بهترین ویتامین برای تقویت معده چیست؟

بهترین ویتامین برای تقویت معده
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه

معده جایی است که در آن غذاها برای اولین بار با حجم زیادی از اسید و آنزیم‌های گوارشی مواجه می‌شوند. البته اولین مراحل هضم غذا از دهان شروع می‌شود؛ اما مهم‌ترین مرحله‌ی آماده سازی غذا برای ورود به روده‌ها، به عهده‌ی معده است. به همین دلیل هم ضعف معده و مشکلاتی از قبیل التهاب و ورم معده نه تنها در هضم، بلکه در فرایند جذب غذا در روده‌ها نیز اختلال ایجاد می‌کند. از این رو، تقویت معده و رسیدگی به این عضو گوارشی اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه علاوه بر راهکارهای درمان خانگی، مکمل و قرص تقویت معده نیز در بازار موجود است.

با توجه به اهمیت معده برای دستگاه گوارش، ما در این مطلب از مجله سلامت مفیدطب می‌خواهیم پس از معرفی بهترین ویتامین برای تقویت معده، به سراغ معرفی گیاهان دارویی مؤثر و در نهایت معرفی چند مورد از بهترین داروهای گیاهی تقویت معده برویم. پس بهتر است این مطلب را از دست ندهید.

چه چیزهایی برای تقویت معده خوب است؟

بسیاری از ما که با مشکلات معده دست و پنجه نرم می‌کنیم، برای جلوگیری از بروز عوارض داروها، به دنبال بهترین داروی گیاهی برای تقویت گوارش و معده هستیم. برای پیدا کردن بهترین دارو یا مکمل، باید بدانیم دقیقه چه چیزهایی برای تقویت معده خوب است؟ و چه ریزمغذی‌هایی به عملکرد بهتر دستگاه گوارش و معده کمک می‌کنند؟

در جواب به این سؤال باید گفت برخی از ویتامین‌ها و املاح هستند که نقش مستقیمی در بهبود مشکلات گوارشی از جمله التهاب معده، ورم معده، نفخ معده، رفلاکس و… دارند. این ترکیبات در گیاهان مقوی معده و برخی غذاها نیز یافت می‌شود. در ادامه‌ی این متن شما را با بهترین املاح و ویتامین برای تقویت معده آشنا می‌کنیم.

ویتامین‎‌ها و مینرال‌های موثر برای تقویت معده
برخی از ویتامین‌ها و مینرال‌ها برای تقویت معده ضروری هستند.

تقویت معده با ویتامین‌های گروه B

ویتامین‌های گروه B نقش‌های مختلفی در بدن به عهده دارند که تقویت معده یکی از آن‌ها است. وجود این ویتامین‌ها به مقدار کافی در بدن می‌تواند مشکلاتی از قبیل نفخ معده و ورم معده را بهبود دهد و از بروز زخم معده نیز جلوگیری کند. بنابراین اگر به دنبال قرص معده هستید، حواستان باشد که ترجیحا ویتامین‌های زیر در ترکیبات آن وجود داشته باشد.

ویتامین B1

ویتامین B1 که بیشتر در برنج، گوشت و غلات یافت می‌شود، برای بهبود هضم غذا و به طور کلی سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است. این ویتامین در فرایند تبدیل کربوهیدرات به انرژی نقش موثری دارد و روند هضم و جذب غذا در معده و روده را بهبود می‌دهد.

ویتامین B3

این ویتامین که با نام نیاسین هم شناخته می‌شود، برای فرایندهای گوارشی از جمله شکستن کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و الکل بسیار ضروری است. کمبود ویتامین B3 باعث بروز بیماری‌های گوارشی شده و در عملکرد روده‌ها اختلال ایجاد می‌کند.

ویتامین B12؛ مهم ترین ویتامین برای تقویت معده

معده مهم‌ترین منبع تولید ویتامین B12 در بدن ما است. این ویتامین نقش‌های حیاتی و مهمی از جمله تولید گلبول‌های قرمز طبیعی خون، همانند سازی DNA، افزایش انرژی بدن و تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد. کمبود آن در معده نیز باعث نفخ معده می‌شود.

ویتامین ب12 برای تقویت معده
ویتامین B12؛ مهم‌ترین ویتامین برای تقویت معده محسوب می‌شود.

ویتامین B6

این ویتامین از گروه B در هضم پروتئین‌هایی که مصرف می‌کنیم نقش اساسی دارد. ویتامین B6 با کمک به تولید انرژی لازم بدن، از ضعف معده و کند شدن فرایند هضم غذا در این اندام جلوگیری می‌کند.

بیوتین

ویتامین B7 که به بیوتین مشهور است، به هضم بهتر پروتئین‌ها، کلسترول، کربوهیدارت‌ها و اسیدهای چرب کمک می‌کند. بیوتین برای تقویت معده و همچنین برای تقویت دستگاه گوارش مفید است.

ویتامین دی و رفلاکس معده

هرچند برخلاف تصور عموم مصرف ویتامین دی راه درمان قطعی رفلاکس معده نیست. اما کمبود این ویتامین محلول در چربی در کنار سایر عوامل مؤثر، منجر به تشدید رفلاکس معده می‌شود. از جمله نقش‌های ویتامین D برای تقویت گوارش می‌توان به جذب بهتر کلسیم، کاهش ریسک ابتلا به سرطان کلون، کاهش احتمال ابتلا به التهاب معده و روده و بهبود علائم بیماری کرون اشاره کرد.

ویتامین دی برای تقویت معده
ویتامین D برای بهبود رفلاکس معده و التهاب معده نقش موثری دارد.

ویتامین C برای تقویت گوارش

اگر به مرکبات علاقه دارید و آن‌ها را زیاد مصرف می‌کنید، باید بگوییم خوش به حالتان! زیرا بهترین میوه برای تقویت معده، میوه‌های حاوی ویتامین C هستند. مرکبات هم که منابع غنی این ویتامین محسوب می‌شوند. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی برای تنظیم آنزیم‌های گوارشی، بهبود هضم غذا در معده و کاهش ضعف معده بسیار مؤثر و مفید است.

تا اینجا بهترین ویتامین ها برای تقویت معده و رفع مشکلات آن را معرفی کردیم. چهار ماده بعدی که خواص آن‌ها برای معده را بررسی می‌کنیم، جزو مواد معدنی محسوب می‌شوند.

زینک برای تقویت معده

حتی وجود کوچکترین میزان کمبود زینک باعث کاهش تولید آنزیم‌های گوارشی می‌شود. کاهش آنزیم‌های گوارشی باعث ضعیف شدن معده و کند شدن هضم غذا می‌شود. پس تا می‌توانید منابع طبیعی زینک را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

سلنیوم برای کاهش التهاب معده

این عنصر واکنش معده و روده نسبت به التهاب را افزایش می‌دهد. کمبود سلنیوم با افزایش استرس و التهاب و ورم معده و روده ارتباط مستقیم دارد. این عنصر هم مانند زینک برای عملکرد دستگاه گوارش به خصوص معده بسیار ضروری و مهم است.

منیزیم برای معده و گوارش

منیزیم هم مانند دو عنصری که در بالا نام بردیم، برای کاهش التهاب دستگاه گوارش و فعالیت باکتری‌های مفید معده و روده نقش مهمی دارد.

منیزیم برای تقویت معده و کاهش ورم معده
منیزیم مانند زینک و سلنیوم به کاهش التهاب معده کمک می‌کند.

آهن برای کاهش نفخ معده

این عنصر مهم که ما بیشتر برای جلوگیری از کم خونی فقر آهن از آن استفاده می‌کنیم، برای معده نیز خواص زیادی دارد. کمبود آهن باعث کند شدن هضم غذا در معده، نفخ، بی اشتهایی و ایجاد ورم و سنگینی کاذب در معده می‌شود. بنابراین اگر دچار فقر آهن شده باشید، با رفع آن به وسیله مصرف آهن، می‌توانید علائم آن را نیز درمان کنید.

کمبود کدام ویتامین باعث نفخ معده می‌شود؟

کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین B12، ممکن است باعث برخی علائم گوارشی مانند نفخ معده، یبوست، اسهال، تهوع و… شود. در واقع سیستم گوارش ما به انواع ویتامین B نیاز دارد تا گلبول قرمز تولید کند و از غذا انرژی به دست آورد. اما همانطور که قبلتر نیز اشاره کردیم، عمدتاً ویتامین B12 است که برای تقویت معده و گوارش بسیار مفید می‌باشد. بنابراین اگر نفخ یا علائم گوارشی دیگر دارید، ممکن است دچار کمبود ویتامین B12 شده باشید و بهتر است برای آزمایشات لازم، به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر ویتامین B12، برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D نیز می‌‎تواند به نفخ معده منجر شود. در واقع یک تحقیق نشان داد که در افرادی که دچار نفخ بودند، مصرف ویتامین D به کاهش علائم آن‌ها کمک کرد.

بر اساس توضیحاتی که دادیم، به طور خلاصه می‌توان گفت از بین ریزمغذی هایی که بالاتر معرفی کردیم، ویتامین B12 را می‌توان بهترین ویتامین برای تقویت معده به حساب آورد.

رابطه‌ی کمبود ویتامین و نفخ معده

کمبود ویتامین ب۱۲ در ایجاد نفخ معده نقش دارد.

تقویت معده با گیاهان دارویی

حال که با بهترین ویتامین برای تقویت معده آشنا شدید، در ادامه می‌خواهیم چندتا از موثرترین گیاهان دارویی مقوی معده را نیز به شما معرفی کنیم. در راه‌های خانگی تقویت معده معمولاً مصرف این گیاهان به صورت دمنوش، پودر یا عرق گیاهی نیز توصیه می‌شود. در ادامه با معرفی این گیاهان دارویی برای تقویت معده با ما همراه باشید.

بابونه

در معرفی بهترین ویتامین برای تقویت معده گفتیم که ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان و اسید مفید برای معده، به هضم غذا و عملکرد بهتر معده کمک می‌کند. بابونه یکی از منابع طبیعی این ویتامین است. همچنین بابونه در کاهش درد معده عصبی، کولیک و نفخ معده نیز نقش مهمی دارد. استفاده از این گیاه برای درمان ورم و زخم معده در طب سنتی نیز بسیار توصیه می‌شود.

بابونه موثر برای تقویت معده
بابونه که سرشار از ویتامین C است، برای بهبود معده عصبی و رفع نفخ معده بسیار مفید است.

رازیانه

یکی از مهم‌ترین خواص رازیانه، تنظیم PH معده است. این گیاه با تنظیم میزان اسیدیته ی معده از بروز رفلاکس معده، سوزش سر معده و آسیب رسیدن به دیواره‌ی این بخش مهم که، وظیفه‌ی تولید ویتامین B12 را دارد، جلوگیری می‌کند.

شیرین بیان

این گیاه قرن‌هاست که در طب سنتی برای مشکلات گوارشی از جمله سوزش سر معده و رفلاکس اسید معده کاربرد دارد. هرچند عصاره‌ی خانگی شیرین بیان ممکن است عوارض زیادی از جمله بالا رفتن فشار خون را به دنبال داشته باشد. اما عصاره‌ی استاندارد شده‌ی این گیاه که در داروهای گیاهی تقویت معده یافت می‌شود، در کنار خواص زیادی که برای معده دارد، عوارض جدی ایجاد نمی‌کند.

قرص گاسترین، قرص ورم معده گل دارو یکی از همین داروهاست که علاوه بر شیرین بیان، بابونه و بومادران را نیز در ترکیبات خود دارد و برای درمان التهاب معده و درد آن معجزه می‌کند.

شیرین بیان برای تقویت معده
عصاره ی شیرین بیان برای بهبود رفلاکس معده و سوزش سر دل خواص زیادی دارد.

گل سرخ

عصاره‌ی گل سرخ با ترکیبات آنتی باکتریال و آنتی اکسیدان قوی خود از جمله ویتامین C، برای کاهش نفخ و اسپاسم شدید معده بسیار مؤثر است. همچنین این گیاه بیماری‌های گوارشی با منشاء باکتریایی را بهبود داده و آسیب‌های دیواره‌ی معده را نیز رفع می‌کند. این عصاره‌ی گیاهی پرخاصیت در قرص سیناگل همراه با شیرین بیان و سنبل الطیب به کار رفته تا به بهبود درد معده عصبی، رفع اسپاسم معده و تنظیم اسید معده کمک کند. این داروی گیاهی برای تقویت معده بسیار مفید و مؤثر است.

قرص سیناگل را از مفیدطب بخرید

زنجبیل

این گیاه سرشار از فیبر و ترکیبات ضد باکتری است که به کاهش اسپاسم معده و روده و بهبود حالت تهوع و استفراغ کمک می‌کند. زنجبیل سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان بوده و می‌تواند احتمال بروز زخم معده را نیز کاهش دهد.

ترکیب این گیاه با رازیانه و کاسنی در شربت انبرباریس دوایی نیاک، یک اکسیر مقوی معده تولید کرده که برای بهبود سوءهاضمه، نفخ معده و متعادل کردن صفرا بسیار مؤثر است.

خرید سریع انبرباریس دوایی

زنجبیل برای تقویت معده
برای تقویت معده و بهبود اسپاسم معده، زنجبیل بسیار مفید است.

بهترین قرص برای تقویت معده با داروی گیاهی

تا اینجای متن علاوه بر بهترین ویتامین برای تقویت معده، گیاهان دارویی مقوی معده را نیز معرفی کردیم. همانطور که می دانید، در توصیه‌های طب سنتی معمولاً ترکیب چند تا از این گیاهان باهم برای تهیه دمنوش مقوی معده توصیه می‌شود؛ اما عصاره‌ی خانگی این گیاهان ممکن است عوارض جدی برای بدن داشته باشد.

شرکت‌های دارویی برای بی خطر شدن تقویت معده با داروی گیاهی، عصاره‌ی گیاهان مؤثر را استاندارد سازی کرده و با خروج سموم آن‌ها، عصاره‌های ایمن و بی ضرر آن‌ها را در اختیار ما قرار داده‌اند. خوشبختانه از ترکیب این عصاره‌های گیاهی، محصولات متنوعی تولید شده است. محصولاتی که در ادامه معرفی می‌کنیم، چند نمونه از بهترین داروهای گیاهی برای تقویت معده هستند.

قرص پی ال ام شف؛ معجون دفع بلغم معده

افزایش بلغم معده مشکلات متعددی از جمله التهاب، نفخ معده و رفلاکس را ایجاد می‌کند. معجون دفع بلغم پی ال ام شف با در اختیار داشتن یک ترکیب گیاهی قوی می‌تواند بلغم اضافی را از بدن خارج کرده و این مشکلات را رفع کند.

سیاه دانه، زنیان، عسل و آویشن بخشی از ترکیبات این داروی دفع بلغم هستند که در کنار هم با مهار فعالیت باکتری‌های مضر و تنظیم آنزیم‌های گوارشی، التهاب معده، نفخ و رفلاکس را بهبود می‌دهند.

بهترین معجون دفع بلغم را از مفیدطب بخرید

کپسول پی ال ام شف؛ معجون دفع بلغم
پی ال ام شف بهترین معجون برای دفع بلغم و تقویت معده است.

کپسول پایلوشات؛ بهترین قرص تقویت معده با پروبیوتیک و مواد معدنی

اگر به دنبال یک محصول خوب حاوی ترکیبات مفید و مواد معدنی برای تقویت معده هستید، کپسول پایلوشات بهترین گزینه برای شماست. این محصول حاوی پروبیوتیک ها است که در واقع باکتری های مفید برای سیستم گوارش هستند و در تولید ویتامین B12 بسیار موثرند.

پروبیوتیک‌های کپسول پایلوشات با مهار اثر هلیکوباکترپیلوری(باکتری مضر معده و روده) به برطرف کردن مشکلاتی از قبیل نفخ معده، ورم معده و عفونت معده را کمک می‌کنند.

همچنین زینک، کلسیم و منزیم موجود در این محصول به عنوان آنتی اسید به درمان سوء هاضمه و حفظ تعادل الکترولیت‌ها و آنزیم‌های گوارشی کمک می‌کنند. البته باید توجه داشت درمان عفونت معده نیاز به مصرف آنتی بیوتیک با تجویز پزشک دارد و مصرف پایلوشات برای آن کافی نیست. 

خرید سریع کپسول پایلوشات

کپسول پایلوشات برای درمان ورم معده
کپسول پایلوشات حاوی پروبیوتیک‌ها و املاح مفید برای تقویت معده است.

قرص فلوردو؛ قرص گیاهی تقویت معده و کبد

بیشتر ما قرص فلوردو را به عنوان یک قرص لاغری گیاهی می‌شناسیم؛ اما ترکیب گیاهی موجود در این محصول برای تقویت معده و گوارش نیز اثرات مثبت و خوبی دارد. چای سبز، نعناع فلفلی و انجدان موثرترین گیاهان موجود در این دارو هستند که با خواص خود مشکلات معده را برطرف می‌کنند.

چای سبز و نعناع فلفلی سرشار از آنتی اکسیدان های طبیعی بوده و در بهبود سوزش معده و هضم غذا نقش موثری دارند. انجدان نیز برای رفع نفخ معده و ناراحتی‌های گوارشی شایع مؤثر است. این سه گیاه در کنار هم قرص فلوردو را به یک داروی گیاهی برای تقویت معده تبدیل کرده‌اند.

قرص فلوردو را از مفیدطب بخرید

قرص فلوردو برای تقویت معده
ترکیبات گیاهی قرص فلوردو برای بهبود هضم غذا در معده اثر خوبی دارند.

تغذیه خوب؛ بهترین راه تأمین ویتامین برای تقویت معده

در این مطلب شما را با بهترین ویتامین برای تقویت معده، بهترین گیاهان دارویی مقوی معده و بهترین داروهای گیاهی که با استفاده از این گیاهان تولید شده‌اند، را به شما معرفی کردیم. با این حال، شرط اول تأمین ویتامین برای تقویت معده، داشتن تغذیه مناسب و سرشار از مواد مغذی برای معده است. در کنار تغذیه مناسب، اگر بازهم دچار مشکلات معده شدید، می‌توانید از دمنوش های گیاهی یا داروهای گیاهی که در این متن معرفی کردیم، استفاده کنید.

بهترین قرص تقویت معده را از اینجا بخرید

بهترین و سریع‌ترین راه برای خرید انواع قرص تقویت معده، وبسایت یا اپلیکیشن خرید آنلاین دارو مفیدطب است. مفیدطب معتبرترین داروهای گیاهی تقویت معده را در یکجا برای شما فراهم کرده و شما تنها با چند کلیک می‌توانید بهترین محصول را برای خود سفارش دهید.

اگر تجربه‌ی استفاده از قرص تقویت معده گیاهی را دارید، نظر خود را درباره‌ی محصولی که استفاده کردید با ما در میان بگذارید. همچنین می‌توانید سؤالات خود درباره انواع ویتامین برای تقویت معده یا محصولات مقوی معده را در بخش نظرات از ما بپرسید. ما سؤالات شما را با نظر دکتر داروساز پاسخ می‌دهیم.

سوالات متداول

بهترین ویتامین برای تقویت معده کدام است؟

ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین A و ویتامین D از جمله بهترین ویتامین‌ها برای تقویت دستگاه گوارش و معده هستند.

چه رابطه‌ای میان کمبود ویتامین D و رفلاکس معده وجود دارد؟

کمبود ویتامین D در کنار سایر عوامل مؤثر می‌تواند منجر به تشدید رفلاکس معده شود. مصرف ویتامین D راه درمان قطعی رفلاکس معده نیست اما به کاهش شدت آن کمک می کند.

کمبود کدام ویتامین باعث نفخ معده میشود؟

کمبود برخی ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 و گاهی هم کمبود ویتامین D، می‌تواند باعث ایجاد نفخ معده شود.


توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است

قرص آرترولیستیکا چاق کننده است؟

کپسول آرترولیستیکا یک داروی گیاهی طبیعی برای سلامت مفاصل و عضلات است و خواص زیادی به همراه می‌آورد. این محصول محبوب، حاوی ترکیبات گیاهی مفید

عوارض تقویت مژه سریتا

عوارض تقویت مژه سریتا چیست؟

محلول تقویت مژه سریتا یکی از محصولات ایرانی پرطرفدار در زمینه تقویت مژه و کمک به پرپشت شدن آن است. از آن جایی که درباره