زمان مطالعه: ۵ دقیقه

به مجموعه‌ای از مشکلات گوارشی مثل نفخ و دل درد که معمولا کودکان ۲ هفته تا ۴ ماه را درگیر می‌کند، کولیک نوزادی گفته می‌شود. در بسیاری از موارد زمانی که کودک این سن را رد می‌کند، مشکل کولیک او نیز برطرف می‌شود. اما در طول مدت این بیماری باعث می‌شود که گریه و بی‌قراری زیادی داشته باشند که هم خود کودک و هم والدین را اذیت می‌کند. از حدودا میانه قرن ۱۹ یک ترکیب گیاهی خانگی به اسم گریپ میکسچر برای رفع علائم کولیک نوزادی تولید شد. که در ابتدا مادران خودشان در منزل آن را تهیه می‌کردند و بعدها شرکت‌های داروسازی نیز اقدام به تولید آن کردند.

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد انواع محصولات گریپ میکسچر شامل قطره و شربت گریپ میکسچر صحبت خواهیم کرد. دکتر داروساز خانم ضحی مرتضوی در ویدئویی که انتهای مقاله می‌توانید مشاهده کنید، توضیحات کاملی در مورد این محصول می‌دهند.

گریپ میکسچر چیست؟

گریپ میکسچر به صورت پایه ترکیبی از آب، جوش شیرین و تعدادی گیاهان دارویی است. هر کدام از این گیاهان ممکن است اثر متفاوتی روی سیستم گوارش کودک داشته باشند، مثل زیره، رازیانه، شوید، زنجبیل، بابونه، آلوئه ورا، شیرین بیان و…

از گریپ میکسچر برای خنثی کردن اسید معده که به بدن نوزاد برمی‌گردد و همچنین کمک به بهبود نفخ استفاده می‌شود. در ترکیبات قدیمی گریپ میکسچر به جای آب از الکل برای آرام کردن و خواب بهتر نوزاد استفاده می‌شده است. اما امروزه الکل برای نوزادان ممنوع است و داخل هیچ کدام از گریپ میکسچرها الکل وجود ندارد و پایه آن‌ها آب است.

گریپ میکسچرها انواع مختلف خارجی و داخلی دارند ولی ظاهر و خصوصیات کلی آن‌ها معمولا یکسان است. یک مدل مشهور آن شربت گریپ میکسچر مینو است که مانند سایر برندها به صورت محلول شفافی است. اگر در زمان استفاده محلول تغییر رنگ جزئی پیدا کرد، نشان‌دهنده خطر خاصی نیست ولی اگر تغییر رنگ شدید بود لازم است آن را دور بریزید.

شربت گریپ میکسچر

میزان مصرف گریپ میکسچر

در مورد تمام گریپ میکسچرها مخصوصا آن‌هایی که محتوی بی کربنات سدیم یا همان جوش شیرین هستند، بهتر است برای نوزادان زیر یک ماه استفاده نشود.

میزان مصرف درمورد انواع گریپ میکسچر به دلیل داشتن گیاهان گوناگون و غلظت متفاوت، فرق می‌کند. ولی به طور کلی حداکثر میزان استفاده ۶ مرتبه در روز از دوز مشخصی که شرکت آن محصول معین کرده است. بهتر است فاصله بین دو دوز متوالی حداقل نیم ساعت باشد.

اغلب شرکت‌های سازنده گریپ میکسچر توصیه می‌کنند که پانزده تا سی دقیقه قبل از شیردهی و قبل از غذا استفاده شود. ولی در برخی از موارد شرکت سازنده اجازه اینکه بلافاصله پس از شیردهی، محلول مصرف شود را نیز می‌دهد.

شربت گریپ میکسچر مینو
شربت گریپ میکسچر مینو برای بهبود نفخ و دل درد نوزادان استفاده می‌شود.

یکی از سوالات متداول شما این بود که آیا می‌توانیم گریپ میکسچر را با شیر، آب‌میوه یا مایعات دیگر مخلوط کنیم؟

طعم خود گریپ میکسچر خوب است و معمولا کودکان در خوردن آن مشکلی ندارند، پس بهتر است آن را با مایعات دیگر مخلوط نکنید. چون ممکن است مقداری تداخلات ایجاد کند، فرمش تغییر کند یا اثر متفاوتی داشته باشد.

عوارض شربت گریپ میکسچر

مصرف گریپ میکسچر برای نوزادان در دوزهای معین عوارض جانبی خاصی ندارد. اما اگر نوع گریپ میکسچر مصرفی شما حاوی نعناع فلفلی برای کمک به رفع دل درد باشد، ممکن است رفلاکس معده نوزاد را تشدید کند. موارد این چنینی است که می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

علاوه بر این در بسیاری از موارد کودک دچار بی‌قراری است که نمی‌تواند به جز از طریق گریه و بی‌خوابی و ناراحتی‌های ظاهری آن را بیان کند و شما فکر کنید که مشکل او کولیک است. در نتیجه بارها به او شربت گریپ میکسچر را می‌دهید ولی بهبود پیدا نمی‌کند. پس این مسئله مصرف خودسرانه شربت بدون مشورت با پزشک، ممکن است باعث ایجاد یک علت بی‌قراری درونی دیگر در نوزاد شود.

بنابراین با اینکه شما می‌توانید شربت گریپ میکسچر را بدون نسخه پزشک تهیه کنید، بهتر است بدون مشورت با پزشک آن را مصرف نکنید.

حداکثر مصرف متوالی گریپ میکسچر ۱۴ روز است و بیشتر از این تعداد روز برای کودک خود استفاده نکنید. دلایل این مسئله متفاوت است از جمله بی کربنات سدیم موجود در آن ممکن است موجب افزایش سطح سدیم در بدن فرزند شما شود یا علائم مسمومیت خطرناکی را موجب شود. یا حتی ممکن است PH معده و دستگاه گوارش را قلیایی کند یعنی از میزان اسید سالمی که باید وجود داشته باشد کم کند. همچنین در مصرف طولانی مدت ممکن است باعث کاهش تمایل فرزند به مصرف شیر و در نتیجه در درازمدت موجب اختلال در رشد، وزن و قد کودک شود.

تداخلات دارویی

گریپ میکسچر تداخل دارویی خاصی ندارد. البته معمولا کودکان از داروی دیگری هم استفاده نمی‌کنند. به جز مواردی که کودک یا نوزاد دچار بیماری‌های خاصی باشد که در آن موارد به خصوص در گریپ میکسچرهایی که حاوی بی کربنات سدیم زیاد هستند، لازم است که پزشک بررسی دقیق تداخلات دارویی نوزاد را داشته باشد.

سوالات متداول شما

آیا بزرگسالان هم می‌توانند برای رفع نفخ خود از گریپ میکسچر استفاده کنند؟

منع مصرفی وجود ندارد ولی به احتمال زیاد به علت کم بودن غلظت مواد موثره در فرم‌های قطره و شربت گریپ میکسچر نمی‌تواند برای یک فرد بزرگسال کافی باشد. به همین دلیل برای افراد بالاتر از ۶ سال استفاده از داروهای مخصوص بزرگسالان مناسب‌تر است.

آیا می‌توان از گریپ میکسچر برای کمک به درمان یبوست یا اسهال استفاده کرد؟

این مسئله به ترکیب گیاهی خاص موجود در آن گریپ میکسچر بستگی دارد. اما به طور کلی می‌تواند به افزایش حرکت روده و دفع بهتر نوزاد کمک کند. اما نمی‌توانید به عنوان یک درمان برای یبوست و اسهال کودک خود به آن اتکا کنید.

آیا گریپ میکسچرها خواب‌آور هستند؟

ممکن است فرزند شما با مصرف این محصولات آرامش بیشتری پیدا کند و به خواب برود. یکی از دلایل آن، راحت‌تر شدن کودکِ دچار دل‌درد، بعد از خوردن گریپ میکسچر است که به دلیل خستگی به خواب می‌رود. یا دلیل دیگر آن ممکن است به خاطر اضافه شدن ترکیب گیاهی دارای خاصیت آرامش‌بخش مثل بابونه به آن گریپ میکسچر باشد. البته همانطور که گفتیم در دوران قدیم از الکل هم در گریپ میکسچر استفاده می‌شده که خاصیت خواب‌آوری داشته است.

ویدئو شربت گریپ میکسچر

در این ویدئو می‌توانید اطلاعات لازم درمورد انواع گریپ میکسچر را مشاهده کنید:

جمع بندی

همانطور که در طول متن به آن اشاره کردیم گریپ میکسچرها از قدیم برای رفع نفخ و دل درد نوزادان استفاده می‌شود. این محصول در فرم‌های قطره و شربت گریپ میکسچر در بازار عرضه شده‌اند. تفاوت اصلی گریپ میکسچرها در ترکیب گیاهی موجود در آن‌ها است.

بهترین قطره نفخ برای نوزاد

هر سوال دیگری در مورد قرص نوراگل و نوراگل فورت داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

4 دیدگاه دربارهٔ «شربت گریپ میکسچر خارجی و ایرانی»

  1. سلام شربت گریپ میکسچر نرس هارویز میشه باعث بی قراری کودک بشه؟؟؟احساس میکنم باعث بی قراری کودک شده

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، شربت گریپ میکسچر با تسکین کولیک نوزادان موجب برقراری آرامش و بهبود بی قراری های او می گردد.
      با احترام دکتر داروساز

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام گریپ میکسچر نرس هارویز بعد از باز شدن حداکثر تا یک ماه قابل استفاده است و بعد از آن باید دور ریخته شود. در طی این یک ماه، باید پس از هر بار مصرف، درب بطری را کاملا بسته، داخل جعبه و در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
      ضمنا همیشه به ویژگی های ظاهری شربت مثل طعم و بو و قوام توجه داشته باشید. تغییر این ویژگی های شربت معمولا نشانه خرابی آن است. البته در مورد گریپ میکسچر نرس هارویز، اندکی تغییر رنگ طبیعی است.
      ​​​​​​​با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره