عوارض قرص گیاهی سی لاکس
زمان مطالعه: ۵ دقیقه

گیاه سنا و مخصوصا برگ آن معروف‌ترین گیاهی است که خاصیت ملینی قوی دارد و جزء ملین‌­های محرک طبقه‌بندی می‌­شود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب درمورد قرص گیاهی سی لاکس که حاوی گیاه سنا است و از قدیم برای برطرف کردن یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد صحبت خواهیم کرد. می‌توانید در پایان متن ویدئوی گفتگوی ما با خانم دکتر داروساز ضحی مرتضوی را مشاهده کنید. که به سوالات متداول شما درباره قرص سی لاکس پاسخ داده‌اند. با ما همراه باشید.

ترکیبات قرص گیاهی سی لاکس

زمانی که ترکیبات سنا وارد روده می‌شوند جذب سیستمیک کل بدن نمی‌شوند، بلکه توسط آنزیم‌های باکتریایی که در روده هستند تبدیل به ماده فعال می­‌شوند. این ماده باعث می‌­شود که مایعات بیشتری درون روده ترشح شود و حرکات ماهیچه‌های روده بیشتر شود. و تقریبا بعد از ۸ تا ۱۲ ساعت بعد از مصرف خوراکی باعث می‌­شود که فرد دفع مدفوع داشته باشد و یبوست برطرف شود.

تقریبا معروف‌ترین محصول گیاهی در ایران که داخلش سنا دارد، قرص گیاهی سی لاکس است که به صورت ورقه‌ای ۳۰ عددی و قوطی‌های ۲۵ عددی در بازار موجود است. تقریبا همه مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با این محصول آشنا هستند.

خرید قرص سی لاکس

قرص سی لاکس برای چیست

بسته‌های مقوایی حاوی سه ورقه ۱۰ تایی سی لاکس است که هم به عنوان ملین و هم مسهل قابل استفاده است.

مصرف خود سنا برای افراد بالای ۲ سال با غلظت­‌های پایین تایید شده، اما قرص گیاهی سی ­لاکس فقط برای افراد بالای ۱۰ سال قابل استفاده است. طبق اطلاعات بروشوری که در جعبه محصول موجود است، مقدار و نحوه مصرف برای افراد با سن بین ۱۰ تا ۱۲ سال یا بالاتر مشخص شده است. همچنین اگر می‌­خواهید سی لاکس را به عنوان مسهل یا ملین استفاده کنید، در بروشور مشخص شده که باید چه مقدار سی­ لاکس مصرف کنید.

قرص سی لاکس دینه
از قرص گیاهی سی لاکس دینه برای رفع یبوست و به عنوان ملین قوی استفاده می‌شود.

عوارض قرص سی لاکس

سی ­لاکس همانند بسیاری از ملین‌های دیگر ممکن است مقداری احساس نفخ یا تیر کشیدن شکم ایجاد کند، که شرکت سازنده سی ­لاکس (دینه) توصیه می‌­کند اگر دچار عوارض شدیدی شدید، می‌­توانید برای کنترل این علائم از شربت گریپ واتر (دینه) استفاده کنید.

قرص گیاهی سی لاکس عارضه خاص دیگری ندارد، با این حال اگر شما مبتلا به زخم‌های گوارشی، انسداد و تنگی روده، درد ناشناخته شکمی، التهاب آپاندیس، یا هر مشکل زمینه‌ای دیگری دارید، باید در مصرف سی ­لاکس احتیاط کنید.

مصرف سی لاکس به صورت طولانی نیز توصیه نمی‌­­شود. یعنی اگر این محصول را به صورت مداوم و هر روز استفاده می‌کنید، باید دقت کنید حداکثر میزان استفاده سی لاکس و دگیر محصولات حاوی سنا، تا دو هفته است. ولی در مصرف‌های به صورت هر چند روز یک بار، برای مدت طولانی قابل استفاده است و ایرادی ندارد.

خرید قرص سی لاکس ورقی

همچنین مصرف قرص گیاهی سی­ لاکس باعث می‌­­شود ادرار شما به رنگ قرمز در بیاد که عارضه خاصی نیست و از لحاظ بالینی اهمیتی ندارد، با این حال اگر می‌خواهید آزمایش ادرار یا تست‌های رنگ سنجی ادرار بدید، بهتر است از قبل مصرف سی­ لاکس قطع شود.

تداخل دارویی

همیچنین سی ­لاکس می­‌تواند با بعضی داروهای دیگر که خاصیت ملینی دارند، تداخل دارویی ایجاد کند. یا حتی مصرف همزمان آن با محصولات گیاهی ­که شیرین بیان یا دم اسب دارند، چه در فرم سنتی و صنعتی (قرص یا شربت)، باعث بالا یا پایین رفتن سطح پتاسیم بدن می‌شود و خطرزا است.

نکته: مصرف قرص گیاهی سی ­لاکس برای خانم‌­­های باردار، شیرده و کودکان زیر ۲ سال ممنوعیت دارد.

سوالات متداول

در مورد سی ­لاکس سوال­ات متعددی پرسیده می­‌شود، که به برخی از آن‌ها پاسخ خواهیم داد:

  • آیا می‌­توانیم برای کاهش وزن از قرص گیاهی سی­ لاکس یا ملین‌­ها استفاده کنیم؟

مصرف ملین‌­ها برای کاهش وزن به هیچ وجه توصیه نمی‌­شود. حتی اگر احساس کنید که بعد از مصرف ملین­‌ها کاهش وزن داشتید، این کاهش وزن سالم و صحیح نیست و حتی خطرناک است. این کاهش وزن به خاطر از دست دادن آب بدن است و استفاده آن اصلا توصیه نمی‌­شود.

اگر فردی هستید که بعد از هر بار پرخوری، یک ملین مصرف می‌­کنید، یا این­که سعی می­‌کنید غذای که خوردید را بالا بیاورید باید مراقب باشید، چون ممکن است این مشکل، بولیمیا یا پرخوری عصبی باشد. حتما جهت درمان این مشکل اقدام کنید تا بتوانید وزن سالم خودتان را، بدون این­که احساس اضطراب و ترس ناشی از پرخوری اضافه وزن داشته باشید کنترل و درمان کنید.

  • من بواسیر، شقاق مقعد یا هموروئید دارم آیا می‌­توانم از سی ­لاکس استفاده کنم و یا استفاده از آن برای این موارد مفید است؟

در مواردی که علت بواسیر، یبوست است طبیعتا سی ­لاکس و رفع یبوست یکی از عامل­‌های اصلی درمان بواسیر خواهد بود.

ویدئو قرص گیاهی سی لاکس

در این قسمت می‌توانید ویدئوی صحبت‌های خانم دکتر ضحا مرتضوی درمورد قرص سی لاکس را مشاهده کنید:

جمع بندی

همانطور که در طول متن و ویدئو مشاهده کردید، قرص گیاهی سی لاکس یکی از قدیمی‌ترین محصولات حاوی سنا است که از دیرباز برای رفع یبوست و به عنوان ملین قوی استفاده می‌شود. در این مقاله نحوه مصرف و احتیاطات لازم برای دوره درمان بیان شد.

هر سوال دیگری در مورد نحوه مصرف قرص سی لاکس داشتید، می‌توانید در صفحه آن در داروخانه آنلاین مفیدطب ثبت کنید، متخصصین داروساز ما به سوالات شما پاسخ خواهند داد.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

6 دیدگاه دربارهٔ «نحوه مصرف و عوارض قرص سی لاکس»

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، دستور صحیح مصرف سی لاکس به عنوان ملین در بزرگسالان به صورت روزانه ۱الی ۲عدد قرص می باشد.
      توجه داشته باشید فراوده های حاوی گیاه سنا نباید به صورت مداوم بیش از ۱۴روز استفاده شوند .در صورت نیاز به صورت طولانی تر نیاز است حداقل یک هفته بین دوره های مصرف فاصله قرار دهید.
      با احترام دکتر داروساز

  1. سلام من از قرص سی ااکس روزی یک بار استفاده میکنم مدت هشت ماه است. علان من ضعف شدم لاغر شدم حتی نمی توانم راه برم چه کار کنم

    1. دکتر نفیسه کیامنش

      با سلام مصرف قرص سی لاکس به مدت طولانی باعث تنبلی روده می شود. به همین دلیل همانطور که در این صفحه هم نوشته شده است، توصیه می شود این دارو را بیش از یک یا دو هفته استفاده نکنید. البته باید توجه داشت مصرف سی لاکس لزوما ایجاد ضعف نمی کند. چیزی که مسلم است این است که شما باید مصرف سی لاکس را قطع کنید. پیشنهاد میکنم دوز سی لاکس را به روزی نصف کاهش دهید و همزمان از یک محصول ملین بی ضرر مانند پودر پسیلیوم استفاده کنید. بعد از یک هفته سی لاکس را به روز در میان نصف کاهش دهید و هفته بعد مصرف را قطع کنید. مصرف پودر پسیلیوم را می توانید به مدت دلخواه ادامه دهید ولی حتما در کنار آن مایعات فراوان میل کنید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

زمان مصرف قرص بایو آی بی اس

حتما تا به حال نام پروبیوتیک‌ها و مکمل‌های آن را شنیده‌اید. این باکتری‌های سودمند در درمان مشکلات گوارشی به ویژه اسهال به کار گرفته می‌شوند.

قرص پریوتین چیست

قرص پریوتین چیست؟

ریزش مو و مشکلات پوست و ناخن، از مسائلی است که برای بسیاری از افراد حائز اهمیت بوده و اغلب به دنبال راه‌هایی برای رفع