خواص بخور اکالیپتوس، قوی‌ترین ضدعفونی کننده هوا

بخور اکالیپتوس قوی‌ترین ضدعفونی کننده هوا
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در این مقاله قصد داریم شما را با ویژگی‌های شگفت‌انگیز اکالیپتوس، مزایا، خواص و موارد منع مصرف آن و همچنین فواید استفاده از بخور اکالیپتوس آشنا کنیم. با مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب همراه باشید.

آشنایی با گیاه اکالیپتوس و خواص درمانی آن

اکالیپتوس که در زبان فارسی به آن بید بویه نیز گفته می‌شود، از جمله درختان بومی استرالیا و از خانواده «اکالیپتان» محسوب می‌شود. این گیاه بومی استرالیا است و بومیان این منطقه در طول تاریخ همواره از این گیاه برای سلامتی خود استفاده می‌کرده‌اند.

بومیان استرالیا، چند برگ اکالیپتوس را در دستان خود، خُرد می‌کردند تا سینوس‌های خود را پاکسازی کنند. همچنین بومیان استرالیا «چای اُکالیپتوس» را به عنوان درمانی برای تَب می‌نوشیده‌اند. با گسترش استفاده از این چای، اُکالیپتوس به عنوان «چای تَب» معروف گردیده است.

بخور اکالیپتوس

خواص بخور اکالیپتوس چیست؟

اُکالیپتوس یکی از گیاهان شناخته شده برای درمان بیماری‌های تنفسی مثل آنفولانزا، سرماخوردگی و سینوزیت است و بخور آن نیز تاثیرات درمانی بسیاری دارد. برگ این گیاه برای درمان سردرد ناشی از آنفولانزا، رفع گرفتگی بینی و سینوس ها و بهبود سرماخوردگی استفاده دارد. برگ اکالیپتوس همچنین برای ضد عفونی کردن هوای محیط و از بین بردن تنش های روحی و آرامش بخشی به کار می رود.

برای تجربه این احساسات دلپذیر کافیست در کنار بخور اکالیپتوس چشمان خود را ببندید و این بخور را برای چند دقیقه استنشاق کنید. داروخانه آنلاین مفید طب در این زمینه بخور اکالیپتوس گیاه اسانس را پیشنهاد می‌دهد که با بهره‌مندی از اسانس گیاه اکالیپتوس و نعنا، علاوه بر ضد عفونی کردن فضای منزل و محیط کار، هوای اطراف را خوش عطر نیز می‌کند.

در ادامه با خواص اکالیپتوس و بخور آن آشنا خواهیم شد:

بخور اکالیپتوس برای گرفتگی بینی و عفونت ریه

با نگاهی به تاریخ علم پزشکی مدرن، مشاهده می‌گردد که از سال ۱۷۸۸ میلادی، برای اولین بار روغن اکالیپتوس برای درمان مشکلات قفسه سینه بیماران، مورد استفاده پزشکی قرار گرفته است. امروزه نیز بخور اکالیپتوس برای رفع تنگی نفس و سینه به کار می رود.

یکی دیگر از خواص بخور اکالیپتوس، تقویت سیستم ایمنی بدن است. این گیاه در کاهش عفونت‌ها و میکروب‌ها تاثیر بسزایی داشته و یکی از درمان‌های عفونت ریه، برونشیت و سرفه محسوب می‌شود. دم کرده این گیاه با روان کردن اخلاط بدن، منجر به دفع راحت ترشحات عفونی گردیده و برونشیت را درمان می‌کند. شربت دایان ایمیون از جمله داروهای گیاهی تقویت کننده سیستم ایمنی و تسکین دهنده بیماری‌های تنفسی است که یکی از ترکیبات به کار رفته در آن، گیاه اکالیپتوس است.

خرید شربت دایان ایمیون

اکالیپتوس، ضد التهاب و کاهش دهنده سردرد ناشی از آنفولانزا

اکالیپتوس به علت خاصیت ضد التهابی، فشارهای داخل سر، سردردها و دردهای بدن در هنگام آنفولانزا و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد و در از بین بردن گرفتگی بینی و سینوس‌ها کاربرد دارد.

بخور اکالیپتوس، ضد باکتری و ضد ویروس

در گذشته از اکالیپتوس برای ضدعفونی کردن ابزار و وسایل پزشکی استفاده می‌گردیده است و مطالعات فراوانی هم نشان داده‌اند که از بخور اکالیپتوس می‌توان به عنوان یک ضد باکتری و آنتی ویروس استفاده کرد. همچنین خاصیت ضد باکتریایی اکالیپتوس در از بین بردن باکتری‌های ایجاد کننده پلاک و پوسیدگی دندان و پیوره لثه موثر است و به همین دلیل از این گیاه در محصولات بهداشتی دهان و دندان از جمله خمیر دندان‌‌ها، دهان شویه‌ها و نخ دندان‌ها، استفاده می‌شود.

ضد قارچ و زخم های پوستی

اُکالیپتوس در طب سنتی برای درمان عفونت‌های قارچی و رفع زخم‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و امروزه نیز در تولید انواع پمادها و محصولات ضد قارچ کاربرد دارد.

اکالیپتوس دفع کننده حشرات و موریانه

روغن اکالیپتوس به عنوان دفع کننده حشرات به خصوص موریانه و پشه کاربرد دارد و در بسیاری از کشورها از آن به عنوان نوعی دافع حشرات استفاده می‌شود.

خواص درمانی اکالیپتوس و بخور آن

موارد منع مصرف بخور اکالیپتوس

مصرف بخور اکالیپتوس در کنار تمام مزایایی که همراه دارد، ممکن است برای گروه‌هایی از افراد، از جمله افراد دارای بیماری آسم، زنان باردار و کودکان زیر پنج سال، مخاطراتی را ایجاد کند. در ادامه توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد:

بخور اکالیپتوس برای برخی از افراد دارای بیماری آسم خطرناک است

در صورتی که آسم دارید، برای اینکه مطمئن شوید بخور اکالیپتوس مناسب شما است، ابتدا کمی از آن را استنشاق کنید  و چنانچه تنفس بخور اُکالیپتوس باعث تنگ شدن قفسه سینه شما گردید، از مصرف آن خودداری کنید.

اکالیپتوس برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی‌شود

هرچند استفاده اندک از بخور اکالیپتوس در دوران بارداری، می‌تواند مفید باشد، اما استفاده از روغن و عرق آن، به علت آنکه منجر به افزایش فشار خون می‌گردد، برای مادر و جنین مضر بوده و توصیه نمی‌شود.

عوارض بخور اکالیپتوس برای کودکان

همانطور که به آن اشاره کردیم، بخور اکالیپتوس انتخاب مناسبی برای کودکان، مخصوصا کودکان زیر پنج سال نیست چرا که ممکن است این کودکان نسبت به آن واکنش‌های آلرژیک شدیدی نشان دهند.

دکتر جاستین اسمیت متخصص اطفال یک بیمارستان کودکان در تگزاس، معتقد است هرچند در سال‌های اخیر، تبلیغات بسیاری در مورد استنشاق یا مالیدن روغن اُکالیپتوس بر روی پوست کودکان شده است، اما مدارک پزشکی فراوانی درباره عوارض نگران کننده اکالیپتوس برای کودکان وجود دارد. مالیدن روغن اکالیپتوس بر روی پوست کودکان می‌تواند منجر به سوختگی شیمیایی شود.

همچنین موارد بسیاری از مسمومیت کودکان بر اثر مصرف خوراکی روغن اکالیپتوس که یک روغن غیر خوراکی است، گزارش شده است و ضروری است که خانواده‌ها در این خصوص احتیاط کنند.

خرید محلول بخور اکالیپتوس

برای خرید محلول بخور اکالیپتوس و نعنا (فیتوسین) گیاه اسانس می‌توانید با کلیک روی دکمه زیر از سایت داروخانه آنلاین دکتر اصیلی (مفید طب) این محصول را سفارش دهید.

خرید بخور اکالیپتوس

سوالات متداول

عوارض بخور اکالیپتوس چیست؟

شایعترین عوارض بخور اکالیپتوس که البته احتمال کمی دارد اتفاق بیفتد، حمله آسمی و تب است. اگر بخور اکالیپتوس با غلظت بیش از حد و به مدت طولانی تنفس شود، ممکن است اثرات سمیت‌عصبی مشاهده شود. این در حالی است که اگر قطره اکالیپتوس طبق دستور شرکت سازنده در میزان مناسبی آب حل شود و سپس بخور داده شود، این سمیت اتفاق نخواهد افتاد.

خواص بخور اکالیپتوس برای ریه چیست؟

یکی از خواص بخور اکالیپتوس در کاهش عفونت‌ها و میکروب‌ها است و این گیاه یکی از درمان‌های عفونت ریه، برونشیت و سرفه محسوب می‌شود.

طرز استفاده از بخور اکالیپتوس چگونه است؟

بهتر است برای دانستن طرز استفاده از بخور اکالیپتوس، به دستور توصیه شده در بروشور محصولی که تهیه کرده‌اید توجه کنید. مثلا نحوه مصرف بخور اکالیپتوس گیاه اسانس به این گونه است که پس از تکان دادن بطری محلول، ۱۰-۲۰ قطره از بخور را در یک ظرف محتوی آب جوش ریخته و بخور دهید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت مجله مفیدطب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتیکه مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «خواص بخور اکالیپتوس، قوی‌ترین ضدعفونی کننده هوا»

  1. سلام اگه خود برگ اکالیپتوس رو بجوشونیم رو بخاری بذاریم که هوا ضد عفونی شه بازم برای کودکان زیر پنج سال ضرر داره؟

    1. غالب نگرانی ها درمورد مصرف اکالیپتوس در اطفال مربوط به مصرف موضعی روغن اکالیپتوس و بلع اشتباهی روغن توسط اطفال می‌باشد با اینحال گفته شده که به علت وجود سینئول در اکالیپتوس، بهتر است از مصرف موضعی یا حتی تنفسی اکالیپتوس در اطفال، به علت احتمال بروز عوارض عصبی پرهیز شود. البته این موارد بیشتر در مورد روغن اکالیپتوس هستند که خالص تر و با درصد بالا و غالبا بالاتر از ۴۰% است، با اینحال بهتر است جوانب احتیاط را درمورد برگ اکالیپتوس نیز رعایت بفرمایید مخصوصا اگر فرزند شما سابقه انواع حساسیت پوستی یا تنفسی به ترکیبات گیاهی را دارد.

      با احترام، مسئول فنی داروخانه (دکتر داروساز)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیاد دیگری نیز به همراه دارد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره