نشده است، با این حال اگر از داروهای خاصی مثل لوودوپا، داروهای عصبی یا کلیوی استفاده می‌کنید، بهتر است که در هنگام مصرف احتیاط کنید.

بنابراین توصیه کلی این است که قبل از مصرف قرص سیستین B6 لیست داروهای خاصی که استفاده می‌کنید و لیست بیماری‌های خاصی که دارید را به پزشکی که این قرص را برای شما تجویز می‌کند، ارائه دهید.

احتیاطات و موارد منع مصرف

  • در برخی از موارد به طور اختصاصا برای سیستین منع مصرف دارند. به طور مثال اگر شما سابقه ابتلا به سنگ‌های کلیوی بخصوص سنگ‌های کلیوی سیستینی دارید، به احتمال زیاد اجازه مصرف قرص سیستین B6 را نخواهید داشت.
  • یا اگر بیماری دیابت دارید و از داروهای کاهنده قند خون استفاده می‌کنید لازم است در مصرف این مکمل احتیاط کنید.
  • در برخی دیگر از بیماری‌های قلبی، تنفسی و… نیز این شرایط وجود دارد. نیازی به نگرانی برای این مسئله وجود ندارد، پزشک شما می‌تواند در این مورد شما را راهنمایی کند.
  • مصرف سیستین ب۶ زینک در دوران بارداری و شیردهی بهتر است که فقط با مشورت پزشک انجام شود.
  • در کودکان می‌توانید از مقادیر مختلف سیستین، ویتامین ب۶، ال آرژنین و زینک استفاده کنید. با این حال اگر احساس می‌کنید که کودک شما دچار ریزش مو یا نازک شدن موها شده است، بهتر است با پزشک اطفال مشورت کنید و به طور خودسرانه از انواع مکمل‌ها استفاده نکنید.

آیا قرص سیستین ب۶ چاق میکند؟

بسیاری از افراد نگران این هستند که ممکن است مصرف سیستین ب۶ باعث افزایش اشتها و افزایش وزن آن‌ها شود. در پاسخ باید گفت در مقادیری که در این قرص‌ها زینک وجود دارد اثر قابل توجهی روی اشتها و وزن نخواهد داشت و می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. برخلاف بسیاری از مکمل‌ها که مقدار زینک موجود در آن‌ها بالا است که باعث افزایش اشتها خواهد شد، این مسئله در مورد قرص سیستین B6 صدق نمی‌کند.

آیا قرص سیستین ب۶ چاق میکند

ویدئوی قرص سیستین B6

در این قسمت می‌توانید ویدئوی گفتگو با دکر ضحی مرتضوی درمورد قرص سیستین ب۶ را مشاهده کنید:

جمع بندی

همانطور که در طول متن به آن اشاره کردیم از قرص سیستین B6 برای کاهش ریزش مو و استحکام بیشتر ساقه مو استفاده می‌شود. در این قرص علاوه بر سیستین، زینک نیز وجود دارد که به بهتر شدن اثر آن کمک می‌کند. برای تهیه انواع محصولات رفع ریزش مو می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

بهترین قرص ویتامین برای ریزش مو

هر سوال دیگری در مورد قرص سیستین B6 رازک داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره