شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

شربت برای یبوست شدید بزرگسالان
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه

بیماری یبوست از جمله مشکلاتی است که گریبان‌گیر بسیاری از افراد می‌باشد. امروزه به دلیل مصرف بی‌رویه غذاهای آماده و ناسالم، نداشتن فعالیت مناسب و عدم نوشیدن آب کافی عارضه آزاردهنده یبوست نیز شیوع بیشتری پیدا کرده است. خوشبختانه در موارد خفیف یبوست می‌توان به کمک برخی راهکارهای اصلاح سبک زندگی و تغییر رژیم غذایی، مشکل را رفع کرد. اما برای کسانی که به یبوست شدید مبتلا هستند، درمان کمی دشوار خواهد بود. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب شما را با انواع روش‌های درمان و چند نمونه شربت برای یبوست شدید بزرگسالان آشنا خواهیم کرد. این شربت‌های گیاهی می‌توانند بدون ایجاد عوارض جانبی در رفع یبوست تاثیر بگذارند.

یبوست چیست و چه علائمی دارد؟

بیماری یبوست نوعی اختلال گوارشی است که به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود. از جمله عوامل موثر بر ابتلا به یبوست می‌توان به مواردی مانند مصرف کم مایعات، نداشتن فعالیت مناسب و کم‌تحرکی، رژیم غذایی با فیبر پایین، اختلال در متابولیسم، استرس، چاقی، سندروم روده تحرک پذیر و به تعویق انداختن زمان اجابت مزاج اشاره کرد.

در این بیماری دفع مدفوع دچار مشکل شده و می‌تواند به بیماری‌های دیگری از جمله بواسیر، شقاق مقعد، کمر درد و سردرد نیز منجر شود. مهم‌ترین علائم یبوست شامل موارد زیر می‌شود:

  • دشواری در دفع و نیاز به زور زدن زیاد
  • کاهش نیاز به دفع مدفوع
  • سفت یا کوچک شدن مدفوع
  • کاهش اشتها
  • عفونت روده
  • نفخ شکم و گاز معده
  • احساس پر بودن شکم
  • سوزش سر دل

می‌توان گفت هر شخص در طول زندگی خود حداقل یک یا دو بار بیماری یبوست را تجربه می‌کند. اما زمانی که مشکل آزاردهنده یبوست به صورت طولانی‌مدت ادامه پیدا کند، نوع یبوست مزمن یا شدید در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی مراجعه به پزشک و درمان به موقع اهمیت بالایی دارد. انواع قرص و شربت برای یبوست شدید بزرگسالان و کودکان در داروخانه‌ها وجود دارد که با توجه به راهنمایی پزشک می‌توان انتخاب مناسبی داشت.

عوارض یبوست شدید در بزرگسالان

قبل از اینکه شما را با روش‌های درمان و انواع شربت برای یبوست شدید بزرگسالان آشنا کنیم، بهتر است بدانید در صورت عدم درمان به موقع چه اتفاقی خواهد افتاد. همانطور که گفتیم برخی افراد یبوست را فقط برای مدت کوتاهی تجربه کرده و بعد از چند روز به کمک دارو یا خود به خود بهبود پیدا می‌کنند. اما برای کسانی که دچار یبوست مزمن می‌شوند، در اغلب موارد درد و ناراحتی ناشی از این بیماری آنقدر زیاد خواهد بود که روند زندگی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عوارض یبوست شدید در بزرگسالان و کودکان هم به صورت جسمی و هم روانی خود را نشان می‌دهد. در صورتی که برای درمان به موقع این بیماری اقدام نکنید، می‌تواند به مشکلات جانبی دیگری منجر شود که برخی از آن‌ها از خود یبوست نیز آزاردهنده‌تر هستند.

از جمله عوارض شایع ناشی از یبوست شدید بزرگسالان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هموروئید یا بواسیر (با علائم درد شدید، خونریزی، سوزش، خارش و بیرون زدگی مقعد)
  • شقاق مقعد (پارگی اطراف و دیواره‌های مقعد با علائم درد و خونریزی به هنگام اجابت مزاج)

اما این مشکلات در دفع مدفوع، برخی اوقات می‌تواند باعث بروز عوارض جدی‌تری نیز بشود، مانند:

  • پرولاپس رکتوم (روده بزرگ از داخل بدن جدا شده و از رکتوم بیرون می‌زند)
  • نهفتگی مدفوع (مدفوع سفت و خشک در بدن گیر کرده و به طور طبیعی دفع نمی‌شود)

خرید شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

چه زمانی یبوست خطرناک است؟

همانطور که گفتیم یبوست انواع مختلفی دارد و در اغلب موارد خفیف و گذرا خواهد بود. اما در برخی مواقع نیز به سبب عوامل گوناگون شدید و مزمن شده و باید هر چه سریع‌تر درمان شود. حال ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چه زمانی یبوست خطرناک است و باید به پزشک مراجعه کنیم. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم، کاهش تعداد دفعات اجابت مزاج به کمتر از سه بار در هفته به عنوان یبوست تلقی می‌شود.

اگر یبوست شما بعد از چند روز بهبود پیدا نکرد، برای جلوگیری از عوارض یبوست شدید در بزرگسالان که در بخش قبل بیان کردیم، به پزشک مراجعه کنید. همچنین در صورت وجود هر یک از موارد زیر به همراه یبوست لازم است تحت معاینه پزشک قرار بگیرید تا بررسی‌های بیشتری انجام شود:

  • اجابت مزاج همراه با خونریزی
  • دفع مدفوع تیره رنگ (سیاه رنگ)
  • درد شکمی همراه با یبوست
  • تب
  • کاهش وزن ناخواسته
  • بروز یبوست به صورت ناگهانی که تا به حال تجربه نکرده باشید.

درمان یبوست شدید در بزرگسالان

برای درمان یبوست شدید در بزرگسالان قبل از هر اقدامی باید به پزشک مراجعه کنید، تا شرایط شما دقیق‌تر بررسی شود. اما برخی راهکارهای درمان سریع یبوست در منزل نیز وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن‌ها و با اصلاح سبک زندگی خود تا حد زیادی به بهبود یبوست و پیشگیری از ابتلای دوباره به آن دست پیدا کنید.

علاوه بر این راهکارها، تغییر رژیم غذایی به وعده‌های غذایی سالم سرشار از فیبر و مصرف خوراکی‌ها و گیاهان ملین نیز می‌تواند به میزان زیادی در درمان یبوست شما موثر عمل کند. در ادامه این مطلب شما را با این روش‌های کمک‌کننده درمان یبوست شدید در بزرگسالان آشنا می‌کنیم. همچنین در ادامه در بخش درمان‌های دارویی به معرفی چند شربت برای یبوست شدید بزرگسالان که گیاهی و بدون عوارض هستند، می‌پردازیم.

درمان سریع یبوست در منزل

بسیاری از ما بدون آنکه متوجه باشیم، به دلیل برخی عادات بد و سبک زندگی ناسالمی که داریم، خودمان زمینه ایجاد یبوست را فراهم می‌کنیم. شناخت این عادات بد و دوری از آن‌ها می‌تواند مهم‌ترین نکته در بهبود بیماری یبوست و پیشگیری از آن باشد. در ادامه تعدادی از راهکارهای موثر در درمان سریع یبوست در منزل را بیان می‌کنیم:

  • مصرف میزان کافی آب در طول روز از هر چیزی برای افرادی که مستعد یبوست هستند، مهم‌تر است. مقدار مناسب آب برای هر شخصی می‌تواند متفاوت باشد. جهت حصول اطمینان از دریافت آب کافی در طول روز، به رنگ ادرار خود دقت کنید. وقتی ادرار شما پررنگ باشد، به معنی این است که آب کافی مصرف نکرده‌اید.
  • دوری از استرس راهکار دیگر درمان سریع یبوست در منزل است. بسیاری از افراد به یبوست با منشاء عصبی مبتلا می‌شوند. از همین رو برطرف کردن عوامل استرس و کمک گرفتن از روش‌هایی مانند یوگا، موسیقی، پیاده روی و… می‌تواند به کم شدن اضطراب شما کمک کند.
  • عادات غذایی نامناسب مثل خوب نجویدن غذا (هر لقمه غذا به طور متوسط ۳۰ بار جویده شود)، صحبت کردن، تماشای تلویزیون و مطالعه در حین غذا، خوابیدن بلافاصله پس از غذا و خوردن غذا در زمان غیر گرسنگی، از مهم‌ترین عوامل ایجاد یبوست به شمار می‌رود. بنابراین از این عادات نامناسب اجتناب کنید.
  • به حداقل رساندن مصرف غذاهای آماده، نیمه آماده، نوشیدنی‌های شکری و گازدار، تنقلات مضر و غذاهای با چربی و نمک زیاد. مصرف مداوم این مواد ناسالم از مقصرین اصلی یبوست شما می‌باشد.
  • کاهش ادویه، نمک، چربی و شکر در غذاهای خانگی نیز می‌تواند به شما کمک کند. بهتر است سعی کنید به جای سرخ کردن غذا، بخارپز کردن را امتحان نمایید. همچنین در تهیه وعده‌های غذایی خود از پروتئین و سبزیجات تازه بیشتر استفاده کنید.
  • به صورت منظم ورزش کنید و در طول روز فعالیت کافی داشته باشید. این ورزش می‌تواند پیاده‌روی، دو، دوچرخه سواری باشد.
  • وعده‌های غذایی خود را در زمان ثابتی میل کنید.
  • توصیه می‌شود در زمان مشخصی از روز برای اجابت مزاج سعی کنید. بعد از صبحانه بهترین زمان برای افرادی است که مستعد یبوست هستند.

برای درمان یبوست چه بخوریم؟

در بخش قبل با راهکارهای اساسی اصلاح سبک زندگی در جهت درمان و پیشگیری یبوست آشنا شدیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که برای درمان یبوست چه بخوریم؟ برخی از مواد غذایی به دلیل داشتن فیبر بیشتر می‌توانند کمک‌کننده باشند. مصرف فیبر کافی توصیه همیشگی پزشکان برای رفع یبوست است، چرا که فیبر می‌تواند حجم و نظم اجابت مزاج را افزایش داده و به عبور راحت‌تر مدفوع در روده‌ها کمک کند.

تغییر رژیم غذایی برای درمان یبوست
اصلاح رژیم غذایی جهت درمان یبوست و پیشگیری از آن

مصرف غذاها یا مکمل‌های پروبیوتیک نیز می‌تواند از یبوست جلوگیری کند. این مکمل‌ها می‌توانند عدم تعادل باکتری‌های مفید روده را اصلاح کنند و به بهبود بیماری یبوست کمک نمایند. بدیهی است مصرف هرچه بیشتر سبزیجات و حبوبات در نرم شدن مدفوع و بیشتر شدن دفعات آن موثر است.

می‌توانید از سوپ، آش و خورش‌های حاوی سبزیجات تازه، سبوس‌ها و حبوبات به عنوان ملین استفاده کنید. مصرف نان سبوس‌دار، شربت آلو، انجیر، عسل، خاکشیر، کرفس، هویج، نخود سبز، بامیه، سیب، توت‌ها، شنبلیله و زنجبیل نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

قویترین گیاهان دارویی ضد یبوست

بسیاری از داروهای موثر در یبوست که طرفداران زیادی نیز دارند، از خواص گیاهان دارویی ضد یبوست در ترکیبات خود استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با چند نمونه از این گیاهان ملین آشنا می‌کنیم:

  • پسیلیوم یا اسفرزه به عنوان قویترین گیاه ضد یبوست شناخته می‌شود. این گیاه حاوی فیبر بسیار زیادی است و باعث افزایش حجم مدفوع و درمان یبوست می‌شود.
  • گیاه سنا برای یبوست از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه سیستم گوارشی را تحریک کرده و خاصیت ملینی قوی دارد.
  • تخم کتان نیز تقریبا مشابه با اسفرزه عمل می‌کند و برای دفع راحت‌تر مدفوع از روده مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • مصرف انجیر برای یبوست نیز بسیار توصیه می‌شود. این میوه یک راه حل عالی برای افزایش فیبر دریافتی و کمک به مدفوع راحت و منظم می‌باشد. مطالعات می‌گوید انجیر قوام مدفوع را بهبود بخشیده و ناراحتی معده را کاهش می‌دهد.

شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

در کنار تمام راهکارهای گفته شده در بخش‌های قبلی برای درمان یبوست شدید در بزرگسالان، مصرف دارو نیز اهمیت دارد. همانطور که می‌دانید داروهای درمان‌کننده یبوست در برندهای گوناگون توسط شرکت‌های داروسازی به بازار ارائه شده‌اند. انتخاب گزینه مناسب و کارآمد می‌تواند کمی سخت باشد. بهترین راه مشورت با پزشک و متخصص گوارش است که با توجه به شرایط بیماری شما بهترین تصمیم اتخاذ گردد. در ادامه شما را با چند شربت برای یبوست شدید بزرگسالان آشنا می‌کنیم.

شربت لاکسی ژل

لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید یک داروی ضد اسید و ملین است که تقریبا همه ما آن را به عنوان داروی ضد یبوست می‌شنایم. معروف‌ترین شربت برای یبوست شدید بزرگسالان را می‌توان همین شربت لاکسی ژل دانست. این دارو موجب جذب آب بیشتر به روده‌ها شده و اجابت مزاج را آسان‌تر می‌کند.

اما توجه داشته باشید که مصرف مداوم این شربت ممکن است سبب بروز عوارض جانبی مانند اسهال، کمبود آب بدن، درد معده یا شکم، سرگیجه و تنگی نفس شود.

یکی دیگر از راه‌های درمان یبوست استفاده از فرآورده‌های گیاهی است. این داروها با بهره‌گیری از خواص ملینی گیاهان دارویی و به دلیل عوارض جانبی بسیار کمی که دارند، می‌توانند گزینه مناسبی برای رفع یبوست باشند. شربت‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، همگی از ترکیبات گیاهی برای درمان یبوست بهره می‌برند.

شربت انجیر فیژیلاکس نیاک

این شربت از برند معتبر نیاک به عنوان یک شربت برای یبوست شدید بزرگسالان و کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآورده حاوی انجیر بوده که از بهترین میوه‌ها برای تمیز کردن روده و از بین بردن یبوست به شمار می‌رود.

از شربت انجیر فیژیلاکس نیاک می‌توان برای رفع یبوست بزرگسالان، کودکان بالای ۲ سال و همچنین یبوست مزمن افراد سالخورده استفاده کرد. در تهیه شربت فیژیلاکس نیاک از خواص گیاهانی همچون انجیر، فلوس، سپستان، روغن بادام شیرین، ترنجبین، مویز و عسل بهره گرفته شده است. فیبر فراوان موجود در این شربت گیاهی ضد یبوست، باعث افزایش دفعات و حجم اجابت مزاج می‌شود.

بزرگسالان می‌توانند روزانه دو بار در روز هر بار ۱۰ تا ۲۰ میلی‌لیتر از شربت انجیر فیژیلاکس استفاده کنند.

خرید شربت فیژیلاکس
جهت خرید شربت فیژیلاکس با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

شربت سی لاکس دینه

این شربت در یبوست‌های غیر انسدادی در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار گرفته و با مصرف در مقادیر بالاتر دارای خاصیت تخلیه روده نیز می‌باشد. شربت سی لاکس دینه از عصاره مایع گیاه سنا بهره گرفته است. این فرآورده می‌تواند با افزایش حرکات دودی روده موجب تسریع عبور محتویات آن شود.

سنا با اثرگذاری بر روی سلول‌های روده بزرگ باعث تسهیل حرکت مدفوع درون روده شده و همچنین با شل کردن مدفوع موجب تسهیل خروج آن از بنداره روده بزرگ می‌شود.

جهت مصرف این شربت برای یبوست شدید بزرگسالان می‌توانید روزانه ۲ تا ۴ قاشق مرباخوری از آن را یک تا دو بار در روز میل کنید.

شربت لاکساپلاس باریج

با اینکه شربت لاکسا پلاس باریج یک ملین گیاهی برای کودکان است، اما خواص این شربت برای یبوست شدید بزرگسالان نیز موثر می‌باشد. شربت لاکساپلاس حاوی گل سرخ، عناب، اسفرزه، سپستان، گل گاوزبان، بنفشه و دانه به در ترکیبات خود است که اکثر آن‌ها دارای خاصیت موسیلاژی بوده و به نرم شدن و خروج سریع‌تر مدفوع از روده‌ها کمک می‌کند.

بزرگسالان جهت مصرف شربت لاکساپلاس باریج می‌توانند روزانه ۳ مرتبه، هر بار ۵ تا ۱۰ میلی‌لیتر از این شربت را مصرف کنند. ترکیبات موجود در این فرآورده به گونه‌ای فرموله شده است که کمترین عوارض جانبی را داشته و مصرف آن خصوصا برای کودکان ایمن باشد.

خرید شربت لاکساپلاس
جهت خرید شربت لاکساپلاس با قیمت مناسب روی عکس کلیک کنید.

خرید شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

مطالعه این مقاله می‌تواند به شما در شناخت راهکارهای موثر در درمان و پیشگیری از یبوست کمک کند. در این مطلب سعی کردیم همه روش‌های درمان یبوست بزرگسالان را به همراه چند نمونه از بهترین شربت‌های گیاهی برای یبوست معرفی کنیم.

شما می‌توانید جهت خرید هر یک از این سه شربت برای یبوست شدید بزرگسالان که در این مقاله معرفی شد و سایر داروهای گیاهی ملین و ضد یبوست به آدرس دسته بندی زیر مراجعه کنید:

خرید شربت برای یبوست شدید بزرگسالان

هر سوال دیگری در مورد داروها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط